Miten pidät yllä liikuntakykyäsi?
Ylläpidätkö jotenkin lihaskuntoasi vai oletko alistunut siihen, että pikkuhiljaa lihakset katoavat ja muutut liikuntakyvyttömäksi?
Pitääkö Sinun päästä autolla jokapaikkaan eli esim. aivan kahvilan/ravintolan/kaupan ulko-oven eteen?
Käytätkö liikkumiseen apuvälineitä?
Onko sinulla jokin lihasrappeumaa aiheuttava sairaus?
Nämä kysymykset tulivat mieleeni, kun luin keskustelua, jossa eräs naishenkilö kertoi, ettei enää mene rantakahvilaan, kun auton joutuu jättämään tulevana kesänä kahvilan taakse parkkipaikalle, kun hän aiemmin on voinut jättää auton kahvilan etupuolelle lähelle ulko-ovea. (Tämähän ei ole edes totta, koska siinä edessä ei juuri koskaan ole ollut edes tilaa pysäköidä.)
Yhtäkkiä keskusteluun löytyi lisää näitä huonojalkaisija protestoijia. Arvata saattaa että kyseessä ei ole mikään suurkaupunki vaan alle 20 000 asukkaan tuppukylä, jossa ihmiset ovat tottuneet, että autolla pääsee liiketilan eteen. 😆
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juosten, pyöräillen, soutaen, uiden, luistellen, hiihtäen, pelaamalla tennistä, pingistä, sulkapalloa, jalkapalloa ja harrastamalla kuntonyrkkeilyä.
ADHD?
Ainoat mitä harrastan ympäri vuoden on juoksu ja kuntonyrkkeily.
Lihaskuntoa 3 kertaa viikossa ja kävelen päivittäin, viikonloppuisin pidempiä metsälenkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Tuoko teidän mielestä paha?
Naapurini. AJAA AUTOLLA ROSKAKATOKSELLE, JÄTTÄÄ ROSKAT JA SITTEN KIRVAA TAKAISIN PIHAANSA!! Ja muutaman metrin kävelymatka kyseessä!!
Minulla on samanlainen naapuri rivitalossa. Tässä on kolme rivitaloa ja minä ja naapuri asumme kauimmaisessa. Roskikseen tulee matkaan 50metriä. Parkkipaikka on siinä vieressä mutta naapuri ajaa auton oven eteen. On 60v ja aika pullero.
Kävelen sauvojen kanssa n. tunnin tai jos on huono sää, poljen tunnin kuntopyörää. Soutulaitetta käytän n. puoli tuntia ja päälle hulavannetta 15min. Nämä 5 x viikossa. 60+
Nyt eläkkeelle jäätyä tulee harrastettua ennen kaikkea hyötyliikuntaa. Istumatyö ei ollut hyväksi terveydelle, mutta toisaalta kulumia tai kipuja ei ole tullut. Tänään esimerkiksi pätkin puita ja tein niistä klapeja parin tunnin ajan. Ei tuota menoa enää joka päivä jaksa, mutta on monipuolista liikuntaa. Kuntosalilla olen käynyt yhden kerran, 1980-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Olen reumaatikko ja lisäksi rangassa on 9 diagnoosia, leikkauksia on tehty useita ja tällä hetkellä polvi on leikkausta vaille. Silti pyrin liikkumaan. Olen päättänyt että 5 päivänä viikossa käyn kävelyllä, puoli tuntia mahdollisimman reipasta kävelyä ja sitten käännyn takaisin. Eli tunnin lenkki.
Maanantaina tein lenkin, eilen polvi oli liian kipeä, pidin lepopäivän. Tänään lenkki. Loppuviikolle on jäljellä 1 lepopäivä.
Minulla oli lapsuuden reuma ja kuntoutin itseni siten, etten kertonut kivuistani ja kävin esim. koulua rakennuksessa, jossa oli 8 kerrosta. Näen kyllä vieläkin painajaisia tuosta kouluajasta, kun kävelen portaita jäykkänä ja kivuissani ja yritän olla ettei kukaan huomaisi.
Itsekin jätän sen lähes päivittäisen lenkin väliin, jos minulla on kipuja. Joskus lähden lenkille, mutta joudun palaamaan 200 metrin päästä kotiin linkuttaen. Silloin kun kipuja ei ole, niin nautin lenkkeilystä.
Teen 15 km pyörälenkin ja vähän yläkropan lihaskuntoliikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun 3. kerroksessa ja kauppareissulla joudun kapuamaan rappusia. Se saa riittää.
Se on aika vähän päivittäiseksi liikunnaksi, jos kauppa on lähellä. Etkä varmaankaan päivittäin käy edes kaupassa?
No en käy kuin kerran pari viikossa tuossa muutaman kymmenen metrin päässä kaupassa. Ja just sen takia, että v*tuttaa tuo rappusten kiipeäminen.
Itse käyn kyllä ihan huvikseni juoksuportaissa kävelemässä yhdet ylös ja toiset alas.
Sinä saisit tuon treenin kotioveltasi ja minä joudun kävelemään noille portaille kilometrin. Olet onnekas. 😆
Rollaattorilla ja käsipainoilla. Siis kävelen paljon rollaattorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun 3. kerroksessa ja kauppareissulla joudun kapuamaan rappusia. Se saa riittää.
Se on aika vähän päivittäiseksi liikunnaksi, jos kauppa on lähellä. Etkä varmaankaan päivittäin käy edes kaupassa?
No en käy kuin kerran pari viikossa tuossa muutaman kymmenen metrin päässä kaupassa. Ja just sen takia, että v*tuttaa tuo rappusten kiipeäminen.
Itse käyn kyllä ihan huvikseni juoksuportaissa kävelemässä yhdet ylös ja toiset alas.
Sinä saisit tuon treenin kotioveltasi ja minä joudun kävelemään noille portaille kilometrin. Olet onnekas. 😆
Joo. Olen ihan hiton "onnekas" vanha akka.
Vierailija kirjoitti:
Nyt eläkkeelle jäätyä tulee harrastettua ennen kaikkea hyötyliikuntaa. Istumatyö ei ollut hyväksi terveydelle, mutta toisaalta kulumia tai kipuja ei ole tullut. Tänään esimerkiksi pätkin puita ja tein niistä klapeja parin tunnin ajan. Ei tuota menoa enää joka päivä jaksa, mutta on monipuolista liikuntaa. Kuntosalilla olen käynyt yhden kerran, 1980-luvulla.
Kannattaa ehkä käydä toisenkin kerran siellä salilla, siis nyt. Kaikki on kehittynyt paljon.
Kävelen ja ajan fillarilla. Lihaskunto yläkropassa lie aika huono, mutta lähin kuntosali on kymmenien km päässä ja julkista liikennettä ei käytännössä ole. Ostaisinko käsipainot? Osaisinko niitä käyttää? Maaseudun eläkeläisnainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanha? Varmasti minua nuorempi. Sama
Vierailija kirjoitti:
Kävelen ja ajan fillarilla. Lihaskunto yläkropassa lie aika huono, mutta lähin kuntosali on kymmenien km päässä ja julkista liikennettä ei käytännössä ole. Ostaisinko käsipainot? Osaisinko niitä käyttää? Maaseudun eläkeläisnainen.
Osaisit varmasti käyttää. Älä osta liian painavia käsipainoja. Itsellä on neljät painot ja käytän eri liikkeissä eri painoisia.
Kävelen lähes päivittäin, askeleita tulee . 8000, kuntosalitreeni 2 kertaa viikossa ja lisäksi kotona painollisen hulavanteen pyöritystä ja vähän jotain jumppaa. Ikä 70 v., nainen. Lihakset hyvässä kunnossa, ei paino-ongelmia eikä sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tarpeeksi vanha. 50-luvulla syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tarpeeksi vanha. 50-luvulla syntynyt.
No sitten olet vähän vanhempi. Itse olen s. 1960.
Suonenvedot pitää ihmeellisesti lihakset aktiivisina.
En käytä autoa enkä julkisia. Kävelen, pyöräilen ja juoksen. Kehonpainotreeniä.
Sauvakävely ja välillä kuntoportaat. Jaksaispa taas pyöräillä. Tai uida!
m56