Auton omistaminen on oikeasti aika kamalaa
Auto vie rahaa, aikaa ja mielenrauhaa. Eikä se aina edes ole niin tarpeellinen kuin ensin voisi luulla, kirjoittaa Aamulehden toimittaja Pauliina Karjalainen.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri sen vuoksi olenkin harkinnut autojeni myymistä ja tilalle uusi auto liisattuna.
Samaa olen miettinyt, mutta toisaalta liisaus on vain osamaksusopimus, jossa myyjä on velvollinen ostamaan auton takaisin tietyn ajan kuluttua teityin ehdoin tiettyyn hintaan jos ei auto ole turmeltunut. Se vähän pistää miettimään, että miksei sitten osta sitä omaksi ja tee vaikka huolenpitosopimusta. Ja sitten ollaankin jo melkein lähtöruudussa.
Vähänkään korkeammilla kilometrimäärillä liisarisopimuksista tulee tosi kalliita. Muita kuin peruskarvalakkeja ei ole edes tarjolla, ei ainakaan netissä olevien hinnastojen perusteella.
Parempiakin saa, mutta sitten se hinta nousee törkeästi. Leasingfirma osaa laskea että lisävarusteet eivät näy käytetyn jälleenmyyntiarvossa.
Vehon sivuilla, esimerkiksi, ei ole tarjolla kuin CLA, GLB ja GLC. Niilläkin hinta nousee nopeasti yli tonniin kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Olipa naismainen kirjotus. Että tankkaaminen, lataaminen ja rengaspaineiden tarkistus on kamalaa.
Mun mielestä ne on kivaa.
Joo, lisäksi öljynvaihto ja jarrupalat, ihanaa kun saa ropata omaa romuaan!
Vierailija kirjoitti:
Autoa täytyy huoltaa ja erilaisia veroja ja veroluonteisia maksuja saa maksaa itsensä kipeäksi. Ilmankaan ei pärjää eikä millä tahansa romulla viitsi ajaa, eli täytyy vaan hyväksyä että se, että autoon uppoaa paljon rahaa.
En minä oikeastaan koskaan ole huoltanut autoa, öljyt katsonut ja renkaat vaihtanut. 1,5 miljoonaa kilometriä takana ja hyvin on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Auto on hirviö helvetistä. Varsinkin käytetty auto. Ostin aikoinani kuusivuotiaan Toyota Avensiksen Tikkurilan merkkiliikkeestä. Koska Toyotahan on kestävä eikä tarvitse korjauksia. Eipä ollu. Seuraavien kahdeksan vuoden aikana jouduin laittamaan korjauksiin 6000 euroa. Kolme starttimoottoria, kaksi laturia, kytkin, pissapojan moottori, takaluukun kahva, näytön viat, pakoputki... Mitähän vielä? Lopulta myin sen pois. Huokaisin helpotuksesta.
Sulle sitä sattuu ja tapahtuu. Olet kato juuri niitä ihmisiä, jolla yksikään auto ei kestä, eikä koskaan tule kestämään.
Aivan sama onko uusi vai käyetty.
Vierailija kirjoitti:
Auto on hirviö helvetistä. Varsinkin käytetty auto. Ostin aikoinani kuusivuotiaan Toyota Avensiksen Tikkurilan merkkiliikkeestä. Koska Toyotahan on kestävä eikä tarvitse korjauksia. Eipä ollu. Seuraavien kahdeksan vuoden aikana jouduin laittamaan korjauksiin 6000 euroa. Kolme starttimoottoria, kaksi laturia, kytkin, pissapojan moottori, takaluukun kahva, näytön viat, pakoputki... Mitähän vielä? Lopulta myin sen pois. Huokaisin helpotuksesta.
Miksi ajat autoa starttimoottorilla? Se on vain käynnistystä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri sen vuoksi olenkin harkinnut autojeni myymistä ja tilalle uusi auto liisattuna.
Samaa olen miettinyt, mutta toisaalta liisaus on vain osamaksusopimus, jossa myyjä on velvollinen ostamaan auton takaisin tietyn ajan kuluttua teityin ehdoin tiettyyn hintaan jos ei auto ole turmeltunut. Se vähän pistää miettimään, että miksei sitten osta sitä omaksi ja tee vaikka huolenpitosopimusta. Ja sitten ollaankin jo melkein lähtöruudussa.
Vähänkään korkeammilla kilometrimäärillä liisarisopimuksista tulee tosi kalliita. Muita kuin peruskarvalakkeja ei ole edes tarjolla, ei ainakaan netissä olevien hinnastojen perusteella.
Parempiakin saa, mutta sitten se hinta nousee törkeästi. Leasingfirma osaa laskea että lisävarusteet eivät näy käytetyn jälleenmyyntiarvossa.
Vehon sivuilla, esimerkiksi, ei ole tarjolla kuin CLA, GLB ja GLC. Niilläkin hinta nousee nopeasti yli tonniin kuussa.
Katsoin myös K-Auton. Valikoima on parempi, mutta ei sieltäkään kummoista peliä saa alle tonnilla kuussa. Varmaan ihan näppärä vaihtoehto jos ajaa suhteellisen vähän, mutta haluaa alleen uuden auton sitomatta siihen pääomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa naismainen kirjotus. Että tankkaaminen, lataaminen ja rengaspaineiden tarkistus on kamalaa.
Joo, lisäksi öljynvaihto ja jarrupalat, ihanaa kun saa ropata omaa romuaan!
Miksi suorittaisin huoltotoimia itse? Nuo ei minusta rinnastu tankkaamiseen/lataamiseen tai renkaspaineiden tarkistamiseen.
veikkaan että aika monella täälläkin työmatka julkisilla 60 min
omalla autolla 15 min
valinta on helppo
Olen omistanut kaksi autoa ja kolmatta ei tule. Perusarjen voi helposti järjestää siten ettei sille koslalle ole tarvetta, ja ne harvat kerrat kun sille on vuokraan sen. Tässä on minulle mielenrauhaa, jota auton omistamien ei ole koskaan tuonut.
Vierailija kirjoitti:
omalla autolla 15 min
valinta on helppo
Itsellä matka julkisilla 35 min, autolla 25 min. En ole tuon 10 minuutin ajansäästön takia maksamassa satoja euroja kuukaudessa pelkästään parkkeerauksesta, puhumattakaan muista kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Eli 750 euroa per vuosi ja kuitenkin auton ikä sinulla oli 6-14 vuotta. Itse ostin edellisen auton uutena ja pidein kahdeksan vuotta, minä aikana ainoa korjausta tarve olisi jarrulevyt kahdesti. Muuten huolto kerran vuodessa tai kahdessa riitti. Viimeiset vuodet mentiin vielä kevyt huollolla. Nyt vaihdoin pari vuotta käytettyyn autoon ja tarkoitus pitää 5-6 vuotta tätä autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
omalla autolla 15 min
valinta on helppo
Itsellä matka julkisilla 35 min, autolla 25 min. En ole tuon 10 minuutin ajansäästön takia maksamassa satoja euroja kuukaudessa pelkästään parkkeerauksesta, puhumattakaan muista kuluista.
kas kun ei julkisilla 25 ja autolla 35
toisaalta ihailen mielikuvitustasi
Vierailija kirjoitti:
omalla autolla 15 min
valinta on helppo
Työmatka n. 150km. Käyn toimistolla kerran viikossa ja olen siellä päivän tai kaksi. Joskus ajan itse, joskus kuljen junalla. On hyvä että on vaihtoehtoja niin voi säätää kelin ja aikataulujen mukaan. Ilman autoa myös junalla kulkemisesta tulisi vaikeaa. Nyt voi ajaa asemalle ja jättää auton sinne parkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
omalla autolla 15 min
valinta on helppo
Et ole tainnut koskaan asua Helsingin kantakaupungissa?
Ostaa ennen 2008 valmistetun volvon tai toyotan niin ei tarvi mielenrauhaansa järkyttää. Ainoastaan varaosamyyjät itkee kun ei tuolle saa myityä sähköosia ja lambda antureita sun muita nokka akselin asentotunnistimia kunnei niitä ole ja mekaanisesti toimivat ei hajoa. Toki bensapumpulla pitää löytyä pätää kun se kiisseli kyllä maistuu noille
Meillä kaksi autoa, eikä yhtään stressiä niistä, eikä velkaakaan.
Mies itse huoltaa ja tarvittaessa korjaa autot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
omalla autolla 15 min
valinta on helppo
Kaikkihan riippuu missä kukin asuu, työskentelee ja miten liikkuu vapaa-ajallaan. Itsellä työmatka 35 vs. 60-65 minuuttia. Harrastuksiin pääsen huomattavasti nopeammin autolla ja selviä ilman odotteluaikoja.
muistatteko sen a-studion kiesitytön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
omalla autolla 15 min
valinta on helppo
Samaa ihmettelen. Kenellä on pysäkki heti kotiovella ja päätepysäkki tasan siinä mihin oli menossakin. Yleensä pitää kävellä jonkin aikaa pysäkille ja olla vähän ajoissakin eikä niin että julkinen kulkuneuvo saapuu pysäkille samalla sekunnilla kuin itsekin. Varmaan laskenut pelkän matka-ajan ja unohtanut kaikki siirtymiin ja odotteluihin käytetyt ajat.