Miten pidät yllä liikuntakykyäsi?
Ylläpidätkö jotenkin lihaskuntoasi vai oletko alistunut siihen, että pikkuhiljaa lihakset katoavat ja muutut liikuntakyvyttömäksi?
Pitääkö Sinun päästä autolla jokapaikkaan eli esim. aivan kahvilan/ravintolan/kaupan ulko-oven eteen?
Käytätkö liikkumiseen apuvälineitä?
Onko sinulla jokin lihasrappeumaa aiheuttava sairaus?
Nämä kysymykset tulivat mieleeni, kun luin keskustelua, jossa eräs naishenkilö kertoi, ettei enää mene rantakahvilaan, kun auton joutuu jättämään tulevana kesänä kahvilan taakse parkkipaikalle, kun hän aiemmin on voinut jättää auton kahvilan etupuolelle lähelle ulko-ovea. (Tämähän ei ole edes totta, koska siinä edessä ei juuri koskaan ole ollut edes tilaa pysäköidä.)
Yhtäkkiä keskusteluun löytyi lisää näitä huonojalkaisija protestoijia. Arvata saattaa että kyseessä ei ole mikään suurkaupunki vaan alle 20 000 asukkaan tuppukylä, jossa ihmiset ovat tottuneet, että autolla pääsee liiketilan eteen. 😆
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelen sauvojen kanssa n. tunnin tai jos on huono sää, poljen tunnin kuntopyörää. Soutulaitetta käytän n. puoli tuntia ja päälle hulavannetta 15min. Nämä 5 x viikossa. 60+
Voi apuva, minä 63 vee; pilates for beginners n 15-20 min melkein joka päivä, pienen koiran kans kävely 3 krt/pvä. Eikä sitten muuta, pitää varmaan lisätä liikuntaa, kait.
Pakko kun ruokahalu on hyvä ja jäin eläkkeelle työstä jossa sain rutkasti liikuntaa. Ulkona kävely virkistää päätä ja kuntopyörää poljen kuin myös soudan tv:tä katsoessa - 2 kärpästä samalla iskulla. Hula tuli kuvioihin mukaan kun tässä iässä kilot tupsahtaa vatsaan ja hulavanne tekee hyvää vyötärölle. En ole himoliikkuja, mutta kun vaakakupissa on lisäkilot niin.. se antaa motivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun 3. kerroksessa ja kauppareissulla joudun kapuamaan rappusia. Se saa riittää.
Se on aika vähän päivittäiseksi liikunnaksi, jos kauppa on lähellä. Etkä varmaankaan päivittäin käy edes kaupassa?
No en käy kuin kerran pari viikossa tuossa muutaman kymmenen metrin päässä kaupassa. Ja just sen takia, että v*tuttaa tuo rappusten kiipeäminen.
Itse käyn kyllä ihan huvikseni juoksuportaissa kävelemässä yhdet ylös ja toiset alas.
Sinä saisit tuon treenin kotioveltasi ja minä joudun kävelemään noille portaille kilometrin. Olet onnekas. 😆
Joo. Olen ihan hiton "onnekas" vanha akka.
Kuinka vanha? Varmasti minua nuorempi. Sama
Ihan tarpeeksi vanha. 50-luvulla syntynyt.
No sitten olet vähän vanhempi. Itse olen s. 1960.
Siksipä sanoinkin "vanha akka".
Hölkkään 5x viikko. Sen lisäksi pyöräilyä, kävelyä ja hiihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Rollaattori on hyvä.
Kyllä. Pääasia, että liikkuu. Vaikka sitten rollaattorilla tai kyynärsauvojen tukemana. Jos liikunta loppuu, kuolema korjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun 3. kerroksessa ja kauppareissulla joudun kapuamaan rappusia. Se saa riittää.
Se on aika vähän päivittäiseksi liikunnaksi, jos kauppa on lähellä. Etkä varmaankaan päivittäin käy edes kaupassa?
No en käy kuin kerran pari viikossa tuossa muutaman kymmenen metrin päässä kaupassa. Ja just sen takia, että v*tuttaa tuo rappusten kiipeäminen.
Itse käyn kyllä ihan huvikseni juoksuportaissa kävelemässä yhdet ylös ja toiset alas.
Sinä saisit tuon treenin kotioveltasi ja minä joudun kävelemään noille portaille kilometrin. Olet onnekas. 😆
Joo. Olen ihan hiton "onnekas" vanha akka.
Kuinka vanha? Varmasti minua nuorempi. Sama
Ihan tarpeeksi vanha. 50-luvulla syntynyt.
No sitten olet vähän vanhempi. Itse olen s. 1960.
Siksipä sanoinkin "vanha akka".
Mutta, et ole vielä 99-vuotias kuten rakas anoppini, joka liikkuu sentään joka päivä. Enää ei sentään onneksi pyöräile.
Edellisten viiden vuoden aikana syvästi masentuneena en mitenkään. Taisinkin pilata liikuntakykyni lopullisesti.
Olen työtön. Kaikki liikkuminen pitää tehdä kävellen tai pyörällä. Rahaa ei myöskään ole ruokaan niin siinä laihtuu samalla.
Koiran kanssa olen lenkkeillyt ja vauhti on välillä rajua, kun koira vetää naru kireällä.
Teen pitkiä reippaita kävelylenkkejä monta kertaa viikossa. Teen kohtalaisilla lisäpainoilla alavartalon voimatreenin kotona n. joka toinen päivä. Tänä keväänä ostin silikonisen käsipuristinrenkaan jolla treenaan käsivoimia, sitä teen jonkin verran melkein päivittäin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vähän kevyttä hyöty liikuntaa. Ylläpidon liikuntakykyäni pitämällä painoni kurissa.
Kuntosali ja välipäivinä kävely. Kävely ei ole mitään oikeaa kunnon liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuntosali ja välipäivinä kävely. Kävely ei ole mitään oikeaa kunnon liikuntaa.
On se liikuntaa kun siinä liikutaan. Urheilua se ei ole ellei kilpakävelyä.
Ylläpidän liikunta kykyä pitämällä painon alhallaa ja olemalla rasittamatta niveliä turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön. Kaikki liikkuminen pitää tehdä kävellen tai pyörällä. Rahaa ei myöskään ole ruokaan niin siinä laihtuu samalla.
Työttömänä pitää liikkua hissuksiin ja mahdollisimman vähän, että energiaa ei kulu.
Olen alkanut jumppaamaan, venyttelemään ja joogaamaan kotona. 10 vuotta olinkin sohvaperunana eli en tehnyt yhtään mitään. Yhtäkkiä huomasin, että oho, nyt on kaikki lihakset lähteneet.
N48
Teen asiantuntijatyötä joten istumista tulee valitettavan paljon. Aloitan päivän pienellä venyttelyllä, teen kyykkyjä työpäivän aikana, käytän portaita aina kuin mahdollista, kävelen yli 7000 askelta päivässä, käyn salilla 3 krt viikossa sekä jumpassa kerran viikossa. Lisäksi ulkoilen, pyöräilen, uin ja melon satunnaisesti.
Voi apuva, minä 63 vee; pilates for beginners n 15-20 min melkein joka päivä, pienen koiran kans kävely 3 krt/pvä. Eikä sitten muuta, pitää varmaan lisätä liikuntaa, kait.