Aiotteko matkailla tänä kesänä?
Aiotteko matkailla tänä kesänä? Onko varaa ja innostusta?
Itselläni ei ole nyt poikkeuksellisesti kiinnostusta lähteä matkustamaan. Raha on yksi syy, yleinen turvallisuustilanne toinen ja kolmas syy on vain jonkinlainen laiskuus ja rauhoittumisen tarve.
Mutta onhan nuo valmiit matkat myös todella kalliita! Mitä mietteitä muilla?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkuussa viikoksi Kanarialle, ehkä pari päivää Espanjassa, mutta muuten lokakuun alkuun pysyn Suomessa. Muutama matka suunnitelmissa, mutta minne on vielä arvoitus. Jonnekin luontokohteeseen kuitenkin.
Kesällä Kanarialle? 😂
Minä tykkään Kanariasta nimenomaan kesällä. Ei minulla suomalaisia vastaan sinänsä ole mitään, mutta kivempi kun ei ole meikäläisiä niin paljoa. Toinen mukava asia kesäkanariassa on, että lomaan saa yhdistettyä Madridin matkan. Keskikesällä Madridissa on liian kuuma, mutta neljän viikon päästä ei.
-eri
Totta, kesäkanaria on erilainen kuin talvisesonki. Ilmasto on hyvä, turisteja paljon vähemmän eli "saamme pitää kaupungin ja kylän itsellämne", ja ne muutamat turistitkin ovat lähinnä espanjalaisia. Silti, Suomen kesä on minulle silti se paras ja rakkain.
Toukokuun puolivälissä viikon valmismatka Kreetalle. Tuli vastaan tonnin matkatarjous lentoineen kahdelle, eikä vielä ole liian kuuma. Aika paljon näyttäisi tarjouksia olevan, ihmiset jättäneet varauksia tekemättä ja seuraavat tilannetta. Muistakaa myös tehdä matkustusilmoitus.
Kreikkaan muutamaksi viikoksi ja sen jälkeen Suomen suvessa.
Vierailija kirjoitti:
Toukokuun puolivälissä viikon valmismatka Kreetalle. Tuli vastaan tonnin matkatarjous lentoineen kahdelle, eikä vielä ole liian kuuma. Aika paljon näyttäisi tarjouksia olevan, ihmiset jättäneet varauksia tekemättä ja seuraavat tilannetta. Muistakaa myös tehdä matkustusilmoitus.
Kreetalla maanjäristykset ovat yleisiä ja mm. muutama päivä sitten oli jo aika suuri. Moni välttää Kreetaa juurikin lisääntyneen järistystoiminnan takia. Sama juttu Tenerifellä missä puolestaan vulkaaninen toiminta on entisestään aktivoitunut.
kyllä, ajattelin mennä lidliin tuota rantatietä pitkin ja harrastaa siis vähän matkailua ensi kesänä, huisaa eikö
Kesäkuussa Lontooseen ja Etelä-Ranskaan, heinäkuussa Kreikkaan ja elokuun lopussa Italiaan.
Lähinnä kotimaassa. Talkoilen ainakin parilla festivaalilla, ehkä kolmella. Ilmaisille kesäfestivaaleille Vantaalle toukokuun lopussa ja keikka Itä-Suomeen vanhempien luo. Siinä se aika lailla
Kohta kolmeksi kuukaudeksi autolla Eurooppaa kiertelemään.
Kyllä matkustelen useampaankin maahan ja useamman kerran, eläkeläisenä ei työ rajoita.
Katselin juuri eilen tämän vuoden menneitä ja tulevia lentoja lentoyhtiön sovelluksestani. Niitä on kuin bussilippuja. Eilen lensin kotiin käymään, keskiviikkona jatkan matkaa pysähtyen hetkeksi Suomeen ja lauantaina sieltä taas eteenpäin.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan 🎶 2 viikkoa isovanhempieni luona, viikko appivanhempien mökillä naapurimaakunnassa ja loppu loma kotimaisemissa.
Joo, aiotaan lomailla rouvan kanssa. Parin viikon päästä koneeseen ja Floridaan, jossa ollaan 4 päivää. Hypätään laivaan, risteillään viikko ja sen jälkeen takaisi Floridaan, jossa loput lomasta.
Lähden käymään kotikylällä ja Lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on tällä hetkellä enemmän rahaa tileillään kuin koskaan ennen, joten rahan puute ei ole uskottava selitys.
Me lähdetään tänä vuonna Keski-Eurooppaan kiertelemään. Vielä auki että vuokrataanko perillä auto vai mennäänkö paikan päällä junalla kaupungista toiseen.
Olisiko se kuitenkin niin että rahat jakautuvat epätasaisesti? Tai sitten se että rahoja ei osata käyttää järkevästi? Koska jos miettii vaikka tyypillistä lapsiperheen huvipuistoreissua niin kyllä siihen saa rahaa uppoamaan, rannekkeet, ruoka ja monille vielä hotelliyö päälle eli ei ole ihan halpaa lystiä. Samoin joku risteily ruuhka-aikaan, hytit maksaa, ruoka maksaa, uudet vaatteet lapsille ja laivalta vielä tuliaiset. Näillä spekseillä saa pariin päivään upotettua tuhat euroa eikä tee edes tiukkaa.
Jos on liikuntakykyinen ja vähän käyttää mielikuvitusta niin paljon pienemmälläkin budjetilla voi tehdä kivoja juttuja. Jos yöpyy vaikka hostellissa tai teltassa (tai laivassa tai junassa) niin säästyy rahaa. Monessa paikassa voi tehdä omat eväät tai laittaa itse ruokaa, Suomen kesässä eväätkin säilyy repussa puoli päivää. Toki jos on joku kiva kahvila missä leivotaan itse niin mielellään siitä vähän maksaakin yrittäjälle.
Ihmettelynä yhteen kommenttiin että mikä siinä Tallinnan laivamatkassa on niin kauheaa? Varmaan terminaalin ruuhkat on pahimmat mutta jos ei bilettäminen kiinnosta niin omaan hyttiin vain nukkumaan. Shuttle-laivoissa on myös lipun hintaan kuuluva matkustamo (sitting lounge) missä voi sen parituntisen olla ihan rauhassa :)
Suunnitelmissa mennä eka laivalla Ruotsin puolella ja sitten kierrellä Norjan ja Ruotsin puolella muutamia päiviä ja Tornion kautta ajellaan kohti Etelä-Suomea. Suomen puolella tarkoitus käydä tulomatkalla muutamassa kohteessa, ainakin Kolilla. Siis noin viikon reissu.
Vierailija kirjoitti:
Suunnitelmissa mennä eka laivalla Ruotsin puolella ja sitten kierrellä Norjan ja Ruotsin puolella muutamia päiviä ja Tornion kautta ajellaan kohti Etelä-Suomea. Suomen puolella tarkoitus käydä tulomatkalla muutamassa kohteessa, ainakin Kolilla. Siis noin viikon reissu.
Ootko menossa Vaasasta tai ootko koskaan sieltä Ruotsiin mennyt? Minä olen unelmoinut sellaisesta reissusta. Ehkä kesällä?
Risteily Riikaan tai Lyypekkiin kiinnostaa ja myös Visby. En kyllä näe näissä mitään turvallisuus riskejä. Lyypekissä kävin aikoinaan 90-luvulla.
Eikö Etelä-Eurooppa ole aina kesäisin ollut todella lämmin?
Meille syntyy parin viikon päästä kolmas lapsi, joten vietämme kesää lähinnä kotosalla. Kesäkuussa ajamme 600 km päähän veljeni häihin, minkä lisäksi käymme ehkä pari kertaa vanhempieni mökillä. Siinä on riittävästi reissua kesälle. Myöhemmin olisi kiva autoilla esimerkiksi Tanskaan tai Saksaan, mutta ehkä vasta sitten, kun lapsetkin saavat matkasta enemmän irti. Olen nuoruudessa matkaillut paljon, mutta koronan ja perheen perustamisen jälkeen matkailu ei enää samalla tavalla kiinnosta kuin ennen.
Ratikalla ympäri