Miten olette saaneet siivottua masentuneena?
Kommentit (41)
Ei me normaalitkaan välttämättä "jakseta" sen enempää tai että siivoaminen olisi kenellekään erityisen mieltä ylentävää. Se vain on niitä asioita, jotka on pakko tehdä. On pakko jaksaa, ei vain odottaa inspiraatiota. Toki massntuneella se jaksaminen on rajatumpaa, mutta silti.
Laiskan kannattaa siivota koko ajan, sillä tavalla ei tarvitse olla koko ajan siivoamassa.
Pidä mielessä, että astianpesukoneen tyhjennys on helpoin, nopein ja kevyin kotityö. Se vie vain 3 minsaa aikaa. Eli tyhjennä kone vaikka väkisinkin, siihen ei kannata odottaa mitään jaksamista tai inspiraatiota.
Sitten kun kone on tyhjä, sinne saa sitä mukaa likaisia astioita ja asunto on hieman siedettävämmässä kunnossa. Ja pesukin on vain pesuaineen laitto lokeroon ja napin painallus.
Vierailija kirjoitti:
Ei me normaalitkaan välttämättä "jakseta" sen enempää tai että siivoaminen olisi kenellekään erityisen mieltä ylentävää. Se vain on niitä asioita, jotka on pakko tehdä. On pakko jaksaa, ei vain odottaa inspiraatiota. Toki massntuneella se jaksaminen on rajatumpaa, mutta silti.
Laiskan kannattaa siivota koko ajan, sillä tavalla ei tarvitse olla koko ajan siivoamassa.
Laiskan pitää siivota koko ajan ettei tartte siivota koko ajan?
🤔🤔🤔
Vierailija kirjoitti:
"Jaksattehan" te, jos kerran siivoatte. Eri asia, kun joku ei siivoa viikkoihin, kuukausiin, vuosiin, vaikka miten olisi "pakko".
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi? Oman kodin siivous ja laitto on ihanaa. Tiedän niin monta masentunutta, että kun on kyse velvollisuuksista ja töistä niin ovat täysin kyvyttömiä. Sitten kun on mukavaa hommaa niin ei ole mitään vaikeuksia.
Sinä jo mietit siivousta ja sitä miten se onnistuisi. Masentunut ei välitä edes ajatella moista.
Sulla ei selvästi ole kokemusta tai tietoa masennuksesta joten ole hiljaa.
Ai oikeasti masentunut ei edes mieti siivoamista? Väärin! Mä olen oikeasti masentunut ja pidän kodin kunnossa, kuten itsenikin ulkoisesti. Siivoan kuin robotti, se on vaan homma joka on pakko tehdä. Tavallaan se on asia, joka pitää pinnalla- rutiineihin tukeutuminen estää suistumisen täyteen kaaokseen. En mä oikeasti jaksaisi yhtään, mutta jotenkin mä vaan teen sen.
En ole masentunut, mutta jos mun vinkit silti kelpaa, niin voin niitä antaa.
Itse otan yleensä ensin jonkun tavoitteen. Esim. nyt voisin ajatella, että siivoan vapuksi. Jos haluan tehostaa pysymistä tavoitteessani, niin kutsun vieraita vapuksi meille kylään.
Sitten suunnitelma. Yhtenä päivänä siivoan eteisen, toisena vessan, kolmantena päivänä keittiön ja neljäntenä olohuoneen. Roskia ja turhaa tavaraa kannattaa kiikuttaa joka päivä pois, ja yrittää ostaa mahdollisimman vähän uutta. Kaikkein puhtainta tulee, kun pyyhit kostealla rätillä. Jos lika ei lähde, niin jätä likoamaan. Hyvä on muistaa, että pinttyneeseenkin likaan löytyy monen näköisiä aineita ja poistovinkkejä googlettamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskan pitää siivota koko ajan ettei tartte siivota koko ajan?
🤔🤔🤔
Hän tarkoittaa varmaan, että kannattaa opettaa itsensä siihen, että siivoaa jatkuvasti. Tyyliin, kun roska tipahtaa lattialle, niin vien sen roskakoriin, tai samalla kun lähden töihin nappaan roskapussin mukaan ja vien ulos roskakatokseen. Laitan pyykkikoneen päälle heti kun tulen kotiin ja tyhjennän tiskikoneen puhtaista astioista. Illalla kone päälle. Kun tekee näin koko viikon, niin loppuviikosta ei kulu montaa tuntia siivoamiseen. Eli ei tarvitse aloittaa suursiivousta alusta ja viettää koko viikonloppua siivoten.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kutsua vieraita, niin tulee paine siivota.
Sinä puhut jostain sellaisesta, että ei ole imuroitu kahteen päivään tai lattialla on 10 lelua. Jos on vuoden ollut siivoamatta, niin korkeintaan voi ajatella, että kutsunpa vieraita 4 kk:n päästä, niin ehdin siivota sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. 2 vuoteen ei ole imuroitu.
No makkarin nyt sain siivottua. Mutta ei jaksa, liikaa tavaraa ja ei paikkaa minne laittaa niitä.
Tuttua monille.
Vierailija kirjoitti:
En oo tähän päivään mennessä onnistunut. Oon kyllä yrittänyt kaikkeni, mutta masennus ei vaan tule.
On rumaa pelleillä sairauden tiimoilta. Masennus on vakava ja joskus myös hengen vievä sairaus. Silloin potilas ei menehdy pahimman masennuksen aikana (häneltä puuttuu tarvittava toimintakyky ja energia) vaan sitten, kun hänellä on "reippaampi" olo masennuksen alkaessa hellittää. Tätä kaikki eivät ymmärrä.
Ei onnistu siivoaminen selvinpäin. Päihtyneenä onnistuu jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jaksattehan" te, jos kerran siivoatte. Eri asia, kun joku ei siivoa viikkoihin, kuukausiin, vuosiin, vaikka miten olisi "pakko".
Kävin vuosia sitten kylässä sellaisessa kodissa. Se oli kyllä aika järkyttävä näky. Tunnustan, että mielessä kävi ajatus, että asukkaat ovat vain laiskoja, mutta taustalla oli sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoo vaan. Jaksattehan te istua tietokoneillakin, samalla menee siinä ohessa.
Minä tykkään kuunnella taustalla Tubesta jotain puhetta tai vastaavaa, kun teen jotain. Juuri oli jossain juttu siitä, että menevän musiikin kuunteleminen auttaa liikuntasuorituksessa. Samoin se musa tai muu auttaa muussakin fyysisessä tekemisessä. Itse olen aika kyllästynyt käsin tiskaamiseen, mutta kun laittaa siksi aikaa jotain kiinnostavaa taustalle, niin se tiskaus ei potuta yhtä paljon.
Tämä on minunkin konstini. Kuulokkeet päähän ja äänikirja tai jotain innostavaa musiikkia.
Jakanut asiat pienempiin osioihin. Myöskin eri huoneet eri päiville. Eli, että en yritä tiskata, sekä pestä vessaa ja puhdistaa lattioita samana päivänä. Ison tiskin voi myös jakaa kahdelle päivälle. (Monella tosin saattaa olla tiskikone, itsellä ei ole)
Ei mitään siivouspäivää, mikä masentaa lisää jo etukäteen, vaan 15 minuuttia päivässä.
Tiskit
Pölyt
Imurointi
Vaatteiden pesu
Jne
Ensin pitää kyllä vähän potkia itseään persuksiin että pääsee alkuun. Aloitan selkeistä kokonaisuuksista, eli tiskit ja pyykit koneeseen, roskat pussiin ja pussi heti ulos. Tässä kohtaa jos iskee stoppi niin ei se mitään kun edes jotain oon saanut tehtyä. Seuraavaksi pyykit kuivumaan ja uusi koneellinen pyörimään.
Teen sitten muut hommat niin, että laitan puhelimeen ajastuksen vaikka 15 min ja teen mitä sinä aikana ehtii. Jos en jaksa sen jälkeen niin ok. Jos jaksan niin laitan taas 15 min ajastimeen jne.
Kuuntelen samalla musiikkia, podcastia tai äänikirjaa niin ei ala aivot puhumaan mua lopettamaan kesken. Syön välillä jotain pientä mieltäkohottavaa välipalaa tai taukojuomaa.
Ihan samoin kuin silloin kun en ollut masentunut. Imurilla, mopilla, rätillä, mikä nyt mihinkin tilanteeseen sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin vuosia sitten kylässä sellaisessa kodissa. Se oli kyllä aika järkyttävä näky. Tunnustan, että mielessä kävi ajatus, että asukkaat ovat vain laiskoja, mutta taustalla oli sairautta.
On laiskuutta ja sitten se, kun ei pese edes itseään kuukausiin, saati että siivoaisi kotiaan.
Hyvin harvoin.