Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"...loisille jää vielä 600€ ruokaan!" No eipä kuulkaa jää

Vierailija
30.04.2026 |

Tänään sain työkkärirahat. Sen lisäksi, että jääkaappi on ketsuppia lukuunottamatta kirjaimellisesti tyhjä, tässä listani mihin kaikkeen muuhun paitsi ruokaan menee rahaa jahka tästä kauppaan lähden;

-höyliä

-suihkusaippua

-suodatinpussit

-folio

-käsisaippua

-rätit

-yleispesuaine

-tamponit

-ihorasva

-vanulaput

-kasvorasva

-puuteri

ja se kauhein shokki, eli koiran raksut. Juu tiedetään, heti kun jäät työttömäksi, pitää ensimmäisenä antaa se sulle rakas, suhun kiintynyt, paras ystäväsi ja perheenjäsenesi pois, sillä ei työttömällä saa olla lemmikkejä. No, en ole antamassa. 

Kertokaas nyt sitten mitä tuosta listasta pitäisi tiputtaa pois? Kun pitäisi elää vain ja ainoastaan makaronilla ja pakastevihanneksilla jotta tämä raha riittäisi yhtään mihinkään. 

Terveisin tällainen rahoissa kieriskelevä kelaloinen joka melkein itkua vääntää kun kevättakki hajosi eikä todellakaan ole varaa uuteen.

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen kevättakin ostin juuri 13,99 maksoi. https://www.tokmanni.fi/naisten-fleecetakki-future-tt-sport-fuxe-643856…

Vierailija
42/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et vain osaa. Opettele tukiviidakko perusteellisesti, niin saat rahaa enemmän T:Pro Kela rotta

Mistä kantasuomalainen saisi apua tukimaksimointiin ja -petoksiin?

Mihin petoksiin? Jos laki ja säännöt eivät kiellä tai estä jotain tukea, niin sen vastaanottamisessa ei ole mitään laitonta. Ymmärrätkö tämän asian?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa saa kulumaan niin typerästi kuin haluaa, kun pitää olla kymmenen eri rasvaa, oikein erikseen vanulaput, mahdollisimman kallis yksittäissaippua ja koirakin syö teollista paskaa. Mihin helvettiin sä sitä foliotakin tarvitset? 

Vierailija
44/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ostetaan tarjouksesta!

Jollei nyt ole joku kotona loppu, ni josai vaiheessa on. Eli varastoon ennakoiden käyttäen tarjouksia!

No, kaikki ei osaa säästää ja näin pysty ostaa...

Vierailija
45/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oliko pointtisi nyt se, että se 600e ei riitä yhdelle hengelle ruokaan, kun kaupasta tarvitsee ostaa muutakin, esim. tamponeja ja vanulappuja?

Mulle ei työssäkäyvänä jää montaa satasta enempää ruokarahaa ja sen on riitettävä neljälle (myös taloustarvikkeisiin ja siivous-/pyykkäysaineisiin) ja meillä on kaksi koiraa. 

Jos rahat ei riitä, niin jotain on karsittava. Ekana jättäisin pois puuterin ja vanulaput. Seuraavaksi vaihtaisin tamponit kuukuppiin ja jättäisin rasvat kauppaan. Sitten miettisin ihan ajatuksella, mihin muuhun ei oikeasti välttämättömään menee rahaa.

Vierailija
46/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ruhtinaallinen summa rahaa. Ihme jos ei riitä, mutta monilla on ongelmia rahan ja elämänhallinnan kanssa.

1. Priorisoi ostoslista – mitä ostetaan ja mitä jätetään

Pakko ostaa tällä kertaa (arvio 120-150 euroa):

- Koiran raksut. Tämä on prioriteetti ykkönen sinun jälkeen. Osta iso 10-15 kg säkki Lidlistä tai Tokmannista. Halvat merkit maksavat noin 15-25 euroa ja riittävät kuukaudeksi. Vaihtoehtona iso säkki myös Zooplus.fi:stä (toimitus ilmaiseksi yli 49 euroa).

- Tamponit. Halvin iso pakkaus Lidlistä tai Tokmannista, hinta noin 2 euroa.

- Suihku- ja käsisaippua. Osta yksi iso 1 litran pullo nestesaippuaa, joka käy molempiin. Saatavilla Normalista noin 2  eurolla.

Näitä voi tiputtaa tai korvata:

- Kasvorasva, puuteri, ihorasva ja vanulaput. Jätetään ostamatta kuukaudeksi. Jos iho kuivuu pahasti, voit käyttää ruokaöljyä kosteuttamaan.

- Höyliä. Venytetään vanhoilla tai ostetaan vasta kun on pakko.

- Suodatinpussit ja folio. Kahviin kannattaa ostaa uudelleenkäytettävä suodatin (3 euroa) Tokmannista tai Lidlstä. Folio korvataan vanhoilla pusseilla tai lautasilla.

- Rätit ja yleispesuaine. Tee itse etikasta ja ruokasoodasta. Osta 1 litra väkiviinaetikkaa (noin 1,5 euroa) ja 500 g ruokasoodaa (noin 1 euro) Lidlistä tai Tokmannista. Sekoita 1 dl etikkaa + 9 dl vettä + tippa saippuaa yleispuhdistukseen. Rätit leikataan vanhoista pyyhkeistä tai t-paidoista.

Näillä tarvikkeilla menee yhteensä noin 40-60 euroa ja ne riittävät pitkään.

2. Ruoka – makaroni + pakastevihannekset + halpoja lisukkeita (noin 250 euroa/kk)

Viikon ostoslista esimerkki (50-60 euroa Lidlissä tai Tokmannissa):

- Makaroni tai spagetti 1-2 kg

- Pakastevihannekset 2-3 pussia (sekoitus, herneet, porkkanat)

- Kaurahiutaleet 1 kg (puuroon)

- Soijarouhe tai linssit (halvin proteiini)

- Munia tarjouspakkaus

- Perunat, kaali ja porkkanat

Esimerkkiruokia:

- Makaronilaatikko: makaroni + pakastevihannekset + soijarouhe + muna + ketsuppi

- Kaurapuuro aamupalaksi

- Linssikeitto pakastevihanneksilla

Lidl on yleensä halvin näihin peruselintarvikkeisiin, kannattaa vertailla myös Tokmannin tarjouksia.

3. Muut tärkeät vinkit

- Ruoka-apu heti tänään: Mene sivulle ruoka-apu.fi, syötä postinumero ja katso lähimmät jakelupisteet. Moni paikka jakaa ilmaista ruokaa työttömille.

- Kevättakki: Etsi Tori.fi:stä tai Facebook Marketplacesta käytettyä edullisesti (5-15 euroa) tai ilmaiseksi. Myös Fida ja Kierrätyskeskus.

- Toimeentulotuki: Jos 600 euroa ei riitä, hae Kelasta toimeentulotukea. Se on juuri tähän tarkoitettu.

- Kävele kauppaan ja osta vain tarjouksesta sekä omia merkkejä.

Yhteenveto 600 eurolla:

- Ruoka noin 300-350 euroa

- Koira 20-30 euroa

- Hygienia ja siivous 40-60 euroa

- Pieni puskuri yllättäviin menoihin 100-150 euroa

Tällä pärjäät hyvin kuukauden. Seuraavalla kerralla menee jo helpommin kun varastot ovat kasassa. Itse olen selvinnyt paljon pienemmillä summilla.

"- Kasvorasva, puuteri, ihorasva ja vanulaput. Jätetään ostamatta kuukaudeksi. Jos iho kuivuu pahasti, voit käyttää ruokaöljyä kosteuttamaan."

Ruokaöljy ei kosteuta. Siitä saa vain rasvaa, mutta ei kosteutta. Halvin oikeasti hyvä kosteuttava voide on CeraVe (noin 11 euroa) ja melko hyviä apteekin perusvoiteet kuten Aqualan L (6-10 euroa). T. köyhä

Vierailija
47/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia noita juttuja en edes työssäkäyvänä osta. Ihan turhia. On se kumma miten ihminen muuttuu tuhlaavaiseksi kun käyttää muitten rahoja.

Mutta tänhän oli varmaan taas tarkoitus herättää vihaa köyhiä ja työttömiä kohtaan.

Vierailija
48/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso, löytyisikö tuolta jotain takin tynkää. Ehkä joku vois korjata sen vaikka palvelusta vastaan.

https://www.sellpy.fi/search/Naiset/Vaatteet/Takit-ja-ulkoilutakit?sort…

Joo kyllä, Sellpy on ainoa mistä olen vaatteita ostanut sen jälkeen kun työttömäksi jäin. Minäkin suosittelen tuota sivustoa. Nyt vaan ei olisi varaa laittaa edes kymppiä mihinkään ns. ylimääräiseen, vaikkei takki varsinaisesti sellainen olekaan.

Ap

Ostin viime viikolla kirpparilta siistin farkkutakin hintaan 3e.

Vierailija
49/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ruhtinaallinen summa rahaa. Ihme jos ei riitä, mutta monilla on ongelmia rahan ja elämänhallinnan kanssa.

- Koiran raksut. Tämä on prioriteetti ykkönen sinun jälkeen. Osta iso 10-15 kg säkki Lidlistä tai Tokmannista. Halvat merkit maksavat noin 15-25 euroa ja riittävät kuukaudeksi. Vaihtoehtona iso säkki myös Zooplus.fi:stä (toimitus ilmaiseksi yli 49 euroa).

- Suihku- ja käsisaippua. Osta yksi iso 1 litran pullo nestesaippuaa, joka käy molempiin. Saatavilla Normalista noin 2  eurolla.

- Kasvorasva, puuteri, ihorasva ja vanulaput. Jätetään ostamatta kuukaudeksi. Jos iho kuivuu pahasti, voit käyttää ruokaöljyä kosteuttamaan.

- Suodatinpussit ja folio. Kahviin kannattaa ostaa uudelleenkäytettävä suodatin (3 euroa) Tokmannista tai Lidlstä. Folio korvataan vanhoilla pusseilla tai lautasilla.

- Rätit ja yleispesuaine. Tee itse etikasta ja ruokasoodasta. Osta 1 litra väkiviinaetikkaa (noin 1,5 euroa) ja 500 g ruokasoodaa (noin 1 euro) Lidlistä tai Tokmannista. Sekoita 1 dl etikkaa + 9 dl vettä + tippa saippuaa yleispuhdistukseen. Rätit leikataan vanhoista pyyhkeistä tai t-paidoista.

2. Ruoka – makaroni + pakastevihannekset + halpoja lisukkeita (noin 250 euroa/kk)

- Munia tarjouspakkaus

Esimerkkiruokia:

- Makaronilaatikko: makaroni + pakastevihannekset + soijarouhe + muna + ketsuppi

- Kaurapuuro aamupalaksi

Lidl on yleensä halvin näihin peruselintarvikkeisiin, kannattaa vertailla myös Tokmannin tarjouksia.

3. Muut tärkeät vinkit

- Ruoka-apu heti tänään: Mene sivulle ruoka-apu.fi, syötä postinumero ja katso lähimmät jakelupisteet. Moni paikka jakaa ilmaista ruokaa työttömille.

- Kevättakki: Etsi Tori.fi:stä tai Facebook Marketplacesta käytettyä edullisesti (5-15 euroa) tai ilmaiseksi. Myös Fida ja Kierrätyskeskus.

- Toimeentulotuki: Jos 600 euroa ei riitä, hae Kelasta toimeentulotukea. Se on juuri tähän tarkoitettu.

Yhteenveto 600 eurolla:

- Koira 20-30 euroa

Tällä pärjäät hyvin kuukauden. Seuraavalla kerralla menee jo helpommin kun varastot ovat kasassa. Itse olen selvinnyt paljon pienemmillä summilla.

"- Kasvorasva, puuteri, ihorasva ja vanulaput. Jätetään ostamatta kuukaudeksi. Jos iho kuivuu pahasti, voit käyttää ruokaöljyä kosteuttamaan."

Ruokaöljy ei kosteuta. Siitä saa vain rasvaa, mutta ei kosteutta. Halvin oikeasti hyvä kosteuttava voide on CeraVe (noin 11 euroa) ja melko hyviä apteekin perusvoiteet kuten Aqualan L (6-10 euroa). T. köyhä

Kyllähän se rasvakerros estää kosteutta haihtumasta. Käy vaan suihkussa ensin ja laittaa sitten.

Vierailija
50/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kermaperse ap on liian hieno ruoka apuun ja kirppareihin???

Vierailija
51/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen asian tuosta listastasi maksavat me muut eli työssäkäyvät. Älä valita.

Vierailija
52/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on hankala sanoa mitään sun tarpeista, mutta tämä lista tuntui itselle osittain turhalta: 

-höyliä --> miksi? en ymmärrä.

-suihkusaippua --> Joo ok, mutta tuo käsisaippua tulee kyllä samasta putelista, en osta erikseen.

-suodatinpussit --> Meillä on pestävä, ostettu joskus vuonna nakki ja miekka

-folio --> OK

-käsisaippua --> Samaa kuin suihkusaippua

-rätit --> Mitkä rätit? Mulla on pari pestävää bambuliinaa ollut jo vuosia, millä pyyhin pöydät yms.

-yleispesuaine --> Siivoukseen? Joskus harvoin tarvitsee, yleensä käytän kuumaa vettä, joskus fairia. Sekin toki pitää joskus ostaa.

-tamponit --> jos kuukuppi ei ole sopiva, pakkohan näitä on ostaa. Itselläni on kuukuppi.

-ihorasva --> itse en ole ikinä rasvannut ihoa. Monilla varmasti tarpeen, mutta monilla voi olla myös sellainen rasvaamisen kierre

-vanulaput --> näitä en ole ikinä ymmärtänyt, että mihin näitä pitäisi käyttää...

-kasvorasva --> just oli ihorasvaa ylempänä, eli naamalle eri? Mulla ei oo.

-puuteri --> en käytä tätäkään.

Eli mun tarpeet vastaavassa tilanteessa olisi joku iso pönikkä itsensä pesuainetta ja foliorulla.

Folio on täysi turhake. Tee mehiläisvahakääreet. https://www.martat.fi/teemat/kasityoohjeet/sisustus-ja-keittio/mehilais…

Vierailija
53/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Munia tarjouspakkaus

Esimerkkiruokia:

- Kaurapuuro aamupalaksi

3. Muut tärkeät vinkit

Yhteenveto 600 eurolla:

- Koira 20-30 euroa

-Koiran raksut tilasin jo juurikin Zooplussasta, alle 20€/14kg. Kotiinkuljetus maksoi 3€ (en omista autoa).

-mulle käy ainoastaan tamponit joissa on asetin, eli Tampax

-Mulla ei ole kuukauteen ollut ihorasvaa ja voin kertoa, että etenkin unissani raavin ihoni kirjaimellisesti verinaarmuille koska ihoni kutisee kuivuuttaan niin paljon. Kasvorasva on riittänyt ihan näihin päiviin, onneksi, koska ihoni lähtee muuten palasina irti. Öljyä olen kokeillut, tulisi kalliimmaksi kuin rasva, sillä saisin kaataa pullollisen johonkin pulkkaan ja kieriskellä siinä jotta auttaisi. Rasvoista en voi luopua.

-höylät. Miten tylsää, leikkaamatonta höylää venytetään?

-jos aion laittaa grilliin foliossa kasvisnyyttejä, miten siinä vanha lautanen tai pussi auttaa?

-yleispesuaine (hinta 2€). Eikös etikka ja ruokasoodakin maksa? Vanhoja t-paitoja tai pyyhkeitä ei ole

Ruokiin en tarvitse neuvoja, olen hyvinkin taloudellinen sen asian suhteen, joten noihin en ota kantaa

Ap

Vierailija
54/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on hankala sanoa mitään sun tarpeista, mutta tämä lista tuntui itselle osittain turhalta: 

-suihkusaippua --> Joo ok, mutta tuo käsisaippua tulee kyllä samasta putelista, en osta erikseen.

-folio --> OK

-rätit --> Mitkä rätit? Mulla on pari pestävää bambuliinaa ollut jo vuosia, millä pyyhin pöydät yms.

-yleispesuaine --> Siivoukseen? Joskus harvoin tarvitsee, yleensä käytän kuumaa vettä, joskus fairia. Sekin toki pitää joskus ostaa.

-tamponit --> jos kuukuppi ei ole sopiva, pakkohan näitä on ostaa. Itselläni on kuukuppi.

-ihorasva --> itse en ole ikinä rasvannut ihoa. Monilla varmasti tarpeen, mutta monilla voi olla myös sellainen rasvaamisen kierre

-vanulaput --> näitä en ole ikinä ymmärtänyt, että mihin näitä pitäisi käyttää...

Eli mun tarpeet vastaavassa tilanteessa olisi joku iso pönikkä itsensä pesuainetta ja foliorulla.

Folio on täysi turhake. Tee mehiläisvahakääreet. https://www.martat.fi/teemat/kasityoohjeet/sisustus-ja-keittio/mehilais…

En mitenkään usko, että tuo kääre kestää grillissä. Käytän foliota vain grillatessa.

Vierailija
55/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokamenoissa voi säästää tosi paljonkin, jos käy ruokajonosta hakemassa. Minä haen yleensä joka viikko yhden kassin. Sitten suunnittelen kauppaostokset sen mukaan täydennykseksi. 

Vierailija
56/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja pitää työttömän myös välillä rentoutua viinalla ja harrastaakin jotain.

Vierailija
57/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pitää maksaa siitä 600 eurosta myös mm. terveydenhuollon käyntimaksut ja matkakulut terveydenhuoltoon. Matkakulukatto tulee kyllä kohta täyteen, mutta terveydenhuoltomaksujen maksukattoon on vielä matkaa.

Rikkailla, jotka myyvät vähän käytettyjä vaatteitaan kirppareilla, on illuusio että vaatteet kestävät ikuisesti. Että omistajaa vaihtaessaan vaatteen käyttöikä alkaa aina alusta. Tämähän ei pidä paikkaansa. Köyhä joutuu ostamaan vaatteita ja kenkiä siksi, koska entiset kuluvat niin loppuun, ettei niitä voi enää korjata.

Vaikka kirppareilta saakin vaatteita edullisesti, se pienikin hinta on pois siitä 600 euron kuukasibudjetista.

Vierailija
58/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintarvikkeet ruokajonosta, saippuan saa menemällä ostarin vessaan pullon kanssa, vessapaperin samalla (tai bidee/sanomapaperi) jne jne.

Ap on naurettava pelle kun pitää jotain kermaperse elintasoa ylläpitää.

Selvä. Onhan just joku suihkusaippua kermaperseilyä ja sun ehdotuksesi varastamista.

Ap

Ps. Mikä ruokajono? Ei täällä ole.

Vierailija
59/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-folio --> OK

En mitenkään usko, että tuo kääre kestää grillissä. Käytän foliota vain grillatessa.

Onneksi ei ole grilliä, niin ei ole tuota ongelmaa. Ei kyllä ole oikein mitään grillattavaakaan. Mistä köyhä saa grillin?

Vierailija
60/108 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsää leikkaamatonta höylää venytetään parhaiten puhdistamalla se huolellisesti joka käytön jälkeen (huuhtele kuumalla vedellä ja kuivaa heti), säilyttämällä kuivassa paikassa ja käyttämällä mahdollisimman kevyttä painetta sekä ajamalla karvan kasvusuuntaan. Jos höylä on täysin loppu, osta vasta silloin halvin 5-10 kpl pakkaus (2-3 euroa) Lidlistä tai Tokmannista.

Folio grillin kasvisnyytteihin on hankala korvata täysin, koska vanha lautanen tai pussi ei sulje höyryä eikä estä kuivumista grillissä. Jos grillaat usein, osta pienin mahdollinen folio-rulla (noin 1-2 euroa Lidlistä tai Tokmannista) ja käytä sitä säästeliäästi. Vaihtoehtona kypsennä kasvikset uunissa leivinpaperilla (jos sulla on sitä) tai pellillä ilman folioa.

Etikan ja ruokasoodan yhdistelmä maksaa aluksi saman verran (1,5 euroa etikka + 1 euro sooda Lidlistä tai Tokmannista), mutta se riittää kuukausiksi ja korvaa monta tuotetta. Jos et halua tehdä itse, osta se 2 euron yleispesuaine. Rättejä varten osta halpa pakkaus siivousliinoja tai keittiönsiivousliinoja Tokmannista (esimerkiksi Vileda-pakkaus noin 3 euroa) tai Lidlstä (mikrokuituliinat muutamalla eurolla). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi