En tajua kuinka ihmiset jaksaa tehdä työpäivän jälkeen yhtään mitään
Mä meen suihkuun, syön ja teen jotain pieniä pakollisia kotihommia. Menen seiskalta petiin, katson tabletilta sarjaa kunnes nukahdan. Onkohan minussa jotain vikaa kun ei pysty kuvittelemaankaan mitään aktiviteettiä työpäivän päälle. Ei vaan yksinkertaisesti jaksa.
Kommentit (103)
Vaihdevuodet myös jossain välissä voi oireilla väsymyksenä.
Jos työpäivän liikkuu ja matkat, niin väsymys on oikeastaan odotettavaa, mutta jos on kevyt työ, autoilee lyhyenkin matkan, silloin miettisin. Joka paikassa vain tuputetaan jatkuvasti energistä ja jaksavaa ihmiskuvaa, sellaiseen ei kuitenkaan kannata itseään verrata. Ne on mainoksia.
Eihän sitä jaksakaan, mutta on pakko.
Se riippuu hyvin pitkälti siitä työstä. Aika moni on konttoritöissä missä rasittuu lähinnä leuat ja takapuoli. Kun ei töissä juurikaan kaloreita polta niin puhtia riiittää illalla. Jos siis ei ole vielä ehtinyt lihomaan.
Samoin. Herätys kello 5 aamulla , työt alkaa 7.30 loppuu 18. 00 Olen ihan sippi kun tulen kotiin, usein vaan nukahdan ja herään iltapesulle yöllä kello 1.
En vaan jaksa, enkä ole laiska .
Minulta leikattiin syöpä , munuainen vuosi sitten. Voikohan se vaikuttaa.
Olen terve ainakin röntgenkuvista päätellen.
Aika moni puhe- ja/tai hiirityöläinen puhuu palautumisesta. Ei luemma jaksa kun ei ehdi palautua työn rasituksista edes viikonlopun aikana. Mistä siinä pitää palautua, istumisesta?
Laittakaa roppaa liikkeelle edes vapaa-aikana niin jaksaminen lisääntyy merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Kehosi yrittää kertoa sinulle, että olosuhteiden on muututtava.
En minä edes ole yhtään eri mieltä, mutta toisenlaiseen työhön ei oikein tuosta noin vaan vaihdeta. Ja tällä jaksamisella on aivan turha haaveillakaan että alkaisi opiskelemaan työn ohessa etenkään kun alkaa tuntua ettei pian muista edes omaa nimeään ja kaikkien uusien päivitystenkin oppiminen / ymmärtäminen tuntuu hankalalta ja niin joutavalta.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainoa. Työelämä nyt vaan on nykyään surkeaa ja kuluttavaa.
Nykyään? Minusta se on ollut sitä viimeisen 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta ihmisen pitää jaksaa, kun käydä töissä, tehdä ruokansa, harrastaa liikuntaa, pitää itsensä, kotinsa ja vaatteensa siistinä.
No sepä se kun ei jaksa (eikä oikeastaan ole aikaakaan) kuin käydä töissä ja pitää itsensä suht koht siistinä. Ruokaa ei jaksa tehdä, ei siivota eikä pestä pyykkiä saati että harrastaisi liikuntaa muulloin kuin vapaapäivinä ja lomilla.
Ei ole tällä hetkellä paljon vaihtoehtoja kuin jaksaa vaan. Pienten ja isompien lasten kanssa työpäivien jälkeen kotona on aika paljon hommaa, joitain harrastuksia ja kotitöitä, joka päivä noin yhdeksään asti. Sitten voi hetken nuokkua sohvalla, ensimmäistä kertaa päivän aikana… Ja aamulla ennen seitsemää ylös arkena ja viikonloppuna…
Sellaista se nyt vaan on, ei mahdollisuutta miettiä että jaksaisiko…
Vierailija kirjoitti:
Itse olen Valtiolla töissä, eikä päivisin ole ”töissä” juuri mitään tekemistä. Tik-tak, tik-tak, kello raksuttaa ja kun saa leimata itsensä ulos, olen täynnä virtaa.
Höpö höpö. Sieltä on löysät siivottu pois jo 40 vuotta sitten ysärin lamassa. Kasarilla oli kyllä vielä suht rentoa.
Tosin rennossa työelämässä ei ole mitään vikaa varsinaisesti. Kasarilla elämä oli parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä teen aika paljon töitten jälkeen. Ikää yli 50. Työ fyysistä ja teen noin 10h päiviä. Askelia tulee yli 10000 päivittäin jo pelkästään töissä.
Kotona sitten kaikki kotityöt ja omakotitalon omistajana myös pihatyöt. Lisäksi tulee vuosittain paljon töitä puulämmityksen takia.
Olen kyllä haavellut jostain rivitaloasumisesta, niin jäisi nuo ns.ylimääräiset kotityöt pois. Vanhasta omakotitalosta ei ole oikeastaan muuta kuin riesaa.
Minulla sama, mutta teen koska pelkään, että jos pysähdyn, niin romahdan enkä pääse ylös ennen aamua ja silloinnin pakottamalla. Mulla vieläpä lapsi ja koirakin tässä kuviossa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen Valtiolla töissä, eikä päivisin ole ”töissä” juuri mitään tekemistä. Tik-tak, tik-tak, kello raksuttaa ja kun saa leimata itsensä ulos, olen täynnä virtaa.
T. Elinkautinen Vantaan vankilassa (murha)
Ootapa kun eläkkeelle pääset. Heräät 6:15 pirteänä kuin peipponen.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin tuollaisessa työssä niin en jaksanut tehdä vapaa-ajallakaan mitään. Nyt kun teen hektisempää työtä niin olen työpäivän jälkeen täynnä virtaa.
Okei. Itse lähes 50-vuotias. Töiden jälkeen kauppaan, ruokaa perheelle, lenkki tai uinti tai kuntosali, pyykit, tiskit JOKA päivä ja ehkä uutiset ja nukkumaan. Puutarhahommia vielä sulan aikana siihen. Toki nukkumaanmennessä väsyttää siinä 21.30 aikoihin!
Tässäkin ketjussa suurin osa ihmisistä lässyttää typeriä juttuja kuten " harrasta enemmän, kulje rappuja, tee kunnon ruokaa, mene uimahalliin" Ainahan se syy ihmisessä itsessä on, totta munassa.
Mulla on sama tilanne kuin aloittajalla, töiden lisäksi en jaksa yhtään mitään. Lomallakin menee ensimmäinen viikko siihen että tulee mieleenkään esim. jaksaa pestä ikkunoita tai lähteä metsään. Teen keskiraskasta siivoustyötä, työmatkat kävelen enkä omista autoa tai pyörää. Raput kävelen, ruokani teen itse ja se on semiterveellistä, pullia ja limsoja ei ole. En ole lihava, ripeää kävelyä työmatkatkin.
Luulen että voimani menevät fyysisen työn tekemisen lisäksi siihen että joudun olemaan työssä skarppina ja sosiaalinen. Äänet, jatkuva toisten ihmisten läsnäolo, asiakkaat ja ainainen maskaaminen ja tekohymyily yksinkertaisesti syövät voimani. Tähän lopputulemaan olen päätynyt vuosien varrella. Voisiko aloittajalla olla jotain samantyylistä?
Tarvitsen paljon aikaa yksinoloon ja lepäämiseen. Kaikki energia menee töihin. Näkyisipä se palkassakin :/ .
Julkisella sektorilla "työpaikka" ei tarkoita, että olisi töitä. Itsellä vuosikymmenten kokemus. Oli vaan se pulju niin yliresurssoitu. Kaveripiiri teki työnjaon keskenänsä. Muille palkka maksettiin ja itse ainakin kulutin lähinnä aikaa. Ei saanut töitä edes pyytämällä. Työnantaja ei välittänyt. No sitten jaksoi iltaisin tehdä vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Ajatteles ap sitten kun saat ensimmäisen pershedelmäsi.
Ai pukamat ?
Mullakin tulee välillä tuo määrä töissä. Olen todennut sen riittävän. Enemmän tuosta on hyötyä kuin että istuisi koko päivän paikallaan ja sitten töiden jälkeen tunti liikuntaa.