On se tämäkin, työssäkäyvänä joudun miettimään onko varaa appelsiinimehupurkkiin?
Olen vakituisessa työssä ja mielestäni ihan ok palkallakin. Palkankorotuksia ei enää saa, niiden lasikatto saavutettiin jo vuosia sitten. Nyt kuitenkin joudun miettimään kaupassa ostanko pari appelsiinimehupurkkia vai säästänkö rahat. Kyseinen appelsiinimehu jota aioin ostaa oli halpistiivisteversio ja maksoi silti 3 euron pintaan kun muistan ostaneeni samaa mehua takavuosina 70 sentillä.
Nykyään käyn vain halvimmissa kaupoissa ja käytän kaikki tarjoukset jos kohdalle osuu. Takavuosina pystyin menemään suunnilleen samalla palkalla Citymarkettiin ja ostamaan kärryn täyteen aivan mitä halusin hintoja miettimättä.
Toinen esimerkki oli kun olin ostamassa vanhan hajonneen auton tilalle toista. Enää ei saanut parilla tonnilla yhtä hyvää käytettyä kuin vastaavasti sai 10 vuotta sitten. Jostain 16 vuotta vanhasta raadostakin pyydetään 3000 - 400o tonnia? haloo.
Onko inflaatio tosiaan näin järkyttävä, että nettopalkan todellinen ostovoima on ehkä puolet entisestä?
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Mehut ovat turhakkeita. Syö hedelmiä.
Hedelmissä on vielä enemmän sokeria kuin mehuissa.
Vierailija kirjoitti:
K-Menu appelsiinimehu n.1,50e/l.
X-tra appelsiinimehu n. 1,66e/l.
Osta halvin tiivistemehu. Saat siitä 20 litraa Appelsiinimehua. Sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Oi joi! Tästä tulee taas ketju, jossa köyhää aletaan lyömään kuin vierasta sikaa. Johonkinhan se paha olo pitää purkaa
Olen erittäin vakuuttunut, että palsta on täynnä mielisairaita narkkareita jotka elävät täysin omassa maailmassaan. Harhoissaan he sitten haukkuvat kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen mukaan palkat ovat pitkässä juoksussa nousseet enemmän kuin hinnat. Näin siis keskimäärin, koska erot yksilöiden välillä on suuria. Kaikken palkka ei ole noussut. Joidenkin tuotteiden hinnat ovat nousseet paljon ja toisten ennemminkin laskeneet.
Oma elintasoni on noussut huomattavasti 30 vuodessa, minkä olen töissä ollut valmistumiseni jälkeen. Palkkani on noussut 1500€:sta 6000€:oon. Samaan aikaan kuluttajahintaindeksi on noussut vain 73%.
Olennaisempaa on, mitä siitä samasta työstä maksetaan tänä päivänä. Sinä olet selvästi edennyt urallasi. Itse sain valmistuttuani 2001 2000 euroa helpohkosta toimistotyöstä. Palkka vastaavasta ei ole tänä päivänä juuri sen enempää eikä aina sitäkään, taitaa olla kaupan alan TES:sissä yhä pienin palkka toimistotöistä reilusti alle 2000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu, että mehut ja limsat joutui haittaveron kohteeksi. Hurjan epäterveellistä juoda sokerilientä.
Onko appelsiinitäysmehu epäterveellistä?
Todellakin on. Lähes puhdasta sokeria ja nestemäisessä muodossa nautittuna sokeri on parhaiten imeytyvässä muodossa. Eipä ihme, että 2-tyypin db yleistyy hurjaa vauhtia kun näitä sokeriliemiä juodaan.
Tuskin sitä litratolkulla päivittäin juodaan.
Monet juo jopa 4 litraa päivässä mehuja, limsoja, energiajuomia.
Jotain on kyllä taloudenhallinnassakin pielessä jos muka työssäkäyvänä ei ole varaa 3e appelsiinimehuun.
Vierailija kirjoitti:
jos on kuitenkin Viron reissuun varaa niin sieltä ne mehut
Kalliimpaa kuin Suomessa.
Mietin itsekin eilen ja nimenomaan appelsiinimehupurkin kohdalla ostaako vaiko eikö. Mietin myös sitä, että samaista mehua sai aiemmin kolmanneksen sillä hinnalla, mitä sama purkki nyt maksaa. Hinnat eivät ole nousseet 30% vaan kolminkertaistuneet. Eivät toki kaikki tuotteet, mutta yllättäviä nousijoita on tullut vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Reaalinen ostovoima on Suomen kansalla itäeuooppalaisella tasolla. Vanhat autonmörskätkin maksavat tuhansia. Surkea maa. Toisaalta suurin osa äänestäjistä oli sitä mieltä ettemme olleet ansainneet elintasoa, joka oli ennen vaaleja. Miten ap, äänestitkö hallituspuoluetta? Jos kyllä, niin sinähän sait mitä pyysit eli elintason laskun. Muutoin syytä äänestäjiä, jotka hassahtivat tähän perskokkareiden hokemaan, jota ei varmaan edes ymmärretty, että tulee koskemaan K A I K K I A (pl.pääoma ja eliitti). Suomi on hölmölä, sen todistavat äänestystulos ja nykyhallituksen äärimmäisen typerä politiikka.
Äänestin demareita. Tiesin välittömästi alamäem alkavan kun oikeisto pääsi näin räikeästi valtaan. Ensi vaaleissa tulee oikeistolle selkäsauna. Ja tiedetään, että pitää säästää mutta yritytuet ja muut haitalliset asiat ovat säästyneet säästöiltä. Sen sijaan alempi keskiluokka ja köyhät saavat jatkuvasti lisää keppiä.
Mä olen koko ikäni käynyt töissä, ja muutamaa paremmin palkattua vuotta lukuunottamatta olen aina joutunut miettimään, miten ruokaostoksissa voi säästää. En tiedä, onko se oikein, mutta lienee aika tavallista kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu, että mehut ja limsat joutui haittaveron kohteeksi. Hurjan epäterveellistä juoda sokerilientä.
Onko appelsiinitäysmehu epäterveellistä?
Eikö joku tätä vielä tiedä? Mehusta puuttuu kuitu, joka tasaisi hedelmänä syödyn appelsiinin aiheuttamaa sokerikuormaa. Nopeasti nautittu fruktoosi pamahtaa suoraan maksaan rasittaen sitä siinä missä alkoholikin. Useimmat meistä ovat ylipainoisia tai muuten insuliiniresistenssin vaivaamia. Eli syömisiä olisi todella syytä käydä läpi. Ensimmäiseksi pois sokerijuomat, kaikki mehut mukaan lukien. Jos on henkinen pakko mehua edes joskus juoda, niin mustaherukkamehusta saisi enemmän terveellisiä asioita, ja sen sokeripitoisuus voi olla hillittykin. Selvästi sokerinsiedon jo heikettyä huomaa itsekin, että iso lasillinen tuoremehua tekee olon pöpperöiseksi. Jos et tosiaan osaa olla ilman, niin juo edes grogilasista.
Apua näitä terveyssaarnaajia. Minä halusin VAIHTEEN vuoksi ostaa pari purkkia appelsiinimehua enkä kuulla autistisen tason luentoa asiasta
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka ei riitä tuoremehuun ja muuhun ruokaan, kannattaa miettiä mihin ne rahat menee ja miten asian saa korjattua.
Kyllä se riittää, mutta se on ylimääräistä menoa ja olen nimenomaan tehnyt paljon remonttia oman talouteni osalta. Huomaa, että en ole velkaantunut ja saan kaiken maksettua mutta säästöön ei jää.. Vakuutuksia en uskalla irtisanoa.
Ap
Olen miettinyt samoja juttuja. Viime viikolla ökyilin ja maksoin jauhelihasta ja kahvipaketista 20e. Et milloin näistä tuli luksustuotteita? Se raha millä ennen kävi hotellissa ja ravintolassa menee nyt perusjuttuihin.
Vielä ostan oikeita merkkejä ihan periaatteen vuoksi, mutta kohta keskituloinenkaan ei pysty.
Tuoremehu tuhoaa hampaasi. Ei kannata litkiä sitä. Sitrushedelmät kannattaa syödä eikä nauttia mehuna. Samat hapot niissä silloinkin on, mutta ei läheskään niin syövyttävässä muodossa.
Sun pitää katsoa kaikki, mihin rahasi menevät. Kun kummankin työpaikalla alkoi yt neuvottelut, tyhjensimme kesämökin, sitten myytiin mökki, auto, karsittiin irtaimistoa kotona ja myytiin toinenkin auto.
Kun lopetettiin kotivakuutuskin siis matka, tajuttiin vakuutusmaksut vähenivät lähes olemattomiin.
Budjetti, tulot miinus menot
Meillä on paljon ruokaa itse kasvatettuja. Kalaa nousee keväästä siihen asti, kunnes lampi jäätyy.
Budjetti ruokaan ja on varaa ostaa appelsiinimehua.
Vierailija kirjoitti:
Tuoremehu tuhoaa hampaasi. Ei kannata litkiä sitä. Sitrushedelmät kannattaa syödä eikä nauttia mehuna. Samat hapot niissä silloinkin on, mutta ei läheskään niin syövyttävässä muodossa.
Kannattaisiko ottaa elämä vähän rennommin. Kuolema odottaa sinuakin vaikka mitä tekisit. Ja saattaa olla hidas ja tuskallinen silti.
No, minun mielestäni on ihan ymmärrettävää, että jos on kallista tai halvempaakin remppalainaa, kallis autolaina, kallis asuntolaina, lapsilla tai itsellä maksullisia harrastuksia, mökki js ylläpitokulut, vene ja sen ylläpitokulut tai lomamatkoja, niin on ihan järkevää miettiä, että laitan 3 euroa johonkin turhaan.
Huomaa tuo tai-sana. Mikä tahansa edellämainituista on jo valinta, että siellä ruokakaupassa ei todennäköisesti voi ostaa mitä vaan. Toki on heitä, joilla on perinnöt, vanhempien mökki, suuri palkka jne, jotka voivat tehdä mitä vaan, ostas mitä vaan ja koska vaan. Suurin osa ei tuohon kuulu.
Ap:kin on ottanut kallista remppalainaa. Kantsiskos nyt ihastella sitä remppaa ja olla iloinen, että siihen oli varaa? Samalla tiedostaa, että se remppalaina oli päätös rahankäytön suhteen.
Ja tee ihmeessä budjetti, jossa on mainittu huvit ja halut. Se appelsiinimehu menee sitten tuosta budjetista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elarit 800€/kk. Olen elänyt velaksi vuosikausia, vaikka teen vaativaa asiantuntijatyötä. Älkää tehkö lapsia suomalaisten naisten kanssa.
Pakko kommentoida naisena, että ymmärrän sinua. Lapsiin ei kulu 800 euroa kuukaudessa ellei niitä ole todella monta. Tähän päälle lienee hän saa vielä lapsilisät.
Meillä tyttöön kuluu rahaa kuukaudessa ehkä 200 euroa riipuen onko harrastemaksuja juuri siinä kuussa.
T. Äiti joka ei saa elareita ja lapsen isä ei maksa senttiäkään lapsen kuluista
Säälin lastasi, kaksi idioottia vanhempina. Mitä jos keskittyisit varastamaan oman lapsesi tulevaisuutta ylpeyksissäsi sen sijaan, että yrität viedä sen muidenkin ihmisten lapsilta?
No tuollaista se vaan on aina ollut ainakin itselläni koko sen ajan kun olen omillani asunut (siis reilun 30 vuotta jo). Aina on saanut juosta tarjousten perässä ja suunnitella ruokalistan sen mukaan mikä on tarjouksessa sen sijaan, että voisi tehdä sitä mitä just tekisi mieli. Mitään heräteostoja ei ole voinut tehdä kuin satunnaisesti ja nekin siis tosi pieniä eikä normaalissa arjessa ole tosiaan mitään tuoremehua tarvinnut koskaan juoda. Ihan jatkuvaa se on kuinka sitä miettii liki jokaisen ostoksen kohdalla että onko tähän varmasti varaa ja myös sitä onko tämä varmasti nyt tarpeellista. Se kun on yleensä niin, että vaikka kuinka nuukasti elää niin loppukuusta on rahat tiukilla ja sitten harmittelee, että tuli ostettua silloin se vähän kalliimpi jogurtti eikä sitä halvinta, koska nyt tarvitsisi nekin hilut. Pienistä extramenoista kun kertyy lopulta yllättävän paljon ja sillä saisikin parin päivän sapuskat.
Usein mietin että eihän tässä vaan ole mitään järkeä. Palkkatasoa pitäisi nostaa etenkin matalapalkka-aloilla tuntuvasti.
Tuskin sitä litratolkulla päivittäin juodaan.