Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhat ihmiset tulevat erittäin piheiksi?

Vierailija
03.05.2026 |

Kaupasta ostetaan vain halvinta ja vähän, vaikka rahaa makaa tileillä ja asuminen on lähes ilmaista. Kun tulee vieraita tarjotaan halvinta pakettijäätelöä, ehkä lisäksi palmuöljykeksejä ja niistä puhutaan kuin olisi jotain erityisen herkullista. Mitään ei voi ostaa ja missään ei voi käydä, kun kaikki on niin kallista. Nuorempana kuitenkin samassa tai huonommassa rahatilanteessa ei ollut tuollaista pihistelyä. 

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaus: eläkeläiset pihistelevät, koska eläke on pieni, eikä ole varaa muuhun. 

Eläkeläisellä on säästöjä, joita järkevä eläkeläinen käyttää omaksi hyödykseen. Sen sijaan, että jättäisi ne perillisilleen ulkomaanmatkoihin haaskattaviksi.

Vierailija
62/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvottaa pihit ihmiset. Ja vanhukset. Mikä hlvetti siinä on että kuollessa pitää olla tilillä kymmeniä tai satoja tuhansia kun ei niitä mukaansa saa! Ja aina valitetaan miten ei ole varaa mihinkään vaikka tili täys rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen dementian alkamista ihminen muuttu vanhetessaan tasaisesti järkevämmäksi. Ominaisuuden vastakohta ilmenee siten että onnistuu hävittämään käyttövaransa ja velkaantuu.

Vierailija
64/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntyessä ihmisen piireet ja tavat korostuvat entisestään. Jos joku on ollut aina säästäväinen hän on sitä vanhuudessaan sitäkin enemmän. Elämänkokemus voi lisäksi vahvistaa asenteita, jos seuraa aikaansa ja yleistä keskustelua elinkustannusten noususta tai nähnyt riittävästi ikäviä kohtaloita. 
Yhtä lailla huonosti raha-asiansa hoitava on vanhuksena yhtä huonosti raha-asiansa hoitava. Ei hän siitä muutu palmuöljykeksien ostajaksi , vaan voi entistä päättömämmin tuhlata rahoja lähiomaisten lahjoihin ja tilailla puhelinmyyjiltä mitä sattuu. 

Vierailija
65/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas näen et ihmiset pihistää/panostaa eri asioihin. Joku matkustaa, jollekin se energiajuoma päivittäin on se juttu. Joku tykkää notkua kahviloissa, toinen laittaa autoja. Tee elämästäsi oman näköinen.

Tuo on totta.Joku vaihtelee (kallista) autoa tämän tästä ja sitten ei raaski muovipussia ostaa.Eräskin oli unohtanut kaupassa  pussin/kassin kotiin, työnsi kärryllä ostokset autoonsa ja lastasi sinne.No tulipa hyötyliikuntaa

Vierailija
66/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä säästän vesilaskussa. Olen siivonnut vuokra-asunnon viimeksi joulukuussa. En osta myöskään enää käsisaippuaa.

Montako euroa olet saanut säästöön? 5?

Vierailija
67/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanha ihminen ei voi enää hankkia extratuloja yhtään mistään. Hänen on pärjättävä sillä, mitä on ja eläkkeellään. Pistää kummasti miettimään rahan käyttöä tässä epävarmassa ajassa."

Minkään muun ryhmän tulot eivät ole niin varmat kuin eläkeläisten. Käytännössä ainoa keino niihin eläkkeisiin puuttumiseksi on korotusindeksien leikkaus tai jäädytys joka leikkaisi tuloja lopulta hyvin vähän ja hitaasti. Työssä käyvällä taas tulot voivat romahtaa murto-osaan vain kuukausissa jos työttömyys osuu kohdalle.

Vierailija
68/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pihistely on luonnollinen seuraus alhaisesta verensokerista ja siitä, että keho tuhoutuu. Samasta syystä ovat niin ankeita, masentuneita ja kiukkuisia. Yhtä lailla aikuisellekin tulee paastolla ikäviä ajatuksia, kun verensokeri laskee, ja lapselle nälkäkiukku. Mieliala on tosi paljon sidoksissa ruokaan 

Joutavaa höpötystä.  Useimmilla vanhoilla on verensokerit koholla.  

Vierailija
69/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhana on oppinut sen että tavaroiden ostelu ei tuo onnea.  Olen pihi koska ei kiinnosta ostella.  Tosin en makuuta rahoja millään tilillä vaan siirrän ylimääräiset jälkeläisteni käyttöön.  

Vierailija
70/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvottaa pihit ihmiset. Ja vanhukset. Mikä hlvetti siinä on että kuollessa pitää olla tilillä kymmeniä tai satoja tuhansia kun ei niitä mukaansa saa! Ja aina valitetaan miten ei ole varaa mihinkään vaikka tili täys rahaa.

Ja tämä kun ei sknun perskarvoja kutita kuinka paljon tai vähän on. Ainoo että ne on minun ja voin lahjoittaa ne vaikka eläinsuolejulle. Kaikki andaitesvat omat rahansa niin sinäkin. Älä odota että perintö kaatuu syyliisi.

Vierailija
71/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta on tullut nelikymppisenä erittäin pihi. Jatkuva ahdistus laskuista ja ruokakaupan kuiteista, ja lompakon kun avaa sieltä lentää koiperhonen ulos vanhojen sarjakuvien tyyliin.

Oletan, että 40 vuoden päästä olen sitten vielä tuplasti pihimpi.

Vierailija
72/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ihminen ei voi enää hankkia extratuloja yhtään mistään. Hänen on pärjättävä sillä, mitä on ja eläkkeellään. Pistää kummasti miettimään rahan käyttöä tässä epävarmassa ajassa.

Hyvin sanottu!

Vierailija
73/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhana on oppinut sen että tavaroiden ostelu ei tuo onnea.  Olen pihi koska ei kiinnosta ostella.  Tosin en makuuta rahoja millään tilillä vaan siirrän ylimääräiset jälkeläisteni käyttöön.  

Milloin jälkeläisesi oppivat elämään omana itsenään kun tietävät että rahaa on tulossa kun on vähän sikaa persaukisena.

Vierailija
74/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä tämä. Äitini oli pihi. Sanoi aina, että mihinkään ei ole varaa. No yllärinä kuolemansa jälkeen tililtä löytyi 40 000 euroa ja rahastoista 60 000 euroa. Velattomasta asunnosta sai myynnissä 200 000. Hyvä minulle toki, mutta kyllä ihmettelin, miten ei muka ollur ikinä varaa mihinkään.

Vierailija
75/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys! Nuorempana tuli lähdettyä ulkomaille vaikka opintolainalla, mutta kun rahaa olisi kiertää maapallo vaikka moneenkin otteeseen niin ei sitä kehtaa. Ja kaupasta vain halvinta juu. Auto täytti just 20v. Tosin en nyt sanoisi että "vanhana" iski piheys koska olen kolmekymppinen, vaikka tukka on kyllä alkanut jo harmaantumaan... 

Vierailija
76/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani on juuri tuollaisia. Heidän ikäpolvelleen oli hienoa, jos onnistui jättämään suuren perinnön. En minä heitä soimaa, vaan saavat elää juuri siten kuin itse haluavat. Ja saahan sitä sitten "suuren perinnön", vaikka todellisuudessa ei niillä pennosilla kyllä juuri rikastumaan pääse... Mutta miksi pahoittaisin heidän mieltään? 

Vierailija
77/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän vanhukset syntyivät sodan jälkeen ja elivät parhaat vuotensa 80-luvulla. Ei he paljon pula-aikoja muistelleet, kun tuhlasivat rahaa kuin viimeistä päivää. Miksi nyt saitoja? Ikuinen arvoitus.

Siis miksikö... mitä enemmän teille antaa sen enemmän te olette odottamassa. Aina perheessäne on joku ylimääräinen lasku, hätätilanne kun jokin on mennyt rikki. Ikinä teillä ei ole yhtään ylimäöräistä euroa sukavarressa kaiken odotatte tulevan meiltä.

Vierailija
78/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "tulee"? Ovat olleet säästäväisiä aina. Sodan jälkeen suurin ihme oli lahjaksi saatu appelsiini. Nykynuoret eivät voi kuvitella sitä köyhyyttä, joka vallitsi Suomessa sodan jälkeen. 

Vierailija
79/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tuhlaan. Ulosotossa jo varmaan satatonnia.

T: Pertsa 67v

Vierailija
80/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tuhlaan. Ulosotossa jo varmaan satatonnia.

T: Pertsa 67v

Niin ja anteeksi kun tuhlasin sinun perintörahasi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi