Joel, 24, ei halua tehdä töitä tai opiskella
"Kuopiolainen Joel, 24, toivoo, että jokainen voisi elää omannäköistä elämää ilman yhteiskunnan paineita.
– Kyllä se suoraan sanottuna tuntuu ihan hyvältä. Kun koko aika ei mene opiskeluun ja tällaiseen, hän sanoo".
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/b20f0dd6-b0bc-49b2-928e-c58f7cf5af6f
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaa Joelin olla rauhassa työtön ja paheksukaa mieluummin sairaita. Sairaudet johtuvat vähintään yhtä paljon omista valinnoista kuin työttömyys.
Tottakai Joel saa olla ruahassa ideologisesti työtön. Mutta ei minun rahoilla.
24-vuotias itseään etsivä nuori mies on välitilassa ja julistaa jollain nettivideolla, ettei opiskelu tai työt kiinnosta.
Hohhoijaa, ei mitään uutisoinnin tai pillastumisen arvoista.
Nuohan ovat pettyneen ja edelleen vähän suuntaa etsivän nuoren miehen ajatuksia. Voivat vielä muuttua moneen otteeseen. Olisiko parempi kannustaa ja rohkaista eteenpäin, eikä vain moralisoida ja tuoda mediaan muokkaamaan mielipiteitä jälleen työttömiä vastaan vaalien alla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt median intoa tehdä tällaisia juttuja. Miksi media haluaa hehkuttaa työtä vieroksuvia? Onko tarkoitus jotenkin todistaa, että yhteiskunta ei anna tarpeeksi rahaa, vai mikä? Koska nämä jututhan kääntyvät vain jutun kohdetta vastaan. Tässäkin tapauksessa Joel ei ole sankari, vaan saa ikuisen looserin leiman.
Ei vaan tarkoitus on näyttää, että tällaisia ihmisiä todella on, koska yleinen ajatus on, että ei elämäntapatyöttömiä ole oikeasti kuin alkoholistien joukossa. Tämä avaa ihmisten silmiä, että tällaisia ihmisiä on paljon ja siksi ilmiöön pitää puuttua. Nyt, kun mietin vaikka viimeistä neljää vuotta, niin tällaisia juttuja olen lukenut 7 kertaa ja työhaluisista työttömistä 11 kertaa. Siitä voi jokainen laskea prosentteja. Totta kai otanta on pieni, mutta antaa osviittaa.
Ei se anna osviittaa muusta kuin siitä, millaisia tapauksia tuodaan esille mediassa, jotta köyhiä voitaisiin kyykyttää yhä enemmän. Samanlaisia juttuja tehtaillaan vaalien alla usein, jotta ihmiset äänestäisivät oikeistoa näiden mielikuvien pohjalta. Hyvinvointivaltio halutaan joissakin piireissä kovasti romuttaa, koska se hyödyttää pientä raharikasta vähemmistöä.
Tällainen pohdinta teille kaikille. Kumman mieluummin rahoittaisit:
A)Ihminen, joka ei haluakaan töitä ja hänelle 400e/kk
B)Ihminen, joka haluaa töitä ja hänelle 700e/kk
Ymmärrettävästi jälkimmäisessä vaihtoehdossa veroprosenttisi olisi hiukan korkeampi.
Tällä ajatusleikillä haen sitä, kun moni on "Tuet pois kokonaan, jos ei halua töitä", niin ovatko nämä samat ihmiset sitten tyytyväisiä veronmaksajia niille, jotka haluavat oikeasti töitä ja saavat kaikki tuet. Meneekö teillä ihan oikeasti raja tuossa, että haluaako töitä vai ei?
IP - lehdet nykyään metsästävät Joelin kaltaisia ääriesimerkkejä. Ja klikkauksia tulee. Aivan varmasti suurin osa ihmisistä haluaisi tehdä työtä. Nykyään on kova puute työpaikoista ja tietenkin perhe-, välimatka, asunnonmyymis ym. painavat syyt estävät mahdollisen työn vastaanottamisen. Esim. jollet voi tehdä firmassa etätöitä. Mulla on myös itselläni kaksi kk- tutkintoa + yo -tutkinto ja en ottaisi kyllä vastaan ihan mitä tahansa töitä.
Vierailija kirjoitti:
OLen saanut elää maamme historian parhaan ajan.
Lopetin koulut pakollisen koulun jälkeen ilman ammattikoulutusta.
Nuoruuvuoteni elin elämantapatyöttömänä ja myymälävarkaana josta siirryin myöhemmin pankkikorttipetosten tekijäksi.
KOlmekymppisenä sain sattumalta työpaikan jossa viihdyin, tei duunia parikymmentä vuotta ja kun kyllästyi hommaan, sain keinoteltua itselleni työkyvyttömyyseläkkeen jonka turvin olen rahoittanut elämääni nyt 15 vuotta.
Olen ollut neljä kertaa naisimissa, hankkinut yhden lapsen, saanut ilmaiset hoidot syöpääni ja sydänleikkaukseeni.
OLen syntynyt onnellisten tähtien alla :-)
Toivottavasti syöpä uusiutuu.
En usko, että saat suurta eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
IP - lehdet nykyään metsästävät Joelin kaltaisia ääriesimerkkejä. Ja klikkauksia tulee. Aivan varmasti suurin osa ihmisistä haluaisi tehdä työtä. Nykyään on kova puute työpaikoista ja tietenkin perhe-, välimatka, asunnonmyymis ym. painavat syyt estävät mahdollisen työn vastaanottamisen. Esim. jollet voi tehdä firmassa etätöitä. Mulla on myös itselläni kaksi kk- tutkintoa + yo -tutkinto ja en ottaisi kyllä vastaan ihan mitä tahansa töitä.
Eipä näitä tarvitse metsästää, nämähän tulee framille ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Nuohan ovat pettyneen ja edelleen vähän suuntaa etsivän nuoren miehen ajatuksia. Voivat vielä muuttua moneen otteeseen. Olisiko parempi kannustaa ja rohkaista eteenpäin, eikä vain moralisoida ja tuoda mediaan muokkaamaan mielipiteitä jälleen työttömiä vastaan vaalien alla?
Media yrittää muokata mielipidettä siihen suuntaan, että ideologinen työttömyys on ok, ja täysin hyväksyttävä valinta. Mitä sitten tehdään kun puolet Joelin ikäluokasta päättääkin, että "työt ei sovi heille"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Media yrittää muokata mielipidettä siihen suuntaan, että ideologinen työttömyys on ok, ja täysin hyväksyttävä valinta. Mitä sitten tehdään kun puolet Joelin ikäluokasta päättääkin, että "työt ei sovi heille"?
Höpsis. Tuokin video sen tyylinen, että on kyllä lehdessä tiedetty julkistaessa, että tämä ei ole positiivista mainosta tuolle ryhmälle. Jos siinä olisikin ollut supersympaattinen ja fiksu tyyppi samalla asialla, niin lehti EI OLISI JULKAISSUT! Median suurin valta on siinä, että mitä julkaistaan ja mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Joel on tyhmä homo. Mahtaa äitinsä olla ylpeä. Mutta saahan sitä vapaassa maailmassa olla opiskelematta ja työskentelemättä. Ja hänhän voi elättää itsensä vaikka menemällä Dubaihin homo-orjaksi jollekin homosuuntautuneelle seitsenkymppiselle öljysaudille, imemään lakutikkaria lopun elämää.
No tuossa kuvassa pitkine hiuksineen näyttää naiselta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaa Joelin olla rauhassa työtön ja paheksukaa mieluummin sairaita. Sairaudet johtuvat vähintään yhtä paljon omista valinnoista kuin työttömyys.
No ei se sinun rahoilla olekaan työtön. Sinun verorahat menee kokonaisuudessaan lastensairaalan rahoittamiseen, olen henkilökohtaisesti korvamerkinnyt ne sinne. Joelin tukirahat taas tulevat 50 % valtionvelasta ja 50 % sun naapurin verorahoista. Tai ainakin voit kuvitella asian olevan näin, omaa mielenterveyttäsi säästääksesi.
Joelin kaltaiset ihmiset mitään töitä tuottavasti pysty edes tekemään. Mitä hyötyä hänestä olisi edes töissä? Tuottaisi yritykselle kuitenkin vain tappiota. Halvemmaksi tulee, että yhteiskunta pitää huolta. Suomessa on sentään vielä käsitys ihmisarvosta jossain hantissa. Jossain muualla nälkäkuolema korjaisi pois.
24- vuotias on vielä hyvin lapsellinen mielipiteineen. Eikä ymmärrä vielä elämän tosiasioita. Vastuu on vain itsestään. Lisäksi Joel näyttää aivan tytöltä pitkine hiuksineen. 😄
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä sitten? Eikö saisi sanoa ääneen että opiskelu ja työ ei kiinnosta? Hän kuitenkin täyttää velvollisuutensa eli hakee töitä. Voi olla töissäkin, vaikka ei voisi vähempää kiinnostaa. Aika moni on työelämässä vain pakosta. Mutta jostain syystä on hirveä synti, jos on työtön ja sanoo ettei työ kiinnosta.
Miksei voi sitten vetää tuota omaa linjaa loppuun saakka? Ei vaan ota vastaan minkäänlaista yhteiskunnan tukea vapaaseen elämäänsä niin no problem. Kukaan ei takuulla puutu asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se sinun rahoilla olekaan työtön. Sinun verorahat menee kokonaisuudessaan lastensairaalan rahoittamiseen, olen henkilökohtaisesti korvamerkinnyt ne sinne. Joelin tukirahat taas tulevat 50 % valtionvelasta ja 50 % sun naapurin verorahoista. Tai ainakin voit kuvitella asian olevan näin, omaa mielenterveyttäsi säästääksesi.
Niinpä. Joel oleilee sinun ja minun lasten tulevaisuuden yhteiskunnan rahoitusvaroilla. Koska Joel ja kaltaisensa syövät kuormasta ja aiheuttavat valtiolle kroonisen velkaantumistarpeen, eivät sinun ja minun lapset saa tulevaisuudessa syöpähoitoja. Kiitos Joel, kiitos oikein kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt median intoa tehdä tällaisia juttuja. Miksi media haluaa hehkuttaa työtä vieroksuvia? Onko tarkoitus jotenkin todistaa, että yhteiskunta ei anna tarpeeksi rahaa, vai mikä? Koska nämä jututhan kääntyvät vain jutun kohdetta vastaan. Tässäkin tapauksessa Joel ei ole sankari, vaan saa ikuisen looserin leiman.
Media etsii tällaisia tapauksia, koska on ilmeisesti luotava mielikuvaa työtä vieroksuvista työttömistä. Ilmeisesti oikeistolla ja EK:lla sekä muilla ison rahan piireillä on vaikutusvaltaa mediaan, kun vaalien alla näkyy aina tällaisia kampanjoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Joel oleilee sinun ja minun lasten tulevaisuuden yhteiskunnan rahoitusvaroilla. Koska Joel ja kaltaisensa syövät kuormasta ja aiheuttavat valtiolle kroonisen velkaantumistarpeen, eivät sinun ja minun lapset saa tulevaisuudessa syöpähoitoja. Kiitos Joel, kiitos oikein kovasti.
Taskurahoja valtion mittapuulla, ja Joel kai silti yrittää vaikka toi esille tunteensa tällä hetkellä. On paljon isompiakin rahoja, joita menee hukkaan ja niiden ihmisten ja yritysten toimesta, joilla rahaa riittää. Hallitus kiusaa köyhiä tuensaajia, mutta rikkaiden osalta tilanne on toinen.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin minäkin ajattelin ja mietin median tarkoitusperiä tehdä tästä juttu. Ketä tämä palvelee? Tämä nuori ihminen etsii vielä itseään, jokaisella meistä on varmasti jossakin elämän vaihessa ollut tilanteista joista ei oiken tiedä ulospääsyä. Lapsia prässätään hirveästi, jo ala-asteella pitää olla varma mitä haluaa ja mitä tavoitella. Antakaa lasten elää, kyllä he tiensä läytävät! Vanhempien tulee tukea, nostaa kompastunut ja eksynyt lapsensa ylös ja opastaa uudelleen kävelemään, oikeaa tietä. Tietä, mikä se sitten onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OLen saanut elää maamme historian parhaan ajan.
Lopetin koulut pakollisen koulun jälkeen ilman ammattikoulutusta.
Nuoruuvuoteni elin elämantapatyöttömänä ja myymälävarkaana josta siirryin myöhemmin pankkikorttipetosten tekijäksi.
KOlmekymppisenä sain sattumalta työpaikan jossa viihdyin, tei duunia parikymmentä vuotta ja kun kyllästyi hommaan, sain keinoteltua itselleni työkyvyttömyyseläkkeen jonka turvin olen rahoittanut elämääni nyt 15 vuotta.
Olen ollut neljä kertaa naisimissa, hankkinut yhden lapsen, saanut ilmaiset hoidot syöpääni ja sydänleikkaukseeni.
OLen syntynyt onnellisten tähtien alla :-)
Toivottavasti syöpä uusiutuu.
En usko, että saat suurta eläkettä.
Ei ole ainakaan vielä uusiutunut :-)
Korttipelissä voitin nuorempana rintamamiestalon jossa olen asuskellut nyt kolmisenkymmentä vuotta nykyisen vaimoni kanssa.
Kun ei ole velkoja olen pystynyt kieltämättä melko vaatimattomasta eläkkeestäni säästämään käytettyyn matkailuautoon ja moottoripyörään joten vapaa-ajan ongelmia ei ole :_)
"Ettei tiedä, onko tämä työelämä nyt ihan kuitenkaan minua varten." :D No kyllähän suurinosa meistä varmaan haluaisi tehdä muuta kuin töitä suurimman osan elämästään, mutta yhtälailla harva meistä on syntynyt kultalusikka persiissä ja pystyy elättämään itseään toisella tavalla. Jos haluaa olla vapaaehtoisesti kouluttamaton ja ei hae töitä se on fine, kunhan kustannat itse elämäsi. Ei muiden veronmaksajien velvollisuus ole elättää ketään sellaista, joka "ei tiedä onko työelämä häntä varten". Mitäs sitten, kun yhä suurempi osa Joelin ikäluokasta ja sitä nuoremmista alkaa ajatella noin? Luuleeko Joel, että ruoka ilmestyy itsestään kauppaan, tai bussit kulkevat itsestään? Saattaa myös olla, että opiskelu ja työ toisivat uutta sisältöä Joelin elämään.