Miksi vanhat ihmiset tulevat erittäin piheiksi?
Kaupasta ostetaan vain halvinta ja vähän, vaikka rahaa makaa tileillä ja asuminen on lähes ilmaista. Kun tulee vieraita tarjotaan halvinta pakettijäätelöä, ehkä lisäksi palmuöljykeksejä ja niistä puhutaan kuin olisi jotain erityisen herkullista. Mitään ei voi ostaa ja missään ei voi käydä, kun kaikki on niin kallista. Nuorempana kuitenkin samassa tai huonommassa rahatilanteessa ei ollut tuollaista pihistelyä.
Kommentit (83)
jos lapset viiskymppisiä ja lapsenlapset kakskymppisiä mielestäni saa tehdä mitä haluaa
Lapsuudessa koettu lama tai sota jättää trauman. Oli hirveää elää niukkuudessa. Ei uskalla koskaan "tuhlata" rahaa sen enempää kuin on pakko.
Et vielä ymmärtä miten paljon tulotaso laskee eläkkeelle jäädessä. Ei eläke ole puolta palkasta kuten kuvittelet.
Nyky hallitus on tehnyt minusta pihin. En heitä mitään tavaroita enkä vaatteita pois ja seuraavat 30 vuotta ostan vain ruokaa ja shampoota.
Olen vain kotona.
Juuri joku kirjoitti täällä että on niin paljon maksuja sairauden takia että ei rahat riitä.
Meillä osa vieraista saa vanhoja Marie-keksejä, osan kanssa syödään konditoriasta haettua kakkua. Ei vanhatkaan niin tyhmiä ole, että tuhlaisi aikaansa valittajien kanssa kakutteluun.
Kun makuaisti heikkenee tarpeeksi, voi vaikka ostaa murren murkinaa 👴🏼👍🏼
Eläkkeellä tulot putoavat joskus aika paljonkin siihen nähden, mitä on ollut työelämässä ollessa. Säästöjä on, mutta ei niitä kannata rientää tuhlaamaan, koska jos ja kun terveys alkaa pettää, säästöillä voi helpottaa omaa elämäänsä. Asuminen ei ole ilmaista, vaikka asuntolaina olisi maksettu.
valtion viimeinen rahastus:
Maksu on enintään 85 % nettotuloista: Pitkäaikaisessa tehostetussa palveluasumisessa maksu voi olla enintään 85 prosenttia asiakkaan nettotuloista (tulot verojen jälkeen), kun niistä on tehty laissa säädetyt vähennykset.
Mitä tuloja lasketaan? Nettotuloihin lasketaan eläkkeet, palkkatulot ja muut säännölliset kuukausitulot sekä verosta vapaat etuudet.
Minimikäyttövara: Asukkaalle on jäätävä vähintään 195 euroa kuukaudessa (vuonna 2026) käyttövaraa, jota ei voida periä hoitomaksuna.
Vierailija kirjoitti:
Nyky hallitus on tehnyt minusta pihin. En heitä mitään tavaroita enkä vaatteita pois ja seuraavat 30 vuotta ostan vain ruokaa ja shampoota.
Olen vain kotona.
Et ole töihin ajatellu mennä?
Minä ainakin pihistelen nyt vielä kunnes jään eläkkkeelle, eläkkeellä on hitusen paremmalla tolalla raha-asiat tai pitäisi ainakin olla.
Mä taas näen et ihmiset pihistää/panostaa eri asioihin. Joku matkustaa, jollekin se energiajuoma päivittäin on se juttu. Joku tykkää notkua kahviloissa, toinen laittaa autoja. Tee elämästäsi oman näköinen.
Jos en olisi aiemmin säästänyt, en olisi voinut lähteä tyhjän päälle töistä joka aiheutti mulle melkein burnoutin. Nyt oon saanut aikaa levätä.
Koko ajan nuoremmat valittaa, että älä osta, kuolinsiivous pitää tehdä, sun talo on laho ja me joudutaan maksamaan korjaukset (vaikka vanhus asuisi kerrostalossa). Nuoremmat eivät halua vanhukselle tavaraa tai palveluja, koska se siivooja voi vaikka ryöstää vanhat lautaset!
Vierailija kirjoitti:
Tiiä vaikka joutuu maksamaan kymmenyksen taivaan portilla sen tunnelin päässä.
Kyllä se nykyajan maffia sielläkin jo vahtimassa.
Riippuu vanhuksesta. Omat mummit ja papat ainakin on olleet avokätisiä jos itse olen ansainnut sen.
Vierailija kirjoitti:
Se kalliimpi on samaa pskaa hienommassa paketissa.
No ei.
Oreo ja Domino keksit on kutakuinkin sama tuote, konseptiltaan.
Dominossa on sokeria, ei hyvä mutta menettelee keksistä kun nyt on kyse.
Mutta Oreo! Glukoosi-fruktoosisiirappia. Iso EI!
Vierailija kirjoitti:
Mä taas näen et ihmiset pihistää/panostaa eri asioihin. Joku matkustaa, jollekin se energiajuoma päivittäin on se juttu. Joku tykkää notkua kahviloissa, toinen laittaa autoja. Tee elämästäsi oman näköinen.
Näi on. Eipä tuolla ole niin paljon merkitystä mitä kukanenkin tekee kuhan ei toisille ongelmia aiheuta. Aina on joku jota ärsyttää ihan sama mitä sitä tekee.
Ei vaan meillä. Silloin pihistelivät kun me lapset olimme pieniä, mutta nyt kun me ollaan keski-ikäisiä, ennakkoperintöjä nakellaan milloin milläkin verukkeella ja silmää räpäyttämättä hankitaan milloin mitäkin kallista. Kaupassa toki ollaan tarkkoja ja vaatteet ostetaan mahdollisimman halvalla.
Ihmiset muuttuvat, jopa luonne muuttuu ja vanhana uusien asioiden tekemisen kynnys kasvaa. Ei parikymppisenä haaveilemat asiat kiinnosta enää vanhana.