Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On tämä Suomen verotus SAIRASTA, koska 5100 euron palkasta jää 3200 euroa käteen. Kivasti viiden tonnin palkka onkin kolmen tonnin palkka...

Vierailija
28.04.2026 |

Ja tuosta verotus vain kiristyy, kun palkka nousee.

Ajatelkaapa miten paljon Suomen kotimarkkinat piristyisi, jos verotus olisi edes tonnin verran kevyempi. Olisi työttömille töitä tarjolla.

Toivo lepää nyt Kokoomuksen harteilla.

Kommentit (279)

Vierailija
241/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla brutto 3780€, netto 2260€. Veropros. 9,5. Kuulun kirkkoon.

Siis brutto 2780€, netto 2260€. Veropros. 9,5. Kuulun kirkkoon. 

"Siis brutto 2780€, netto 2260€. Veropros. 9,5. Kuulun kirkkoon."

Puolisollani nuo on 5100e ja 3200e. MUTTA törkyprogressiivisen verotuksen lisäksi hänellä on elatusvastuu minusta! Saan työmarkkinatukea 595e. Ja valtio VELVOITTAA verojen lisäksi hänet hoitamaan minun perustoimeentulokuluni, koska oma tuki on määrältään se, mikä pitäisi jäädä asumis-, terveys- ja muiden noiden kulujen jälkeen käyttöön. Joten periaatteessa hänelle jää sama kuin sinullekin. Tukiin tai vähennyksiin ei oikeuksia. Ja samalla minä jään silti köyhyysrajan alle minimitoimeentulonormien mukaisesti. En valitettavasti voi muuttaa tilannetta. Olen työkyvytön, jolta eläkehakemus hylätty. Tehtyjä työvuosia kuitenkin takana 35.Tilanne ei ole ollut, eikä ole oikeudenmukainen. Säästöjä ei enää ole. Tuli kasvatettua ja elätettyä kolme lasta ilman tukia ja maksimimaksuin.

Tässä on kyllä jännä kuvio. Siis että hänen pitää elättää sut ja silti maksaa veroja.

Kaiken järjen mukaan hänen pitäisi vähintäänkin saada vähentää verotuksessaan se osuus, minkä sinä saisit tukia. Eihän tuossa ole mitään järkeä, että hän maksaa ensin sun sosiaaliturvan veroissa ja vielä toiseen kertaan suoraan sulle.

Vierailija
242/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon ap:n verekertymään sisältyy eläkemaksu, joka näkyy ap:n eläkekertymänä. TyEL:stä työntekijän osuus on 7,3 %.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saispa itekin joskus edes tuota 3 tonnin palkkaa. Takana kaksi maisterin tutkintoa, ja 10 vuotta kovaa pänttäämistä, eikä silti töitä.

Vierailija
244/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla brutto 3780€, netto 2260€. Veropros. 9,5. Kuulun kirkkoon.

Siis brutto 2780€, netto 2260€. Veropros. 9,5. Kuulun kirkkoon. 

"Siis brutto 2780€, netto 2260€. Veropros. 9,5. Kuulun kirkkoon."

Puolisollani nuo on 5100e ja 3200e. MUTTA törkyprogressiivisen verotuksen lisäksi hänellä on elatusvastuu minusta! Saan työmarkkinatukea 595e. Ja valtio VELVOITTAA verojen lisäksi hänet hoitamaan minun perustoimeentulokuluni, koska oma tuki on määrältään se, mikä pitäisi jäädä asumis-, terveys- ja muiden noiden kulujen jälkeen käyttöön. Joten periaatteessa hänelle jää sama kuin sinullekin. Tukiin tai vähennyksiin ei oikeuksia. Ja samalla minä jään silti köyhyysrajan alle minimitoimeentulonormien mukaisesti. En valitettavasti voi muuttaa tilannetta. Olen työkyvytön, jolta eläkehakemus hylätty. Tehtyjä työvuosia kuitenkin takana 35.Tilanne ei ole ollut, eikä ole oikeudenmukainen. Säästöjä ei enää ole. Tuli kasvatettua ja elätettyä kolme lasta ilman tukia ja maksimimaksuin.

Tässä on kyllä jännä kuvio. Siis että hänen pitää elättää sut ja silti maksaa veroja.

Kaiken järjen mukaan hänen pitäisi vähintäänkin saada vähentää verotuksessaan se osuus, minkä sinä saisit tukia. Eihän tuossa ole mitään järkeä, että hän maksaa ensin sun sosiaaliturvan veroissa ja vielä toiseen kertaan suoraan sulle.

Tuskinpa tuon mies sille suoranaisesti toimeentulotukea maksaa. Se vain maksaa perheen ruokakulut ja muut ja elättää siten vaimoaan. Eihän siinäkään mitään järkeä ole, että jonkun hyvätuloisen puolisolle pitäis maksaa vielä työttömyystuen lisäksi yhteiskunnan varoista toimeentulotukea, vaikka sen puolisolla on rahaa elättää se.

Vierailija
245/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä palkkavero vielä mitään. Lisäksi kun maksat mm.

- ALV kaikesta. Yleensä 25,5%, esim. ruoka 13,5% molemmat maailman kärkijoukossa.

- Valmisteveroja mm. polttoaineet, alkoholi, juomat jne. usein 25-80% tuotteen hinnasta. Maailman kärkiluokkaa.

- Pääomatulovero 30%/34%. Eli jos jotain saatkin säästöön em. huolimatta niin tilikorosta aina osakesijoituksiin asti valtio vie vielä kolmanneksen.

Vierailija
246/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ois veroja niin ois aivan hel ve tinmoiset terveydenhoitomaksut. Ihan kuin jenkeissä. Jo pelkästä terveysvakuutuksesta sais maksaa itsensä kipeäksi. Ei ois niin halpaa kuin nykyään, kun kaikkien terveydenhoito toteutuis yksityisellä. Vakuutusyhtiöt halusis edelleen tehdä voittoa ja silti niiden pitäis maksaa koko Suomen kalliit syöpähoidot ja leikkaukset. Vakuutusten hinnat ois pilvissä. Nykyiset irtisanottais ja ois pakko ottaa uudet kalliit. Kun jotain vakaavaa sattuis, niin joutuisit odottelemaan ensin että vakuutusyhtiö tekis päätöksen korvaako se hoitoja ja millaisen hoidon korvaa. Lasten peruskoulu maksais hel ve tisti. Jos haluais lapsen rauhalliseen kouluun, niin se ois aina vielä kalliimpaa. Korkeakoulut maksais vielä peruskoulutustakin enemmän jne.

Vierailija
247/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tienasin bruttona 4000€ ja käteen 2700€. Turhauttavaa. Itsellä veroprosentti vaan nousi viime vuodelta. Tällaisena yksinasuvana kahden lapsen äitinä alkaa tiukkaa tekemään. Toinen lapsista jo 19 eli hänestä ei saa mitään ns.lisiä/tukia. Toisesta toki tulee vielä lapsilisä. Auto, asuminen ja kauppa. Muuhun ei oikein raha enää riitä.

Minulla suurinpiirtein sama. Viime vuonna tienasin 2k enemmän kuin sitä edellisenä, tästä sain itselleni 500€ netto. 

Ennustan pimeän työn lisääntymistä jos progressio jatkaa näin jyrkkänä. Ei mitään järkeä painaa pitkää päivää ylitöissä, kun itse en rahaa saa. Sen rahan saa joku muu. 

Vierailija
248/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on n.6.000, käteen jää n.4.200

Miten on noin pieni vero?? Reilu 20% (+10% sivukulut)?? Minulla menee saman verran pienestä eläkkeestäni.

Pakollinen autoetu on kyllä paska. Miehen brutto 8200e mutta veron progression ja autoedun jälkeen käteen 4450e.

Täällä 10t kuussa sisältäen autoedun. Okei auto on ihan laadukas 65t pyssy. Käteen jää 4700 kuussa. Aika karua, kun alle puolet brutosta tulee lapaan.

Vierailija
249/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä maksaa tosiaan kuulemma synnytyskin kymppitonnin ja syöpähoidot kymmenistä tuhansista sataantuhanteen. Vaikka siis on se vakuutus. Joka kolmas sairastuu Suomessakin elämänsä aikana syöpään eli kalliiksi monelle tulis. Pelkkä ambulanssikyytikin on Jenkeissä kolme tonnia.

Vierailija
250/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta keinoäly hoitaa pänttäämiset.

Vierailija
251/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saispa itekin joskus edes tuota 3 tonnin palkkaa. Takana kaksi maisterin tutkintoa, ja 10 vuotta kovaa pänttäämistä, eikä silti töitä.

Filosofian- ja kirjallisuuden maisterintutkinnoilla voi olla vaikea työllistyä tänä päivänä. Olisit käynyt amiksen, putkareille ja sähkäreille löytyy aina duunia.

Vierailija
252/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lapsia ja sairastelee, niin verojen maksu on keskituloiselle kannattavampaa kuin jenkkimalli. Jos on täysin terve ja lapseton, niin sitten jenkkimalli ois parempi. Tosin voi olla että silloinkin ois jäänyt koulutukset hankkimatta, jos vanhemmat oli köyhiä.

Vierailija
253/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei ne tajua jotka tienaa 2000 eur ja maksaa 200 eur veroja

Ja sinä tuskin tajuat tällaisen ihmisen elämästä yhtään mitään. Tämä maa on lirissä, koska pienituloisilla ei ole varaa kuluttaa enää mihinkään muuhun kuin asumiseen ja ruokakaupan kartelliin. Jos sinulla on tonnikin enemmän rahaa käytössäsi kuukaudessa, niin ero on valtava.

Näin on. Hieman eroa onko jotain siihen leivän päälle myös. 

Vierailija
254/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, kymppitonnin palkasta saa käteen 5000€. Houkutteleeko lähtö ulkomaille? Kyllä.

Vierailija
255/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on n.6.000, käteen jää n.4.200

Miten on noin pieni vero?? Reilu 20% (+10% sivukulut)?? Minulla menee saman verran pienestä eläkkeestäni.

Pakollinen autoetu on kyllä paska. Miehen brutto 8200e mutta veron progression ja autoedun jälkeen käteen 4450e.

Täällä 10t kuussa sisältäen autoedun. Okei auto on ihan laadukas 65t pyssy. Käteen jää 4700 kuussa. Aika karua, kun alle puolet brutosta tulee lapaan.

Paljonko jäisi käteen ilman autoa? Autoetuhan ei nykyään välttämättä ole mikään etu vaan kallis harrastus, jossa maksetaan siitä, että alla on uusi ja kallis auto. 

Vierailija
256/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa joskus aikoja sitten saattoi veroprosentti mennä yli sadan. No siellä on viisastuttu eikä tapahdu enää tänä päivänä.

Eli mitenkä tuo siellä Ruotsissa silloin toimi? Jäätiinkö siellä sitten velkaa valtiolle, jos mitään ulosmitattavaa ei vuoden työskentelyn jälkeen ollut? 

Vierailija
257/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, kymppitonnin palkasta saa käteen 5000€. Houkutteleeko lähtö ulkomaille? Kyllä.

Pohjoismaissa tosin vissiin vain hyvät palkat ja USA:ssa? Joissain maissa niin surkeat, että ei kannata lähteä vaikka sais verottomana. Suomen nettopalkka on silti parempi.

Vierailija
258/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja sitä ennen pienituloinen. Ymmärrän kyllä ap: n pointin ja vaikka se ei ole oman etuni mukaista pakko sanoa että ihmettelen minäkin. Jos on opiskellut pitkään tulisi se näkyä palkoissa.

Vierailija
259/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei ne tajua jotka tienaa 2000 eur ja maksaa 200 eur veroja

Kyllä tajuaa, itse kuulun matalapalkkaisiin, mutta puolisoni maksaa puolet veroa. Tiedä sitten kumpi on tyytyväisempi kuitenkin loppupeleissä? Kyllä se on hän joka saa 5000€ tilille joka kuukausi, se on kuitenkin ihan jumalattoman paljon enemmän mitä suurin osa suomalaisista saa. Jos molemmat saatais toi 1800 niin meillä ois kuukaudessa 3600€ vs. meillä on 6800€ joka kuukausi.

Vierailija
260/279 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitå valitat? Hallitus laski hyvätuloisten verotusta samaan aikaan kun vähentää terveyskeskuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä