Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka ihme muka tykkää jazzista?

Vierailija
01.05.2026 |

Mä voin liikuttua ja tulla kosketetuksi monenlaisesta musiikista. Mutta jazz... ihan kuin olisin jossain Sokoksella ja siellä kuuluu:

"diibadidaabadi-pium-paum-viuh-vouh-ddaabati-daabati...."

Ketä se koskettaa? 

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan löysin jazzin 50-60-lukujen vaihteen bossanovan kautta. Laila Kinnunen tulkitsi hienosti bossanovaklassikoita ja Scandia-orkesteri veteli taustat tyylitietoisesti. Täyttä jazzia. Sitten tärmäsin Stan Getzin ja Charlie Byrdin bossanova-levytyksiin. Siitä oli aika lyhyt matka Miles Davisiin. Alkuperäiset bossanovatkin piti sitten kaivaa esiin. Sillä tiellä ollaan vieläkin. Ja koko ajan löytyy hienoa minulle uutta musiikkia. Siitä tosiasn kiitän myös Spotifytä.

Vierailija
82/90 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En laskisi näitä edes jazziksi

Vierailija
84/90 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jazz on sivistyneen väen musiikkia. Ei se tuulipukukansalle uppoa. 

Vierailija
85/90 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jazz on älykkyystesti.

Jos joku sanoo, ettei voi sietää tai ymmärtää jazzia, kertoo se minulle, että kyseinen henkilö on todennäköisesti älyllisesti vähän yksinkertainen ja kaavoihin kangistunut.

Kertokaa jatkossakin avoimesti mitä mieltä olette jazzista :)

Ahaa. Vai jos ei tykkää jazzista, on jotenki älyllisesti heikkolahjaisempi. 

Mitä jos myönnettäisiin kaikki, että jazz ja rap-musiikki on silkkaa p-skaa. Sellaista ei-musiikkia. Olkoon vaikka muusikko piilottanut mitä hienoja teknisiä jujuja sekaan, mutta mun mielestä musiikissa pitää olla jotkut musiikin tuntomerkit. 

Ja tässä klassinen esimerkki ihmisestä joka ei tiedä musiikista yhtään mitään mutta kovasti luulee tietävänsä. 

Vierailija
86/90 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen joka väittää pitävänsä jazzista on valehteleva kana. Mitään ei musiikista tajuta mutta isot musiikkipojat sanoo että jazzista tykkää vain viisaat niin johan ollaan faneja ja kirkumassa kuinka jos ei tykkää jazzista on tyhmä. Huutista pelleille.

Huutista eliitivihaa potevalle juntille. 

Vierailija
87/90 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jazz on vähän kuin klassinen musiikki, se vaatii kuuntelijalta selvästi enemmän kuin pop-musiikki. Pitäisi tietää ainakin yleisimmät standardit, säveltäjät ja soittajat eri yhtyeineen. Lisäksi pitäisi olla jonkinlainen ymmärrys musiikin teoriasta, sointukäännöksistä, liidaamisesta jne. Jazz on enemmänkin muusikoiden toisille muusikoille säveltämää musiikkia 😊

Mielestäni ei kyllä tarvitse ymmärtää teorioita nauttiakseen musiikista kunhan on musikaalinen. Siitä kyllä usein seuraa että tulee teorioihinkin tutustutuksi. Mutta ei se niin päin mene että ensin opettelet teoriat ja sitten ymmärrät jatsia. Se olisi jäänyt vallan keksimättä jos niin olisi.

Vierailija
88/90 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ella Fritzgerald on tunnetuimpia jazzlaulajia. Sama kun sanoisit että Elvis Presley ei ollut rocklaulaja. 

Vierailija
89/90 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jazzstandardi ei ole jazzia? Mitä ihmettä?

Vierailija
90/90 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatsiakin on monenlaista. Itse viihdytän itseäni kuuntelemalla eurooppalaista nykyjatsia. Varsinkin norjalaiset ovat omaperäisiä musiikintekijöitä eikä se musiikkki muistuta oikein mitään muuta kuin sitä itseään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme