On tämä Suomen verotus SAIRASTA, koska 5100 euron palkasta jää 3200 euroa käteen. Kivasti viiden tonnin palkka onkin kolmen tonnin palkka...
Ja tuosta verotus vain kiristyy, kun palkka nousee.
Ajatelkaapa miten paljon Suomen kotimarkkinat piristyisi, jos verotus olisi edes tonnin verran kevyempi. Olisi työttömille töitä tarjolla.
Toivo lepää nyt Kokoomuksen harteilla.
Kommentit (719)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuule kokoomusta kiinnosta sinun palkkaluokan ihmiset. Sun pitäisi tienata vähintään 4 kertaa enemmän ennen kuin ovat sinun asialla. Viiden tonnin palokkalaiset on kokkareille ihan orjaluokkaa.
Niin no, silti on hyvä pitää mielessä se että Suomi on niin köyhä maa, että täällä viiden tonnin kk-liksalla pääsee aika korkealle tilastoissa. Minulla ei nyt ole tilastokeskuksesta uusinta dataa, mutta vuodelta 2020 olin poiminut tilastot talteen - tuolloin > 60 t€ vuodessa tienaava oli Suomessa top 6,7% :ssa kaikista palkansaajista.
on kyllä säälittävää. Itse ihan duunari hommissa ja tienaan 70-80k välillä vuodessa. Siihen päälle päivärahat. Joinakin vuosina tehnyt ylitöitä ja päässyt yli 100k pari kertaa
Tienasin viime vuonna nettona asfalttohommista noin 31 000 euroa, siinä ovat koko vuoden tuloni. Talvet elän säästöilläni, koska haluan olla rauhassa ja en ala hakemaan höpöhöpötyöpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jää noin vähän? Oikeastikkoi? Tienaan 4500€ ja käteen jää 3080€ kk, en maksa kirkollisveroa. Palautuksiakin vähän saa veroista kun oli kotitalousvähennystä jne.
Samaa mietin minä. Mulla on palkka joitain kymmeniä senttejä alle 5000 ja käteen jää sama 3200 kuin ap:lla. Toki emme tiedä millainen kunnallisvero ap:n kunnassa on jne.
Muuta Graniiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla brutto 3780€, netto 2260€. Veropros. 9,5. Kuulun kirkkoon.
Siis brutto 2780€, netto 2260€. Veropros. 9,5. Kuulun kirkkoon.
"Siis brutto 2780€, netto 2260€. Veropros. 9,5. Kuulun kirkkoon."
Puolisollani nuo on 5100e ja 3200e. MUTTA törkyprogressiivisen verotuksen lisäksi hänellä on elatusvastuu minusta! Saan työmarkkinatukea 595e. Ja valtio VELVOITTAA verojen lisäksi hänet hoitamaan minun perustoimeentulokuluni, koska oma tuki on määrältään se, mikä pitäisi jäädä asumis-, terveys- ja muiden noiden kulujen jälkeen käyttöön. Joten periaatteessa hänelle jää sama kuin sinullekin. Tukiin tai vähennyksiin ei oikeuksia. Ja samalla minä jään silti köyhyysrajan alle minimitoimeentulonormien mukaisesti. En valitettavasti voi muuttaa tilannetta. Olen työkyvytön, jolta eläkehakemus hylätty. Tehtyjä työvuosia kuitenkin takana 35.Tilanne ei ole ollut, eikä ole oikeudenmukainen. Säästöjä ei enää ole. Tuli kasvatettua ja elätettyä kolme lasta ilman tukia ja maksimimaksuin.
Tässä on kyllä jännä kuvio. Siis että hänen pitää elättää sut ja silti maksaa veroja.
Kaiken järjen mukaan hänen pitäisi vähintäänkin saada vähentää verotuksessaan se osuus, minkä sinä saisit tukia. Eihän tuossa ole mitään järkeä, että hän maksaa ensin sun sosiaaliturvan veroissa ja vielä toiseen kertaan suoraan sulle.
Tuskinpa tuon mies sille suoranaisesti toimeentulotukea maksaa. Se vain maksaa perheen ruokakulut ja muut ja elättää siten vaimoaan. Eihän siinäkään mitään järkeä ole, että jonkun hyvätuloisen puolisolle pitäis maksaa vielä työttömyystuen lisäksi yhteiskunnan varoista toimeentulotukea, vaikka sen puolisolla on rahaa elättää se.
Tarkkaan katsottuna ei tietenkään ole velvollinen kustantamaan ruokakuluja kokonaan, vaan ainostaan oman osuuden.
Oletus on, että henkilön oma 600€ (tukisumma) jää hänen omiin elinkustannuksiin, saisihan hön tuo saman ilman puolisoaankin asumiskulujen jälkeen, Tällöin tuota summaa ei ole tarkoitettu riittävän muuhun. kun henkilön omiin kuluihinsa
Esim. yhteisen asunnon maksaa kokonaan se, joka tienaa, Samoin yhteisten lasten kulut kokonaan.
Yhteiskunta siis säästää paljon tuossa verrattuna siihen, että työtön ja työssäkäyvä asuisivat erossa.
Jenkilöt eivöt mitään taloudellista etua yhdessä asumisesta, ainoastaan tappiota.
Yhdessä asuminen kannattavaa, jos kummallekin normaalit palkansaajan ansiot, muuten tappiollista. Vaikka molemmat olisivat työttömiä, yhdessä asuminen tappiollisena taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pitää ap sun puheet paikkaansa. Ainakin täällä Helsingissä jää 5180 euron tuloista 3722€. Ja kirkkoon kuulun, täällä se on 1%.
Miksei pitäisi paikkansa. Mulla oli aiemmin palkka 6200, josta käteen jäi 3800 - en kuulu kirkkoon. Nyt palkka on 7200, käteen jää 4200. Mitään verotettavia luontoisetuja tai esim ruokailumaksuja, jotka vähentäisivät nettopalkkaa, ei ole.
Palkkasi nousi tonnin, saat lisää 400. Reilua.
On selvää, että tämä ei kannusta lisäämään työntekoa. Samaan aikaan maa tarvitsee verotuloja.
SDP on esittänyt vaihtoehtobudjetissaan esittänyt marginaaliveron eli kaikkien peruspalkan päälle tulevien lisätulojen, päivystysten, viikonloppukorvausten, ylityökorvausten, bonusten, ym verotuksen nostamista nykyisestä noin 50 % niinkin korkeaksi kuin 60 %.
Eli SDPn tahto on että jos tienaat palkan päälle 1000 euroa saat pitää siitä 400 euroa. Miltä kuullostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä jos lopetetaan verotus kokonaan ja jokainen maksaa täyden hinnan siitä mitä käyttää? Tiet, koulut, poliisi, puolustus jnejne... Loppuu narina hetkeksi ennen kuin vastaan tule amerikkalainen todellisuus eli kaikki on kallista.
Amerikassa köyhilläkin on korkeampi elintaso kuin Suomen köyhillä.
Ikävä kertoa totuus mutta ei todellakaan ole. Matkailu avartaa eli teepä sellainen pieni tutustumismatka ja tutustu amerikkalaiseen arkeen.
Siellä on ihmisiä, jotka asuvat ja nukkuvat ulkona henkilöautossa. Aamulla heidän pitää mennä työhön ja näyttää jotenkuten siistiltä ja puhtaalta. Se on varmasti hyvin uuvuttavaa elämää. Osa joutuu rikoksen uhriksi, jos auto on paikassa, jossa ei ole vartiointia tai kameravalvontaa öiseen aikaan. Siinä maassa asuu lapsia, jotka saavat koulusta mukaan pienen ruokapaketin kotiin viikonlopuksi. Lapsi kutsutaan koulun toimistoon noutamaan ruoka-avustus ja luokkatoverit tietävät asiasta. Kohtalaisesti pärjännyt perhe voi menettää hetkessä "kaiken", jos vanhemmat joutuvat työttömiksi tai asunnosta tulee häätö, kun velat ovat maksamatta. Eräs teinipoika kertoi dokumentissa, että he saivat ottaa kotoa mukaan vain ne tavarat, jotka mahtuivat koulurepun kokoiseen laukkuun. Kaikki muu piti jättää taakse.
Suomessa on talvella kylmä nukkua autossa.
Vierailija kirjoitti:
SDP on esittänyt vaihtoehtobudjetissaan esittänyt marginaaliveron eli kaikkien peruspalkan päälle tulevien lisätulojen, päivystysten, viikonloppukorvausten, ylityökorvausten, bonusten, ym verotuksen nostamista nykyisestä noin 50 % niinkin korkeaksi kuin 60 %.
Menee kaupat, sairaalat, lentoasemat, ym. normaalin 8-16 työajan ulkopuolella tapahtuva toimita kiinni viikonloppuisin ja iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Verotusta voisi keventää poistamalla pakkoarmeijan pois. Toisaalta jos halutaan että köyhätkin pakotetaan armeijaan, niin kyllä pitää löytyä pätäkkää maksaa se. Muussa tapauksessa voisi olla palkka-armeija.
Tämä on vähän tätä että hyvätuloiset haluaa että heitä puolustetaan, mutta pitäisi ihan hyväntekeväisyydellä tehdä se puolustus ja puolustaa heikäläisen omistamia riistovuokrakämppiä yms missä työläiset joutuu vankina elämään, kun lainoja ei myönnetä heille alle 2000e kk tuloilla.
Kyllä säästettävää löytyisi paljon ja nykyinen NATO maksaa tosi paljon. Sitten vielä rikkaat kuten ap kehtaa itkeä asiaa ja takulla hän kannatti NATOa. Tässä tuleekin se että jos haluat jotain, niin sä maksat sen. Minä alle 1600e kk tienaavana tiesin että NATO tulee kalliiksi. En halunut sitä, koska pelkkä pakkoarmeija maksaa jo niin paljon.
Se että multa lähtee 200 e tai ylikin jos teen ylitöitä 12h päivä viideesti viikossa ja saan just sen 2000e kuussa tai vähän alle, niin se tarkoittaa sitä että 200e söisin paremmin ja mulla olisi reserviläisenä varaa ylläpitää painoliiveillä juoksukuntoa sodan varalta. Nyt ei ole varaa syödä joten ei ole varaa ylläpitää treeniä.
Mun kulutus on päivässä pitkillä työpäivillä ( nyt onneksi työttömänä) helposti 3500-4000kcal päivässä. Se maksaa ihan älyttömästi rahaa. Siihen kun lisään ihan pienen määrän juoksua kolmesti viikossa, niin se on noin 1000kcal lisää kulutusta. Ihan mieletön määrä miehelle syötävää. Jos lisään salin ja haluaisin käydä salilla, niin kulutus kasvaa. Niin millä mittarilla mulla on duunarina edes varaa pitää itseä sodan ajan kunnossa? Kohta neljä vuotta menty ja säästöt menneet. Tilanteeseen ei auta että perkeleet leikkaa ja oikeesti emmä kauheesti kykene ylläpitämään arkisin mitään, kun työpäivät on 9e tuntipalkalla sen 12h. uniakaan en saa tarpeeksi. En myöskään kykene olemaan isä lapsilleni ja tästä syystä vaimo otti eron kolme vuotta sitten kun lisäsin työtuntien määrää 10-12h. Ja te itkette että multa verotetaan 200e?
Mun mielestä multa ei pitäisi verottaa sitäkään ja teltä jolla sitä rahaa löytyy, niin teiltä pitää ottaa se.
Vai minkä takia mä oon reserviläinen tässä maassa? Meitä on suhteellisen vähän, jotka kaikesta huolimatta pitää itseään kovassa kunnossa kriisiaikoja ajatellen. Suurin osa kuten ap kasvattaa vain sitä kuuluisaa mahaansa ja itkee puolustusvoimiin meneviä veroja. Munkin pitää tankata ravintoa ihan perkeleesti ja se on kallista että kykenen ylläpitämään mun puolustushalua ja fyysistä kykyä siihen.
Näiden lihavien hyvätuloisten ruoka ja mässäily on sun reserviläistreenistä pois. Ajattele mikä määrä oikeaa ravintorikasta veristä pihviä saisi sillä rahalla minkä maksat veroina tai mitä ap kerää mahaansa tällä hetkellä ja itkee verotustaan.
Nämä keskiluokan porukat ei ole älykkäintä sakkia, kun nämä laskelmat laskee ihan lukion lyhyellä matikalla tai peruskoulun matikalla heittämällä.
He halusi NATO:n ja nyt he maksaa siitä. Me muut reenattiin ja ylläpidetään sota-ajan kuntoa ihan muutenkin ilman NATO:a.
Mutta se ei helle riittänyt. Jotenkin naurattaa ja itkettää samaan aikaan tämä heidän idiotisminsa.
Haalitaan asioita joihin ei löydy maksuhalua ja sitten medän jotka menee tarvittaessa uhraamaaan henkensä, niin meiltä viedään viimisetkin eurot. Jotenkin hämmentävää hölmöyttä on liikenteessä. Luuleeks ne että me venytään ihan loputtomiin?
Realismi on että yksi juoksulenkki 10km painoliiveillä maksaa rahaa. Sen edestä pitää syödä melkoisesti ruokaa ja ei pienituloisella ole kauheesti varaa siihen. Sitten työttömyysajat on ihan toinen lukunsa. SAat aika monta kananmunaa kolesterolisairautta sairastavana vetää että proteiinin tarpeet tulee ja samalla tukit sun verisuonia, kun se edullisin mättö ei kaikille elimistölle sovi.
Mun mielestä reserviläisille pitäisi maksaa valtiolta 500e lisä ja sekään ei riitä oikeesti, mutta tingitään vähän. 500e kk lisää rahaa tilille ja verot pois.
Oikeesti se maksaa rahaa että piät ittees kunnossa ja sota-aikana tarvitaan niitä kovia jätkiä jotka teke ne työt.
Ap,ta pitää verottaa lisää mun mielestä. Muussa tapauksessa treeniä vähennetään ja aletaan jo kattomaan että pitäiskö taloudellisistä syistä siirtyä ihan sivariksi, koska yksinkertaiesti asiat tehdään joko hyvin tai ei ollenkaan. Jos sä kuulut nyt reserviin, niin kunnon ylläpito on ehdoton. Veteraanit totesi että ehdottomasti pidä kuntoa yllä. Tämä ohje oli se miten itse olisivat tehneet toisin. Heidä muistoa kunnioittaen pätkätyöläinen duunari lopettaa tähän.
Ap voi pitää päänsä kiinni ja miettiä miltä pienituloisista ja työttömistä tuntuu tällä hetkellä kun dooneja satelee rajojen yli. Aika hävytöntä piipitystä. Sä kannatit NATO:a ja nyt maksat sen kiltisti ja ole kiitolinen että se on noin pieni summa minkä maksat. Se pitäisi olla suurempi!
Miten Tanskan malli sopii tähän? Maahan kukoistaa kaikilla mittareilla.
Onko verotus siellä alempi?
T: Tanskan mallia Suomeen odottavat työtön joka saisi siinä mallissa saman palkan kuin aiemmasta kokopäivätyöstä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee kaupat, sairaalat, lentoasemat, ym. normaalin 8-16 työajan ulkopuolella tapahtuva toimita kiinni viikonloppuisin ja iltaisin.
EK ei halua maksaa viikonlopuista eikä illoista. Nyt sen toteutuu! SDP ei halua että töitä tehdään viikonloppuisin eikä iltaisin. Suomi vit-tu nousuun 🛫
"marginaaliveron eli kaikkien peruspalkan päälle tulevien lisätulojen"
Ei marginaalivero kyllä tuota tarkoita.
Eikä yksistään palkkaverot. Riikuli nosti ALVia käsittämättömät 1.5%. Eikä vainajatkaan saa olla rauhassa. Purra määräsi vainajatkin verollepantaviksi.
Vierailija kirjoitti:
"marginaaliveron eli kaikkien peruspalkan päälle tulevien lisätulojen"
Ei marginaalivero kyllä tuota tarkoita.
Kerrohan punikki paremmin mitä se tarkoittaa?
SDPssä ei valot nyt pala puoluejohdossa. Valehtelu jatkuu vaikka keskellä kirkasta päivää.
Sosialismi on sairasta valehtelua köyhille paremmasta jota ei tule koska rahat on loppu. Silti puoluejohto jatkaa valheen tiellä vaikka jää jatkuvasti kiinni valheista ja uusista valheista. Koko sosialismi on suurta pyramidihuijausta josta hyötyy vain puoluejohto.
Mulla on brutto 2700€, josta netto 2200€.
Katsoin videon Kuubasta. Kuubalaiset ovat saaneet tarpeekseen sosialistisesta köyhyyden ja ankeuden taloudenpidosta jossa aika on pysähtynyt 1960 luvulle. Kuubalaiset haluavat että Trump hyökkää heidän maahansa ja vapauttaa sen sosialismista ja kommunismista.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei ne tajua jotka tienaa 2000 eur ja maksaa 200 eur veroja
Ei tuossa ole mitään tajuamista. Jotkut haluaa ottaa suuremman vastuun ja maksaa enemmän veroja, mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei ne tajua jotka tienaa 2000 eur ja maksaa 200 eur veroja
Suorastaan vaativat lisää veroja
Olisi huomattavasti parempi jakaa työtä monelle, niin työttömyys vähenisi.