Paha maku sosekeitossa
Hei!
Olen säästänyt rahaa ja opetellut tekemään kasvissoseleittoa. Kun laitan perunaa puolet, niin keitosta tulee tosi tunkkaisen/pahan makuista. Esim. tänään laitoin n. 7 perunaa ja muuta n. 200g. Lihaliemi, timjami ja suola. Taas se maku on siellä.
Jos laitan esim. 1/4 perunaa ja loput muuta, tulee paremaa. Miksi? Onhan perunamuusikin hyvää? Onko se se lihaliemi vai mikä?
Kommentit (25)
Vaihtaisin mausteita esim. mustapippuri, inkivääri , kurkuma. Ja ehdottomasti sipulia.
7 perunaa on kyllä enemmän kuin 200g. Jos kerran muu suhde on parempi käytä sitä
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin mausteita esim. mustapippuri, inkivääri , kurkuma. Ja ehdottomasti sipulia.
Kiitos, kokeilen tätä.
Ap
Masentaa tämä osaamattomuus. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢
Oikea Ap
Laita vain 2-3 jauhoista perunaa suhteessa esim. 4-5 porkkanaa, vähän palsternakkaa, paprikaa 2-3, kesäkurpitsa. Lopuksi yrtti-tuorejuustoa. Hyvät mausteet ja kasvisliemikuutio. Tulee tosi hyvää!
Miksi kasvissosekeittoon lihalientä?
Unohda lihaliemi. Pari perunaa, lisäksi porkkanaa, bataattia, lanttua, tomaattia, sipulia, valkosipulia ((näitä siis oman maan mukaan).
Punaiset linssit lisäävät ruokaisuutta. Mukaan sopii tosi hyvin vähän limen mehua ja sokeriton maapähkinävoi.
Tai unohda linssit, lime ja maapähkinävoi ja ensin mainittujen kasvisten sekaan koskenlaskijaa.
Mausteena toimivat ihan yrtit esim persilja.
Vierailija kirjoitti:
Unohda lihaliemi. Pari perunaa, lisäksi porkkanaa, bataattia, lanttua, tomaattia, sipulia, valkosipulia ((näitä siis oman maan mukaan).
Punaiset linssit lisäävät ruokaisuutta. Mukaan sopii tosi hyvin vähän limen mehua ja sokeriton maapähkinävoi.
Tai unohda linssit, lime ja maapähkinävoi ja ensin mainittujen kasvisten sekaan koskenlaskijaa.
Ja vielä kukkakaalin unohdin mainita.
Vierailija kirjoitti:
Reagoin aina vatsallani vastoinkäymisiin. Nyt minulla alkoi jatkuvat ilmavaivat. Peppuni rutisee pitkäkestoisesti ja kovaan ääneen. Pyllystä purkautuu todella pahan hajuista kaasua kovalla paineella. Mikä auttaisi tähän vaivaan?
Ap
Ei kasvissosekeittoon laiteta lihalienta- vaan kasvisliemikuutiota. Ja perunoita kolmasosa muista kasviksista
En laittaisi lihalientä ainakaan. Ja paljon enemmän kasviksia ja vähemmän perunaa.
Katso ihan jokin resepti ensi alkuun, niin opit tekemään.
Ehkö pitäis olla vähemn perunaa. Tein tällä viikolla tosi hyv sosekeittoa: 400g pakastepussin kukkakaalit, 5 perunaa, 5 porkkanaa. Vettö silleen ettei ihan peity. Sitten keität ja kun on kypsiä niin soseutin sausasekoittimella. Sitten lisäsin vielä 2dl ruokakermaa. Ainiin laitoin 2tl suolaa ja 2tl valkosipulimaustetta.
Kannattaa vaan kokeilla eri kasviksilla ja eri määrillä, että mistä ite tykkää. Ruokakerman sijasta voi laittaa esim kookosmaitoa. 😛
Mä laitan tyyliin 2 perunaa ja 8 porkkanaa. Sit esim paprikaa, varsiselleriä, sipulia, paljon punaisia linssejä, kasvisliemijauhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reagoin aina vatsallani vastoinkäymisiin. Nyt minulla alkoi jatkuvat ilmavaivat. Peppuni rutisee pitkäkestoisesti ja kovaan ääneen. Pyllystä purkautuu todella pahan hajuista kaasua kovalla paineella. Mikä auttaisi tähän vaivaan?
ApEi kasvissosekeittoon laiteta lihalienta- vaan kasvisliemikuutiota. Ja perunoita kolmasosa muista kasviksista
Eikä tarvi laittaa kasvisliemikuutiotakaan.
Vierailija kirjoitti:
Sun reseptisi on suoraan hyi hele, täynnä ulkomaan sontaa. Ap:lle: tee soppa seuraavan kerran kasviksista soseuttamatta. Kypsistä palasista tiedät, mitä kannattaa välttää seuraavan kerran. Eikä näitä kasviksia ole mikään pakko soseuttaa kuin vauvoille, aikuisilla lienee hampaat ruoka-aineiden pureskeluun.
Omenasta saa hyvää makua kasvissosekeittoon.
Miksi soseuttaa, jos ei ole hampaissa vikaa?
Aito kasviskeitto on soseita parempaa, on näköä, makua, suutuntumaa.
Itse en ole vielä onnistunut tekemään pahanmakuista kasvisosekeittoa, vaikka olen heittänyt sekaan, mitä milloinkin sattuu löytymään. En ikinä käytä mitään kurkumoita inkivääriä ym mausteita vaan ihan perus suola ja pippuri.
Perus pohjana mulla on aina 3 perunaa ja 1 sipuli sekä pari desiä ruokakermaa ja kasvisliemikuutio, sekä tietenkin myös vesi. Sitten sekaan ihan mitä vaan kasviksia mitä sattuu löytymään.
Jos sattuu vielä löytymään jotain tuorejuustoa, tai sulatejuustoa, niin sekaan vaan makua antamaan. Musta koskenlaskija parasta.
Aloittajan esimerkissä on aivan liikaa perunaa, ei ihme jos tulee tunkkasta. Peruna vain peruspohjana ja päärunko muista kasviksista.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole vielä onnistunut tekemään pahanmakuista kasvisosekeittoa, vaikka olen heittänyt sekaan, mitä milloinkin sattuu löytymään. En ikinä käytä mitään kurkumoita inkivääriä ym mausteita vaan ihan perus suola ja pippuri.
Perus pohjana mulla on aina 3 perunaa ja 1 sipuli sekä pari desiä ruokakermaa ja kasvisliemikuutio, sekä tietenkin myös vesi. Sitten sekaan ihan mitä vaan kasviksia mitä sattuu löytymään.
Jos sattuu vielä löytymään jotain tuorejuustoa, tai sulatejuustoa, niin sekaan vaan makua antamaan. Musta koskenlaskija parasta.
Aloittajan esimerkissä on aivan liikaa perunaa, ei ihme jos tulee tunkkasta. Peruna vain peruspohjana ja päärunko muista kasviksista.
Mulla sama. Lähes aina siihen käytän juuri koskenlaskijaa. Jossain vaiheessa söin tätä soppaa niin, että tuli korvista ulos ja hain täysin toisenmakuista kasvissosekeittoa.
Löysinkin sellaisen ja se taisi olla joku linssibataattisosekeitto (juuri se missä limeä ja maapähkinävoita.) Sekin oli todella hyvää ja tosiaan täysin erilaista. Plus paljon täyttävämpää. Vaihdellen nykyään teen näitä.
T:se kuka kirjoitti limestä, linsseistä ja maapähkinävoista
Myskikurpitsa, pari kolme perunaa, paprikaa, sipulia. Mausteiksi suolaa ja meiramia. Soseeksi. Yksi kasvisliemikuutio joukkoon.
Olisi kiva saada asiallisia kommentteja. Ei kaikki ole hyviä kokkeja.
Oikea Ap