Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kumppanin musamaulla väliä?

Vierailija
03.05.2026 |

Miksi on / miksi ei?

Kommentit (391)

Vierailija
261/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testaan. Laitapa soittolistaan Iron Maiden - Run to the hills, Barber - Adagio for strings, Zen Cafe - Auto parkissa, Shakira - Waka waka, Nine Inch Nails - Happiness in slavery, Matti ja Teppo - Kissankultaa, Juice Leskinen Bluesia Pieksämäen asemalla, Tangerine Dream - Phaedra, Sepi Kumpulainen - Dippa daa, Mirella - Timanttei, Sleepy Sleepers - Onko järkee vai ei, Kylie Minogue - If I should be so lucky, Armin van Buuren & Vini Vici - Great spirit ja sit vielä M.A. Numminen - Munat jäi vetoketjun väliin.

Kerro ihan vapaasti, missä vaiheessa haluat minun siirtyvän kuuntelemaan kuulokkeilla :D

-winner-

Barber: Ihana, tykkään tosi paljon

Iron Maiden, Shakira, Armin van Buuren & Vini Vici: Tykkään

Matti ja Teppo, Tangerine Dream, Kylie Minogue: Ihan ok

Zen Cafe, Juice, Sliipparit: Ei kauheasti nappaa, mutta voin kuunnella (ainakin silloin tällöin/pieninä annoksina)

Sepi, Mirella, M.A. Numminen: Tekee vähän tiukempaa...

Nine Inch Nails: Laitat kuulokkeet päähän tai lähden ulos huoneesta. :D 

Tää oli oikeastaan aika kiva, konkreettinen lista eri biiseistä, ja vaihteluakin näissä on, eli ei vain yhtä tai kahta genreä. 

Vierailija
262/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille lukioaikana tutustuneelle pariskunnalle, musiikki on ollut tärkeä yhteinen harrastus. Puoliso tuli rock ja jazz puolelta, minä klassiselta puolelta. Meille tämä erilaisuus on ollut vain ja ainoastaan rikkaus, joka on laajentanut elämäämme. Vain iskelmämusiikki jäi meiltä puuttumaan. Mutta Robinin kautta ja avulla, sekin puoli on tullut tutuksi.  Rock musiikki on vähän jäänyt, mutta nyt Siirin tultua esiintymään takaisin, innostuin tästäkin gendrestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittää, että hän ymmärtää minun kiinnostuksen musiikkia kohtaan. Kuuntelen musiikkia laaja-alaisesti jatsista metalliin ja harrastan laulamista sekä käyn keikoilla.

Vierailija
264/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko räppi jotain musiikkia. Tyhjänpäiväistä höpötystä.

En voisi kyllä olla ihmisen kanssa, joka suhtautuu räppiin noin. Tuo asenne ei kerro ainoastaan sun musiikkimausta, vaan se kertoo ennen kaikkea sun tietämättömyydestäsi ja mun on vaikea kunnioittaa asennetta, jossa lytätään jotain sellaista, mitä ei selvästikään tunneta. On eri asia sanoa, ettei tykkää jostain genrestä, kuin väittää, että koko genre on tyhjänpäiväistä. Kommenttisi kertoo vain sen, ettet sä ole vaivautunut kuuntelemaan niitä tekstejä tai ymmärtämään sitä taitoa mitä se vaatii. Sä niputat kaiken räpin yhteen ja samaan, vaikka kyseessä on genre, joka ulottuu syvällisestä yhteiskuntakritiikistä ja filosofiasta tekniseen osaamiseen ja moniuloitteiseen riimittelyyn.

Olen eri, mutta ainakin minulla on räpin suhteen se ongelma, että se kuulostaa oikeasti niin kamalalta, että sitä on vaikea kuunnella. Lyriikat voivat varmasti olla hyviä ja taitavasti riimiteltyjä, puhutteleviakin. Ja totta kai mikä tahansa genre vaatii omanlaistaan osaamista ja taitoa. Mutta mun korviini räppi on vain musiikillisesti niin vastenmielistä, että joudun enemmän tai vähemmän pinnistelemään, että pystyn kuuntelemaan edes jonkin biisin alusta loppuun. Joten ei siinä ole kauheasti intoa syventyä tarkemmin esim. niihin sanoituksiin.

Vierailija
265/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Now, ain't nobody tell us it was fair
No love for my daddy, 'cause the coward wasn't there
He passed away and I didn't cry
'Cause my anger wouldn't let me feel for a stranger
They say I'm wrong and I'm heartless, but all along
I was lookin' for a father, he was gone
I hung around with the thugs, and even though they sold drugs
They showed a young brother love
I moved out and started really hangin'
I needed money of my own, so I started slangin'
I ain't guilty, 'cause even though I sell rocks
It feels good puttin' money in your mailbox
I love payin' rent when the rent is due
I hope you got the diamond necklace that I sent to you
'Cause when I was low you was there for me
You never left me alone, because you cared for me
And I could see you comin' home after work late
You're in the kitchen, tryin' to fix us a hot plate
You just workin' with the scraps you was given
And Mama made miracles every Thanksgivin'
But now the road got rough, you're alone
You're tryin' to raise two bad kids on your own
And there's no way I can pay you back
But my plan is to show you that I understand
You are appreciated

Lady, don't you know we love ya? (Dear Mama)
Sweet lady, place no one above ya (You are appreciated)
Sweet lady, don't you know we love ya?

Pour out some liquor and I reminisce
'Cause through the drama, I can always depend on my mama
And when it seems that I'm hopeless
You say the words that can get me back in focus
When I was sick as a little kid
To keep me happy there's no limit to the things you did
And all my childhood memories
Are full of all the sweet things you did for me
And even though I act crazy
I gotta thank the Lord that you made me
There are no words that can express how I feel
You never kept a secret, always stayed real
And I appreciate how you raised me
And all the extra love that you gave me
I wish I could take the pain away
If you can make it through the night, there's a brighter day
Everything will be alright if you hold on
It's a struggle every day, gotta roll on
And there's no way I can pay you back
But my plan is to show you that I understand
You are appreciated

Nämä räppääjät saavat kyllä minulta arvostusta siitä, että vaikkeivat osaa useinkaan laulaa nuotteja, niin pystyvät kertomaan pitkiä tarinoita, joissa ei edes ole useinkaan sitten mitään tarttumapintaa, samankaltaisiin sanoihin päättyviä riimejä tai räppärin laulamaa kertosäettä edes lyriikoiden muistamisen helpotuksena mukana, vaan siihen kertsiin palkataan sitten musiikillisesti toisella tavalla lahjakas.

-winner-

Vierailija
266/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testaan. Laitapa soittolistaan Iron Maiden - Run to the hills, Barber - Adagio for strings, Zen Cafe - Auto parkissa, Shakira - Waka waka, Nine Inch Nails - Happiness in slavery, Matti ja Teppo - Kissankultaa, Juice Leskinen Bluesia Pieksämäen asemalla, Tangerine Dream - Phaedra, Sepi Kumpulainen - Dippa daa, Mirella - Timanttei, Sleepy Sleepers - Onko järkee vai ei, Kylie Minogue - If I should be so lucky, Armin van Buuren & Vini Vici - Great spirit ja sit vielä M.A. Numminen - Munat jäi vetoketjun väliin.

Kerro ihan vapaasti, missä vaiheessa haluat minun siirtyvän kuuntelemaan kuulokkeilla :D

-winner-

Barber: Ihana, tykkään tosi paljon

Iron Maiden, Shakira, Armin van Buuren & Vini Vici: Tykkään

Matti ja Teppo, Tangerine Dream, Kylie Minogue: Ihan ok

Zen Cafe, Juice, Sliipparit: Ei kauheasti nappaa, mutta voin kuunnella (ainakin silloin tällöin/pieninä annoksina)

Sepi, Mirella, M.A. Numminen: Tekee vähän tiukempaa...

Nine Inch Nails: Laitat kuulokkeet päähän tai lähden ulos huoneesta. :D 

Tää oli oikeastaan aika kiva, konkreettinen lista eri biiseistä, ja vaihteluakin näissä on, eli ei vain yhtä tai kahta genreä. 

Hyvä, tuo nyt oli lähinnä selvennys siihen, että lähes kaikkea voi tosiaan kuunnella ja hyvin usein keskustellakin siitä miksi joku biisi on tärkeä tai inhokki tai jonkun tunnetilan tulkki silloin kun ei oo sanoja. Ja myös sitä, että kaikenlaiseen musaan voi tosiaan rohkeasti tutustua, eikä jumitu vaan yhteen genreen. Niin se on ihmistenkin kanssa.

-winner-

Vierailija
267/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musiikkia jatkuvasti kuuntelevat eivät yleensä ole niitä penaalin terävimpiä kyniä. 

Päinvastoin, musikaalisuus on vahvasti yhteydessä älykkyyteen ja matikkapäähän.

Totta, ja tämähän johtuu siitä, että intervallit (yli sävelten väliset välimatkat) ovat äänitaajuuksien välisiä suhdelukuja. Eli puhdasta matematiikkaa. Musikaalinen ihminen siis kuulee tavallaan numeroita, ja osaa vaistonvaraisesti arvioida niiden numeroiden suuruuseroja. Epämusikaalinen ei. 

Klassisen musiiki esim. stimuloi aivoja laajasti:

"Klassista musiikkia kuunnellessa aivot stimuloituvat monella tapaa. Sen on todettu aktivoivan aivokudosta laajasti, mukaan lukien aivokuori, joka on vastuussa monimutkaisten ajatusprosessien, pitkäkestoisen muistin ja suunnittelukyvyn hallinnasta. Jopa niinkin yksinkertainen toiminto kuin jonkin tietyn kappaleen tunnistaminen voi aktivoida laajan verkoston aivoissa." Lähde: https://tamperemusicfestivals.fi/klassisen-musiikin-syva-vaikutus-venyt…

Ja korkein taso on tietenkin istrumentin opettelu, se on älyllisesti erittäin vaativaa touhua. Ihmisiä jotka olisivat hyviä soittamaan, mutta tyhmiä, ei käytännössä ole olemassa. Kaikki tuntemani ammattimuusikot ovat erittäin nokkelia ja sanavalmiita, joille koulu on yleensä ollut helppoa (vaikkei pänttääminen välttämättä ole kiinnostanut)

Tämä on juuri syy miksen ole opetellut soittamaan. Mulle on kärsimystä kokea kappale vain sarjana numeroita, tahteja ja sävellajeja. Kahdeksan biittiä ja sit alat laulamaan ja jos laulat tunteella mutta nuotin vierestä, niin koko bändi kärsii, kun ne ei ole opetelleet kuin ne yhdet sävellajit ja tabin ja kohta on koko biisi ihan metsässä ;D

-winner-

Vierailija
268/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musiikkia jatkuvasti kuuntelevat eivät yleensä ole niitä penaalin terävimpiä kyniä. 

Juu, meillä onkin liitua eikä kyniä ja ne kirjoittaa, joilla on liitua :P

-winner-

Vierailija
269/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Huippubiisi (olen nähnyt itsekin Vini Vicin livenä): Armin van Buuren & Vini Vici - Great spirit 

OK biisi: Kylie Minogue - If I should be so luckym, Shakira - Waka waka,

Tangerine Dream - Phaedra (Tätä en ole kuullut ennen, ihan kiva)

Kaikki muut on mulle ei. 

Hyvä, että teet selkeät rajat (vaikka tarkoituksella hainkin just niitä rajoja). Mitä itse laittaisit soimaan?

-winner-

Vierailija
270/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on nuori ja hoikka, ilman tatuointeja, ja kuuntelee musiikkia läpeensä paljaana, niin en paheksu edes rappia.

Vierailija
271/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin, musikaalisuus on vahvasti yhteydessä älykkyyteen ja matikkapäähän.

Totta, ja tämähän johtuu siitä, että intervallit (yli sävelten väliset välimatkat) ovat äänitaajuuksien välisiä suhdelukuja. Eli puhdasta matematiikkaa. Musikaalinen ihminen siis kuulee tavallaan numeroita, ja osaa vaistonvaraisesti arvioida niiden numeroiden suuruuseroja. Epämusikaalinen ei. 

Klassisen musiiki esim. stimuloi aivoja laajasti:

"Klassista musiikkia kuunnellessa aivot stimuloituvat monella tapaa. Sen on todettu aktivoivan aivokudosta laajasti, mukaan lukien aivokuori, joka on vastuussa monimutkaisten ajatusprosessien, pitkäkestoisen muistin ja suunnittelukyvyn hallinnasta. Jopa niinkin yksinkertainen toiminto kuin jonkin tietyn kappaleen tunnistaminen voi aktivoida laajan verkoston aivoissa." Lähde: https://tamperemusicfestivals.fi/klassisen-musiikin-syva-vaikutus-venyt…

Ja korkein taso on tietenkin istrumentin opettelu, se on älyllisesti erittäin vaativaa touhua. Ihmisiä jotka olisivat hyviä soittamaan, mutta tyhmiä, ei käytännössä ole olemassa. Kaikki tuntemani ammattimuusikot ovat erittäin nokkelia ja sanavalmiita, joille koulu on yleensä ollut helppoa (vaikkei pänttääminen välttämättä ole kiinnostanut)

Tutkimukset musiikin kuuntelun ja älykkyyden välisestä yhteydestä ovat mielenkiintoisia, ja niissä korostuu usein se, miten aivot käsittelevät monimutkaisia rakenteita ja kieltä.

Tässä on kooste tärkeimmistä löydöksistä suomeksi:

1. Kielellinen älykkyys ja räppi

Vaikka moni mieltää klassisen musiikin "viisaiden musiikiksi", tutkimukset osoittavat, että lyriikkapainotteisen musiikin (kuten räpin) kuuntelu on yhteydessä korkeaan kielelliseen älykkyyteen.

Räp-lyriikat sisältävät usein laajemman sanavaraston ja monimutkaisempia sanaleikkejä kuin pop-musiikki.

Kuuntelijan aivot joutuvat prosessoimaan nopeaa informaatiovirtaa, mikä kehittää kielellistä analyysikykyä ja muistia.

2. "Mozart-efekti" ja vireystila

Vuonna 1993 julkaistu kuuluisa tutkimus väitti, että Mozartin kuuntelu nostaa älykkyysosamäärää. Myöhemmät tutkimukset tarkensivat tätä: kyse ei ole vain Mozartista, vaan mielihyvän vaikutuksesta.

Kun kuuntelet musiikkia, josta nautit, aivosi vapauttavat dopamiinia.

Tämä nostaa vireystilaa ja parantaa suoriutumista kognitiivisissa tehtävissä, kuten loogisessa päättelyssä.

3. Musiikkimaku ja kognitiiviset kyvyt

Jotkut tutkimukset (esim. Warwickin yliopisto) ovat löytäneet korrelaation tiettyjen musiikkityylien ja korkeiden testitulosten välillä:

Monimutkaisuus: Älykkäämmiksi arvioidut ihmiset hakeutuvat usein musiikin pariin, jossa on monimutkaisia rakenteita (esim. jazz, progressiivinen rock tai teknisesti taitava räppi).

Instrumentaalimusiikki: Usein korkea IQ yhdistetään mieltymykseen musiikkiin, jossa ei ole laulua, mutta tämä riippuu täysin siitä, mitä aivojen osa-aluetta tutkitaan.

4. Emotionaalinen älykkyys (EQ)

Musiikin kuuntelu ei kehitä vain loogista älyä, vaan se on suoraan kytköksissä emotionaaliseen älykkyyteen.

Kyky ymmärtää artistin tunnetiloja ja samaistua monimutkaisiin tarinoihin (kuten räpin kerronnallisuus) kehittää empatiaa ja sosiaalista havaintokykyä.

Booring

Vierailija
272/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko räppi jotain musiikkia. Tyhjänpäiväistä höpötystä.

En voisi kyllä olla ihmisen kanssa, joka suhtautuu räppiin noin. Tuo asenne ei kerro ainoastaan sun musiikkimausta, vaan se kertoo ennen kaikkea sun tietämättömyydestäsi ja mun on vaikea kunnioittaa asennetta, jossa lytätään jotain sellaista, mitä ei selvästikään tunneta. On eri asia sanoa, ettei tykkää jostain genrestä, kuin väittää, että koko genre on tyhjänpäiväistä. Kommenttisi kertoo vain sen, ettet sä ole vaivautunut kuuntelemaan niitä tekstejä tai ymmärtämään sitä taitoa mitä se vaatii. Sä niputat kaiken räpin yhteen ja samaan, vaikka kyseessä on genre, joka ulottuu syvällisestä yhteiskuntakritiikistä ja filosofiasta tekniseen osaamiseen ja moniuloitteiseen riimittelyyn.

Olen eri, mutta ainakin minulla on räpin suhteen se ongelma, että se kuulostaa oikeasti niin kamalalta, että sitä on vaikea kuunnella. Lyriikat voivat varmasti olla hyviä ja taitavasti riimiteltyjä, puhutteleviakin. Ja totta kai mikä tahansa genre vaatii omanlaistaan osaamista ja taitoa. Mutta mun korviini räppi on vain musiikillisesti niin vastenmielistä, että joudun enemmän tai vähemmän pinnistelemään, että pystyn kuuntelemaan edes jonkin biisin alusta loppuun. Joten ei siinä ole kauheasti intoa syventyä tarkemmin esim. niihin sanoituksiin.

Yritän itse kokeilla uusia genrejä avoimin mielin, mutta hevin suhteen tilanne on sama ja se kuulostaa korvaani vain meteliltä, vaikka kuinka yrittäisin kuunnella. Esimerkiksi jazz ja klassinen uppoavat kyllä, vaikka räp onkin se oma suosikkigenreni. Tosin räpistäkin löytyy artisteja, joista en pidä lainkaan, suomiräp ei ole koskaan iskenyt, vaan sytyn enemmän kokeellisille ja omaperäisille tekijöille, kuten Childish Gambinolle. 

Vierailija
273/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Huippubiisi (olen nähnyt itsekin Vini Vicin livenä): Armin van Buuren & Vini Vici - Great spirit 

OK biisi: Kylie Minogue - If I should be so luckym, Shakira - Waka waka,

Tangerine Dream - Phaedra (Tätä en ole kuullut ennen, ihan kiva)

Kaikki muut on mulle ei. 

Hyvä, että teet selkeät rajat (vaikka tarkoituksella hainkin just niitä rajoja). Mitä itse laittaisit soimaan?

-winner-

Tässä on 10 biisiä, josta olen viimeksi tykännyt Spotifyssa

Me+You - Kid Laroi

Baddy on the Floor - Jamie xx, Honey Dijon

Crystallized - John Summit, Inez

Amen - Tommy Richman

555 - Suburban

Yo Yan - Skrillex, Sacred Family

6 Million - Peekaboo, Skrillex

Pick up the Phone - PAWSA, Nate Dogg

7 Minute Freestyle - Big L, Jay Z

Cocoa - Baby Keem, Don Toliver

Mitenkäs nämä uppoavat sinuun?

Vierailija
274/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sillä iso merkitys,, jos toinen yrittää elää paarustaa Kristittynä ,

ja se toinen puolisko  soittelee kovalla volyymilla pirun merkin

harojien örvellystä..  Olemassa olevien henkien ääripäät on

mahdoton yhdistää ,,  musta ei muutu hyveeksi , paitsi jos se uskovainen

osapuolikin  lähtee mustien  Demonien kelkkaan,,,

Vierailija
275/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt radioista tulee, en voi sietää näitä musiikkihifistelijöitä.

Vierailija
276/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljonkin väliä, kun yhdessä kuunnellaan ja käydään keikoilla.

Vierailija
277/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman muusikkimakuni suhteen olen täysi ameeba. En ole oikein koskaan kuunnellut musiikkia, eikä minulla ei ole ollut mitään genrejä tai artisteja joihin olisin suhtautunut mitenkään intohimoisesti. Musiikki oli vain jotain taustahälyä joka soi, jos joku muu sitä taustalle pisti. Ainoat musiikista aiheutuneet tunnetilat olivat lähinnä ahdistusta, kun kuulin jonkun ikävien tapahtumien aikaan paljon taustalla soineen kappaleen ja sen kuuleminen assosioitui näihin tapahtumiin.

Kumppanini sen sijaan on todella intohimoinen musiikinharrastaja. Hän soittaa itse useampia soittimia ja laulaa, lisäksi musiikki on hänelle sellainen elämän mittainen tutkimusmatka uusiin ulottuvuuksiin. Tämän myötä olen hiljalleen alkanut ymmärtää paremmin musiikkia ja innostus siihen on alkanut avautumaan minulle. Kodissamme soi jatkuvasti musiikki ja nykyään musiikista minulle assosioituu enemmän hyviä kuin pahoja muistoja. Keikoilla ja festareilla on ollut myös kiva käydä, nekin ovat olleet minulle täysin tuntematon alue ennen parisuhdetta. Pidän myös siitä, että kumppanini linkkailee minulle musiikkia mistä on innostunut ja kuunneltuani sitä, voimme jakaa kokemuksen. Nyt viimeisimpänä hän on innostunut Kaakkois-Aasian 70-luvun psykedeelisestä rokista.

Meidän tapauksessa siis tällaisten ääripäiden suhde on onnistunut ihan hyvin, mutta toki se on vaatinut sen, että olen aidosti kiinnostunut hänen intohimostaan. Se on ollut helppoa, koska olen viimeiset 10 vuotta ollut kiinnostunut aivan kaikesta hänessä.

Vierailija
278/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ellei möyhää koko ajan musiikista kuin se olisi joku keskeisin asia maailmassa. Pidän siitä, että hänen mielenkiintonsa kohdistuu muualle. Kyllähän hän ihan musiikkia kuuntelee ja soittaa myös itse kitaraa, mutta ammatti on onneksi olennaisemmalla alalla. 

Vierailija
279/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikkihifistelijä on juuri se asia, jota en kestäisi (kirjoitin edellisen 278). 

Vierailija
280/391 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musiikkihifistelijä on juuri se asia, jota en kestäisi (kirjoitin edellisen 278). 

Musiikkihifistelijä olisi mun unelmakumppani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi