Miten pidät yllä liikuntakykyäsi?
Ylläpidätkö jotenkin lihaskuntoasi vai oletko alistunut siihen, että pikkuhiljaa lihakset katoavat ja muutut liikuntakyvyttömäksi?
Pitääkö Sinun päästä autolla jokapaikkaan eli esim. aivan kahvilan/ravintolan/kaupan ulko-oven eteen?
Käytätkö liikkumiseen apuvälineitä?
Onko sinulla jokin lihasrappeumaa aiheuttava sairaus?
Nämä kysymykset tulivat mieleeni, kun luin keskustelua, jossa eräs naishenkilö kertoi, ettei enää mene rantakahvilaan, kun auton joutuu jättämään tulevana kesänä kahvilan taakse parkkipaikalle, kun hän aiemmin on voinut jättää auton kahvilan etupuolelle lähelle ulko-ovea. (Tämähän ei ole edes totta, koska siinä edessä ei juuri koskaan ole ollut edes tilaa pysäköidä.)
Yhtäkkiä keskusteluun löytyi lisää näitä huonojalkaisija protestoijia. Arvata saattaa että kyseessä ei ole mikään suurkaupunki vaan alle 20 000 asukkaan tuppukylä, jossa ihmiset ovat tottuneet, että autolla pääsee liiketilan eteen. 😆
Kommentit (66)
Kävelen 6000 askelta päivässä. Teen sellaista lihasjumppaa, mitä huomaan tarvitsevani.
Syväkyykky on alkanut tuntumaan vastenmieliseltä, joten teen sitä hammasta purren. 😆
Teen työtä, jossa liikutaan koko ajan.
Onnelliseen vanhuuteen tarvitaan vireä mieli ja vahvat reidet.
Työtä, jossa liikutaan. Mutta kyllä kieltämättä hyötyisin enemmästä määrää liikuntaa.
Juosten, pyöräillen, soutaen, uiden, luistellen, hiihtäen, pelaamalla tennistä, pingistä, sulkapalloa, jalkapalloa ja harrastamalla kuntonyrkkeilyä.
Tuoko teidän mielestä paha?
Naapurini. AJAA AUTOLLA ROSKAKATOKSELLE, JÄTTÄÄ ROSKAT JA SITTEN KIRVAA TAKAISIN PIHAANSA!! Ja muutaman metrin kävelymatka kyseessä!!
Vierailija kirjoitti:
Onnelliseen vanhuuteen tarvitaan vireä mieli ja vahvat reidet.
Näin minäkin olen ajatellut, sillä äitini menetti liikuntakykynsä hoitovirheen seurauksena jo 75-vuotiaana.
Mieheni äiti viipottaa vieläkin menemään, vaikka hänellä on ikää kohta 100.
Asun 3. kerroksessa ja kauppareissulla joudun kapuamaan rappusia. Se saa riittää.
Olen reumaatikko ja lisäksi rangassa on 9 diagnoosia, leikkauksia on tehty useita ja tällä hetkellä polvi on leikkausta vaille. Silti pyrin liikkumaan. Olen päättänyt että 5 päivänä viikossa käyn kävelyllä, puoli tuntia mahdollisimman reipasta kävelyä ja sitten käännyn takaisin. Eli tunnin lenkki.
Maanantaina tein lenkin, eilen polvi oli liian kipeä, pidin lepopäivän. Tänään lenkki. Loppuviikolle on jäljellä 1 lepopäivä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen on unelmatyö. Itse tein suurimman osan työhistoriastani istumatyötä. Vasta viimeisinä viitenä vuotena oli käytössä sähköpöytä, jonka ääressä työskentelin osan aikaa seisten.
Vierailija kirjoitti:
Olen reumaatikko ja lisäksi rangassa on 9 diagnoosia, leikkauksia on tehty useita ja tällä hetkellä polvi on leikkausta vaille. Silti pyrin liikkumaan. Olen päättänyt että 5 päivänä viikossa käyn kävelyllä, puoli tuntia mahdollisimman reipasta kävelyä ja sitten käännyn takaisin. Eli tunnin lenkki.
Maanantaina tein lenkin, eilen polvi oli liian kipeä, pidin lepopäivän. Tänään lenkki. Loppuviikolle on jäljellä 1 lepopäivä.
Lisään vielä että asun maalla, eli kauppaan ym on mentävä autolla.
Vierailija kirjoitti:
Asun 3. kerroksessa ja kauppareissulla joudun kapuamaan rappusia. Se saa riittää.
Se on aika vähän päivittäiseksi liikunnaksi, jos kauppa on lähellä. Etkä varmaankaan päivittäin käy edes kaupassa?
Kävelen ja pyöräilen. Suunnittelen kuntosalille menoa.
Myös työssäni olen jatkuvasti liikkeellä, mutta en koe, että se korvaisi liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Juosten, pyöräillen, soutaen, uiden, luistellen, hiihtäen, pelaamalla tennistä, pingistä, sulkapalloa, jalkapalloa ja harrastamalla kuntonyrkkeilyä.
ADHD?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen on unelmatyö. Itse tein suurimman osan työhistoriastani istumatyötä. Vasta viimeisinä viitenä vuotena oli käytössä sähköpöytä, jonka ääressä työskentelin osan aikaa seisten.
Jep. Mä tein ennen siistiä sisätyötä, mutta vaihdoin vaiheittain alaa. En enää voisi istua tietokoneen ääressä. Mä menen sellaiseen epätoivon koomaan, kun olen paljon paikallani.
Vierailija kirjoitti:
Tuoko teidän mielestä paha?
Naapurini. AJAA AUTOLLA ROSKAKATOKSELLE, JÄTTÄÄ ROSKAT JA SITTEN KIRVAA TAKAISIN PIHAANSA!! Ja muutaman metrin kävelymatka kyseessä!!
Hän on ottanut mallia jenkeistä, jossa 350 kiloiset ajaa autolla pihatien päähän postilaatikolle. 😆
Siinä vaiheessa, jos en enää jaksaisi kävellä, valitsisin eutanasian.
66v
Kävelyä sen 6000-10 000 askelta, syväkyykyt onnistuu helposti, vesijumppaa ja - juoksua, raskaampaa hyötyliikuntaa.
Särkyjä on koska kroppa ei palaudu rasituksesta mutta liikun silti. Nivelrikot polvet, lonkat ja selässä kulumaa (hoitamaton murtuma)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aika vähän päivittäiseksi liikunnaksi, jos kauppa on lähellä. Etkä varmaankaan päivittäin käy edes kaupassa?
No en käy kuin kerran pari viikossa tuossa muutaman kymmenen metrin päässä kaupassa. Ja just sen takia, että v*tuttaa tuo rappusten kiipeäminen.
Itse kävelen ja jumppaan kotona pakaralihaksia vastuskuminauhalla ja reisilihaksia erilaisilla jumpilla.
80-vuotias minäni kiittää.