En tajua kuinka ihmiset jaksaa tehdä työpäivän jälkeen yhtään mitään
Mä meen suihkuun, syön ja teen jotain pieniä pakollisia kotihommia. Menen seiskalta petiin, katson tabletilta sarjaa kunnes nukahdan. Onkohan minussa jotain vikaa kun ei pysty kuvittelemaankaan mitään aktiviteettiä työpäivän päälle. Ei vaan yksinkertaisesti jaksa.
Kommentit (103)
Kun katsoo vanhemman saapumiserän eväitä en yhtään ihmettele ettei jakseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mene töiden jälkeen kotiin. Mene salille, uimaan, lenkille, jne.
En ole ap, mutta kuljen työmatkat kävellen + olen jaloillani / kävelen koko 9h:n työvuoron eli jalat huutaa hoosiannaa jo muutenkin vaikka vaihtelen kenkiä työvuoron aikana ja työmatkat kuljen kunnon lenkkareilla. Sitä ei tosiaan jaksa muuta kuin käydä kaupassa hakemassa jotain valmista, syödä ja kotona painua suihkun kautta pehkuihin. Vapaapäivät sitten kuluukin siihen että pesee pyykkiä ja siivoaa jne, koska työpäivinä jää ihan kaikki "ylimääräinen" tekemättä.
Salilla voi tehdä muutakin kuin juosta juoksumatolla.😂
Sama täällä. Saan ruuan tehtyä mutta sen jälkeen loppuilta menee sohvalla puutuessa. 10t askelta tulee töissä ja matkoista 10km pyöräilyä. Syvältä tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo vanhemman saapumiserän eväitä en yhtään ihmettele ettei jakseta.
Niin, liiallinen sokeri ja kofeiini pitää kehon jatkuvassa "hälytystilassa". Jos olet jatkuvasti väsynyt, tarkista ensin ruokavaliosi.
Vierailija kirjoitti:
Äiti teki aamulla ruoat, antoi puhtaat vaatteet ja lähti töihin. Minä menin kouluun. Äiti tuli töistä ja alkoi laittamaan kaikille ruokaa. Viikonloppuna tietysti lepäsi ja siivosi. Olette rapakunnossa, jos ette jaksa tehdä työpäivän jälkeen mitään. Nukkukaa tarpeeksi ja syökää tervellistä ravintoa, jonka kokkaatte itse.
Kokkaan itse, ja ruoka on terveellistä. Pyöräilen töihin 50 min suuntaansa, ja testejenkin mukaan olen ihan hyvässä fyysisessä kunnossa. Työpäivän jälkeen olen vain aivan täysin loppi, enkä jaksa tehdä kevyitä kotitöitä kummempaa. Viikonloppuisin sitten käyn salilla ja opiskelen ja näen tuttavia.
Kehosi yrittää kertoa sinulle, että olosuhteiden on muututtava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti teki aamulla ruoat, antoi puhtaat vaatteet ja lähti töihin. Minä menin kouluun. Äiti tuli töistä ja alkoi laittamaan kaikille ruokaa. Viikonloppuna tietysti lepäsi ja siivosi. Olette rapakunnossa, jos ette jaksa tehdä työpäivän jälkeen mitään. Nukkukaa tarpeeksi ja syökää tervellistä ravintoa, jonka kokkaatte itse.
Kokkaan itse, ja ruoka on terveellistä. Pyöräilen töihin 50 min suuntaansa, ja testejenkin mukaan olen ihan hyvässä fyysisessä kunnossa. Työpäivän jälkeen olen vain aivan täysin loppi, enkä jaksa tehdä kevyitä kotitöitä kummempaa. Viikonloppuisin sitten käyn salilla ja opiskelen ja näen tuttavia.
Itse tehty ruoka ei ole = terveellistä
Saako teillä talvilomapäivät pitää silleen, että ottaa aina yhden päivän viikossa pidemmän loman sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja voi myös syödä liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Saako teillä talvilomapäivät pitää silleen, että ottaa aina yhden päivän viikossa pidemmän loman sijaan?
Saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja voi myös syödä liian vähän.
Tai juoda.
Et ole ainoa. Työelämä nyt vaan on nykyään surkeaa ja kuluttavaa.
Ratkaisin ongelman menemällä salille aamulla, ennen töihin menoa.
Mitä muuta ihmisen pitää jaksaa, kun käydä töissä, tehdä ruokansa, harrastaa liikuntaa, pitää itsensä, kotinsa ja vaatteensa siistinä.
Tämänkö vuoksi moni tuntuu luulevan, että työttömät makoilevat sohvalla? Ne onkin väsyneet työssäkävijät jotka siellä makoilee,
Mies on vähän tuollainen töistä makoilemaan -tyyppi, mutta on istumatyö. Houkuttelen pihatöihin, kävelylle tms niin virkistyy siinä kyllä. Muuten on niin väsynyt, että yöhön asti vain lojuu.
Mutta jos on töissä jalkojen päällä tai muuten fyysisesti väsyttävä, niin joku muu sitten voisi antaa kivaa tekemistä, esim. musiikkiharrastus? Tai sitten jos ne työmatkatkin on pitkä pyöräily, niin varmasti on väsynyt kun siinä on jo päivän kuntoilutkin tullut. Jos haluaa jotain muuta, niin voihan kokeilla autoilla töihin, niin se pyöräilyenergia jää johonkin muuhun?
Joskus pitää ymmärtää, että lisäliikkuminen ei enää auta, fyysisestä rasituksesta pitää palautua ja pelkät viikonloput ei riitä, jos töissä liikkuu ja sen päälle pitkät työmatkat. Nykytyö on paljon kuormittavampaa ja vaativampaa kuin esim. omien vanhempiemme vastaava työ on ollut, moni asia pitää tehdä nopeammin, tehokkaammin ja pienemmällä henkilökunnalla. Ei ihme, että työntekijät väsyy.
Jaksathan sinäkin notkua netissä valittamassa ja nalkuttamassa niin jaksathan sinäkin tehdä jotain
Riippuu työstä. Kun olin kaupassa töissä ja toimistohommissa niin hyvin riitti energiaa urheiluun ja kavereiden tapaamiseen. Siirryin alakoulun erityisluokanopettajaksi ja illat menee koomatessa. Meteli ja paikasta toiseen juokseminen ja taukojen puute vie mehut.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Teen asiantuntijatyötä, mistä tykkään. En ollut iltaisin sen virkeämpi suorittavassakaan työssä, jopa väsyneempi kun työ ei tuolloin motivoinut. Veriarvot kunnossa. Mietin että ehkä olen vain matalaenerginen ihminen. Pärjään kun työ on mielekästä ja saan lepäillä illat, mutta lapsia tähän kuvioon en jaksaisi.
Minäkin olen ihminen jota on väsyttänyt oikeasti aina, lapsena tästä huolestuttiinkin ja olen kyllä käynyt lääkärissä enemmän kuin tarpeeksi. Olen hyväksynyt tämän ja ajattelen juuri noin, että olen vaan herkästi väsyvä ja matalaenerginen. Elän terveellisesti, ei ole ylipainoa, ei mitään mikä selittäisi näin pahaa väsymystä ja energianpuutetta. Koitin ennen etsiä tälle syytä mutta koen että se vaan stressaa ja uuvuttaa pahemmin, kun ajattelet jatkuvasti että mitä teet väärin ja mikä on pielessä kun on tällainen olo. Mutta nyt ajattelen myös niin että jos näillä elämäntavoilla vika olisi niissä elämäntavoissa, 99% muista ihmisistä eläisi niin huonosti että eihän yhtään kukaan kestäisi hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene töiden jälkeen kotiin. Mene salille, uimaan, lenkille, jne.
Tai elä mene töihin.kyllä kela maksaa.
Lihaskunto on todellakin yksi arjen jaksamisen tärkeimmistä pilareista. Treeni vapauttaa endorfiineja ja dopamiinia, jotka toimivat luontaisina stressinpurkajina. Jo kaksi lyhyttä (n. 20–30 min) koko kehon lihaskuntotreeniä viikossa riittää lisäämään virtaa koneeseen. Maratonia ei tarvitsekaan jaksaa joka ilta, mutta 20 min kokeilu ei ole mitään itseltään pois.