Siis, onko oikeasti olemassa sähköallergiaa ?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Voimalinjojen on käsittääkseni todettu aiheuttavan syöpää. Ei kannattaisi asua ihan voimalinjan vieressä.
"Ovatko sähkölinjat ja muuntajat vaarallisia?"
https://www.terveyskirjasto.fi/asy00617
"Muutama väestötutkimus viittaa siihen, että leukemiat olisivat hieman lisääntyneet voimakkaiden magneettikenttien läheisyydessä. Ilmiön biologista mekanismia ei ymmärretä, eikä siihen ole kokeellisesti saatu selvää vahvistusta. Asiaan kuitenkin suhtaudutaan varovaisesti kaiken varalta."
En tiedä allergiasta, mutta sähköyliherkkyys on ihan todellinen ilmiö. Eräällä tuttavallani on se, olen nähnyt oireet ihan itse.
En mäkään ihan sähköallergiaan usko. Mutta mistä johtuu, että tietokoneruudun äärellä tulee kuuma ja kasvoja alkaa punottaa? Muuten tällaista ei ole.
Vierailija kirjoitti:
On siitä on tieteellistä näyttöä että on olemassa sähkö allergia. Voi olla allerginen sähkölle.
On havaittu että maaplätyn reunalla on sähkömagneettista säteilyä joka aiheuttaa allergisia reaktioita, eniten niille ketkä otti koronarokotteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siitä on tieteellistä näyttöä että on olemassa sähkö allergia. Voi olla allerginen sähkölle.
Ei ole. Sitä hoidetaan ns. toiminnallisten häiriöiden poliklinikalla HUSissa moniammatillisesti. Tiimissä on psykiatri, psykologi ja mielenterveyshoitaja.
"Sähköallergikolla" on taustalla ahdistuneisuus tai traumaattinen tapahtuma, joka aiheuttaa somatisaation. Hän siis kuvittelee itselleen nosebo-reaktion voimin eli itsesuggestiolla oireita sähkölaitteista, jotka näkee. Ellei hän näe ympärillään sähkölaitteita, hän on oireeton.
Sama paska toimii millä tahansa, minkä ahdistunut keksii aiheuttajaksi. Sisäilmaongelmien kanssa on sama juttu. Tosin se hoituu parantamalla siivousta ja tuuletusta/ilmanvaihtoa sekä mahdollisesti kostuttamalla huoneilmaa.
Täytyy myös muistaa että maailmassa on myös vesi allergisia. Olen tavannut yhden joka löysi mieleisensä asunnon mutta ei voinut ostaa sitä koska varpu näytti että alla kulkee vesisuoni...Voi hyvää päivää, samaan pöpilään vaan kaikki!
Terveyskirjaston artikkelissa sanotaan, että voimajohtojen synnyttämässä magneettikentässä kehoon indusoituu hyvin pieniä sähkövirtoja, joilla ei pitäisi olla vaikutusta hermoston toimintaan. Jotkut ihmiset ovat kuitenkin herkempiä kuin toiset, joten miksei voisi olla olemassa ihmisiä, joilla jostain syystä pienikin sähkövirta aiheuttaisi oireita kehossa?
"Voimajohtojen aiheuttamaa altistumista säädellään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella. Suositusarvot takaavat suurella turvamarginaalilla (yli satakertainen), ettei hermoston toiminta häiriinny kehoon indusoituneiden virtojen johdosta. Hyvin suuressa magneettikentässä silmän verkkokalvon toiminnassa alkaa esiintyä häiriöitä, mikä ilmenee epämääräisinä valonvälähdyksinä. Arvellaan, että tällaiset ilmiöt aiheutuvat magneettikentän hermosolun kalvolle tuottamista pienistä jännitemuutoksista, joiden vaikutus vahvistuu hermosolujen välisissä synapseissa."
Äiti koki olevan sähköallerginen n. 55v+ vuotiaana. Kännykkäpuhelut kestivät max 5 min, sitten iän myötä seotessaan (oli välillä geropsykiatrisella osastolla) unohti sähköallergiansa ja yksitoikkoiset puhelut kestivät yli tunnin. Selitti omituisia harhojaan nonstoppina.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mua alkaa aina naurattaa kun joku höpöttää sähköallergiasta. Pakko alkaa yskimään ja poistua.
Kun jännästi nämä tyypit harrastaa esim. sähköurkujen soittelua ja levyjen kuuntelua, vaikka on vuoranneet naapurin vastaisen seinänsä foliolla. Että omat vimpaimet eivät häiritse mutta naapurin :D
Nii ja ajelee skuutilla, sähköpyörällä tai sähköautolla, jonka lisäksi lörpötellään hupelimessa minkä keretään. Eikä ne foliot mitään auta...nehän johtaa sähköä! TOLLOT!
Vierailija kirjoitti:
Sähkö ei aiheuta vaan usko siihen, että sähkö voi aiheuttaa.
Siis oman mielen tuottama häiriötila.
Tuo on lääketieteen nykyinen kanta, mutta se voi muuttua. Ei kannata olla ylimielinen.
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti ole.
Mikä siinä muka niin mahdotonta on, paljon miedommillekin ilmiöille voi olla allerginen.
Ihmeellistä tämä suhtautuminen, itseäni ei kummastuta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Voimalinjojen on käsittääkseni todettu aiheuttavan syöpää. Ei kannattaisi asua ihan voimalinjan vieressä.
NO EI OLE!
Vierailija kirjoitti:
En tiedä allergiasta, mutta sähköyliherkkyys on ihan todellinen ilmiö. Eräällä tuttavallani on se, olen nähnyt oireet ihan itse.
Ilmiö on todellinen ja oireet on todellisia, mutta sähkö ei niitä oikeasti aiheuta, vaan ihmisen usko siihen, että sähkö aiheuttaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkö ei aiheuta vaan usko siihen, että sähkö voi aiheuttaa.
Siis oman mielen tuottama häiriötila.
Tuo on lääketieteen nykyinen kanta, mutta se voi muuttua. Ei kannata olla ylimielinen.
Mutta kun tätä on tutkittu ihan paljon, ja joka ikisessä kokeessa sähkölaitteet, joista henkilö ei tiennyt, ei aiheuttaneet oireita.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on tuo. Oireina ohimosuonten pullistuminen, hammasten kiristelyä ja kiroilua. Esiintyy kerran kuukaudessa kun tulee sähköyhtiöltä kahdesta liittymästä siirtomaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Minusta on outoa jos sähkölle ei olisi yliherkkä. Etkö saa edes sähköiskua kun työnnät sormen pistorasiaan. Kyllä takuulla tunnet sen voiman ja voit huonosti jälkeenpäin. Jos toiset voi pahoin sen voiman läheisyydessä, en ihmettele yhtään, ihmiselläkin on aistit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmiö on todellinen ja oireet on todellisia, mutta sähkö ei niitä oikeasti aiheuta, vaan ihmisen usko siihen, että sähkö aiheuttaa niitä.
Millä meriiteillä sanot näin? Oletko tehnyt asiasta tutkimusta?
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin on todettu, että jos sähköallergikko altistuu sähkölle tietämättään, niin mitään oireita ei tule. Toisaalta mitä tahansa on tavallaan olemassa, jos ihminen ihan täysillä uskoo siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NO EI OLE!
Tässä ketjussa oli jo aiemmin linkki Terveyskirjaston artikkeliin, jossa todetaan, että leukemiaa esiintyy lapsilla enemmän voimalinjojen läheisyydessä. Se ei todista syy-yhteyttä, mutta Terveyskirjan artikkelissakin todetaan, että sen takia on syytä noudattaa varovaisuutta.
Hevospiireistä tunsin muinoin yhden sähköallergisen. Kännykät eivät silloin olleet ihan yhtä yleisiä kuin nykyään. Olin tuon pariskunnan kyydissä ja autossa sain hirveät huudot kun kännykän antenni osoitti rouvaa päin. Antenni pois päin hänestä oli ok. Olivat olleet pari päivää aikaisemmin ongelmitta isossa hevostapahtumassa jossa tuhansia ihmisiä ja aivan taatusti kännyköitä ihmisillä mukana. No hevospiireissä outoja tyyppejä riittää varmaan nykyäänkin.