"...loisille jää vielä 600€ ruokaan!" No eipä kuulkaa jää
Tänään sain työkkärirahat. Sen lisäksi, että jääkaappi on ketsuppia lukuunottamatta kirjaimellisesti tyhjä, tässä listani mihin kaikkeen muuhun paitsi ruokaan menee rahaa jahka tästä kauppaan lähden;
-höyliä
-suihkusaippua
-suodatinpussit
-folio
-käsisaippua
-rätit
-yleispesuaine
-tamponit
-ihorasva
-vanulaput
-kasvorasva
-puuteri
ja se kauhein shokki, eli koiran raksut. Juu tiedetään, heti kun jäät työttömäksi, pitää ensimmäisenä antaa se sulle rakas, suhun kiintynyt, paras ystäväsi ja perheenjäsenesi pois, sillä ei työttömällä saa olla lemmikkejä. No, en ole antamassa.
Kertokaas nyt sitten mitä tuosta listasta pitäisi tiputtaa pois? Kun pitäisi elää vain ja ainoastaan makaronilla ja pakastevihanneksilla jotta tämä raha riittäisi yhtään mihinkään.
Terveisin tällainen rahoissa kieriskelevä kelaloinen joka melkein itkua vääntää kun kevättakki hajosi eikä todellakaan ole varaa uuteen.
Kommentit (135)
WC -paperia ja käsisaippuaa voi pölliä monesta julkisesta vessasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jääkö sulle työttömänä 600€ kauppaan ja tuosta vähennetään asiat, jotka listasit ja loput jää ruokaan? Sulla on todella hyvä taloudellinen tilanne.
Käytän itse 200€ kauppaan kuukaudessa. Näin oli työttömänä ja työssäkäyvänä. Tähän summaan kuului kaikki ruoasta meikkeihin.
Jos haluaa säästää, kannattaa vaihtaa höylät höylään, johon vaihdetaan vaan terä. Rasvat voi korvata kookosöljyllä. Vaihda suodanpussit kestosuodattimeen. Mihin tarvitset foliota, voitko ostaa kannen ruoille? Osta tai tee itse palasaippua. Tee itse puuteri tai käytä talkkia. Sulla on netti täynnä ideoita ja ohjeita ja työttömänä aikaa tutkia/suunnitella/tehdä.
Mitä hourit? Ei todellakaan jää työkkärirahasta 600 euroa kauppaan. Se on koko kuukauden raha, jonka pitää riittää ihan kaikkeen, mm. noihin listattuihin asioihin, ruokiin, vuokran omavastuuosuuteen, terveysmaksuihin, liikkumiseen ja vielä talvitakkiinkin. Ja juu, kyllä 200 euroa/kk riittää yhden ihmisen ruokaan. Silti tekee tiukkaa.
Lue AP:n otsikko. Otsikosta ymmärtää että AP saa 600€ ja 600€ menee ruokaan ja folioon ja puuteriin. Kuulostaa oudolta, suurin osa työttömistä makselee työmarkkinatuki + asumistuki kaikki elämisen kulut. Mutta mistäs sitä tietää jos AP saa pari tonnia ansiopäivärahaa ja oikeasti jää 600€ ruokakauppaan. Useat ihmiset yli kuluttaa ja useille ei edes riitä 600€ kauppaostoksiin kuukaudessa. AP ei puhu kuin ruoasta ja muista kaupasta saatavista tarvikkeista, ei muista menoista eikä myöskään tuloistaan.
Sisälukutaito on jännä juttu, se kannattaa opetella. Missään vaiheessa en ole noin kirjoittanut. Aloitukseni pointti oli se, että tältä(kin) palstalta saa ihan jatkuvasti lukea kuinka työtön saa ruokarahaa 600€/kk. Pointtini oli, että on niitä menoja muitakin. Mulle se tässä tapauksessa on nuo luettelemani, jollakin toisella voi olla kengät rikki tai vessapaperi loppu. Anteeksi nyt, etten luetellut tähän puhelinlaskua tai koiran märkäruokaa tmv.
Ap
Mistäs sitä tiedetään, asutko esimerkiksi vanhemmillasi, tai maksavatko sukulaiset tai puolisosi menot. Menojakin on erilaisia, esimerkiksi maksetussa omakotitalossa menot ovat pienemmät kuin pääkaupunkiseudun vuokra-asunto kuudella huoneella. Joten ei kannata olettaa, että lukijat tietävät sinun olevan esimerkiksi kahden lapsen yh maksetussa omakotitalossa Pohjois-Savossa tai vastavalmistunut opiskelija vanhempien nurkassa. Menot ovat täysin erilaisia näissä tapauksissa.
Asun yksin, tai siis koirani kanssa, Uudellamaalla keskisuuressa kaupungissa. Vuokrani sopii Kelan rajoihin. Puolisoa ei ole, miesystävä kyllä, mutta yhdessä ei asuta eikä ole edes suunnitelmissa. Vasta alle vuosi oltu kimpassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintarvikkeet ruokajonosta, saippuan saa menemällä ostarin vessaan pullon kanssa, vessapaperin samalla (tai bidee/sanomapaperi) jne jne.
Ap on naurettava pelle kun pitää jotain kermaperse elintasoa ylläpitää.
Selvä. Onhan just joku suihkusaippua kermaperseilyä ja sun ehdotuksesi varastamista.
Ap
Ps. Mikä ruokajono? Ei täällä ole.
Okei, eli jos olet maalla, missä ei ole ruokajakelua, niin onhan siellä sitten muita etuja. Voi kerätä nokkosia puhtaalta paikalta ja tehdä nokkoslettuja. Voi vaikka kerätä ison satsin niitä nokkosia ja ryöpätä ja pakastaa koko talveksi. Voi myös onkia kaloja. Nyt keväällä saa hyvin ahvenia. Ahvenfileistä saa ihan herkkuannoksia. Ne säilyy pakastimessa hyvin puoli vuotta.
Mitä tällekin joku alapeukuttaa? Noin todellakin kannattaa tehdä. Kesällä voi kerätä muitakin villiyrttejä. Maalla asumisessa on omat etunsa. Säästää ruokamenoissa helposti 10-20 %, kun keräilee ja onkii.
Alapeukut saa esimerkiksi tarjoamalla nokkosten ja villiyrttien keräämistä rahansäästökeinoksi. Yhtä turhaa on kehua, että itse säästää mahtavasti rahaa viljelemällä perunat ja sipulit itse.
Perunat ja sipulit on kaupassa niin halpoja että ihan järjetöntä niitä itse kasvattaa. Sen sijaan kannattaa ehdottomasti kasvattaa marjoja, paprikaa, tomaattia, kurkkua,salaattia ja kesäkurpitsaa. Noista saa oikeaa säästöä.
Todella tiukassa rahatilanteessa elävä tuskin ostelee marjoja, paprikaa ja muita mainitsemiasi herkkuja, joten ei niistä säästöäkään tule.
Ymmärrän täysin. Mun lista:
-alushousuja
-sukkahousuja
-elmukelmua
-shampoota
-pesusieniä
Loppulista on ruokaa. Mutta tajuan aloittajan idean. Kyllä vaan tällä palstalla jatkuvasti jankataan kuinka tuolla "ruokarahalla" elää herroiksi.
-höyliä. Ei tarvitse joka kuukausi ostaa, niitä voi ostaa halvimpia
-suihkusaippua. Noita saa jo eurolla
-suodatinpussit. Ei tarvitse joka kuukausi ostaa
-folio. En tarvitse mihinkään koskaan
-käsisaippua. Saa myös alle eurolla
-rätit. Ei tarvitse joka kuukausi ostaa
-yleispesuaine. Tarvittaessa käy käsitiskiaine
-tamponit. Osta halpissiteitä
-ihorasva. Saa halvalla
-vanulaput. Osta pumpulia
-kasvorasva. Käy sama rasva kuin muuhunkin
-puuteri. Pärjää ilmankin
Vierailija kirjoitti:
Ap, sulla on selvästi kulutustottumukset vielä sillä tasolla, että olet aiemmin tienannut enemmän. Kyllä tuosta oikeasti voi karsia. Folio, suodatinpussit, vanulaput, rätit ja höylät ainakin. Hanki kestoversiot ja opettele nyppimään. Yleispesuainettakaan ei välttämättä tarvitse erikseen, vaan kodin siivoamiseen voi käyttää laimennettua käsitiskiainetta.
Tuo karvojen nyppiminen kuulostaa jo melko sairaalta ihan suoraan sanoen. Tai no, ehkä se on ok, jos kasvaa muutama hento karva siellä täällä ja riittää, että kerran viikossa tai harvemmin nyppii. Mutta jos on karvoitusta runsaammin ja kasvu nopeaa, niin kuka hullu tuollaista jaksaa? Ja sitä paitsi se nyppiminen myös sattuu.
Ehdotatko myös köyhemmille miehille, että he nyppivät partansa (elleivät halua kasvattaa partaa)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä työssäkäyvä en osta tuollaisia asioita? No vaikka siksi, että
- höyliä: näitä ei normaalilla naisella kulu kovinkaan paljoa, edullisin on vaihtoteräinen
-suihkusaippua: tätä voi ostaa halvan 2-3 litran pänikän kerrallaan, maksaa muuten saman verran kuin 1,5 200 ml pullollista sitä muodikkaampaa versiota
-suodatinpussit: kestosuodatin on keksitty
-folio: mihin tätä tarvitaan, siis oikeasti, astioihin on olemassa kansia ja jos ei ole, laita lautanen päälle
-käsisaippua: suihkusaippua kelpaa tähänkin
-rätit: mitä sinä näillä teet? Muutit juuri äsken eikä ole ainuttakaan? Mikrokutuliinat kestävät vuosia, ei ne ole kertakäyttöisiä
-yleispesuaine: mihin käyttöön? Astianpesuaineella pärjää aika pitkälle, jos ei ole rahaa
-tamponit: siirry kestositeisiin
-ihorasva: tää on aina eri ainetta kuin kasvorasva, koska kasvoissa ei ole ihoa?
-vanulaput: ilman näitä pärjää hyvin, jos omistaa pyyhkeen
-kasvorasva: vrt. ihorasva
-puuteri: aika lailla tarpeeton, jos rahat on loppu
Oletan, että sinulla on melkoisia elämänhallinnan ongelmia, jos et mitenkään kykene hyväksymään, että me veronmaksajat emme haluaisi maksaa tuhlailuasi.
Voi huoh. Olen eri kuin aloittaja, mutta:
-En sitten ilmeisesti ole normaali nainen kun on hirsutismi johon julkisella ei saa hoitoa, kiitos!
-Talvisin iho menee niin kuivaksi, että halvin saippua kuivattaa ihoni kutisevan hilseileväksi ja raavin sen verinaarmuille unissani.
-Kahvia en juo.
-Oletko ikinä valmistanut uunissa lihaa?
-Kohta kaksi. Kädet muuten kuivaa pahiten.
-No liinat kyllä joo kestää pitkään.
-Saan siteistä ihottumaa ja hiivan.
-Jos on iho-ongelmia niin rasvat voi maksaa, ihan sama mille osalle ne on tarkoitettu.
-En osaa sanoa oikein mitään vanulappuihin.
-Mulla ei ainakaa imeydy kunnolla jotkut tymäkät vartalolle tarkoitetut rasvat kasvojen ihoon, vaan naama jää rasvaiseksi. Mutta joo, usein samat soveltuu.
-Puuteri kyllä kestää pitkään, myönnän että en jaksa uusia hygieenisen usein kun ei sitä kulu.
Sori, että ihmisillä on eri menoja ja vaivoja kuin sinulla.
On se todellakin outo juttu kun se on aina työttömillä ja köyhillä joilla on kaikenlaiset vaivat joihin on PAKKO saada tosi kallista hoitoa ja veronmaksajien piikkiin tietenkin.
Veikkaisin ettei noita olisi jos 1) kalorit kuriin ja pätkäpaastoa niin että rasvaprosentti olisi terveellisissä lukemissa 2) kuntoilua vähintään 5 tuntia viikossa. Ulkona juokseminen on ilmaista joten turha kitistä 3) ei kitata koksista, ei fazerin sinistä, siideriä, ei eineksiä, ei pössyttelyä, ym ja samalla hyvin säästyisi rahoja. 4) vuorokausirytmi sellainen että aikaisin nukkumaan, aikainen herätys 5) moni vaiva varmaan häviäisi pieruna saharaan jo siitä jos joutuisitte omalla työnteoalla kustantamaan hoidot.
Ja vapaa aikaahan teillä piisaa joten siitä vaan pitämään terveydestä huolta.
:D nyt tuli hauska. En ole hetkeen nauranut palstalla lukiessani ääneen. Olen siis tuo 106. Arvaapa mitä? Olen 55kg painava, terveellisesti syövä puolimaratonharrastaja, eli kiitos huolenpidosta, ruokavalio ja liikunnan määrä on kunnossa! Ei mene suklaata tai alkoholia tai "pössyttelyä". Vuorokausirytmikin on kunnossa.
Veikkaan että me köyhät kitistään niistä vaivoista siksi, kun ei ole varaa hoidattaa niitä kunnolla, niin kituutetaan sillä mikä auttaa edes vähäsen.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu että nuo KAIKKI osuu nyt samalle kuukaudelle :D Mun ihorasva purkki kestää melkeinpä vuoden. Samoin foliopaketti ja tuollaiset aika harvakseltaan sellaisia pitää ostaa mutta sinulla ne kaikki on nyt loppu yhtä aikaa juu juu.
Ja olet pöljä jos ihorasva menee ruuan ostamisen edelle. Ja kasvorasvakaan ei ole mikään välttämättömyys. Osta ensi kuussa rasvat jos tässä kuussa ei niihin ole rahaa?
Olen eri mutta ei todellakaan kuiva ihoisella kestä vuotta kasvovoide. Foliotakin saa ostaa joka kuukausi.
Minusta tuossa listassa ei ollut mitään outoa tai ylimääräistä. Ja kaikille folion ihmettelijöille tiedoksi, että jos vähääkään viihtyy keittiössä ja osaa jopa tehdä siellä jotain, on folio tarpeellinen muuhunkin kuin grillaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on hankala sanoa mitään sun tarpeista, mutta tämä lista tuntui itselle osittain turhalta:
-höyliä --> miksi? en ymmärrä.
-suihkusaippua --> Joo ok, mutta tuo käsisaippua tulee kyllä samasta putelista, en osta erikseen.
-suodatinpussit --> Meillä on pestävä, ostettu joskus vuonna nakki ja miekka
-folio --> OK
-käsisaippua --> Samaa kuin suihkusaippua
-rätit --> Mitkä rätit? Mulla on pari pestävää bambuliinaa ollut jo vuosia, millä pyyhin pöydät yms.
-yleispesuaine --> Siivoukseen? Joskus harvoin tarvitsee, yleensä käytän kuumaa vettä, joskus fairia. Sekin toki pitää joskus ostaa.
-tamponit --> jos kuukuppi ei ole sopiva, pakkohan näitä on ostaa. Itselläni on kuukuppi.
-ihorasva --> itse en ole ikinä rasvannut ihoa. Monilla varmasti tarpeen, mutta monilla voi olla myös sellainen rasvaamisen kierre
-vanulaput --> näitä en ole ikinä ymmärtänyt, että mihin näitä pitäisi käyttää...
-kasvorasva --> just oli ihorasvaa ylempänä, eli naamalle eri? Mulla ei oo.
-puuteri --> en käytä tätäkään.
Eli mun tarpeet vastaavassa tilanteessa olisi joku iso pönikkä itsensä pesuainetta ja foliorulla.
Folio on täysi turhake. Tee mehiläisvahakääreet. https://www.martat.fi/teemat/kasityoohjeet/sisustus-ja-keittio/mehilais…
Etkö oikeasti tiedä mikä on tuorekelmun ja alumiinifolion ero ja mihin tarkoituksiin niitä käytetään?
Vierailija kirjoitti:
Ketä syytät tilanteestasi?
Lähtisin ensimmäisenä osoittamaan kokoomusoikeisto hallituksen politiikkaa jota ollaan viimeiset 13–14 vuotta saatu nauttia miinus Marinin hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa listassa ei ollut mitään outoa tai ylimääräistä. Ja kaikille folion ihmettelijöille tiedoksi, että jos vähääkään viihtyy keittiössä ja osaa jopa tehdä siellä jotain, on folio tarpeellinen muuhunkin kuin grillaamiseen.
Eli folio on siis eräänlainen harrastusväline ruuantekoharrastukseen. Mutta ei se välttämättömyys ole, ilmankin pärjää.
Hanki masennus niin et jaksa rasvata itseäsi niin rasvat riittää kun yksi purkki kestää ikuisuuden koska et jaksa rasvata säännöllisesti (vaikka iho olisi rasvauksen tarpeessa). Samaten folio-ongelma ratkeaa, et masentuneena jaksa mitään erikoista kokata eli ei ole tarvetta foliolle juurikaan.
Mun lista maanantaina:
Jääkaappitavarat kaikki hankittava
Kuivahiivaa
Erilaisia jauhoja ja suurimoita
Muita kuivakaapin tarvikkeita
Pyykinpesuaine, joku mikä olis edullista
Käsitiskiaine, sama kuin yllä (Ei ole tiskikonetta)
Kahvi (tiedän, ei pakollinen, mutta se on minulle tärkeä aamuisin)
Suola hieno sekä merisuola
Erilaisia mausteita, perusmausteet kaikki
Vessapaperi
Deodorantti
Hammasharja
Laastareita
Ihorasvaa, joka käy moneen tarkoitukseen (kuivalle iholle pakollista)
Jne...
Lenkkarit tms, vanhoista pohja irti, ei kannata korjata, kallimpaa
Kampaamon tarvis päästä, paksu suora tukka, ei voi itse leikata siististi, miltei vuosi aikaa ollut viimeksi, tukka kova kasvamaan, roikkuu ikävästi, haittaa
Kotivakuutus koko vuoden maksu, vesimaksu 4 kk. En saa tt-tukea.
Tietenkin muut pakolliset toistuvat maksut...
Eläke tuli, eläke meni...
Asutko työssäkäyvän puolison kanssa, kun et saa muita tukia? Työssäkäyvä voisi ottaa enemmän taloudellista vastuuta