On se tämäkin, työssäkäyvänä joudun miettimään onko varaa appelsiinimehupurkkiin?
Olen vakituisessa työssä ja mielestäni ihan ok palkallakin. Palkankorotuksia ei enää saa, niiden lasikatto saavutettiin jo vuosia sitten. Nyt kuitenkin joudun miettimään kaupassa ostanko pari appelsiinimehupurkkia vai säästänkö rahat. Kyseinen appelsiinimehu jota aioin ostaa oli halpistiivisteversio ja maksoi silti 3 euron pintaan kun muistan ostaneeni samaa mehua takavuosina 70 sentillä.
Nykyään käyn vain halvimmissa kaupoissa ja käytän kaikki tarjoukset jos kohdalle osuu. Takavuosina pystyin menemään suunnilleen samalla palkalla Citymarkettiin ja ostamaan kärryn täyteen aivan mitä halusin hintoja miettimättä.
Toinen esimerkki oli kun olin ostamassa vanhan hajonneen auton tilalle toista. Enää ei saanut parilla tonnilla yhtä hyvää käytettyä kuin vastaavasti sai 10 vuotta sitten. Jostain 16 vuotta vanhasta raadostakin pyydetään 3000 - 400o tonnia? haloo.
Onko inflaatio tosiaan näin järkyttävä, että nettopalkan todellinen ostovoima on ehkä puolet entisestä?
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Palkankorotuksia ei enää saa, niiden lasikatto saavutettiin jo vuosia sitten"
Täyttä huijausta, palkankorotuksia tulee olla ihan inflaation takia aina. 2-3% vuodessa lisää tarvii saada, että palkka pysyisi ennallaan.
Mitä sössötät? Palkankorotus ei ole korotus, jos korotus on niin pieni, ettei ylitä edes inflaatiota!! Näihän Suomessa nyt annetaan vientimallin vuoksi olemattomia korotuksia.
Inflaatiokorjaus ei ole palkankorotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Palkankorotuksia ei enää saa, niiden lasikatto saavutettiin jo vuosia sitten"
Täyttä huijausta, palkankorotuksia tulee olla ihan inflaation takia aina. 2-3% vuodessa lisää tarvii saada, että palkka pysyisi ennallaan.
Mitä sössötät? Palkankorotus ei ole korotus, jos korotus on niin pieni, ettei ylitä edes inflaatiota!! Näihän Suomessa nyt annetaan vientimallin vuoksi olemattomia korotuksia.
Inflaatiokorjaus ei ole palkankorotus.
Kyllä se teknisesti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samoja juttuja. Viime viikolla ökyilin ja maksoin jauhelihasta ja kahvipaketista 20e. Et milloin näistä tuli luksustuotteita? Se raha millä ennen kävi hotellissa ja ravintolassa menee nyt perusjuttuihin.
Vielä ostan oikeita merkkejä ihan periaatteen vuoksi, mutta kohta keskituloinenkaan ei pysty.
Kahvi nyt on aina ollut luksustuote. Samoin historiassa on lihatuotteet illeet luksusta. Tavallinen ihminen sai esim. 1800-luvulla lihaa vain muutaman kerran vuodessa.
Ainakin 70-80-luvuilla molemmat olivat luksustuotteita. Lihaa, myös jauhelihaa käytettiin arkisin todella vähän.
90-luvulla moni kärsi lamasta. Silloinkin molemmat olivat luksusta.
Ongelma on mielestäni ainakin osittain se, että nykyihminen tai nykysuomalainen on menettänyt otteensa siitä, mikä on tavallisen ihmisen luksusta ( Kyse ei siis ole Vuittonin laukusta.) Siksi ei olla iloisia ruoasta, rempasta, mökistä, veneestä, uusista vaatteista, kodista jne. Kun ajattelee, että pitäisi saada kaikki samaan aikaan, niin mistään ei koe iloa.
Perskokkare siellä touhutipat tirsuen taas unelmoi yhteiskunnan palauttamisesta 1800-luvulle. Kaikki pois kaikilta, paitsi varakkaimmalta promillelta.
Saunan taakse joutaisi joka stanan kapitalisti.
Samaa ajatellut. Aika moni appelsiinimehu on jo jäänyt kauppaan. Aiemmin ostin säännöllisesti. En viitsi maksaa siitä litkusta niin paljon mitä nykyään pyydetään. Hinta on noussut tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
AP ei maininnut palkkaansa, mutta oletetaan sen olevan suomalaisen keskivertoliksa eli 3500€/kk.
Ennen kuin aletaan selvittämään mikse palkka riitä, pitää huomioida että todellisuudessa hänen palkkansa on noin 4500-5000€/kk. Se nimittäin on se summa, mitä työnantaja hänen palkastaan maksaa. Se raha ei vain ikinä pääse edes AP:n palkkakuitille asti, vaan työnantaja tilittää rahat (eli ns palkan sivukulut) suoraan valtiolle tai eläkeyhtiölle.
Käteen AP saa kaikkien verojen ja maksujen jälkeen 2300€, eli vähän alle puolet siitä mitä työnantaja hänen työstään tosiasiassa maksoi.
mutta verotus ei lakkaa vielä tähänkään, sillä nettopalkastaan AP maksaa vielä 25% arvonlisäveroa jos haluaa rahoillaan jotain ostaa…..
Kuka sitten hyötyy kovasta verotuksesta? Etupäässä julkisen sektorin organisaatioiden johtoporras, puolueet ja poliitikot sekä erilaiset valtion (eli meidän!) rahoilla rahoitetut järjestöt ja ompleuseurat. Lisäksi hyötyjiä ovat myös työhaluttomat, työkyvyttömät sekä erilaisten tukien nostajat.
Asiat ovat aikalailla päälaellaan kun työstä syntyvästä hyödystä eivät nauti eniten työntekijä eikä työtä häneltä ostanut yritys, vaan aivan sivulliset sukankuluttajat.
Sitä kutsutaan sosialismiksi.
Jos katsoo mitä tahansa sosialistista valtiota niin niissä kaikissa työläiset ovat köyhiä, ja puoluepamput ja virkamiehet porskuttavat.
Sitten jos katsoo jotain läpeensä kapitalistista maata kuten USA, niin siellä rekkakuski tai sairaanhoitaja voi tienata yli 100.000 vuodessa ja maksaa siitä vain minimalistisesti veroja.
Vasemmistolaisuus on oikeasti vuosituhannen suurin kusetus jolla orjuutetaan työtä tekevät byrokraattien elättäjiksi.
Onneksi omista lapsista enää 1/4 asuu kotona. Jäisi monta muutakin asiaa kauppaan kun appelsiinimehu.
Nettopalkka ei vaan nouse.
Miksi suomalaisen normaaliin elintasoon pitäisi kuulua jonkun kaukomailla kasvatetun hedelmän mehu? Kauanko ihmisillä menee ymmärtää, ettei tässä ole mitään katastrofia menossa vaan paluu normaaliin ja järkevään elämään? Sellaiseen, joka ei saa sisältöään rahan ja luonnonvarojen kuluttamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalaisen normaaliin elintasoon pitäisi kuulua jonkun kaukomailla kasvatetun hedelmän mehu? Kauanko ihmisillä menee ymmärtää, ettei tässä ole mitään katastrofia menossa vaan paluu normaaliin ja järkevään elämään? Sellaiseen, joka ei saa sisältöään rahan ja luonnonvarojen kuluttamisesta.
Työelämä on hyvin vaativaa ja monesta asiasta olen tinkinyt hintojen noustessa. Mutta tällä kohtaa kamelinselkä katkeaa, jos perustavaroista tulee tavoittamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elarit 800€/kk. Olen elänyt velaksi vuosikausia, vaikka teen vaativaa asiantuntijatyötä. Älkää tehkö lapsia suomalaisten naisten kanssa.
Pakko kommentoida naisena, että ymmärrän sinua. Lapsiin ei kulu 800 euroa kuukaudessa ellei niitä ole todella monta. Tähän päälle lienee hän saa vielä lapsilisät.
Meillä tyttöön kuluu rahaa kuukaudessa ehkä 200 euroa riipuen onko harrastemaksuja juuri siinä kuussa.
T. Äiti joka ei saa elareita ja lapsen isä ei maksa senttiäkään lapsen kuluista
Yleensä tuossa tapauksessa sossu maksaa elarit, jos ex on varaton. Miksi teillä ei ole niin?
Meillä on yhteishuoltajuus.
T. Se äiti
"Yleensä tuossa tapauksessa sossu maksaa elarit, jos ex on varaton. Miksi teillä ei ole niin?
T. Se äiti"
Ei vaikuta asiaan eli olet joko lapseton trolli tai se 800 € elareita maksava tyyppi, joka esiintyy toisessa viestissä elareita saamattomana äitinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämä on hyvin vaativaa ja monesta asiasta olen tinkinyt hintojen noustessa. Mutta tällä kohtaa kamelinselkä katkeaa, jos perustavaroista tulee tavoittamattomia.
Missä kohtaa mielestäsi appelsiinimehusta on tullut ”perustavara”?? Tiedoksesi että appelsiini on kotoisin Kiinasta eikä kasva missään Pohjois-Euroopan lähimaillakaan.
Sinun perustavarasi tulee osaksi Euroopan eteläosien (lähinnä Espanjan viljelmiltä) mutta suureksi osaksi varsinkin talviaikaan Afrikasta.
Onko mustikka ”perustavaraa” algerialaiselle? Miksi ei, jos kerran Pohjois-Afrikassa kasvava appelsiini on sinun ihmisoikeutesi (halvalla, lähikaupasta)?
Yhteen litraan mehua tarvitaan kolme kiloa appelsiineja. AP:n mielestä on siis liikaa, jos hän joutuu maksamaan 3€ siitä että joku kasvattaa ja kastelee (todennäköisesti maassa jossa vedestä on pulaa) 3kg appelsiineja, kerää ne talteen, puristaa niistä mehua, pakkaa sen laadukkaaseen pahvikartonkiin ja kuljettaa tuhansia kilometrejä AP:n lähikauppaan.
Oikeasti noin halpa mehu on hyvä osoitus siitä epäsuhdasta mikä vallitsee varakkaiden maiden ja köyhien maiden välillä.
Oikea hinta appelsiinimehulle pitäisi olla vähintään 10-15€ litra!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elarit 800€/kk. Olen elänyt velaksi vuosikausia, vaikka teen vaativaa asiantuntijatyötä. Älkää tehkö lapsia suomalaisten naisten kanssa.
Pakko kommentoida naisena, että ymmärrän sinua. Lapsiin ei kulu 800 euroa kuukaudessa ellei niitä ole todella monta. Tähän päälle lienee hän saa vielä lapsilisät.
Meillä tyttöön kuluu rahaa kuukaudessa ehkä 200 euroa riipuen onko harrastemaksuja juuri siinä kuussa.
Yleensä tuossa tapauksessa sossu maksaa elarit, jos ex on varaton. Miksi teillä ei ole niin?
T. Se äiti
"Yleensä tuossa tapauksessa sossu maksaa elarit, jos ex on varaton. Miksi teillä ei ole niin?
T. Se äiti"
Ei vaikuta asiaan eli olet joko lapseton trolli tai se 800 € elareita maksava tyyppi, joka esiintyy toisessa viestissä elareita saamattomana äitinä.
Meillä on yhteishuoltajuus ja lapsi on molempien luona. Miten voi vaatia elareita jos lapsi asuu molemmilla?? Asutaan sen verran lähekkäin, että tyttö on päivittäin minun luona syömässä.
Ja kyllä 800 e elareita on ihan älytön summa rahaa ellei niitä lapsia ole useita. Siihen päälle vielä lapsilisät.
Miksi sä mun kimppuun hyökkäät kun kerron mun mielipiteen. Taidat olla mamma, joka nostelee isoja elareita.
T. Se äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Se äiti
T. Se äiti"
Meillä on yhteishuoltajuus ja lapsi on molempien luona. Miten voi vaatia elareita jos lapsi asuu molemmilla?? Asutaan sen verran lähekkäin, että tyttö on päivittäin minun luona syömässä.
Ja kyllä 800 e elareita on ihan älytön summa rahaa ellei niitä lapsia ole useita. Siihen päälle vielä lapsilisät.
Miksi sä mun kimppuun hyökkäät kun kerron mun mielipiteen. Taidat olla mamma, joka nostelee isoja elareita.
T. Se äiti
Hyvä ettei inflaatio koske kaikkia kun menee 200e/kk merkkivaatteisiin, asumiseen, ruokaan, kylpylöihin, nettiliittymät, harrastukset, sähkö, vesi yms. asiat mitä lapsi kuluttaa ja käyttää. Mulle samanlaiset diilit niin ei tarvi enää kirpparilta ostella lasten vaatteita ja ostaa itselle halvinta moskaa kaupasta että voi lapselle ostaa 6e pensasmustikka rasian.
Mitä appelsiinimehuun tulee se on ollut jo kauan porvarituote.
Vierailija kirjoitti:
Ne on sunkin lapsia eikä vain sun vaimon. Käsittämättömiä nää miehet jotka kitisee siitä että joutuu elättämään itse siittämänsä lapset.
Olen joutunut panemaan ruokavalioni uusiksi. Olen joskun tosiaan juonut appelsiinimehua ihan joka aamu. Se ei todellakaan ole hyvä tapa, appelsiini pitää syödä hedelmänä ja siitä myös se valkoinen osa, siinä on jotain tarpeellisia aineita. Yleensä ruoassa yksinkertaisuus on parasta, perus elintarvikkeet eivät ole mahdottoman hintaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu, että mehut ja limsat joutui haittaveron kohteeksi. Hurjan epäterveellistä juoda sokerilientä.
Onko appelsiinitäysmehu epäterveellistä?
Todellakin on. Lähes puhdasta sokeria ja nestemäisessä muodossa nautittuna sokeri on parhaiten imeytyvässä muodossa. Eipä ihme, että 2-tyypin db yleistyy hurjaa vauhtia kun näitä sokeriliemiä juodaan.
Höpö, höpö - päivittäin appelsiinimehua juovat ovat terveempiä (taustamuuttujat huomioiden) kuin net jotka eivät juo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mehut ovat turhakkeita. Syö hedelmiä.
Syön toki. Joskus harvoin olisi kuitenkin mukava ostaa jotain muuta kuin aina näitä samoja Coop, Pirkka ja muita halpistuotteita.
ap
sitä paitsi nykyään ku ostaa hedelmiä ovat pilalla.
mulla on tullut vastaan sisältä homeessa oleva banaani joka ulkoa päin ei edes ollut ruskea.
kaupoissa nykyään kamalasti vanhentunutta ruokaa ja viallisia pakkauksia.
vessa paperissakin oli kerran homeen hajua ja printti levinnyt .
kamalaa kun myyvät puolet kalliimmalla skeidaa pelkkää e koodia ja rasvaa.
rasvasta se suurin kalori määrä kaikkeen tulee vaikka 99% olis vaan tärkkelystä.
kohta mitään voi ostaa ku tuotteet umpattu ja käsitelty kemikaaleilla jota ei ilmeisesti tarvitse mainita tuote selosteissa ja ei koskaan oikein voi luottaa mitä syö.
ne jotka jaksaa jauhaa mehun ja kaiken herkun epäterveellisyydestä ette tiedä miten epäterveellistä ruokaa oikeasti itse syötte
vaikka söisi vain hedelmiä niihin saattaa olla jäänyt jäämiä ties mistä lannoitteista ja myrkyistä . en sano, etteikö niitä voisi syödä, kun itsekin syön, mutta sanon vaan sen, että kaksinaismoralismia se on.
tämä inflaatio in kaiken lisäksi nyös muualla Euroopassa ja maailmalla ei vain Suomessa.
lisäksi aina sanotaan, että suomalaiset kuluttaa liian vähän ja siksi ei ole rahaa, mutta meidän ylikulutus päivä on aiemmin kuin muualla on aika ristiriidassa.
kysymys ei meidän taloudessa ole liian vähäisestä kulutuksesta vaan liiallisesta kulutuksesta siihen nähden ettei suomi tuota maailmalle tarpeeksi tuotteita josta saadaan sitä rahaa. tyhmäkin eli siis minä tajuan, että ei sitä rahaa valtiolle tule meidän taskuista vaan se kiertää lisää saadaan vain lisää tuottamalla ulkomaille.
yrityksien myynnit on kerta ostoja..
pitäisi keksiä pikkuhiljaa jokin muukin valttikortti kun puu ja sellu.
onhan meillä vaikka mitä muutakin.
Kyllä meidän tuttava yksinhuoltaja pärjäsi oman äitinsä avulla joka piti huolta ja elatusmaksut työpalkan lisäksi mutta kun asumiskulut nousi piti ottaa jo velkaa teini ikäisen talvivaatteet ja varusteet kuin muu.