Rintasyöpä hajottaa avioliiton
Olemme yli kuusikymppinen pariskunta. Yhteistä elämää takana yli neljäkymmentä vuotta. Minä sairastuin rintasyöpään kaksi vuotta sitten. Selvisin rinnan osapoistolla, mutta kävin läpi raskaat sytostaatti- ja sädehoidot. Nyt olen fyysisesti jotakuinkin ennallaan, mutta mieheni ei enää hyväksy minua. Osoittaa avoimesti sen, että harmaantuneet hiukseni ovat täysin väärän väriset, vartalo ei sytytä ja olen kaikin puolin vääränlainen muutenkin. Eniten tässä satuttaa se, että hän flirttailee muiden naisten kanssa minun läsnäollessani. Olipa hänellä jonkinlainen suhdekin viime kesänä nuoren naisen kanssa, jonka minäkin tunnen.
En ole uskaltanut puhua tästä kenenkään ulkopuolisen kanssa, koska pelkään, että minut syyllistetään. Kai minun pitäisi vain ymmärtää miestäni ja hänen miehisiä oikeuksiaan.
Olen henkisesti täysin lyttyyn lyöty ja väsynyt.
Kommentit (88)
Sellainen miesvihaprovoilut tänään. Eikö sinua edes hävetä käyttää noin vakavaa aihetta provoiluihisi?
Paljon voimia sisko! Sama kokemus, paitsi havahduin siihen, että puoliso ei taida yhtään välittää. Nyt ero tulossa, koska tämä elämä on liian arvokas ja lyhyt.
Tämä kirjoitus ei ole provo, vaan valitettavasti täyttä totta.
Avioero on varmasti ainoa vaihtoehto. Täytyy vielä kerätä voimia kaikkeen siihen, mitä joudun sen myötä läpi käymään. Mieheni osaa olla sukulaisten silmissä "maailman paras ihannemies", joten tiedän jo nyt, että paskaa tulen naamalleni saamaan. Juuri tämän takia en ole kenellekään tästä puhunut, kun kukaan ei kuitenkaan usko. Miestäni siinä puolustetaan kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Avioero on varmasti ainoa vaihtoehto. Täytyy vielä kerätä voimia kaikkeen siihen, mitä joudun sen myötä läpi käymään. Mieheni osaa olla sukulaisten silmissä "maailman paras ihannemies", joten tiedän jo nyt, että paskaa tulen naamalleni saamaan. Juuri tämän takia en ole kenellekään tästä puhunut, kun kukaan ei kuitenkaan usko. Miestäni siinä puolustetaan kuitenkin.
Olen siis AP ja halusin vastata kommenttiin, joka väitti tämän olevan törkeä provo.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen miesvihaprovoilut tänään. Eikö sinua edes hävetä käyttää noin vakavaa aihetta provoiluihisi?
Ja sinulla on asenteessa korjaamiseen varaa. Huono päivä?
Kommenttisi on täysin tarpeeton ja aloittajan mielipahaa vähättelevä. Kannattais pitää mölyt mahassaan. Osallistu johonkin aggressiokeskusteluun, äläkä sellaisiin, missä ihmiset puhuvat huolistaan ja ongelmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaaliahan se on, että miehet pettävät tai häipyvät, jos vaimo sairastuu. Varsinkin rintasyöpä on paha, kun miehen pahin pelko on, että vaimon tissit menee pilalle. Mies ei hyödytöntä naista katsele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustellaan liian vähän. Esimerkiksi rintasyöpähoidot aikaistaa vaihdevuosia ja et voi ottaa edes hormonikorvaushoitoa uusiutumisriskin vuoksi.
Rintasyöpä ei aikaista vaihdevuosia, rinnat ei vaikuta munasarjoihin. Ja kyllä aloittajan ikäisellä on vaihdevuodet olleet menossa jo kun on rintasyövän saanut. Keskustelua on turha käydä, kun aloittaja itse katselee miestä joka on jo pettänyt.
Sori nyt vaan, mutta rintasyövän kemoterapiahoidot ovat todella raskaat munasarjoille.
Minulle jopa tarjottiin munasolujen talteenottoa ennen hoitoja, koska ei ollut varmuutta, selviäisivätkö munasarjani siitä, ja osumaahan ne ottivatkin.
Aika mäntti mies, mutta ei kai sekään itselleen mitään voi. Ehkä olisi parasta erota tai ainakin sopia, että jos ukko häslää muiden naisten kanssa, niin ei tee sitä kotonaan. Kai teillä ystävyys on kunnossa kun olette noin pitkään olleet yhdessä? Luulisi olevan mahdollista puhua asia selväksi ja löytää yhteisymmärrys siitä miten kumpikin haluaa edetä. Yleensähän se menee niin, että mies haluaa kokeilla jotakuta toista, koska sairaus voi hänellekin aiheuttaa ikäkriisin, ja toteaa jonkun ajan päästä, että se vanha puoliso oli kuitenkin ystävä ja luotettu, eikä mies itsekään enää mikään nuori orhi.
Minun parisuhteeni myös kaatui rintasyöpään. Onneksi löysin uuden, paremman miehen muutama vuosi myöhemmin. Jaksamisia sinulle, ap. Ero ei ole maailmanloppu, vaan elämä saattaa jopa parantua sen seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi asenne puhuu puolestaan, älä huoli. Kunhan et itse lähde syyttelyn ja haukkumisen tielle. Kaikki negatiivinen vaikuttaa heikentävästi vointiisi. Keskity siihen, että sinäkin saat mahdollisuuden uudenlaiseen elämään! Elämä pakottaa meidät joskus polvilleen, mutta sen jälkeen noustaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi asenne puhuu puolestaan, älä huoli. Kunhan et itse lähde syyttelyn ja haukkumisen tielle. Kaikki negatiivinen vaikuttaa heikentävästi vointiisi. Keskity siihen, että sinäkin saat mahdollisuuden uudenlaiseen elämään! Elämä pakottaa meidät joskus polvilleen, mutta sen jälkeen noustaan!
Ei aina nousta. Syyttely on joskus paikallaan. -eri.
Ihan normaaliahan se on, että miehet pettävät tai häipyvät, jos vaimo sairastuu. Varsinkin rintasyöpä on paha, kun miehen pahin pelko on, että vaimon tissit menee pilalle. Mies ei hyödytöntä naista katsele.
Taidat olla aika surkea tapaus, jossa naiset ovat vain tissiä, peppua jne. Ehkä sinut jätetään joskus, kun saat prostatan. Eli täysin hyödytön olet, jos muna ei toimi. Ei kukaan nainen hyödytöntä miestä katsele.
Vierailija kirjoitti:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19645027/
On ihan tutkittu ilmiö josta kuulemma joissain maissa syöpään sairastuvia naisia varoitetaan terveydenhuollossa koska tunnistavat riskin ja sen myötä kohonneen tuen tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustellaan liian vähän. Esimerkiksi rintasyöpähoidot aikaistaa vaihdevuosia ja et voi ottaa edes hormonikorvaushoitoa uusiutumisriskin vuoksi.
Rintasyöpä ei aikaista vaihdevuosia, rinnat ei vaikuta munasarjoihin. Ja kyllä aloittajan ikäisellä on vaihdevuodet olleet menossa jo kun on rintasyövän saanut. Keskustelua on turha käydä, kun aloittaja itse katselee miestä joka on jo pettänyt.
Kuka rinnoista puhui? Hoidot vaikuttaa.
Ei vaikuta
Miehellä taitaa olla e*ektio-ongelma, joka ei johdu ap:stä, vaan ihan hänen omassa elimistössään johtuneista muutoksista. On kuitenkin helpompi syyttää ap:tä kuin myöntää, että vika on ihan itsessä. Miehelle voisi vihjata, että siihen e-ongelmaan saa nykyisin lääkärin reseptillä hyvin toimivat lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä taitaa olla e*ektio-ongelma, joka ei johdu ap:stä, vaan ihan hänen omassa elimistössään johtuneista muutoksista. On kuitenkin helpompi syyttää ap:tä kuin myöntää, että vika on ihan itsessä. Miehelle voisi vihjata, että siihen e-ongelmaan saa nykyisin lääkärin reseptillä hyvin toimivat lääkkeet.
Tuollainen mies ei ansaitse vaimoa vaan kunnon eturauhassyövän joka vie stondiksen ja tappaa.
AP:lle. Mitäs jos alkaisit elämään elämääsi? Käy kampaajalla, osta kauniita vaatteita. Keksi harrastus, ala liikkumaan, tee elämästäsi itsellesi parempi, älä keskity siihen mitä miehesi tekee, vaan itseesi. Jätä kodin- ja miehenhoito vähemmälle, syö ulkona ystäviesi kanssa tai sitten vaan yksiksesi. Varaa hotelliviikonloppu ja mene tapahtumiin. Piristä itsesi, käytä rahaa hyvinvointiisi, mene jalkahoitoon, kosmetologille ja laita vaikka kauniit kynnet. Kesä on tulossa ja kyllä naisellakin saa olla hulmuavat helmat ja hyvä olo. Mieti niitä asioita, joista itse ilahdut. Et kuitenkaan voi elää miehesi kautta elämääsi. Eikä sen kodin tarvitse olla elämän keskiö sinullekaan. Pieni matkailu piristää, ota kaveri mukaan ja lähde naisten kesken vaikka Tukholmaan, jos et kauemmaksi. Älä lannistu.
Kyllähän sellainen yksirintainen leikelty hirviö vie mieheltä kuin mieheltä halut. Parempi kun AP opettelee olemaan yksikseen.
Vierailija kirjoitti:
Älä yhtään välitä joistain sukulaisista! He eivät elä arkeanne, he eivät ole parisuhteenne osapuolet. Jokainen täällä elää omaa elämäänsä. Tuskin sukulaiset edes ovat elämässänne niin tiiviisti. Se, mitä jotkut sukulaiset ajattelevat tai sanovat on ihan se ja sama, eikä sen pitäisi vaikuttaa sinuun millään tasolla. Mitäs sitten, jos jotkut sukulaiset eivät usko miehestäsi totuutta, sitten eivät usko. Ihan se ja sama. Fakta on se, että sinähän se tässä kärsit ja elät miehesi kanssa, ei nuo sukulaiset. Muutenkin sukulaisten mielipiteitä ja sanomisia painotetaan liikaa, niillä ei oikeasti ole mitään merkitystä. Helpommalla itse asiassa pääsee, kun pitää sukulaisiin kohteliaan etäisiä välejä. Puolet avioliitoista päättyy eroon, syystä tai toisesta, eikä kenenkään pidä vitkuttaa huonossa liitossa joiden sukulaisten takia. Se on nyt hölmöintä, mitä voi tehdä.
Olen pahoillani puolestasi. Kaikki eivät vaan osaa edes ajatella, kuinka sankarillista on pysyä ja olla tukena sairauden hetkellä. Nostan hattua ja kumarran syvään heille, jotka panostavat läheistensä hyvinvointiin ja ottavat tukijan roolin. Moni omaan elämäänsä tylsistynyt käyttää puolison sairautta tekosyynä irtautumiseen. No, onhan siinä alkusysäys muuttaa omaa elämäänsä, kun ulkoistaa itsensä, mutta todellinen elämänkumppani tajuaa, että nyt tarvitaan niitä hartioita, vahvoja käsivarsia ja rakastavaa sydäntä. Terve voi kannatella sairastunutta, mutta luovuttaja luovuttaa ja pelkuri pötkii pakoon. Huomaat myöhemmin, ettet sitä heikkoa miestä tarvitse mihinkään. Ei hänestä ollut mieheksi.
Olen itsekin rintasyövän sairastanut, mutta yksin. Tiedän kuitenkin pari tapausta, kun mies on jättänyt vaimonsa tämän sairastuttua, enkä arvosta näitä miehiä pätkääkään. Nämä naiset ovat selvinneet, ja elävät nyt omaa elämäänsä ilman parisuhteen painolastia. Sinäkin selviät. Näytä sille miehelle, ettei hänellä ole mitään painoarvoa uudessa elämässäsi.
Olet ajatuksissani. Tsemppiä!