Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"...loisille jää vielä 600€ ruokaan!" No eipä kuulkaa jää

Vierailija
30.04.2026 |

Tänään sain työkkärirahat. Sen lisäksi, että jääkaappi on ketsuppia lukuunottamatta kirjaimellisesti tyhjä, tässä listani mihin kaikkeen muuhun paitsi ruokaan menee rahaa jahka tästä kauppaan lähden;

-höyliä

-suihkusaippua

-suodatinpussit

-folio

-käsisaippua

-rätit

-yleispesuaine

-tamponit

-ihorasva

-vanulaput

-kasvorasva

-puuteri

ja se kauhein shokki, eli koiran raksut. Juu tiedetään, heti kun jäät työttömäksi, pitää ensimmäisenä antaa se sulle rakas, suhun kiintynyt, paras ystäväsi ja perheenjäsenesi pois, sillä ei työttömällä saa olla lemmikkejä. No, en ole antamassa. 

Kertokaas nyt sitten mitä tuosta listasta pitäisi tiputtaa pois? Kun pitäisi elää vain ja ainoastaan makaronilla ja pakastevihanneksilla jotta tämä raha riittäisi yhtään mihinkään. 

Terveisin tällainen rahoissa kieriskelevä kelaloinen joka melkein itkua vääntää kun kevättakki hajosi eikä todellakaan ole varaa uuteen.

Kommentit (368)

Vierailija
301/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listassa olevista ehkä suihkusaippua on se jota tarvitaan, muut lähinnä hömppää.

Vierailija
302/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-höyliä.                     Ei tarvitse joka kuukausi ostaa, niitä voi ostaa halvimpia 

-suihkusaippua.     Noita saa jo eurolla

-suodatinpussit.      Ei tarvitse joka kuukausi ostaa

-folio.                        En tarvitse mihinkään koskaan 

-käsisaippua.           Saa myös alle eurolla

-rätit.                          Ei tarvitse joka kuukausi ostaa

-yleispesuaine.         Tarvittaessa käy käsitiskiaine

-tamponit.                 Osta halpissiteitä 

-ihorasva.                   Saa halvalla 

-vanulaput.                Osta pumpulia

-kasvorasva.              Käy sama rasva kuin muuhunkin 

-puuteri.                     Pärjää ilmankin 

Mikä tämän kirjoituksen pointti oli? Jos mulla oli suodatinpussit loppu, niin miten sun "ei tarvitse joka kuukausi ostaa"-tekstisi asiaan vaikuttaa? Ei tarvitsekaan joka kuukausi, nyt tarvitsi.

Vanulaput-osta pumpulia. Siis...Miksi? Saman verran sekin maksaisi ja olisi pask mpi kuin vanulaput.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sinä ap kysyit mitä voi jättää pois. Sitten jos neuvot siitä ei kelpaa koska "et haluu", niin älä jätä. Mutta, älä vaadi että muut veronmaksajat antaisivat lisää kun rahat ei sitten riitä kaikkeen.

Vierailija
304/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ovat tämän maan syöpä

Okei. Anna duunia sitten. Ja btw, mulla on syöpä, mutta se ei varmaan haittaa?

Vierailija
305/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sinä ap kysyit mitä voi jättää pois. Sitten jos neuvot siitä ei kelpaa koska "et haluu", niin älä jätä. Mutta, älä vaadi että muut veronmaksajat antaisivat lisää kun rahat ei sitten riitä kaikkeen.

Olenko jossain vaatinut lisää rahaa? Ja toisekseen, kyllä minäkin maksan veroja edelleen. Joten miksi vaatisin muilta rahaa? Ja juu, kysyin. Mutta yhtäkään järkevää vastausta en ole saanut, siis että onko oikeasti joku suihkusaippua joku luksustuote? Omasta mielestäni käytän rahaa hyvinkin säästeliäästi ja järkevästi. Nyppii vaan, kun aina jotain on loppu. Ja kaupassa käynti lähinnä ahdistaa kun kaikki on niin kallista.

Ap

Vierailija
306/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan on puolet mitä ei tarvii kukaan! Ei ihmekään jos rahat loppuu kesken kun ostaa tällaisia turhuuksia kuten 

-höyliä

-suihkusaippua

-suodatinpussit

-käsisaippua

-rätit

-yleispesuaine

-ihorasva

-vanulaput

-kasvorasva

-puuteri

1 rasva riittää koko keholle. Meikkejä ei tarvii eikä vanulappuja. Pesuaineen voi tehdä itse halvemmalla. Mihin kukaan tarvii saippuaa? Pyh. Höylät?! Suihkusaippua?! Suodatinpussit? Lopeta kahvin juonti, se on kallista. Rättejä tulee vanhoista vaatteista. 

Nauroin ääneen. Kysytkö tosissasi mihin kukaan tarvitsee saippuaa? 🤣 Minusta aloittajan listassa ei ollut mitään turhaa, ihan tavallisia arkipäivän tarpeita.

Vierailija
307/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä syytät tilanteestasi?

Eihän hän ketään ole syyttänyt tilanteestaan, ihan muuta kyseli. Onko itselläsi kaikki hyvin?  Tarkoitan jotain psyykkistä tai vastaavia huolia.

Vierailija
308/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintarvikkeet ruokajonosta, saippuan saa menemällä ostarin vessaan pullon kanssa, vessapaperin samalla (tai bidee/sanomapaperi) jne jne.

Ap on naurettava pelle kun pitää jotain kermaperse elintasoa ylläpitää.

Selvä. Onhan just joku suihkusaippua kermaperseilyä ja sun ehdotuksesi varastamista.

Ap

Ps. Mikä ruokajono? Ei täällä ole.

Okei, eli jos olet maalla, missä ei ole ruokajakelua, niin onhan siellä sitten muita etuja. Voi kerätä nokkosia puhtaalta paikalta ja tehdä nokkoslettuja. Voi vaikka kerätä ison satsin niitä nokkosia ja ryöpätä ja pakastaa koko talveksi. Voi myös onkia kaloja. Nyt keväällä saa hyvin ahvenia. Ahvenfileistä saa ihan herkkuannoksia. Ne säilyy pakastimessa hyvin puoli vuotta. 

Lisäänpä tuohon, entä jos ap. onkin allerginen kaloille.

En ole, mutta olen ollut kasvissyöjä jo 30 vuotta. Voisin toki onkia kaloja vaikka myyntiin tai koiralle syötäväksi, mutta lähimmälle järvelle on kilometritolkulla matkaa enkä omista edes onkea.

Ap

Vierailija
309/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vain miksi työttömät eiv't perusta yrityksiä ja työllistä itseään. Työntekijän palkkaaminen on nimittäin niin kallista nykyään että yritykset eivät sellaista halua tehdä ellei ole todella paljon tilauksia jonossa. 

Kun miettii tavallista 3000 euron palkkaa niin sivukuluineen se tekee 5000 euroa kuukaudessa. Uuden työntekijän palkkaus alkaa kannattaa vasta kun myynti kasvaa ainakin 10000 eurolla kuukadessa pysyvästi. 

Näin kannustava on suomalainen verotus yrityksen kannalta. 

Minä olin aikoinaan yrittäjä. Enkä enää koskaan suostu siihen hommaan tässä maassa.

Ap

Vierailija
310/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ihan totta. Ei nuo ap:n mainitsemat tarvikkeet maltaita maksa. Eurolla saa suihkusaippua, palasaippua voi tulla halvemmaksi. Rätit 1-2 Euroa ja ei kai sitä pakettia jatkuvasti osteta. Suodatinpusseja 200 kpl on joku 1,5 Euroa ja luulisi sen rittävän ahnaammallekin kahvinjuojalle useamman kuukauden. Vanulaput on 2 Euroa/2 pakettia jne. Tuohon listaasi menee 30-40 Euroa ja ei noita kaikkia joka kuukausi edes osteta. Kyllä se 600 Euroa riittää hienosti yhden ihmisen elämiseen, kun on tarkka perusasioissa. Jää ekstraakin. Ruokakauppaan 200 Euroa (ja siihen mahtuu ne Euron suihkusaippuat), sitten pientä luksusta joskus ja syö vaikka kerran viikossa ulkona edullisesti tai käy kahvilassa. Kertahinta 15 Euroa. Sitten ollaan vasta 260 Eurossa. Puhelinlasku ja jotain muuta pientä sekä koiranruuat. Ei vieläkään ole mennyt vasta kuin 350. Edelleen on rahaa vaatteisiin ja muihin hankintoihin. Tietysti elämä minimituilla on pientä, mutta pakkokin olla. Se kuuluu asiaan. Silti viisas elelee aika kivasti noilla tuilla. Säästöönkin saa keittiön kaappiin, jos haluaa. Tiedän useita ihmisiä, jotka käyttää vähemmän rahaa, vaikka varaa olisi käyttää enemmän. Eikä ne mitään nälkään ole kuolemassa ja tuntuvat olevan ihan sujut elämänsä kanssa. 

Vierailija
311/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-höyliä.                     Ei tarvitse joka kuukausi ostaa, niitä voi ostaa halvimpia 

Mikä tämän kirjoituksen pointti oli? Jos mulla oli suodatinpussit loppu, niin miten sun "ei tarvitse joka kuukausi ostaa"-tekstisi asiaan vaikuttaa? Ei tarvitsekaan joka kuukausi, nyt tarvitsi.

Vanulaput-osta pumpulia. Siis...Miksi? Saman verran sekin maksaisi ja olisi pask mpi kuin vanulaput.

Ap

Olet sä yksi sa... tomppeli, ehkä toinen yritti vilpittömästi sua auttaa ja kauhea kilari heti. Sanoisin että pidä tunkkis, näyttää täällä ehdotuksia olevan vaan ei kelpaa.          

Eri

Vierailija
312/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vain miksi työttömät eiv't perusta yrityksiä ja työllistä itseään. Työntekijän palkkaaminen on nimittäin niin kallista nykyään että yritykset eivät sellaista halua tehdä ellei ole todella paljon tilauksia jonossa. 

Kun miettii tavallista 3000 euron palkkaa niin sivukuluineen se tekee 5000 euroa kuukaudessa. Uuden työntekijän palkkaus alkaa kannattaa vasta kun myynti kasvaa ainakin 10000 eurolla kuukadessa pysyvästi. 

Näin kannustava on suomalainen verotus yrityksen kannalta. 

Minä olin aikoinaan yrittäjä. Enkä enää koskaan suostu siihen hommaan tässä maassa.

Ap

Tulenpa täältä katsomosta antamaan yläpeukun.

Viidentoista vuoden ei-vapaaehtoinen yrittäjyyteni sujui pitkään mukavasti, mutta päättyi tuhoisasti: minulta meni omaisuus ja terveys lopuksi ikää. Toimeentulotuella hautaan asti. Onneksi olen kuusikymppinen, joten sinne ei tarvinne sinnitellä kovin monta vuotta.

Ne, jotka hoputtavat työttömiä yrittäjiksi, joko eivät tiedä yrittämisestä mitään tai ovat edesvastuuttomia. 

Pitikin tulla lukemaan näitä kestosuodatin-, nokkosenkeräämis- ja pumpulipussineuvoja. Jonkinlainen masokismihetki kai iski. No, ainakaan ei usko ihmisiin päässyt yhtään kohentumaan. 

Vierailija
313/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olet sä yksi sa... tomppeli, ehkä toinen yritti vilpittömästi sua auttaa ja kauhea kilari heti. Sanoisin että pidä tunkkis, näyttää täällä ehdotuksia olevan vaan ei kelpaa.          

Eri

Kilari? Okei... Siis koska kysyin niinkin yksinkertaisen kysymyksen, kuin että mikä järki olisi korvata vanulaput pumpulilla? Ja kerro toki näistä ehdotuksista mitkä mulle ei kelpaa? En itse ole nähnyt kuin Lopeta kahvin juonti ja Tee itse siteitä. Kumpikaan edellä mainituista ei käy, anteeksi siitä.

Ap

Vierailija
314/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainan lyhennyksen, korkojen ja kulujen, puhelinlaskun ja mahdollisen ylimääräisen opintolainan lyhennyksen jälkeen rahaa ei mene useimmiten muuhun kuin ruokaan Kelan maksaessa vuokran, sähkön, kotivakuutuksen ja lääkkeet. Matkakorttia lataan muutaman kerran vuodessa muutamalla kympillä, siivoustarvikkeet, pesuaineet, hygieniatuotteet, kuiva-aineet yms. ostan paristi vuodessa isommassa satsissa. Kengät, alusvaatteet ja sukat ostan uutena, mutta niitä ei tarvitse ostaa edes vuosittain. Muut vaatteet ostan kirpparilta milloin on tarvetta ja tulee hyvä hyvään hintaan vastaan. Kodinkoneet ovat vuokranantajan ja taloyhtiön ongelma. Maksulliset huvitukset eivät kuulu elämääni. Välillä en viitsi naputella muutaman kympin laskuja ja lääkkeitä Kelaan vaan makselen itse. Tavoitteena on päästä opintolainasta eroon ja saada edes jonkin verran töitä. En tarvitsisi paljoa töitä, että voisin lopettaa toimeentulotuen hakemisen kokonaan ja jos ei ole täyttä työaikaa, toivoisin sen verran, että selviää pelkällä palkalla ja sovitellulla.

Millä perusteella sinun koko vuokrasi maksetaan, kun tavallisesti maksetaan vain 70 %?

Ja millä perusteella Kela maksaa kotivakuutuksen?

Vierailija
315/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Vanulaput voi jättää pois. Olen virkannut itse puuvillalangasta kestovanulappuja. 

- Folion voi jättää pois. Olen leikannut hiutuneista tyynynpäällisistä paloja ja käsitellyt mehiläisvahalla, kestokääreitä ruokiin. 

- Rättejä ei tarvitse ostaa, niitä saa leikattua loppuun kuluneista vanhoista pyyhekistä ja tyynyliinoista.

- Tarvitsetko oikeasti puuteria?

T. pitkäaikatyötön

Puuteri on vähän old fashion. Kävin Raili Hulkkosen meikkiopastuksessa ja siellä neuvottiin käyttämään puuteria niin vähän kuin mahdollista.

Vierailija
316/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän Ap. Me olemme 13 v lapseni kanssa myös kelaloisia ja meille jää 870 e kk vuokran jälkeen. Jos haluan antaa lapselle mahdollisuuden elää suunnilleen ikäisensä tavoin karsin kaikki omat menoni pois ja jätän syömättä. Olen ollut työtön jo 2 v joten moni tavara on rikki eikä ole ollit varaa uuteen. 

Minä käyn töissä ja asumis- ja työmatkakulujen jälkeen jää vähemmän rahaa, kuin sinulle. En saa mitään tukia, mitta veroja maksan ja mätkyt sain. Tietää entistä tiukempaa budjettia syksylle.  Reilua?

Olet siis yh? Lapsilisää saat sitten 170 e ja elatustukea Kelan minimi 200 e eli370 e kk lapselle tuloja. Nuo minunkin lapseni saa,toki yksinasuva työtön saa saman kuin ap.

Nämä lapsen tuet tilevat palkan päälle minulla ne sisältyvät tuon kokonaissummaan jonka kirjoitin.

Onko sinulla jokin erityinen syy että sivuutit täysin lapsesta maksettavat tuet? Luuletko ettei 13 v syö,kuluta mitään? 

Joka kerran näissä ketjuissa tulee joku yksinasuva vinkumaan kun perheellinen saa saman verran tukia kuin itse palkkaa. Hyvänen aika, saa työssäkäyväkin lapsen kanssa enemmän rahaa kun saa samat tuet lapsesta kuin työtön vanhempi! Jos ei saa ja palkka on niin pieni,voi hakea  vaikka asumistukea.

Minä olin ennen työttönyyttä erittäin pienituloinen,, netto oli 1700 e kk. Siihen päälle tuli kuitenkin lapsesta maksettavat tuet,,isän maksama elari 300 e ja lapsilisä 170 e kk. Eli 470 e kk jolloin  netto olikin 2170 e kk. Ei kukaan lapseton työkaveri ollut kateellinen ja vaatinut elatustukea ja lapsilisää itselleen niinkuin tämä lainaamani kommentoija.

Muistithan huomioida, että yksinhuoltajan joutuessa toimeentulotuelle nämä yksinhuoltajuusetuudet vähennetään tuloina. Ne katoavat tällöin kuin tuhka tuuleen.

Vierailija
317/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Vanulaput voi jättää pois. Olen virkannut itse puuvillalangasta kestovanulappuja. 

- Folion voi jättää pois. Olen leikannut hiutuneista tyynynpäällisistä paloja ja käsitellyt mehiläisvahalla, kestokääreitä ruokiin. 

- Rättejä ei tarvitse ostaa, niitä saa leikattua loppuun kuluneista vanhoista pyyhekistä ja tyynyliinoista.

- Tarvitsetko oikeasti puuteria?

T. pitkäaikatyötön

Puuteri on vähän old fashion. Kävin Raili Hulkkosen meikkiopastuksessa ja siellä neuvottiin käyttämään puuteria niin vähän kuin mahdollista.

Raili Hulkkosen 😂 No, muumio opettaa muumioiden meikkaamista.

Vierailija
318/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kannata ostaa käsisaippuaa. Tulee halvemmaksi ostaa monen litran saippuapääläri ja täyttää sillä vanhat käsisaippuapumppupullot.

Vierailija
319/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamppoonikustannukset saa pois käyttämällä kuukuppia. Vanhempaa perua on virkattu, pestävä, kuukautissuoja tai rahkasammal.

Vierailija
320/368 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tamppoonikustannukset saa pois käyttämällä kuukuppia. Vanhempaa perua on virkattu, pestävä, kuukautissuoja tai rahkasammal.

Ennenvanhaan vauvojenkin vaipat pestiin. Nyt kaikki on kertakäyttökamaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän