Miten silloin pärjättiin, kun Suomessa oli vain yksi homo, Mösjöö Mosse?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Entisaikaan homoihin osattiin suhtautua luontevammin, nykyään on kauhea öyhötys päällä.
Yllättävin kuvaus oli, kuinka asemasotavaiheessa korsussa eleli pariskuntia, joihin ei kiinnitetty mitään sen kummempaa huomiota. Kun henki oli koko ajan katkolla, riitti muutakin mietittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tove Jansson (1914-2001) oli suomenruotsalainen taiteilija ja kirjailija, joka eli elämänsä loppupuolella avoimesti naisen kanssa aikana, jolloin homoseksuaalisuus oli Suomessa kriminalisoitua.
Ei hän ymmärtääkseni elänyt sen avoimemmin kuin asui elämänkumppaninsa kanssa. Tuskin he olisivat halunneet olla mitään valtakunnan lesboja. Pride on kieroutunutta narsistista huomion hakua. Tuskin he sinne olisivat lähteneet julistamaan sitä että olivat syntyneet lesboiksi. On huvittavaa miten muumien tarinoissakin nähdään nykyään homofobiaa. Vaikka se muumilaaksoa uhkaava vaara on varmasti tapa käsitellä sotavuosia. He elivät nuo vuodet ja se katsoiko joku ikävästi oli varmaan pienin huoli.
Miksi pitäsi haluta oman seksuaalisuuden olevan joku tosi julkinen asia? Ehkä halusivat vain olla onnellisia ja elää yhdessä omaa elämäänsä.
Oli niitä ainakin yhdeksän jo silloin🧔
Vierailija kirjoitti:
No, NO..minä olin kuullut juttuja jo Mannerheimistä...
Ei ollut Marskilla helppoa tummaihoisena homoseksuaalina 40-luvun Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Kaarlo Juurelan mieltymykset tunnettiin samaan aikaan
Ahaa, siis sisäpiiritietoa tämä, itse en niissä piireissä pyörinyt....
Vierailija kirjoitti:
Oli toinenkin eli isäni kaveri joka asui naapuritalossa. Hän ei kyllä ollut mitenkään homomainen tai neitimäinen, ehkä ei kuitenkaan se miehisin remonttireiskatyyppi, mutta joka tapauksessa mukava ihminen. Siihen aikaan ei julkihomo voinut olla, mutta kyllä meidän perhe asian tiesi, me kakaratkin ja meistä se oli ihan ok. Eipä sitä sen kummemmin ihmetelty. Ok, setä tykkää miehistä. Tämä selvä.
Se ei ollut silloin ok, eikä ole vieläkään!
Vierailija kirjoitti:
Touko Laaksosen elämäkerrassa kaveri itse muistelee, kuinka vaihtoi heti lentoaseman vessassa Usaan mennessään ylleen nahkavetimet. Suomalainen rouva asemalla kommentoi miehelleen kohta, että näkee kyllä, että ollaan Usassa. Ei meillä Syomessa tuollaisia näe.
Ja se oli hyvä ettei näkynyt!
Siellä kaikki muut olivat olivat pessimistejä minä olin ainoa onanisti...
Jallussa ja Kallessa oli aina homoliite 80-luvulla, ehkä jo 70-luvullakin. Nuo lehdet ainakin olivat suvaitsevaisia siinä mielessä. Kovin ihmeitä ei tosin voinut näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Tove Jansson (1914-2001) oli suomenruotsalainen taiteilija ja kirjailija, joka eli elämänsä loppupuolella avoimesti naisen kanssa aikana, jolloin homoseksuaalisuus oli Suomessa kriminalisoitua.
Samoin Tarja Halonen. Tästä kertoi aikoinaan iltasanomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarmo Manni, Rauli Tuomi
Olihan näitä..
Arabian Birger Kaipainen, Ja mieskeramiikko?
El7 homot eivät olleet lainkaan harvinaisia ennen
Aina meitä on ollut, mutta ennen piti olla kaapissa. Nykyään homous on melkein muotijuttu, mutta meitä on paljon jotka esim. jättävät pridet väliin, eivätkä muutenkaan julista homouttaan. Seksualisuus on jokaisen yksityisasia. En ainakaan minä sateenkaarilippua heiluta, vaikken ole kaapissakaan.
Eli silloinhan enemmistö vastustaa tuota tuputusta?
Ja miten suomessa pärjättiin paljon paremmin silloin, kun täällä ei ollut lähes ainuttakaan muualta tullutta?
Töitä oli kaikille, kunnon palkat, palvelut riitti kaikille ja hyvät tuet ja jonot joka paikkaan lyhyet ja pysäköinnit ilmaisia jne jne jne....
Vierailija kirjoitti:
Ja miten suomessa pärjättiin paljon paremmin silloin, kun täällä ei ollut lähes ainuttakaan muualta tullutta?
Töitä oli kaikille, kunnon palkat, palvelut riitti kaikille ja hyvät tuet ja jonot joka paikkaan lyhyet ja pysäköinnit ilmaisia jne jne jne....
Sellaista fantasiaa tällä kertaa. Kannattaisi sinun ottaa selvää siitä mitä elämä oikeasti silloin oli.
Vierailija kirjoitti:
Mosse oli sitäkin näkyvämpi, koko kansan Mosse.
Meidän kolli sai Mosse-nimen 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarmo Manni, Rauli Tuomi
Olihan näitä..
Arabian Birger Kaipainen, Ja mieskeramiikko?
El7 homot eivät olleet lainkaan harvinaisia ennen
Aina meitä on ollut, mutta ennen piti olla kaapissa. Nykyään homous on melkein muotijuttu, mutta meitä on paljon jotka esim. jättävät pridet väliin, eivätkä muutenkaan julista homouttaan. Seksualisuus on jokaisen yksityisasia. En ainakaan minä sateenkaarilippua heiluta, vaikken ole kaapissakaan.
Eli silloinhan enemmistö vastustaa tuota tuputusta?
Tuo tyyppihän sanoi ettei tuputa?
Miksi se kun heteropari pitää toisiaan julkisesti kädestä ei ole tuputusta, mutta homo/lesboparin tekemänä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisaikaan homoihin osattiin suhtautua luontevammin, nykyään on kauhea öyhötys päällä.
Yllättävin kuvaus oli, kuinka asemasotavaiheessa korsussa eleli pariskuntia, joihin ei kiinnitetty mitään sen kummempaa huomiota. Kun henki oli koko ajan katkolla, riitti muutakin mietittävää.
Oletkohan ottanut jonkun seksinovellin vähän turhan todesta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, NO..minä olin kuullut juttuja jo Mannerheimistä...
Kyllä sinustakin niitä juttuja liikkuu..
Näin perstuntumalla sanoisin, että ovat tuulesta temmattuja ja paikkansa pitämättömiä....
Ei yksi kerta homoksi tee ja kymmenen kerran jälkeen nollaantuu.
😂
Eli kun antaa kerralla kymmenelle, niin ei oo koskaan homo ollutkaan. Oh dear! Nyt annoit eheyttäjille uusia ideoita.
-winner-
Jaa-a, sukulaiseni (eli noin 1910-1980, 10 v sinne tai tänne) Etelä-Pohjanmaalla oli kyllä kaikkien tietämästi homo. Emme ole kuulleet että erityisesti olisi kiusattu tai muuta. Vaikka tuollainen vanhoillinen alue.
Touko Laaksosen elämäkerrassa kaveri itse muistelee, kuinka vaihtoi heti lentoaseman vessassa Usaan mennessään ylleen nahkavetimet. Suomalainen rouva asemalla kommentoi miehelleen kohta, että näkee kyllä, että ollaan Usassa. Ei meillä Syomessa tuollaisia näe.