Miten sulatetaan jäätynyt vesiputki omakotitalossa?
Kommentit (17)
Kyllä siinä varmaan putkimiestä tarvitaan, jos on täysin jäätynyt umpeen.
Lisäämällä lämmitystä niin että huonelämpötila nousee. Siitä ei seuraa tulipaloa eikä vesivahinkoa vaikka monet sillä pelottelevatkin.
Itse olen sinne jäätyneeseen kohtaan puhaltanut lämpöä hiustenkuivaajalla.
Ei ihan niin helposti tule tulipaloa, kuin kuumailmapuhaltimella.
Jos suojaputken sisällä niin hiustenkuivaajalla puhaltaa lämmintä ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sinne jäätyneeseen kohtaan puhaltanut lämpöä hiustenkuivaajalla.
Ei ihan niin helposti tule tulipaloa, kuin kuumailmapuhaltimella.
Tämä on ihan toimiva kikka, käytin itsekin edellisessä asuinpaikassani. Meillä jäätyi siellä putki herkimmin keittiön allaskaapissa, koska se oli vasten talon heikoimmin eristettyä seinää. Kyse siis yli satavuotiaasta talosta.
Jatkossa kannattaa jättää hana tiputtelemaan vettä talviöiksi, niin umpeen jäätymisen riski pienenee. Myös pakkasvahti on hyödyllinen, jos sellaisen asentaminen on mahdollista.
643
Ensimmäinen asia on paikantaa jäätynyt kohta. Kannattaa myös huomioida, että putki voi olla jään voimasta haljennut. Vesivuoto alkaa heti jäätulpan sulaessa. Mikä on sangen ikävää jos/kun putki on jossain lattian tai seinän sisällä.
Tiedätkö ap mistä kohtaa putki on jäätynyt? Vai voiko se olla mahdollisesti jäässä jossain talosi ulkopuolella?
Nyt on ollut kovat pakkaset eikä juurikaan lunta, eli routaa on aika syvällä. Jos vesiputki kulkee lähellä maan pintaa jossain kohtaa, niin se voi olla sieltä tai sieltä asti jäässä.
Riippuu kovasti siitä missä jäätynyt putki on. Muoviputket kestävät yleensä jäätymisen ja sulamisen ehjänä. Jäätyneet liitokset muoviputkessa alkavat herkästi vuotamaan ja aiheuttavat hoitamattomana vesivahingon.
Vierailija kirjoitti:
Tätä voi vielä tehostaa laittamalla imurin, jos mahdollista, imemään suoputken toisesta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Parempi tapa on vetää imurilla ilmaa suojaputken läpi. Näin ilma liikkuu tehokkaammin, eikä ole vaaraa, että joko sulattaa tai sytyttää vahingossa jotain. Tämä tietenkin edellyttää, että suojaputken molemmat päät ovat avoimet ja lämpimässä tilassa, kuten ne yleensä ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi tapa on vetää imurilla ilmaa suojaputken läpi. Näin ilma liikkuu tehokkaammin, eikä ole vaaraa, että joko sulattaa tai sytyttää vahingossa jotain. Tämä tietenkin edellyttää, että suojaputken molemmat päät ovat avoimet ja lämpimässä tilassa, kuten ne yleensä ovatkin.
Riittää että toinen pää on lämpimässä kun laittaa imurin kylmään päähän. Sitten hana auki ja odotellaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö ap mistä kohtaa putki on jäätynyt? Vai voiko se olla mahdollisesti jäässä jossain talosi ulkopuolella?
Täytyy sen olla talon sisällä sen jäätyneen putken jos kerran lämmin vesi tulee hanasta. Jäätynyt putki on siis kylmän veden putki sen jälkeen kun linjasta on mennyt lämmityslaitteelle haara.
Vierailija kirjoitti:
Lisäämällä lämmitystä niin että huonelämpötila nousee. Siitä ei seuraa tulipaloa eikä vesivahinkoa vaikka monet sillä pelottelevatkin.
Siis kuka on pelotellut sillä, että jos nostaa huonelämpöä, niin siitä aiheutuu tulipalo? En ole itse kuullut tuollaista. Sen sijaan, tulityömääräysten mukaan jopa kuumailmapuhaltimella lämmitys on tulityötä, joka helposti sytyttää vanhan puurakenteisen talon rakenteet.
Kutsumalla paikalle putkimies hoitamaan homma. Paitsi jos tiedät että osaat itse. Ettei lopputulos ole koko talon tuhoutuminen tulipalossa tai vesivahinkoon.