Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä tytöillä loppuu pituuskasvu?

Vierailija
26.04.2026 |

Oon huolissaan.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just mittasin. Meillä toukokuussa 14v. täyttävä tyttö on nyt 169cm. Kasvanut 0,5cm puolessa vuodessa, joten kasvu selvästi hidastumaan päin. Tytär itse toivoo, ettei kasvaisi enempää. 

Luulen, että tuossa 13-14 ikävuoden jälkeen ollaan jo lähes aikuispituudessa. Joitakin senttejä saattaa vielä tulla, mutta taitaa olla yksilöllistä se.

Miksi haluaa jäädä lyhyeksi? 

Ei 169cm ole lyhyt, vaan keskipituinen nainen. Itse asiassa neljä-viis senttiä keskipituista pidempikin. Mutta 160-170cm on sellainen perus naisen pituus, ei todellakaan lyhyt.

Nykyään taitaa Tiktok-trendien myötä ehkä lyhyys trendata? Eli ei ole mallibuumia, eivätkä tytöt halua kasvaa kovin pitkiksi. 

Eivät halua olla miehiä pidempiä. Mutta helposti nykyään kyllä ovat.

Vierailija
42/46 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa käsitellään peruskoulussa jo ala-luokilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-13v osa on sen pituinen kuin on.

Vierailija
44/46 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuu siihen kun lapsi aloittaa tupakoinnin vai mitä vapetusta tai pussien imuttelua se nykyään onkaan.

Vierailija
45/46 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-v alkoi kuukautiset ja pituutta tuli 7,5 cm 18-vuotiaaksi saakka. Pituus on hieno asia. Turhaa huolehdit! 

Vierailija
46/46 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15-20

Korreloi kuukautisten alkamisikään: mitä aikaisemmin ne alkavat, sitä aikaisemmin loppuu pituuskasvu.

Tässä ehkä voi olla perää. Itsellä alkoi myöhään, olin jo 14 täyttänyt muutama kk aiemmin. Lukion ekalla olin 164 cm ja nyt aikuisena 168 cm. Eli venyi vielä lukionkin aikana muutaman sentin. 

Sekin toki näyttäisi menevän geeneissä, että nyt omilla lapsillakin alkaa murrosikä verrattain myöhään. Mieskin venyi vielä armeijassa, aikuispituus lopulta 188 cm. Se on toki vähän harmi, kun tuntuu että kovin moni luokkalainen kehittyy paljon aiemmin oli sitten tyttö tai poika meillä kyseessä. Ja vanhempana saa lohduttaa, että sinulla nyt todennäköisesti menee kasvu kuten meillä vanhemmillakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän