Ja hallitus haluaa muuttaa myös ambulanssikyytien omavastuun 25 eurosta 43,70 euroon
Näin se Suomi säätää....
Mutta tuo olisi kuulemma tulossa vasta 2028 voimaan..
Eipä sitten turhaan tilailla ambulanssejakaan. Ja jos uutisen oikein ymmärsin, tuon joutuu maksamaan myös silloin kun kotiin tullut ensihoito itse tekee sen päätöksen että nyt täytyy lähteä viemään potilasta sairaalaan.... tätä nykyäkö ei maksa mitään tuollaisessa tilanteessa...
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo pitää paikkaansa, tuskin tuo on kenellekään mikään elämän ja kuoleman kysymys? Hinnat nousee ja palveluiden hintojen on myöskin noustava. Tuo 43,70 on edullinen hinta.
Ne, jotka ajavat ambulanssilla usein, saavat katon täyteen. Minä ja monet muut, jotka eivät ole ajaneet vielä kertaakaan, voimme kyllä maksaa korotetun hinnan.
Tosin täällä meillä ei saa kohta ambulanssia millään rahasummalla rahalla, kun ison alueen toinen lanssi leikataan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa elämäsi aikana aiot käyttää ambulanssia? Ihme kitinää porukalta taas.
Olet kuolematon? Ok!
Oma isäukko ei käyttänyt ambulanssia kertaakaan. Viimeisen kerran ajoi itse autolla päivystykseen ja sille reissulle jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssikyydit kerryttävät maksukattoa. Mun mielestä on ok että yksittäisten lääkärikäyntien, toimenpiteiden ja vaikka ambulanssikyytien hintoja nostetaan mutta vastaavasti pitäisi alentaa maksukattoa. Jos kerran kymmenessä vuodessa on pari yötä sairaalassa niin siitä voi maksaa hiukan enemmänkin mutta paljon sairastaville maksukatto on turhan korkea, erityisesti kun lääkkeille on eri katto.
Korjaan omaa tekstiäni. Näköjään ambulanssikyydit eivät kuulukaan maksukattoon.
Kyllä kuuluu, ambulanssikyydit kerryttävät vuotuista matkakustannusten omavastuukattoa. Suomessa on käytössä kaksi eri "kattoa": Matkakatto ja hoitokatto ovat kaksi eri asiaa. Ambulanssi lasketaan matkaksi kotiin tai sairaalaan, eli ambulanssimatka kerryttäisi matkakattoa kerryttää matkakattoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla tulee maksukatto täyteen kesäkuussa ja saat aivoinfarktin elokuussa niin sulle tulee osastohoidosta lasku. Mutta kun maksukatto on täynnä maksaa osastohoito vähän vähemmän kuin ennen kuin maksukatto on täynnä.
Niin, sen jälkeen hoitopäivä maksaa vain 26,80 e mikä ei kyllä ole paljoa. Viikossa alle 200 e sisältäen hoidon lisäksi myös täyden ylläpidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin että tämmöisiä hallituksia ei tulisi enää ikinä
Seuraava hallitus joutuu oikeasti säästämään sen 10 miljardia.
Mutta kun demarit leikkaa se tehdään koska on pakko. Kokpersut tekevät sen ilkeyttään. Näin se sanoitetaan kansalaiIlle mediassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa elämäsi aikana aiot käyttää ambulanssia? Ihme kitinää porukalta taas.
Olet kuolematon? Ok!
Heh, aika moni ihminen kuolee sairaalassa, kotona tai kadulle. Ambulanssit ei kuljeta ruumiita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssikyydit kerryttävät maksukattoa. Mun mielestä on ok että yksittäisten lääkärikäyntien, toimenpiteiden ja vaikka ambulanssikyytien hintoja nostetaan mutta vastaavasti pitäisi alentaa maksukattoa. Jos kerran kymmenessä vuodessa on pari yötä sairaalassa niin siitä voi maksaa hiukan enemmänkin mutta paljon sairastaville maksukatto on turhan korkea, erityisesti kun lääkkeille on eri katto.
Kyllä kuuluu, ambulanssikyydit kerryttävät vuotuista matkakustannusten omavastuukattoa. Suomessa on käytössä kaksi eri "kattoa": Matkakatto ja hoitokatto ovat kaksi eri asiaa. Ambulanssi lasketaan matkaksi kotiin tai sairaalaan, eli ambulanssimatka kerryttäisi matkakattoa kerryttää matkakattoa.
Kiitos, tämä oli uusi tieto mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin
Tt-tukea ei saa, jos omistaa kesämökin.
Onko joku syy, miksi yhteiskunnan pitäisi rahoittaa loma-asuntosi omistaminen?
Tykkään käydä siellä ja se piristää minua. Yhteiskunnan kannalta se on hyvä vaikka en töissä käykään
No on se aika ihmeellistä ollutkin, kun ambulanssin on saanut reilusti halvemmalla kuin taksin.
Ja julkkikset alivakuuttaa yritystensä vakuutusmaksuissa, lakimuutos tulossa, mutta vasta v 2028. Verotuloja menetetty satoja miljoonia. Artikkeli yle uutiset, muutama julkkis ja artisti maksaneet oikein tai jopa yli, kuten Paasonen, Veitola ja Roope Salminen. Kenen ohjelmia seuraat?
"Laskutus ei täysin lopu maksukaton täytyttyä. Maksukaton laskennan jälkeen laskutetaan lyhytaikaisesta laitoshoidosta alennetuilla hinnoilla."
www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#miksi-sain-laskun-vaikka-maks
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ollut havaittavissa epätarkoituksenmukaisuutta, ambulanssi tulee paikalle, jos ei kuljeteta niin ei laskua, mutta jos tilaat kela-taksin niin omavastuuveloitus sama kuin ambulanssilla, kelataksilla kuitenkin eri maksukatto kuin ambulanssilla.
Vierailija kirjoitti:
Sitten tulee tietysti ennakkona lasku kuilemansyyntutkimuksesta, hautapaikan maksu veroineen ja kaksinkertaisena, taivaaseen pääsy maksu, jota ei edes ole, mutta perskokkareet sen keksivät. Mitähän muuta?
Tietenkin perintöverot, jotka kurittavat surevia perijöitä.
Hienoa maksaa perintövero omakotitalosta, jota ei saa edes kaupaksi.
tuo on oikein hyvä muutos, koska monesti ambulanssikyydin sijaan voisi mennä kelataksillakin / tavallisella taksilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli on kolme kattoa: sairaalamaksut, lääke ja kelakyydit.
Eli kuuluuko ambulanssi tohon kela kyyteihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kuolematon? Ok!
Oma isäukko ei käyttänyt ambulanssia kertaakaan. Viimeisen kerran ajoi itse autolla päivystykseen ja sille reissulle jäi.
No tee sitte samoin!
Kela-taksi. Kerran tuossa marketin pihalla istuin autossa ja katselin kun mustat saksalaiset edustusautot toivat mummoja ostoksille. Mietin että on tää kyllä rikas maa kun köyhät mummotkin kyyditään samanlaisilla autoilla kuin hallituksen riviministerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kuolematon? Ok!
Heh, aika moni ihminen kuolee sairaalassa, kotona tai kadulle. Ambulanssit ei kuljeta ruumiita.
Aika moni ihminen joutuu menemään sairaalaan ambulanssilla ennen kuin kuolee. Mulle sama vaikka itse konttaat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli on kolme kattoa: sairaalamaksut, lääke ja kelakyydit.
Eli kuuluuko ambulanssi tohon kela kyyteihin?
Ambulanssi laksetaan lääkemaksukattoon kuuluviin, ainakin tekoälyn mukaan: Maksukatto (815 €): Ambulanssimaksut kerryttävät julkisen terveydenhuollon vuotuista maksukattoa. Vuonna 2026 maksukatto on 815 euroa.
Eihän nämä maksujen korotukset "normaaleja" juuri liikutakaan vaan ne tuntuvat ennen kaikkea pitkäaikaissairaiden kukkarossa.
Mä joudun useamman kerran vuodessa ottamaan ambulanssikyydin, kun kohtaukset ei aina lopu kotihoidolla vaan vaativat sairaalakäynnin. Ja vaikka ensihoito saisi tilanteen hoidettua paikan päällä, niin pelkästä kotikäynnistäkin tulee sama lasku.