Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On se tämäkin, työssäkäyvänä joudun miettimään onko varaa appelsiinimehupurkkiin?

Vierailija
03.05.2026 |

Olen vakituisessa työssä ja mielestäni ihan ok palkallakin. Palkankorotuksia ei enää saa, niiden lasikatto saavutettiin jo vuosia sitten. Nyt kuitenkin joudun miettimään kaupassa ostanko pari appelsiinimehupurkkia vai säästänkö rahat. Kyseinen appelsiinimehu jota aioin ostaa oli halpistiivisteversio ja maksoi silti 3 euron pintaan kun muistan ostaneeni samaa mehua takavuosina 70 sentillä.

Nykyään käyn vain halvimmissa kaupoissa ja käytän kaikki tarjoukset jos kohdalle osuu. Takavuosina pystyin menemään suunnilleen samalla palkalla Citymarkettiin ja ostamaan kärryn täyteen aivan mitä halusin hintoja miettimättä.

Toinen esimerkki oli kun olin ostamassa vanhan hajonneen auton tilalle toista. Enää ei saanut parilla tonnilla yhtä hyvää käytettyä kuin vastaavasti sai 10 vuotta sitten. Jostain 16 vuotta vanhasta raadostakin pyydetään 3000 - 400o tonnia? haloo. 

Onko inflaatio tosiaan näin järkyttävä, että nettopalkan todellinen ostovoima on ehkä puolet entisestä?

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-Menu appelsiinimehu n.1,50e/l.

X-tra appelsiinimehu n. 1,66e/l.

Vierailija
22/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen mukaan palkat ovat pitkässä juoksussa nousseet enemmän kuin hinnat. Näin siis keskimäärin, koska erot yksilöiden välillä on suuria. Kaikken palkka ei ole noussut. Joidenkin tuotteiden hinnat ovat nousseet paljon ja toisten ennemminkin laskeneet. 

Oma elintasoni on noussut huomattavasti 30 vuodessa, minkä olen töissä ollut valmistumiseni jälkeen. Palkkani on noussut 1500€:sta 6000€:oon. Samaan aikaan kuluttajahintaindeksi on noussut vain 73%.

Ovat nousseet tottakai, noin vertailtuna minunkin tuloni näyttävät hyviltä. Vertailuun pitää kuitekin ottaa se, että itse asuin esimerkiksi 800 markan vuokralla ensimmäisen palkan aikaan joka oli samaa luokkaa. Nykyiset asumiskustannukset ovat jotain ihan muuta. Ja ei, minä en muuta johonkin Ilomantsiin 5000 euron kämppään perheeni kanssa vaan pidän hyvän työni kaupungissa ja perheelleni kohtuullisen asunnon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reaalinen ostovoima on Suomen kansalla itäeuooppalaisella tasolla. Vanhat autonmörskätkin maksavat tuhansia. Surkea maa. Toisaalta suurin osa äänestäjistä oli sitä mieltä ettemme olleet ansainneet elintasoa, joka oli ennen vaaleja. Miten ap, äänestitkö hallituspuoluetta? Jos kyllä, niin sinähän sait mitä pyysit eli elintason laskun. Muutoin syytä äänestäjiä, jotka hassahtivat tähän perskokkareiden hokemaan, jota ei varmaan edes ymmärretty, että tulee koskemaan K A I  K K I A (pl.pääoma ja eliitti). Suomi on hölmölä, sen todistavat äänestystulos ja nykyhallituksen äärimmäisen typerä politiikka. 

Vierailija
24/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on kuitenkin Viron reissuun varaa niin sieltä ne mehut 

Vierailija
25/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkailla on niin vaikeaa, kun pitää halveksia köyhiä. Otan osaa! Jaksuhalit!

Vierailija
26/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varakkailla on niin vaikeaa, kun pitää halveksia köyhiä. Otan osaa! Jaksuhalit!

No siis tuo esimerkkihän tulee perskokkarehallitukselta!

Vierailija
27/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu, että mehut ja limsat joutui haittaveron kohteeksi. Hurjan epäterveellistä juoda sokerilientä.

Onko appelsiinitäysmehu epäterveellistä?

Todellakin on. Lähes puhdasta sokeria ja nestemäisessä muodossa nautittuna sokeri on parhaiten imeytyvässä muodossa. Eipä ihme, että 2-tyypin db yleistyy hurjaa vauhtia kun näitä sokeriliemiä juodaan.

Vierailija
28/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu, että mehut ja limsat joutui haittaveron kohteeksi. Hurjan epäterveellistä juoda sokerilientä.

Eikö joku tätä vielä tiedä? Mehusta puuttuu kuitu, joka tasaisi hedelmänä syödyn appelsiinin aiheuttamaa sokerikuormaa. Nopeasti nautittu fruktoosi pamahtaa suoraan maksaan rasittaen sitä siinä missä alkoholikin. Useimmat meistä ovat ylipainoisia tai muuten insuliiniresistenssin vaivaamia. Eli syömisiä olisi todella syytä käydä läpi. Ensimmäiseksi pois sokerijuomat, kaikki mehut mukaan lukien. Jos on henkinen pakko mehua edes joskus juoda, niin mustaherukkamehusta saisi enemmän terveellisiä asioita, ja sen sokeripitoisuus voi olla hillittykin. Selvästi sokerinsiedon jo heikettyä huomaa itsekin, että iso lasillinen tuoremehua tekee olon pöpperöiseksi. Jos et tosiaan osaa olla ilman, niin juo edes grogilasista. 

Vierailija
29/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tupakkaan ja siideriin riittää rahat heittämällä ja irtoripsiin. 

Siinä taas yksi ääliö kommentoimassa.

Vierailija
30/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elarit 800€/kk. Olen elänyt velaksi vuosikausia, vaikka teen vaativaa asiantuntijatyötä. Älkää tehkö lapsia suomalaisten naisten kanssa.

Pakko kommentoida naisena, että ymmärrän sinua. Lapsiin ei kulu 800 euroa kuukaudessa ellei niitä ole todella monta. Tähän päälle lienee hän saa vielä lapsilisät. 

Meillä tyttöön kuluu rahaa kuukaudessa ehkä 200 euroa riipuen onko harrastemaksuja juuri siinä kuussa. 

T. Äiti joka ei saa elareita ja lapsen isä ei maksa senttiäkään lapsen kuluista 

Vierailija
31/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sokeroimaton mehu ja makeutusaineeton mehu kohtuudella terveellist. myös itsepuristettu. jossain määrin haitallista hampaille, mutta eipä juurikaan jos ateran yhteydessä 1 lasi esim per pv.

Vierailija
32/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elarit 800€/kk. Olen elänyt velaksi vuosikausia, vaikka teen vaativaa asiantuntijatyötä. Älkää tehkö lapsia suomalaisten naisten kanssa.

Eikö omien lastesi elatus kuulu mielestäsi sinulle? Monella miehellä on toimiva, onnellinenkin perhe suomalaisen naisen kanssaa.

Vierailija
33/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kommentoida naisena, että ymmärrän sinua. Lapsiin ei kulu 800 euroa kuukaudessa ellei niitä ole todella monta. Tähän päälle lienee hän saa vielä lapsilisät. 

Meillä tyttöön kuluu rahaa kuukaudessa ehkä 200 euroa riipuen onko harrastemaksuja juuri siinä kuussa. 

T. Äiti joka ei saa elareita ja lapsen isä ei maksa senttiäkään lapsen kuluista 

Joo. Toki kaikilla ihmisillä menee 200 € per kuukausi lapsen kuluihin. Pitää riittää, kun sinullakin riittää.

Huomioitko asumisen ym?

Vierailija
34/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkka ei riitä tuoremehuun ja muuhun ruokaan, kannattaa miettiä mihin ne rahat menee ja miten asian saa korjattua.

Vierailija
35/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä sinä jostakin mehupurkista iniset, v#tun pölvästi?

Vierailija
36/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot saanu kuitenkin pildee. Toisin kuin jokin toinen palstailija ei sitten millään.

Vierailija
37/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos on kuitenkin Viron reissuun varaa niin sieltä ne mehut 

Tuoremehut ovat siellä samanhintaisia kuin Suomessakin.

Vierailija
38/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, mulla rahaa jää paljon säästöön, vaikka en mitenkään pihistele. Otin töistäkin palkatonta kesän yhteyteen, kun rahaa jää niin paljon.

Onko sinulla kallista remonttilainaa, joka oli välttämätön? Rahaa jäisikin säästöön ilman tätä, nyt olen vielä reilun 2 vuotta velkavankeudessa. Muuta velkaa minulla ei ole enää, asunto on jo maksettu muuten.

ap

On minulla putkiremonttilainaa, mutta otin siihen pitkän maksuajan, joten se ei juurikaan kuormita.

Vierailija
39/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan terveellistä. Luulisi tänä päivänä jokaisen tietävän, että hedelmät kannattaa syödä hedelminä ja mehut jättää erityistilanteisiin, jos niitä haluaa juoda.

Vierailija
40/153 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aha, minusta taas ei lainkaan tarvitse ruokakaupassa katsoa hintoja, enkä ole suurituloinen. Mutta toki hinnat ovat nousseet.

Eli olet suurituloinen mutta eihän teille ahneille paskoille mikään riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän