Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko outoa jos lukion käynyt ei osaa ruotsia?

Vierailija
03.05.2026 |

Vai onko yleistäkin?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä outona. Itse joskus vähän ihmettelen, että aika moni ruotsin opettajakaan ei osaa ruotsia. Toki se on Suomessa vähän sellainen konsensusasia, että koko ruotsin opiskelu on yhtä teatteria. Asia kävi itselleni erityisen selväksi kun eräs kaverini, joka ei ollut koulussa opiskellut ruotsia yhtään (tuli ulkomailta yliopistoon), suoritti virkamiesruotsin parin viikon opiskelun jälkeen.

No höpö höpö nyt taas.

Vierailija
42/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vähän outoa kun ruotsi on niin helppo kieli, mutta eivät kaikki ole kielelellisesti lahjakkaita, vahvuudet voivat löytyä sitten jostain muualta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ei osaa, koska ei halua osata. Ei ymmärrä miten paljon siitä voi olla iloa ja hyötyä.

Miten paljon hyötyä ja iloa on ruotsin osaamisesta verrattuna vaikkapa espanjan tai ranskan osaamiseen? 

Kaikesta kielitaidosta on hyötyä, mutta Suomi on osa Pohjoismaita, ja meillä on vilkas kulttuurivaihto. Se työllistää. Ymmärrätkö? 

Ymmärrätkö itse, että kaikkia ei todellakaan kiinnosta työllistyä Pohjoismaihin vaan esim. just sinne Saksan tai espanjankielisille työmarkkinoille? 

Vierailija
44/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Ruåtsi ei kiinnosta.

Vierailija
45/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläintarhan kylltikeskusteluun viitaten vielä huolestuttavampaa on, jos lukion käynyt ei osaa sanakaan suomea, kun ei ymmärrä tervetuloa-kylttiä. Vai eikö ruotsinkielisten tarvitse lukiossa opetella suomea?

Vierailija
46/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ei osaa, koska ei halua osata. Ei ymmärrä miten paljon siitä voi olla iloa ja hyötyä.

Mitä iloa ja hyötyä siitä on?

Menee vaikka Ruotsiin töihin.

Volvon tehdaskin vaatii ruotsin hallitsemista.

Eikö olisi järkevämpää opiskella espanjaa ja mennä töihin espanjankielisessä maassa. Espanjaa puhutaan yli 20 maassa, ruotsia siinä yhdessä? 

Ruotsi on meidän naapuri.

No Madariinikiinaa puhutaan eniten maailmassa joten miksei se.

Myös Viro, Venäjä ja Norja ovat meidän naapureita, opiskeletko näitäkin? Ruotsissa ei myöskään opiskella suomea vaikka naapureita ollaankin.

Vierailija
47/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on kielet aina olleet todella helppoja. En vastusta ruotsin tai minkään muunkaan kielen opiskelua, mutta vastustan sitä, että ei saa itse päättää kokeeko tämän tarpeelliseksi itselleen. 

Vierailija
48/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta se ainakin on ilmeisen epänormaalia kun lukiota käymätön osaa puhua sujuvaa ruotsia vaikkei ole kaksikielisestä kodista eikä ole ruotsinkielistä puolisoakaan.

Hassuinta on, että tästä on yksi ihminen jopa ottanut nokkiinsa ja suuttunut.

Vierailija
49/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin turha kieli. Ei tarvi osata.

Vierailija
50/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin L, nyt 30 vuotta myöhemmin ehkä kahvin osaisin kahvilassa tilata. Tottakai unohtuu jos sitä ei tarvitse.

Kaikki muukin lukiossa opittu unohtuu, jos sitä ei tarvitse, mutta yllättävästi se palautuu mieleen. Kyse on myös halusta.

Nykyaikana on helppoa lukea netistä vaikka ip-lehtiä tai SVT:n uutisia ruotsiksi. Samoin ladata SVTplay-appin ja katsoa heidän ohjelmiaan. Harrastus, joka ei maksa mitään. 

Vierailija
51/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan nykyään korkeintaan enää esitellä itseni ja heittää ruotsiksi muutaman satunaisen lauseen. Puhun kyllä englantia, ranskaa, saksaa ja espanjaa. Edellä mainittuja tarvitsen työssäni, ruotsia en ole tarvinnut koskaan, en työssä enkä vapaalla. Eikä kyseinen kieli ole kiinnostanut minua koskaan joten olen aikoinaan opiskellut sitä tasan sen läpäisyyn vaadittavan minimin. Ajattelin aina että "aivan turha kieli minulle, opettelen ennemmin kieliä joista hyödyn" näin olen sitten toiminut, eikä ole ajatus vuosikymmenien vieriessä muuta kuin vahvistunut. 

Vierailija
52/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset opiskelevat kahta marginaalikieltä, (suomi, ruotsi) joita käyttää varmaan 0,0002% maailman ihmisistä. Ihan älytöntä. Ruotsi pitäisi vaihtaa äkkiä johonkin hyödyllisempään.

Vierailija
53/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 30 vuotta siitä kun sain lakin. Sen jälkeen ruåttia tuli opiskeltua pakosta lisää että virkamiesruotsin sai läpäistyä sekä olin vuosia Tukholmassa töissäkin. Sanaakaan en taida enää muistaa kun ei ole ollut tarvetta koko kielelle, ei edes tuolla länsinaapurissa sitä tarvinnut kun kaikki ymmärsi enkkua paremmin.

Vierailija
54/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin L, nyt 30 vuotta myöhemmin ehkä kahvin osaisin kahvilassa tilata. Tottakai unohtuu jos sitä ei tarvitse.

Kaikki muukin lukiossa opittu unohtuu, jos sitä ei tarvitse, mutta yllättävästi se palautuu mieleen. Kyse on myös halusta.

Nykyaikana on helppoa lukea netistä vaikka ip-lehtiä tai SVT:n uutisia ruotsiksi. Samoin ladata SVTplay-appin ja katsoa heidän ohjelmiaan. Harrastus, joka ei maksa mitään. 

Tai klikata ai käännös ja lukea sitten vaikka kiinaksi

Vierailija
55/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä iloa ja hyötyä siitä on?

Menee vaikka Ruotsiin töihin.

Volvon tehdaskin vaatii ruotsin hallitsemista.

Jos opiskelee Japania voi mennä Japaniin töihin tai jos opiskelee saksaa voi mennä saksaan töihin. Miksi just ruotsi?

Koska se avaa portin yhteispohjoismaiselle työmarkkina-alueelle. Japanin kanssa meillä ei ole samanlaisia sopimuksia kuten muiden Pohjoismaiden kanssa. 

Vierailija
56/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleistä ettei puhuta, mutta kai nyt hiukan tekstiä pitäisi ymmärtää? Jotain yksinkertaista?

Ihme on jos lukion jälkeen osaa lukea edes jotain kieltä, ja vaikka osaisikin niin tuskin ymmärtää lukemaansa.

Vierailija
57/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi on niin helppo kieli, että sen nyt oppii nopeasti tarvittaessa jokainen. Ihan turhaan sitä koulussa opetellaan. Saksa tai ranska olisi huomattavasti hyödyllisempi ja niiden opiskelussa saattaisi hyötyä opetuksestakin.

Jännä juttu kun meillä ainakin pystyi opiskelemaan sekä toista kotimaista, saksaa ja ranskaa (ja englantia). Ei se ollut mikään joko tai.

Minä pääsin ylioppilaaksi 1980-luvulla ja olin siihen mennessä ehtinyt opiskella englantia, ruotsia, saksaa ja venäjää. Ihan köyhässä kunnassa olivat siis tarjolla siihen aikaan oppilaille noin laaja kielivalikoima. Olen tarvinut jokaista noista kielistä elämäni aikana. 

Vierailija
58/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi on niin helppo kieli, että sen nyt oppii nopeasti tarvittaessa jokainen. Ihan turhaan sitä koulussa opetellaan. Saksa tai ranska olisi huomattavasti hyödyllisempi ja niiden opiskelussa saattaisi hyötyä opetuksestakin.

Jännä juttu kun meillä ainakin pystyi opiskelemaan sekä toista kotimaista, saksaa ja ranskaa (ja englantia). Ei se ollut mikään joko tai.

Mitäpä jos haluaa opiskella saksaa, ranskaa ja kiinan kieltä? Kyllä yhden kielen opiskelu on aina pois joltain muulta.

Ei todellakaan ole. Mitä enemmän osaat kieliä, sitä helpompaa sinun on oppia seuraava uusi kieli. 

Vierailija
59/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjotin vuonna 1987. Mies on samaa ikäluokkaa. 

Molemmilla se tausta, että nuorina puhuimme ruotsia. Minä olin yhtenä kesänä kuukauden oppimassa kieltä Ruotsissa. Nyt emme ole 30 vuoteen sitä puhuneet, mutta kun ruotsinkielisiä leffoja katsoo tekstityksellä, niin tajuaa ymmärtävänsä 80 %. Meille tulisi kieli nopeasti takaisin.

Meillä on neljä 23-28-vuotiasta lasta. Me vanhemmat osaamme varmaan kymmenen kertaa paremmin ruotsia kuin yksikään heistä.

Vierailija
60/100 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos haluaa opiskella saksaa, ranskaa ja kiinan kieltä? Kyllä yhden kielen opiskelu on aina pois joltain muulta.

Ei todellakaan ole. Mitä enemmän osaat kieliä, sitä helpompaa sinun on oppia seuraava uusi kieli. 

Ei ole totta. Itse olen opiskellut monia kieliä kuten enkku, ranska, italia, c, c++, java, basic, sql, javascript, ...

Ruoåttia en käsitä enää ollenkaan vaikka sitä tuli turhaa luettua vuosikausia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi