Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"...loisille jää vielä 600€ ruokaan!" No eipä kuulkaa jää

Vierailija
30.04.2026 |

Tänään sain työkkärirahat. Sen lisäksi, että jääkaappi on ketsuppia lukuunottamatta kirjaimellisesti tyhjä, tässä listani mihin kaikkeen muuhun paitsi ruokaan menee rahaa jahka tästä kauppaan lähden;

-höyliä

-suihkusaippua

-suodatinpussit

-folio

-käsisaippua

-rätit

-yleispesuaine

-tamponit

-ihorasva

-vanulaput

-kasvorasva

-puuteri

ja se kauhein shokki, eli koiran raksut. Juu tiedetään, heti kun jäät työttömäksi, pitää ensimmäisenä antaa se sulle rakas, suhun kiintynyt, paras ystäväsi ja perheenjäsenesi pois, sillä ei työttömällä saa olla lemmikkejä. No, en ole antamassa. 

Kertokaas nyt sitten mitä tuosta listasta pitäisi tiputtaa pois? Kun pitäisi elää vain ja ainoastaan makaronilla ja pakastevihanneksilla jotta tämä raha riittäisi yhtään mihinkään. 

Terveisin tällainen rahoissa kieriskelevä kelaloinen joka melkein itkua vääntää kun kevättakki hajosi eikä todellakaan ole varaa uuteen.

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintarvikkeet ruokajonosta, saippuan saa menemällä ostarin vessaan pullon kanssa, vessapaperin samalla (tai bidee/sanomapaperi) jne jne.

Ap on naurettava pelle kun pitää jotain kermaperse elintasoa ylläpitää.

Selvä. Onhan just joku suihkusaippua kermaperseilyä ja sun ehdotuksesi varastamista.

Ap

Ps. Mikä ruokajono? Ei täällä ole.

Okei, eli jos olet maalla, missä ei ole ruokajakelua, niin onhan siellä sitten muita etuja. Voi kerätä nokkosia puhtaalta paikalta ja tehdä nokkoslettuja. Voi vaikka kerätä ison satsin niitä nokkosia ja ryöpätä ja pakastaa koko talveksi. Voi myös onkia kaloja. Nyt keväällä saa hyvin ahvenia. Ahvenfileistä saa ihan herkkuannoksia. Ne säilyy pakastimessa hyvin puoli vuotta. 

Mitä tällekin joku alapeukuttaa? Noin todellakin kannattaa tehdä. Kesällä voi kerätä muitakin villiyrttejä. Maalla asumisessa on omat etunsa. Säästää ruokamenoissa helposti 10-20 %, kun keräilee ja onkii. 

Vierailija
82/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä syytät tilanteestasi?

vihreitä, jotka vihreällä siirtymällä tuhosivat suomen talouden ja hävittivät työpaikat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kun lähden tästä kauppaan niin en osta noista tuotteista yhden yhtä.

Vierailija
84/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu että nuo KAIKKI osuu nyt samalle kuukaudelle :D Mun ihorasva purkki kestää melkeinpä vuoden. Samoin foliopaketti ja tuollaiset aika harvakseltaan sellaisia pitää ostaa mutta sinulla ne kaikki on nyt loppu yhtä aikaa juu juu.

Ja olet pöljä jos ihorasva menee ruuan ostamisen edelle. Ja kasvorasvakaan ei ole mikään välttämättömyys. Osta ensi kuussa rasvat jos tässä kuussa ei niihin ole rahaa?

Vierailija
85/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jääkö sulle työttömänä 600€ kauppaan ja tuosta vähennetään asiat, jotka listasit ja loput jää ruokaan? Sulla on todella hyvä taloudellinen tilanne.

Käytän itse 200€ kauppaan kuukaudessa. Näin oli työttömänä ja työssäkäyvänä. Tähän summaan kuului kaikki ruoasta meikkeihin.

Jos haluaa säästää, kannattaa vaihtaa höylät höylään, johon vaihdetaan vaan terä. Rasvat voi korvata kookosöljyllä. Vaihda suodanpussit kestosuodattimeen. Mihin tarvitset foliota, voitko ostaa kannen ruoille? Osta tai tee itse palasaippua. Tee itse puuteri tai käytä talkkia. Sulla on netti täynnä ideoita ja ohjeita ja työttömänä aikaa tutkia/suunnitella/tehdä.

Miten noin yksinkertainen ihminen on saanut työpaikan? Tätä saa jatkuvasti ihmetellä.

Vierailija
86/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakista voi ainakin luopua. ei sitä tarvitse veronmaksajien rahoilla elättää.

Vierailija
87/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vanulaput maksaa varmaan euron, mutta silti, mihin niitä tarvitsee?

Meikin ja haavojen puhdistukseen nyt esimerkiksi. Jos ei käytä meikkiä eikä tule koskaan haavoja tai muutakaan puhdistettavaa niin ei niitä silloin mihinkään tarvitse. 

Vierailija
88/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minä työssäkäyvä en osta tuollaisia asioita? No vaikka siksi, että 

- höyliä: näitä ei normaalilla naisella kulu kovinkaan paljoa, edullisin on vaihtoteräinen

-suihkusaippua: tätä voi ostaa halvan 2-3 litran pänikän kerrallaan, maksaa muuten saman verran kuin 1,5 200 ml pullollista sitä muodikkaampaa versiota

-suodatinpussit: kestosuodatin on keksitty

-folio: mihin tätä tarvitaan, siis oikeasti, astioihin on olemassa kansia ja jos ei ole, laita lautanen päälle

-käsisaippua: suihkusaippua kelpaa tähänkin

-rätit: mitä sinä näillä teet? Muutit juuri äsken eikä ole ainuttakaan? Mikrokutuliinat kestävät vuosia, ei ne ole kertakäyttöisiä

-yleispesuaine: mihin käyttöön? Astianpesuaineella pärjää aika pitkälle, jos ei ole rahaa

-tamponit: siirry kestositeisiin

-ihorasva: tää on aina eri ainetta kuin kasvorasva, koska kasvoissa ei ole ihoa?

-vanulaput: ilman näitä pärjää hyvin, jos omistaa pyyhkeen

-kasvorasva: vrt. ihorasva

-puuteri: aika lailla tarpeeton, jos rahat on loppu

Oletan, että sinulla on melkoisia elämänhallinnan ongelmia, jos et mitenkään kykene hyväksymään, että me veronmaksajat emme haluaisi maksaa tuhlailuasi.

Vierailija
89/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loiseksi haukkuminen on epäinhimillistävää ja törkeää. Ei kannata kuunnella sellaisia ihmisiä. Tosin epäilen, että moni niistä ainakin palstalla on silkka trolli...

Joku porukka haluaa kylvää epäsopua suomalaisten välille. Ei haksahdeta niihin kirjoituksiin.

Vierailija
90/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa on erittäin hyvä pointti. Ihan kuin työtön ei tarvitsisi muuta kuin ruokaa. Koskaan ei mikään vaate tai kodinkone hajoa, eihän. Eikä pesuaineita tarvita mihinkään jne.

Nykyisin myytävät sukatkin kestävät vuoden tai kaksi. Vai miten se nyt olikaan?

Vierailija
91/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tylsää leikkaamatonta höylää venytetään parhaiten puhdistamalla se huolellisesti joka käytön jälkeen (huuhtele kuumalla vedellä ja kuivaa heti), säilyttämällä kuivassa paikassa ja käyttämällä mahdollisimman kevyttä painetta sekä ajamalla karvan kasvusuuntaan. Jos höylä on täysin loppu, osta vasta silloin halvin 5-10 kpl pakkaus (2-3 euroa) Lidlistä tai Tokmannista.

Folio grillin kasvisnyytteihin on hankala korvata täysin, koska vanha lautanen tai pussi ei sulje höyryä eikä estä kuivumista grillissä. Jos grillaat usein, osta pienin mahdollinen folio-rulla (noin 1-2 euroa Lidlistä tai Tokmannista) ja käytä sitä säästeliäästi. Vaihtoehtona kypsennä kasvikset uunissa leivinpaperilla (jos sulla on sitä) tai pellillä ilman folioa.

Etikan ja ruokasoodan yhdistelmä maksaa aluksi saman verran (1,5 euroa etikka + 1 euro sooda Lidlistä tai Tokmannista), mutta se riittää kuukausiksi ja korvaa monta tuotetta. Jos et halua tehdä itse, osta se 2 euron yleispesuaine. Rättejä varten osta halpa pakkaus siivousliinoja tai keittiönsiivousliinoja Tokmannista (esimerkiksi Vileda-pakkaus noin 3 euroa) tai Lidlstä (mikrokuituliinat muutamalla eurolla). 

-höylät ostan Primasta miesten puolelta, 10:n kappaleen paketti muistaakseni 1,09€ ja todellakin käytän yhtä höylää useammin kuin kerran.

-En grillaa usein, tämä olisi ensimmäinen kerta toissakesän jälkeen. Tokmannilla kaksi rullaa foliota nyt 3€. Kestäisi mulla noin ikuisuuden.

-rätit halvimpia mikrokuituliinoja mitä löytyy, kolmen kappaleen paketti vissiin 2€ ja kierretänkin ne, eli kun tiskirätti alkaa olemaan likainen, teen siitä ns. pscarätin millä pyyhkiä pölyt ym. Ja siis edellinen yleispesuaine maksoi 2€ ja ostin sen viime elokuussa.

Ap

-

Vierailija
92/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi voide riittää, Nivean pullo, käy kropalle ja kasvoille. Riittää pitkään ja on edullinen. Osta 3litran pänikkä saippuaa, et tarvitse suihkuun omaa ja käsille omaa. Voit laimentaa vedellä pumppupulloon. Folio on turhake, käytä kansia tai lautasta kantena. Tokmannilla saattaa olla tarjouksessa saippua ja Nivea.

Onneksi sulla ei ilmeisesti ole lääkityksiä. Niiden rinnalla nuo on pikkumenoja.

Vierailija
93/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa on erittäin hyvä pointti. Ihan kuin työtön ei tarvitsisi muuta kuin ruokaa. Koskaan ei mikään vaate tai kodinkone hajoa, eihän. Eikä pesuaineita tarvita mihinkään jne.

Nykyisin myytävät sukatkin kestävät vuoden tai kaksi. Vai miten se nyt olikaan?

Kyllä minulla sukat kestää noin 5 vuotta keskimäärin per pari.

Vierailija
94/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä kerron mikä pois; rasvat. Tiedätkö miksi yksikään mies ei käytä.nouta rasvoja? MINÄ tiedän. Ne ovat turhia ja höpötystä.

Vierailija
95/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jääkö sulle työttömänä 600€ kauppaan ja tuosta vähennetään asiat, jotka listasit ja loput jää ruokaan? Sulla on todella hyvä taloudellinen tilanne.

Käytän itse 200€ kauppaan kuukaudessa. Näin oli työttömänä ja työssäkäyvänä. Tähän summaan kuului kaikki ruoasta meikkeihin.

Jos haluaa säästää, kannattaa vaihtaa höylät höylään, johon vaihdetaan vaan terä. Rasvat voi korvata kookosöljyllä. Vaihda suodanpussit kestosuodattimeen. Mihin tarvitset foliota, voitko ostaa kannen ruoille? Osta tai tee itse palasaippua. Tee itse puuteri tai käytä talkkia. Sulla on netti täynnä ideoita ja ohjeita ja työttömänä aikaa tutkia/suunnitella/tehdä.

Mitä hourit? Ei todellakaan jää työkkärirahasta 600 euroa kauppaan. Se on koko kuukauden raha, jonka pitää riittää ihan kaikkeen, mm. noihin listattuihin asioihin, ruokiin, vuokran omavastuuosuuteen, terveysmaksuihin, liikkumiseen ja vielä talvitakkiinkin. Ja juu, kyllä 200 euroa/kk riittää yhden ihmisen ruokaan. Silti tekee tiukkaa. 

Lue AP:n otsikko. Otsikosta ymmärtää että AP saa 600€ ja 600€ menee ruokaan ja folioon ja puuteriin. Kuulostaa oudolta, suurin osa työttömistä makselee työmarkkinatuki + asumistuki kaikki elämisen kulut. Mutta mistäs sitä tietää jos AP saa pari tonnia ansiopäivärahaa ja oikeasti jää 600€ ruokakauppaan. Useat ihmiset yli kuluttaa ja useille ei edes riitä 600€ kauppaostoksiin kuukaudessa. AP ei puhu kuin ruoasta ja muista kaupasta saatavista tarvikkeista, ei muista menoista eikä myöskään tuloistaan.

Vierailija
96/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa saa kulumaan niin typerästi kuin haluaa, kun pitää olla kymmenen eri rasvaa, oikein erikseen vanulaput, mahdollisimman kallis yksittäissaippua ja koirakin syö teollista paskaa. Mihin helvettiin sä sitä foliotakin tarvitset? 

Vau. Kasvorasva ja ihorasva=10 eri rasvaa? Mahdollisimman kallis yksittäissaippua? Just katsoin, että Tokmannilla Pisaran käsisaippua 1€. Kestää mulla noin puoli vuotta. Ja teollista paskaa koiralle? Okei, mitähän mun sille sun mielestäsi pitäisi syöttää jos ei nappulat käy? Hyvin se on viimeiset kahdeksan vuotta pärjännyt, mutta kai tämäkin nyt sitten on väärin. Sen folion suhteen voit miettiä ihan itse.

Ap

Änglamark moisture cream on naurettavan halpa ja käy sekä kasvoille että vartalolle. Hajusteeton ja väriaineeton.

Kiitos, täytyy tutustua. En ole kuullut kyseisestä merkistä ennen.

Ap

Vierailija
97/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jää asumiskulujen jälkeen 355 euroa. 
Ruokaan jää kuukaudesta riippuen 200-280 euroa. Stressaavaa tämä on, mutta jospa valoa tulee tunnelin päähän. 

Ainoa mikä listassasi nousi ylös oli rätit. Minkälaiset rätit? 

Vinkki! Jos asut kaupungissa, jossa UFF, niin käy euron päivillä. Olen ostanut parilla eurolla sieltä takkeja. Myös joillain pelastusarmeija-kirppareilla, kierrätyskeskuksissa on parin euron päiviä. 

Tsemppiä aloittajalle! 

UFFin euron päivät on tuttuja. Kiitos Sulle tsempistä! 

Ap

Vierailija
98/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä jää laskujen jälkeen kuin 300€. Siitä vielä puhelinlasku.

Vierailija
99/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan tosi. Mutta sitten, kun katsot listaa, mihin yarvitset foliota ? Aivan turhaa ja heikosti kiertätettävä. 3 e maksaa 3 l kanisteri shampoota, pala on vielä halvempaa.

Itse aikoinaan ompelin kestositeitä, reippaasti yli 10 v sitten. 
Mulla on niitä 8. Ovat valmiina kiinni alushousuissa ja vaihdan alkkarit siteineen puhtaaseen. Menkkojen jälkeen pesen nämä kaikki odottamaam seuraavaa. 
Kustannus oli tekemisen vaiva, koska ompelin kestositeet vanhasta oyyheliinasta, riitti kaikkiin.

Olen myös töisså, mutta mietin ostamisiani.

Vierailija
100/127 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noin yksinkertainen ihminen on saanut työpaikan? Tätä saa jatkuvasti ihmetellä.

Varmaankin ihminen, joka osasi käyttää työttömyystuet muuhun kuin ruokaan ja puuteriin. :D

Tai budjetoida menot kuten vuokra tai sähkölasku. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi