Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joel, 24, ei halua tehdä töitä tai opiskella

Vierailija
27.04.2026 |

"Kuopiolainen Joel, 24, toivoo, että jokainen voisi elää omannäköistä elämää ilman yhteiskunnan paineita.

– Kyllä se suoraan sanottuna tuntuu ihan hyvältä. Kun koko aika ei mene opiskeluun ja tällaiseen, hän sanoo".

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/b20f0dd6-b0bc-49b2-928e-c58f7cf5af6f

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi tarjolla sellaista työtä mistä tienaa vaikka 3000 euroa brutto ja jossa työn saa tehdä hyvin, ei tarpeettoman hitaasti mutta niin että sen voi tehdä huolella ja kunnolla, jossa ei tarvitsisi hehkuttaa, valehdella, peitellä, suostutella, vaan voisi vain rehellisesti ja avoimesti tehdä, tietäen että siitä on yhteiskunnalle hyötyä tai ei ainakaan haittaa, niin varmasti kiinnostaisi monia. Keksiikö joku tällaista työtä? Lupaan heti hakea jos keksitte!!

Vierailija
82/93 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui se ihan hyvältä vielä tuon ikäisenä joo. Itsehän nuorena ja tyhmänä päätin kaikesta vanhempieni avusta ja opastuksesta huolimatta valita vaihtoehdon: "Helppoa nyt, vaikeaa myöhemmin" 

No, nyt onkin sitten vielä entistä vähemmän intoa, jaksamista ja uskallusta koulunkäyntiin yli 30-vuotiaana syrjäytyneenä ilman työkokemusta. Yksinäisenä, ahdistuneena, masentuneena ja itsetunto pohjamudissa. Kyllä on tää elämä mukavata ja itteään vaan saa siitä syyttää (ja vähän toki myös kannustinloukkuja..)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti puhutaan kannustinloukuista. Mutta sehän ei ole kaikille sama. Minä olen toimeentulotuella ja saan 570e + kohtuuhintaisen asumisen. En menisi töihin vaikka nettopalkka olisi 1 800e! Mutta tiedän, että joku menisi, jos nettopalkka olisi 1 200e. Ja tosi moni menisi, jos nettopalkka olisi 1 500e. Mun oma raja on ehkä jossain kahden ja puolen tonnin nettopalkassa.

Mutta eikö kaltaiseni ole kokonaistalouden etu. Eli se tekee työt, joka suostuu halvimmalla tekemään. Yrittäjä kiittää, asiakas kiittää ja talouskasvu kiittää. Ja toivottavasti myös tämä työntekijä on tyytyväinen. Kuka häviää?

Vierailija
84/93 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahans.

Iltaroska on taas aloittanut perinteisen kokoomuslaisen vaalipropagandansa ja se tyhmempi osa kansasta menee näihin kuin kala koukkuun.

Tyhmempi osa kansasta hyväksyy tälläisen loi si mi sen toisten rahoilla.

Vierailija
85/93 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti puhutaan kannustinloukuista. Mutta sehän ei ole kaikille sama. Minä olen toimeentulotuella ja saan 570e + kohtuuhintaisen asumisen. En menisi töihin vaikka nettopalkka olisi 1 800e! Mutta tiedän, että joku menisi, jos nettopalkka olisi 1 200e. Ja tosi moni menisi, jos nettopalkka olisi 1 500e. Mun oma raja on ehkä jossain kahden ja puolen tonnin nettopalkassa.

Mutta eikö kaltaiseni ole kokonaistalouden etu. Eli se tekee työt, joka suostuu halvimmalla tekemään. Yrittäjä kiittää, asiakas kiittää ja talouskasvu kiittää. Ja toivottavasti myös tämä työntekijä on tyytyväinen. Kuka häviää?

Sinun kaltaiselta pitäisi poistaa kaikki tuet.Ihme luuseri.

Vierailija
86/93 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi tarjolla sellaista työtä mistä tienaa vaikka 3000 euroa brutto ja jossa työn saa tehdä hyvin, ei tarpeettoman hitaasti mutta niin että sen voi tehdä huolella ja kunnolla, jossa ei tarvitsisi hehkuttaa, valehdella, peitellä, suostutella, vaan voisi vain rehellisesti ja avoimesti tehdä, tietäen että siitä on yhteiskunnalle hyötyä tai ei ainakaan haittaa, niin varmasti kiinnostaisi monia. Keksiikö joku tällaista työtä? Lupaan heti hakea jos keksitte!!

Muut tekee työnsä paljom pienemmillä palkoilla ja elättää myös kaltaisesi tukielätit.Kyllä hävettäisi olla tälläinen tukien varassa elävä.

Vierailija
87/93 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun mukaan Joel ei halua tehdä töitä mutta hakee kuitenkin töitä. Tämä ei mitenkään olennaisesti eroa minusta. Minä en halua tehdä töitä mutta teen kuitenkin (minulla niitä onneksi on).

Useimmat muutkaan ihmiset eivät halua tehdä töitä. Nekään, jotka tekevät töitä.

Vierailija
88/93 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei halua etes sivistää itseään opiskelemalla korkeakoulussa jotain kiinnostavaa alaa?

Vierailija
89/93 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahans.

Iltaroska on taas aloittanut perinteisen kokoomuslaisen vaalipropagandansa ja se tyhmempi osa kansasta menee näihin kuin kala koukkuun.

Tyhmempi osa kansasta hyväksyy tälläisen loi si mi sen toisten rahoilla.

Eli mikä on ehdotuksesi? Työttömyysturvaa ja toimeentulotukea vain työhaluisille? Kuinka ratkaiset ketä he ovat? Vai tehdäänkö siitä omantunnon kysymys tyyliin, että ketkä tuovat kantansa julki, niin ilman tukia ja ne, jotka esittää oikeaa ja asiallista työtöntä, saa tukea?

Vierailija
90/93 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kaltaiselta pitäisi poistaa kaikki tuet.Ihme luuseri.

Milläs palkalla töihin pitäisi suostua, että ei ole "ihme luuseri"? Et kai sano, että "Millä palkalla tahansa, jos töitä tarjotaan."

Kuuluuko kaikilla olla samankokoinen halu mennä töihin tietyllä palkalla? Eikö se ole luonnollista, että joku haluaa +200e/kk nettohyötyä ja joku toinen +400e/kk?

Vierailija
91/93 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joelilta tuet pois niin voi elää sellaista elämää mitä haluaa.

Mitä valitat.

Hänhän hakee töitä sekä opiskelupaikkaa.

Mikä vika siinä on, että nuori purkaa tuntojaan aiheesta?

Muistan itse, kun olin jo valmistunut keskiasteen opinnoista, enkä saanut mitään töitä, vaikka hain tosi laajalla skaalalla. Oli turhauttavaa ja tunteet tilanteestani kuin Joelilla.

Vierailija
92/93 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppisenä tein töitä koko ajan 20 vuotta. 44 vuotiaana yhtäkkiä en kelvannut enää töihin. Olen nyt ollut 6 vuotta työtön. Nuorena ooli pakko tehdä töitä koska minulla ei ollut vanhempia edes jolta sais rahaa. Kävin amiksen ja sitten kävin korjausrakentamiskursseja. Nuorena olikin raksatöitä aina mutta sitten tuli ulkomaalaiset.

Vierailija
93/93 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muut tekee työnsä paljom pienemmillä palkoilla ja elättää myös kaltaisesi tukielätit.Kyllä hävettäisi olla tälläinen tukien varassa elävä.

Etkö oikeasti tunnista kokoomustrollia/yrittäjää joka tekee samaa propagandaa kuin iltapaskat tällä Joel-jutulla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä