Anthropicin toimitusjohtaja: Suomen kaltaisten valtioiden valmistauduttava 20-30% työttömyysasteeseen tekoälyn hioutuessa huippuunsa
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011972068.html
Teollinen vallankumous toi vanhojen manuaalisten töiden tilalle tehdastyötä. Tehdastyön ja suurilta osin myös tietotyön automatisoituessa tilalle ei enää tule mitään, vaan yksi tekoälyagentti voi tehdä 50 ihmisen työt.
Valtavat datakeskukset rakennetaan pääosin vierastyöläisten toimesta ja pysyvästi ne työllistävät vain n. 20 henkilöä.
Kommentit (223)
Kokoomus tahtoo hyvin halpoja kotiapulaisia, joten ongelmaa ei ole, paitsi että tuet tekevät köyhistä ihmisistä liian laiskoja!
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmiskeho ja -mieli on molemmat korvattu, ei jää kirjaimellisesti jäljelle mitään työnteon osa-aluetta. Silti osa kuvittelee, että alamme sitten kaikki somevaikuttajiksi tai naapurin koiranulkoiluttajiksi: kyllähän työtä riittää. Joo, mutta kuka siitä maksaa ja mikä itseisarvo siinä on?
Jospa vihdoinkin toteutuu ihmisten unelma siitä, ettei tarvitse tehdä työtä hengenpitimiksi vaan valtiot alkaa maksaa kansalaispalkkaa sen mukaan, paljonko heillä on mm. kriittisiä mineraaleja. Tavarat tulee tekoälyn ja robottien tekemänä olemaan superhalpaa joten pienemmälläkin rahalla elää ihan hyvää elämää ja voi keskittyä itseä huvittaviin asioihin.
Eiköhän työtä suorittavalla tasolla olisi. Jos sitä ei halpuutettaisi ja pantattaisi. Väkeä pitäisi aidosti koukuttaa raksa-avuikisi ja hoitotyöhön yms.
Onhan tuo homma tätä nykyä esim. Metalla melko karua. Johtajat myöntävät työntekijöiden tuottavan tätä nykyä vain opetusmateriaalia AI-agentteja varten. Sen jälkeen kun dataa on tarpeeksi, tulee fudut perseelle.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen taloudellisesti riippumaton ja kunnon sijoitukset teknologiassa. Tekoälyllä voi tehdä rahaa.
Minä minä minä!
Ihmisten tyhmentyminen ja joutilaisuus vaihtoehtona voi tosiaan johtaa massatyöttömyyteen. Tänään dårkimmat osaajat tarkistavat faktat tekoälyllä, luottaen sokeasti algoritmiin. Kun tämä väestönosa lisääntyy (tyhmistymällä, ei panemalla), on täysin mahdollista, että suuri osa kansasta ei kelpaa mihinkään.
Keskeisin asia joka kaikissa skenaarioissa jää vaille huomiota on se, mitä se osa joka kelpaa töihin, tekee. Jääkö se mopen osaan jakamaan hyvää juureksen tasolle vaipuneiden kanssaihmisten kanssa, vai keksiikö se jotain muuta?
Kaikissa skenaarioista puuttuu aina se osa, joka mahdollistaa muiden löhöilyn. Odottakaa seuraavia vaaleja ja todetkaa fakta. Ketään ei tule kiinnostamaan ohjelmien mahdollistajat, vain kuormasta syöjät. Syy on selkeä. Kuormasta syöjiä on kolme jokaista hyödyllisiä töitä tekevää kohden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen taloudellisesti riippumaton ja kunnon sijoitukset teknologiassa. Tekoälyllä voi tehdä rahaa.
Minä minä minä!
Et ole sen kummempi itsekään, oma napa sinullakin on ensin mielessä.
"Samalla meidän on muutettava myös vallitsevaa yhteiskuntasopimusta. Kuinka nopeasti sosiaaliturva ja verotus pystyvät mukautumaan tekoälyaikakauden pelisääntöihin? Tarvitsemmeko perinteisen palkkatyön rinnalle uudenlaisen perustulon?
Toimistopaon ja näkymättömän käsijarrun sijaan tämä on se keskustelu, joka Suomessa pitää nyt käydä."
Hallituspuolueilla ja VM:llä ei ole tuollaiseen keskusteluun yhtään mitään kiinnostusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmiskeho ja -mieli on molemmat korvattu, ei jää kirjaimellisesti jäljelle mitään työnteon osa-aluetta. Silti osa kuvittelee, että alamme sitten kaikki somevaikuttajiksi tai naapurin koiranulkoiluttajiksi: kyllähän työtä riittää. Joo, mutta kuka siitä maksaa ja mikä itseisarvo siinä on?
Jospa vihdoinkin toteutuu ihmisten unelma siitä, ettei tarvitse tehdä työtä hengenpitimiksi vaan valtiot alkaa maksaa kansalaispalkkaa sen mukaan, paljonko heillä on mm. kriittisiä mineraaleja. Tavarat tulee tekoälyn ja robottien tekemänä olemaan superhalpaa joten pienemmälläkin rahalla elää ihan hyvää elämää ja voi keskittyä itseä huvittaviin asioihin.
Kunhan pysyt 15min kävelysäteellä kubikkelistasi.
Eikös me olla jo aika hyvin valmistauduttu, kun meillä on euroopan korekein työttömyysaste, jotain 10 prosenttia enää ei puutu kuin 10-20 prosenttia.
Poliitikot ovat kehityksestä pihalla kuin lumiukot. Heille AI on vain hypesana.
Vierailija kirjoitti:
Heidän mielestään tekoäly on kuin netti aikoinaan ja tuo uusia työpaikkoja. Ei tule tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo velkajarru päätetty puolueiden kesken. Nyt pitää päättää ma- mutusjarru jonka tarkoituksena on palauttaa kielitaidottomat ja matalapalkkaiset kehitysmaalaiset takaisin kotimaihinsa. Heidän matalista palkoista ei makseta yhdenkään suomalaisen eläkkeitä.
Tarvitsemme ulkomaalaisia, jotka kotoutuvat ilman kalliita kursseja ja kotouttamisia.
Miksi sellainen työvoima tulisi Suomeen kynittäväksi, kun omakin pakenee?
Vierailija kirjoitti:
Koskahan päästään perkaamaan julkisen sektorin sekoilut tekoälyllä?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tule globaalia AI-veroa jokaisessa maassa jossa datakeskuksia pyöritetään, Muskin ja Altmanin kaltaiset megaomistajat saavat satojen miljardien hyödyn ja perustallaja 0€.
Toki miljardöörit (pian triljonäärit) tulevat vimmatusti lobbaamaan sitä "kommunismiksi".
Tiedätkö kuinka pitkä sadoista miljardeista on triljoonaan? Maailmassa ei ole edes yhtään biljonääriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskahan päästään perkaamaan julkisen sektorin sekoilut tekoälyllä?
Toinen kova on klusteri-B persoonallisuuhäiriöiden tunnistaminen julkisesta esiintymisestä.
Tämän jälkeen maailma ei ole enää sama paikka.
Vierailija kirjoitti:
Tämän toimitusjohtajan on valmistauduttava siihen, ettei rahaa enää ole kenelläkään tai jos on, niin sillä ei saa ostettua mitään.
Tulee mielenkiintoiset ajat kun tekoäly lopettaa tavalliset työt ja siten markkinatalouden.
Sitten voit valita, menetkö orjaksi Elonin, Peterin, Jeffin vai Markin teknokaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Pitäisikö sitten keksiä jotain muuta tekemistä jos työvoimaa vapautuu isoja määriä eikä jäädä sohvalle makaamaan ja silakoimaan?
Menköön töihin vaikka ilman palkkaa, aina jotain savottaa keksitään.
Älä ole naiivi.
Millä ihmiset elättävät itsensä ja lapsensa, kun tuloja ei ole?
Jos rehellisiä ollaan, niin ketä se kiinnostaa.
Seköäly hoitaa hommat voidaan sitten itse ottaa iismmin.
Kuvitteletko muiden valtioiden olevan AI-vaikutusten ulottumattomissa. Sitten kannattanee suunnata Iraniin tai Afghanistaniin.