"...loisille jää vielä 600€ ruokaan!" No eipä kuulkaa jää
Tänään sain työkkärirahat. Sen lisäksi, että jääkaappi on ketsuppia lukuunottamatta kirjaimellisesti tyhjä, tässä listani mihin kaikkeen muuhun paitsi ruokaan menee rahaa jahka tästä kauppaan lähden;
-höyliä
-suihkusaippua
-suodatinpussit
-folio
-käsisaippua
-rätit
-yleispesuaine
-tamponit
-ihorasva
-vanulaput
-kasvorasva
-puuteri
ja se kauhein shokki, eli koiran raksut. Juu tiedetään, heti kun jäät työttömäksi, pitää ensimmäisenä antaa se sulle rakas, suhun kiintynyt, paras ystäväsi ja perheenjäsenesi pois, sillä ei työttömällä saa olla lemmikkejä. No, en ole antamassa.
Kertokaas nyt sitten mitä tuosta listasta pitäisi tiputtaa pois? Kun pitäisi elää vain ja ainoastaan makaronilla ja pakastevihanneksilla jotta tämä raha riittäisi yhtään mihinkään.
Terveisin tällainen rahoissa kieriskelevä kelaloinen joka melkein itkua vääntää kun kevättakki hajosi eikä todellakaan ole varaa uuteen.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintarvikkeet ruokajonosta, saippuan saa menemällä ostarin vessaan pullon kanssa, vessapaperin samalla (tai bidee/sanomapaperi) jne jne.
Ap on naurettava pelle kun pitää jotain kermaperse elintasoa ylläpitää.
Selvä. Onhan just joku suihkusaippua kermaperseilyä ja sun ehdotuksesi varastamista.
Ap
Ps. Mikä ruokajono? Ei täällä ole.
Okei, eli jos olet maalla, missä ei ole ruokajakelua, niin onhan siellä sitten muita etuja. Voi kerätä nokkosia puhtaalta paikalta ja tehdä nokkoslettuja. Voi vaikka kerätä ison satsin niitä nokkosia ja ryöpätä ja pakastaa koko talveksi. Voi myös onkia kaloja. Nyt keväällä saa hyvin ahvenia. Ahvenfileistä saa ihan herkkuannoksia. Ne säilyy pakastimessa hyvin puoli vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa saa kulumaan niin typerästi kuin haluaa, kun pitää olla kymmenen eri rasvaa, oikein erikseen vanulaput, mahdollisimman kallis yksittäissaippua ja koirakin syö teollista paskaa. Mihin helvettiin sä sitä foliotakin tarvitset?
Vau. Kasvorasva ja ihorasva=10 eri rasvaa? Mahdollisimman kallis yksittäissaippua? Just katsoin, että Tokmannilla Pisaran käsisaippua 1€. Kestää mulla noin puoli vuotta. Ja teollista paskaa koiralle? Okei, mitähän mun sille sun mielestäsi pitäisi syöttää jos ei nappulat käy? Hyvin se on viimeiset kahdeksan vuotta pärjännyt, mutta kai tämäkin nyt sitten on väärin. Sen folion suhteen voit miettiä ihan itse.
Ap
Siis jääkö sulle työttömänä 600€ kauppaan ja tuosta vähennetään asiat, jotka listasit ja loput jää ruokaan? Sulla on todella hyvä taloudellinen tilanne.
Käytän itse 200€ kauppaan kuukaudessa. Näin oli työttömänä ja työssäkäyvänä. Tähän summaan kuului kaikki ruoasta meikkeihin.
Jos haluaa säästää, kannattaa vaihtaa höylät höylään, johon vaihdetaan vaan terä. Rasvat voi korvata kookosöljyllä. Vaihda suodanpussit kestosuodattimeen. Mihin tarvitset foliota, voitko ostaa kannen ruoille? Osta tai tee itse palasaippua. Tee itse puuteri tai käytä talkkia. Sulla on netti täynnä ideoita ja ohjeita ja työttömänä aikaa tutkia/suunnitella/tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höylät voi jättää ostamatta. Ei ole pakko sheivata. Opettelin itsekin nyppimään pinseteillä nyt kun aikaa on. Tulee jopa kestävämpi tulos, eikä tule sänkeä vaan pehmeä haituva, kun uusi karva alkaa kasvaa.
Ööh... Okei. Vau. No tuota, ensinnäkään en omista pinsettejä laisinkaan ja toisekseen, kyllä mulla sen verran on päivittäin puuhaa, ettei joku kainalokarvojen nyppiminen yksi kerrallaan ehkä oikein mahdu aikatauluun. Plus kuulostaa kivuliaalta.
Ap
Ensimmäisellä kerralla voi sattua, mutta sitten se ei enää tunnu niin. Ota alkuun joku burana tms. ennen nyppimistä. Kannattaa nyppiä, on paljon kestävämpi tulos. Ei tarvitse tosiaan olla joka päivä nyppimässä, vaan kerran kuussa riittää kun pitää koti-illan. Suihkun jälkeen kosteasta ihosta irtoaa helpommin. Pinsettejä saa esim. Normalista paljon halvemmalla kuin höylät jostain tavan marketista.
Kenen niska kestää tuollaista? Aivan hullun hommaa alkaa yksitellen nyppiä karvoja koko kehosta.
Vierailija kirjoitti:
Monia noita juttuja en edes työssäkäyvänä osta. Ihan turhia. On se kumma miten ihminen muuttuu tuhlaavaiseksi kun käyttää muitten rahoja.
Mutta tänhän oli varmaan taas tarkoitus herättää vihaa köyhiä ja työttömiä kohtaan.
Ei todellakaan ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa saa kulumaan niin typerästi kuin haluaa, kun pitää olla kymmenen eri rasvaa, oikein erikseen vanulaput, mahdollisimman kallis yksittäissaippua ja koirakin syö teollista paskaa. Mihin helvettiin sä sitä foliotakin tarvitset?
Vau. Kasvorasva ja ihorasva=10 eri rasvaa? Mahdollisimman kallis yksittäissaippua? Just katsoin, että Tokmannilla Pisaran käsisaippua 1€. Kestää mulla noin puoli vuotta. Ja teollista paskaa koiralle? Okei, mitähän mun sille sun mielestäsi pitäisi syöttää jos ei nappulat käy? Hyvin se on viimeiset kahdeksan vuotta pärjännyt, mutta kai tämäkin nyt sitten on väärin. Sen folion suhteen voit miettiä ihan itse.
Ap
Änglamark moisture cream on naurettavan halpa ja käy sekä kasvoille että vartalolle. Hajusteeton ja väriaineeton.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kermaperse ap on liian hieno ruoka apuun ja kirppareihin???
Missähän niin sanoin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höylät voi jättää ostamatta. Ei ole pakko sheivata. Opettelin itsekin nyppimään pinseteillä nyt kun aikaa on. Tulee jopa kestävämpi tulos, eikä tule sänkeä vaan pehmeä haituva, kun uusi karva alkaa kasvaa.
Ööh... Okei. Vau. No tuota, ensinnäkään en omista pinsettejä laisinkaan ja toisekseen, kyllä mulla sen verran on päivittäin puuhaa, ettei joku kainalokarvojen nyppiminen yksi kerrallaan ehkä oikein mahdu aikatauluun. Plus kuulostaa kivuliaalta.
Ap
Ensimmäisellä kerralla voi sattua, mutta sitten se ei enää tunnu niin. Ota alkuun joku burana tms. ennen nyppimistä. Kannattaa nyppiä, on paljon kestävämpi tulos. Ei tarvitse tosiaan olla joka päivä nyppimässä, vaan kerran kuussa riittää kun pitää koti-illan. Suihkun jälkeen kosteasta ihosta irtoaa helpommin. Pinsettejä saa esim. Normalista paljon halvemmalla kuin höylät jostain tavan marketista.
Kenen niska kestää tuollaista? Aivan hullun hommaa alkaa yksitellen nyppiä karvoja koko kehosta.
Olen joutunut opettelemaan. Karvankasvu myös heikkenee kun nyppii juurineen. Mutta jokainen tekee omat valinnat. Älä sitten valita, ettei ole rahaa.
Mä muutin Helsingistä Turkuun koska täällä halvemmat vuokrat. Kavereita pääsen moikkaamaan Helsinkiin alle 20€ kun ostan ajoissa liput.
Mun asumiskulut on alle 500€ joten käteen jää juurikin se hiukan alle 600€
Siitä menee:
Ruoka 200€
Täältä saa tosi hyvin resqueta, ilta-alea ja ruokakasseja.
Vaatteet ja hygienia 100€
Kimmoke-ranneke 45€/ 6kk
Rannekkeella pääset sisään Turun kaupungin uimahalleihin, kuntosaleihin ja museoihin. Lisäksi kimmokelaisille järjestetään omia ohjattuja ryhmäliikuntatunteja sekä vaihtuvia kausietuja, kuten lajikokeiluja, näyttelyopastuksia ja käyntejä teatterissa tai urheilukilpailuissa.
bussikortti maksoi viimeksi 55€ (en käytä silloin kun pääsen pyörällä)
Netfliks, puhelin ja vakuutus tms pientä mitkä ovat ainoat laskut 100€
20€ kuukaudessa menee säästöön ja lopuilla teen jotain kivaa kavereiden kanssa.
Saa ottaa mallia
Vierailija kirjoitti:
Siis jääkö sulle työttömänä 600€ kauppaan ja tuosta vähennetään asiat, jotka listasit ja loput jää ruokaan? Sulla on todella hyvä taloudellinen tilanne.
Käytän itse 200€ kauppaan kuukaudessa. Näin oli työttömänä ja työssäkäyvänä. Tähän summaan kuului kaikki ruoasta meikkeihin.
Jos haluaa säästää, kannattaa vaihtaa höylät höylään, johon vaihdetaan vaan terä. Rasvat voi korvata kookosöljyllä. Vaihda suodanpussit kestosuodattimeen. Mihin tarvitset foliota, voitko ostaa kannen ruoille? Osta tai tee itse palasaippua. Tee itse puuteri tai käytä talkkia. Sulla on netti täynnä ideoita ja ohjeita ja työttömänä aikaa tutkia/suunnitella/tehdä.
Eikös kookosöljy ole kallista?
Minulle jää asumiskulujen jälkeen 355 euroa.
Ruokaan jää kuukaudesta riippuen 200-280 euroa. Stressaavaa tämä on, mutta jospa valoa tulee tunnelin päähän.
Ainoa mikä listassasi nousi ylös oli rätit. Minkälaiset rätit?
Vinkki! Jos asut kaupungissa, jossa UFF, niin käy euron päivillä. Olen ostanut parilla eurolla sieltä takkeja. Myös joillain pelastusarmeija-kirppareilla, kierrätyskeskuksissa on parin euron päiviä.
Tsemppiä aloittajalle!
Coopin höylät Prismasta alle 2e 5kpl paketti. Tulee reilusti halvemmaksi kuin ostaa kalliita vaihtopäitä.
Meikit voinet jättää ostamatta. Koiran raksut on pakolliset, kun sulla sellainen on. Sama jos sulla olis lapsia, eli ne ensin ja sitten vasta sinä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus ja ymmärrän täysin. Itselläni ylisuuri vuokra, ja joudun perusosasta maksamaan 130e. Neurologisesta sekä selkäsairaudesta johtuva vaikea liikuntarajoite, sekä tasapainovaikudet, jonka vuoksi en voi muuttaa. Ajokorttia ei ole, enkä saisi mistään muuttoapua. En pysty paakkaamaan enkä kantamaan. Lääkärintodistusei riitä Kelalle, että saisin asua tässä. Minua säännöllisesti auttavat verkostot asuvat lähellä. Lisäksi säännöllisenä kuluna silmälasien osamaksu ja ruoka-aineallergioiden vuoksi rajoittunut mm. gluteeniton ruokavalio.
Tällä "loisella" on nyt 4 erikoisalan ylilääkärin sekä tavallisen terveyskeskuslääkärin lausunnot työkyvyttömyydestä, mutta Kela ei myönnä edes sairaslomaa, kuntoutusrahasta/ eläkkeestä puhumattakaan.
Kelan spesialistilääkärit kyllä ovat pätevämpiä kuin muut lääkäri yhtensä, he pystyvät tekemään hoidonarvinoinin että edes näkevät potilasta.
T:kelatäti
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin Helsingistä Turkuun koska täällä halvemmat vuokrat. Kavereita pääsen moikkaamaan Helsinkiin alle 20€ kun ostan ajoissa liput.
Mun asumiskulut on alle 500€ joten käteen jää juurikin se hiukan alle 600€
Siitä menee:Ruoka 200€
Täältä saa tosi hyvin resqueta, ilta-alea ja ruokakasseja.
Vaatteet ja hygienia 100€
Kimmoke-ranneke 45€/ 6kk
Rannekkeella pääset sisään Turun kaupungin uimahalleihin, kuntosaleihin ja museoihin. Lisäksi kimmokelaisille järjestetään omia ohjattuja ryhmäliikuntatunteja sekä vaihtuvia kausietuja, kuten lajikokeiluja, näyttelyopastuksia ja käyntejä teatterissa tai urheilukilpailuissa.
bussikortti maksoi viimeksi 55€ (en käytä silloin kun pääsen pyörällä)
Netfliks, puhelin ja vakuutus tms pientä mitkä ovat ainoat laskut 100€
20€ kuukaudessa menee säästöön ja lopuilla teen jotain kivaa kavereiden kanssa.
Saa ottaa mallia
Tuo Kimmoke-ranneke kuulostaa upealta!! Muutenkin näin vanhana Turkulaisena iski pieni kaipaus takaisin. Kiitos
Vierailija kirjoitti:
Mitä hourit? Ei todellakaan jää työkkärirahasta 600 euroa kauppaan. Se on koko kuukauden raha, jonka pitää riittää ihan kaikkeen, mm. noihin listattuihin asioihin, ruokiin, vuokran omavastuuosuuteen, terveysmaksuihin, liikkumiseen ja vielä talvitakkiinkin. Ja juu, kyllä 200 euroa/kk riittää yhden ihmisen ruokaan. Silti tekee tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei vaan vieläkään tiedä mikä tämä mystinen tuki on josta 600e on ruokarahaa.
Toimeentulotuen perusosa joka jää lain mukaan käyttörahaksi pakollisten ja kohtuullisten asumiskulujen, lääkkeiden yms jälkeen.
No vanulaput maksaa varmaan euron, mutta silti, mihin niitä tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on hankala sanoa mitään sun tarpeista, mutta tämä lista tuntui itselle osittain turhalta:
-höyliä --> miksi? en ymmärrä.
-suihkusaippua --> Joo ok, mutta tuo käsisaippua tulee kyllä samasta putelista, en osta erikseen.
-suodatinpussit --> Meillä on pestävä, ostettu joskus vuonna nakki ja miekka
-folio --> OK
-käsisaippua --> Samaa kuin suihkusaippua
-rätit --> Mitkä rätit? Mulla on pari pestävää bambuliinaa ollut jo vuosia, millä pyyhin pöydät yms.
-yleispesuaine --> Siivoukseen? Joskus harvoin tarvitsee, yleensä käytän kuumaa vettä, joskus fairia. Sekin toki pitää joskus ostaa.
-tamponit --> jos kuukuppi ei ole sopiva, pakkohan näitä on ostaa. Itselläni on kuukuppi.
-ihorasva --> itse en ole ikinä rasvannut ihoa. Monilla varmasti tarpeen, mutta monilla voi olla myös sellainen rasvaamisen kierre
-vanulaput --> näitä en ole ikinä ymmärtänyt, että mihin näitä pitäisi käyttää...
-kasvorasva --> just oli ihorasvaa ylempänä, eli naamalle eri? Mulla ei oo.
-puuteri --> en käytä tätäkään.
Eli mun tarpeet vastaavassa tilanteessa olisi joku iso pönikkä itsensä pesuainetta ja foliorulla.
Folio on täysi turhake. Tee mehiläisvahakääreet. https://www.martat.fi/teemat/kasityoohjeet/sisustus-ja-keittio/mehilais…
En mitenkään usko, että tuo kääre kestää grillissä. Käytän foliota vain grillatessa.
Onneksi ei ole grilliä, niin ei ole tuota ongelmaa. Ei kyllä ole oikein mitään grillattavaakaan. Mistä köyhä saa grillin?
No jos ei ole grilliä, mun mielestä folion voi jättää kauppaan, en tiedä mihin muuhun sitä käytettäisiin. Toki kaikilla on omat tarpeensa. Mutta mulle jäisi siis tuosta kauppalistasta ostettavaksi enää pesuaine.
Kukaan ei vaan vieläkään tiedä mikä tämä mystinen tuki on josta 600e on ruokarahaa.