Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"...loisille jää vielä 600€ ruokaan!" No eipä kuulkaa jää

Vierailija
30.04.2026 |

Tänään sain työkkärirahat. Sen lisäksi, että jääkaappi on ketsuppia lukuunottamatta kirjaimellisesti tyhjä, tässä listani mihin kaikkeen muuhun paitsi ruokaan menee rahaa jahka tästä kauppaan lähden;

-höyliä

-suihkusaippua

-suodatinpussit

-folio

-käsisaippua

-rätit

-yleispesuaine

-tamponit

-ihorasva

-vanulaput

-kasvorasva

-puuteri

ja se kauhein shokki, eli koiran raksut. Juu tiedetään, heti kun jäät työttömäksi, pitää ensimmäisenä antaa se sulle rakas, suhun kiintynyt, paras ystäväsi ja perheenjäsenesi pois, sillä ei työttömällä saa olla lemmikkejä. No, en ole antamassa. 

Kertokaas nyt sitten mitä tuosta listasta pitäisi tiputtaa pois? Kun pitäisi elää vain ja ainoastaan makaronilla ja pakastevihanneksilla jotta tämä raha riittäisi yhtään mihinkään. 

Terveisin tällainen rahoissa kieriskelevä kelaloinen joka melkein itkua vääntää kun kevättakki hajosi eikä todellakaan ole varaa uuteen.

Kommentit (368)

Vierailija
361/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sana loinen tässä tapauksessa EI oo oikea.Valtion pitäs luoda kaikille työ toimeen tulo.Työ on ihmisoikeus.Kukaan ei ole valtiota haastanut oikeuteen. Suomeen syntyminen on helvetti,ainahan se on ollut.Kautta historian.Koita jaksaa etsiä töitä.Edes joku löytäisi työn ...Rahoissa tuskin kukaan kylpee.Säästöt koskee kaikkia,kiristetään nälkä vyötä.

Vierailija
362/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän Ap. Me olemme 13 v lapseni kanssa myös kelaloisia ja meille jää 870 e kk vuokran jälkeen. Jos haluan antaa lapselle mahdollisuuden elää suunnilleen ikäisensä tavoin karsin kaikki omat menoni pois ja jätän syömättä. Olen ollut työtön jo 2 v joten moni tavara on rikki eikä ole ollit varaa uuteen. 

Minä käyn töissä ja asumis- ja työmatkakulujen jälkeen jää vähemmän rahaa, kuin sinulle. En saa mitään tukia, mitta veroja maksan ja mätkyt sain. Tietää entistä tiukempaa budjettia syksylle.  Reilua?

Olet siis yh? Lapsilisää saat sitten 170 e ja elatustukea Kelan minimi 200 e eli370 e kk lapselle tuloja. Nuo minunkin lapseni saa,toki yksinasuva työtön saa saman kuin ap.

Nämä lapsen tuet tilevat palkan päälle minulla ne sisältyvät tuon kokonaissummaan jonka kirjoitin.

Onko sinulla jokin erityinen syy että sivuutit täysin lapsesta maksettavat tuet? Luuletko ettei 13 v syö,kuluta mitään? 

Joka kerran näissä ketjuissa tulee joku yksinasuva vinkumaan kun perheellinen saa saman verran tukia kuin itse palkkaa. Hyvänen aika, saa työssäkäyväkin lapsen kanssa enemmän rahaa kun saa samat tuet lapsesta kuin työtön vanhempi! Jos ei saa ja palkka on niin pieni,voi hakea  vaikka asumistukea.

Minä olin ennen työttönyyttä erittäin pienituloinen,, netto oli 1700 e kk. Siihen päälle tuli kuitenkin lapsesta maksettavat tuet,,isän maksama elari 300 e ja lapsilisä 170 e kk. Eli 470 e kk jolloin  netto olikin 2170 e kk. Ei kukaan lapseton työkaveri ollut kateellinen ja vaatinut elatustukea ja lapsilisää itselleen niinkuin tämä lainaamani kommentoija.

1700 netto ei kyllä ole erittäin pienituloinen.

Olen tehnyt koko ikäni töitä alle 1800 nettopalkalla ja on ollut varaa autoon ja ok-taloon .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sulla on selvästi kulutustottumukset vielä sillä tasolla, että olet aiemmin tienannut enemmän. Kyllä tuosta oikeasti voi karsia. Folio, suodatinpussit, vanulaput, rätit ja höylät ainakin. Hanki kestoversiot ja opettele nyppimään. Yleispesuainettakaan ei välttämättä tarvitse erikseen, vaan kodin siivoamiseen voi käyttää laimennettua käsitiskiainetta. 

Yleispesuaine on kai aika saman hintaista kuin tiskiainekin. Eli ei säästä. Sooda ja etikkakin maksaa, joita itse käytän moneen, ovat kyllä ekologisempia vaihtoehtoja. (Sooda muuten maksaa halvimmillaan luokkaa 3e / 750g, joku väitti halvemmaksi.)

Toki monesta pikku kohdasta voi vähän nipistää kun tottuu köyhäilemään. Kuitenkin väite, että elää työkkärin tuella /toimeentulotueella jotekin leveästi, on silti kyllä täysi vale. Ja kyllä jotain vaatettakin tai kengät tai muuta harvemmin hankittavaa välillä tarvii, vaikka ostaisikin osan käytettynä. Moni kulkee esim. kyllä vähän risoissakin tai kauhtuneessa. Se ei ole mitään leveästi elämistä kyllä sitten myöskään. 

Minusta tuo nyppimisneuvo on kyllä varsin typerä. No folion voi varmasti usein korvata jollain kannella tms. ja aina ei varmasti tarvi käyttää vaikka sitä suihkusaippuaa, voi pestä vedelläkin jos ei ole erityisen likainen. (Jos on kuiva / herkkä iho, niin parempikin pelkkä vesipesu.) 

Kaikesta tämänkaltaisesta pienestä säästämisen tarve kyllä tarkoittaa, että aika niukasti niillä tuilla elää ja pitää nipistää monesta aika perusjutusta, vaikka paljon tuollaisilla ei edes säästä, mutta pienistä puroista kertyy kuukaudessa jonkin verran, joka köyhälle merkkaa (että voi sitten joku päivä ostaa sen takin monta kertaa kokoon kursitun tilalle ja uusia alushousuja ja sukkia Lidlistä tms). Moni köyhä myös oppii ajan kanssa, mistä mistäkin kannattaa hankkia, mutta kyllä sekin vaatii sellaista tiettyä opettelua ja panostusta asiaan. Ettei mene vaan kätevästi yhteen kauppaan, esim. Prismaan, ja osta sieltä kaikkea mitä tarvii. 

ps. Edulliset mikrokuiturätit esim. Tokmannilta ( 3 kpl / 2 - 3 e) maksaa kyllä todella vähän / kk, kun ne kestää ja kestää ja kestää, monia kuukausia vähintään ja voi aina pestä kuumalla puhtaaksi ja käyttää loppuun asti. Ja imevät vettäkin ja toimivat rätteinä paaaljon järkevämmin, kuin joku lakanakangas. 20 senttiä / kk on mielestäni aika kohtuullinen panostus tiski- ja siivousrätteihin.

...Ja jos nyt tuossa "600 e käyttörahaa" / kk on kyse toimeentuotuen perusosasta, 578,43 €/k, niin sen pitää riittää kaikenlaiseen ruoan lisäksi; esim. opintolainen lyhennykseen (100 e / kk) , puhelin- ja nettilaskuun, julkisilla liikkumiseen/ pyörän kunnostukseen / hankkimiseen, kenkiin, vaatteisiin, keittiövälineisiin, Kodin muut tarpeet, esim sänky / patja, tyyny, peitto, petari, muut sisustus; nojatuoli, lamppu, matto. Pesuaineisiin, särkylääkkeeseen, allergialääkkeeseen, desinfiontiineeseen (yms. reseptivapaisiin lääkkeisiin), lemmikin ruokaan ja muihin kuluihin (hupsis jos tulee lääkärikäynti, noh, lainarahalla / osamaksulla...) Elinlääkääkärilaskun osamaksun lyhennykseen 70 e / kk 12 kk ajan, kummitytön lahjaan, pyykkikoneen korjaamiseen / ostamiseen kun meni rikki, yms.

Pajonkos siihen ruokaan jäikään...? noh, ruokajonosta tai seurakunnasta voi välillä kinuta vähän täytettä kappiin, tuurilla jotain järkevää saa.

Vierailija
364/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi puuteria eikä mitään rasvoja.

Moni tarvitsee voiteita koska pesee ihonsa rutikuivaksi. Tulee kierre josta ei pääse irti. Itseaiheutettu ongelma.

Haluatko tietää minkä näköinen on kasvojen iho kun sitä ei pestä?

Vierailija
365/368 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän Ap. Me olemme 13 v lapseni kanssa myös kelaloisia ja meille jää 870 e kk vuokran jälkeen. Jos haluan antaa lapselle mahdollisuuden elää suunnilleen ikäisensä tavoin karsin kaikki omat menoni pois ja jätän syömättä. Olen ollut työtön jo 2 v joten moni tavara on rikki eikä ole ollit varaa uuteen. 

Minä käyn töissä ja asumis- ja työmatkakulujen jälkeen jää vähemmän rahaa, kuin sinulle. En saa mitään tukia, mitta veroja maksan ja mätkyt sain. Tietää entistä tiukempaa budjettia syksylle.  Reilua?

Olet siis yh? Lapsilisää saat sitten 170 e ja elatustukea Kelan minimi 200 e eli370 e kk lapselle tuloja. Nuo minunkin lapseni saa,toki yksinasuva työtön saa saman kuin ap.

Nämä lapsen tuet tilevat palkan päälle minulla ne sisältyvät tuon kokonaissummaan jonka kirjoitin.

Onko sinulla jokin erityinen syy että sivuutit täysin lapsesta maksettavat tuet? Luuletko ettei 13 v syö,kuluta mitään? 

Joka kerran näissä ketjuissa tulee joku yksinasuva vinkumaan kun perheellinen saa saman verran tukia kuin itse palkkaa. Hyvänen aika, saa työssäkäyväkin lapsen kanssa enemmän rahaa kun saa samat tuet lapsesta kuin työtön vanhempi! Jos ei saa ja palkka on niin pieni,voi hakea  vaikka asumistukea.

Minä olin ennen työttönyyttä erittäin pienituloinen,, netto oli 1700 e kk. Siihen päälle tuli kuitenkin lapsesta maksettavat tuet,,isän maksama elari 300 e ja lapsilisä 170 e kk. Eli 470 e kk jolloin  netto olikin 2170 e kk. Ei kukaan lapseton työkaveri ollut kateellinen ja vaatinut elatustukea ja lapsilisää itselleen niinkuin tämä lainaamani kommentoija.

1700 netto ei kyllä ole erittäin pienituloinen.

Olen tehnyt koko ikäni töitä alle 1800 nettopalkalla ja on ollut varaa autoon ja ok-taloon .

No ei sullakaa  hyvin mene.

Vierailija
366/368 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nämä ostokset pitää tehdä joka kuukausi.

Vierailija
367/368 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku on tyhmyyttä niin se että ällistellään muka tietämättöminä mihin tarvitaan aloituksessa mainittuja tuikitavallisia arkisia käyttötuotteita. Päälle pitää vielä päteä että ennenkin ilman pärjätty. 

Tyhmyyttä? Kyllä se on viisautta että osaa olla ostamatta tavaroita joita ilmankin pärjää ihan hyvin. Ennemmin ostaa ruokaa ja lääkkeitä tai sen rikkinäisen takin tilalle ehjän.

Vierailija
368/368 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se köyhä jolla ei ole varaa kunnon liharuokiin edes tekee foliolla?

Hankkii air fryerin niin jää kaikki tuollaiset pois, sillä voi valmistaa vaikka mitä eikä foliota tarvita. Kun se vaikuttaa olevan niin hirveän tärkeää.

Minusta olisi kaikille hyväksi seurata vaikka Youtubesta Prepper Princessiä, hänellä on kirjakin siitä miten tulee toimeen hyvin vähin varoin. Hän tekee esim koiranruokansa itse.

Olen eläkeläispariskunnan puolisko ja rahat ovat tiukilla kun palkat töistämme aina olleet alhaiset. Mutta tulemme toimeen ihan hyvin kun tarkkoja ollaan.

Joskus tuntuu siltä että neuvoja antaville vain v*ttuillaan, vaikka neuvoja on itse kokeillut kyseistä asiaa ja tietää sen toimivaksi. Mutta neuvoa ilmiselvästi tarvitseva ei haluakaan muuttaa tilannettaan mitenkään, vaan hampaat irvessä pitäisi saada pysyä samalla elintasolla kuin silloin kun kävi töissä, mitään ei saisi muuttaa eikä mistään pitäisi joutua näkemään vähänkään vaivaa.

Miten sellaisille siten edes tarjoaa mitään selviytymiskeinoja, kun aivojen tilalla on nyrkki?

Laitan nyt kuitenkin linkin Prepper Princessin kanavalle, ehkä joku siitä jollakin lailla hyötyy.

https://www.youtube.com/@PrepperPrincess/videos

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi