Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhat ihmiset tulevat erittäin piheiksi?

Vierailija
03.05.2026 |

Kaupasta ostetaan vain halvinta ja vähän, vaikka rahaa makaa tileillä ja asuminen on lähes ilmaista. Kun tulee vieraita tarjotaan halvinta pakettijäätelöä, ehkä lisäksi palmuöljykeksejä ja niistä puhutaan kuin olisi jotain erityisen herkullista. Mitään ei voi ostaa ja missään ei voi käydä, kun kaikki on niin kallista. Nuorempana kuitenkin samassa tai huonommassa rahatilanteessa ei ollut tuollaista pihistelyä. 

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonitoiminta muuttuu ja keho alkaa valmistautumaan kuolemaan. Syömisen lopettaminen on osa sitä. Myös aistit alkavat heikkenemään, makuaisti muiden mukana. Esimerkiksi vanhat taiteilijat eivät käytä välttämättä oikein värejä enää, kun eivät erota niitä. Ei tuohon prosessiin kannata sen kummemmin puuttua. Koittaa vaan hyväksyä ja ehkä pakottaa heidät syömään omassa seurassa vähän enemmän, niin ovat mukavampaa seuraa :D

Minkä ikäisistä sinä nyt "puhut"? Olen 74 vuotias eli vanha ihminen eikä varmaan enää hormonitoimintaa niinkään ole, mutta totta totisesti pidän ruuasta ja mausteista yms. Ainut kun yritän pitää painoni painoindeksin normaalipainon rajoissa niin ei voi syödä kaikkea mitä tekee mieli.

Vierailija
42/83 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että säästämisestä tai piheydestä on tehty suuri yhteiskunnallinen ongelma. Ennen nimenomaa kehotettiin välttämään turhaa kulutusta ja nyt kun ihmiset ovat sen tavan omaksuneet, se ei olekaan hyvä juttu. Itselle on ihan se ja sama, mitä jotku ekonomit milloinkin ennustelee tai toivoo, ostoslistallani vain ruoka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhana tarvii silmälasit, silmälääkärikäynnit, tekarit on laitettava ja jokin sähkökäyttöinen kulkuvehje. Kun ei selviä yksin, täytyy palkata kotiapua. On siis pakko pitää jotakin sukanvarressa. Ei vanhaa tulla mistään auttamaan.

Vierailija
44/83 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olis jotain perinnöksi jättää.

Vierailija
45/83 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kokeneet sodan ja pula-ajan. Samasta syystä eivät pysty heittämään mitään pois.  

Vierailija
46/83 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap miksi yleistät tämän kaikkiin vanhuksiin? Suurin osa vanhuksista ovat saaneet huonoa palkkaa ja erityisesti naiset. Miksi olet heille kateellinen? Kaikilla eläkeläisillä ei ole rahaa kuin välttämättömiin menoihin, eli ruoka, vuokra tai edes saada terveydenhuoltoa ym. Ja kenelle se asuminen on lähes ilmaista koskaan ollut? Kerro edes ap yksi tapaus, jossa asumisen kustannukset ovat lähes ilmaisia? Muuttaisin heti, jos näin on, että saa lähes ilmaisen asunnon jostain? En tiedä tosin yhtään näin tyhmää ihmistä kuin ap. 

Vierailija
47/83 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhukset syntyivät sodan jälkeen ja elivät parhaat vuotensa 80-luvulla. Ei he paljon pula-aikoja muistelleet, kun tuhlasivat rahaa kuin viimeistä päivää. Miksi nyt saitoja? Ikuinen arvoitus.

Vierailija
48/83 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: lla ilmeisesti kovin vaikeaa ajatuksestakin, että jollain on tilillä rahaa? 

Jokainen kun saa itse päättää, mitä rahoillaan tekee tai ei tee?! 

Vierailija
49/83 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi miksi maailma ja ihmiset eivät toimi samoin kuin minä?

Vierailija
50/83 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhana tarvii silmälasit, silmälääkärikäynnit, tekarit on laitettava ja jokin sähkökäyttöinen kulkuvehje. Kun ei selviä yksin, täytyy palkata kotiapua. On siis pakko pitää jotakin sukanvarressa. Ei vanhaa tulla mistään auttamaan.

Onhan monella työttömälläkin silmälasit. Itse ostan silmälasit noin kymmenen vuoden välein, nykyiset on olleet kyllä 14 vuotta.

Vierailija
51/83 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on joillakin opittua käytöstä, josta ei enää osata tai haluta päästää irti, vaikka se olisi mahdollista.

Vierailija
52/83 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niillä tavallisilla eläkkeillä mitä ihmeellisiä herkkuja ostella.

Vierailija
53/83 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä jää viivan alle on minun!

Vierailija
54/83 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä niillä tavallisilla eläkkeillä mitä ihmeellisiä herkkuja ostella.

Itse en käy työttömänä parturissa eikä ole saunavuoroa. Ne rahat menevät ruokaan.

Vierailija
55/83 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä säästän vesilaskussa. Olen siivonnut vuokra-asunnon viimeksi joulukuussa. En osta myöskään enää käsisaippuaa.

Vierailija
56/83 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä ymmärrän se että on vanhana pihi mutta mun 18v esikoistytär on myös pihi. Suvussa sitä on ollut paljon mutta minun kohdallani kai hypännyt yli.

Vierailija
57/83 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihialla eivät raski enää edes kuolla.

🤣

Vierailija
58/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus: eläkeläiset pihistelevät, koska eläke on pieni, eikä ole varaa muuhun. 

Vierailija
59/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat? Eikö kyseinen ominaisuus ole monella jo nuorena? Useita sellaisia olen huomannut.

Vierailija
60/83 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat kokeneet sodan ja pula-ajan. Samasta syystä eivät pysty heittämään mitään pois.  

Suurin osa nykyisistä vanhuksista on syntynyt sota-ajan JÄLKEEN. Eli eivät itse ole kokeneet sen enempää sotaa kuin pula-aikaakaan. Vaan jälleenrakennusajan pitkän nousukauden, joka päättyi vasta 1970-luvun alun öljykriisiin.

Sota-ajan kokeneet (1930-luvun alussa tai aiemmin syntyneet) lepäävät jo ikiuntaan hautausmailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän