Minkä ikäisenä tytöillä loppuu pituuskasvu?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Just mittasin. Meillä toukokuussa 14v. täyttävä tyttö on nyt 169cm. Kasvanut 0,5cm puolessa vuodessa, joten kasvu selvästi hidastumaan päin. Tytär itse toivoo, ettei kasvaisi enempää.
Luulen, että tuossa 13-14 ikävuoden jälkeen ollaan jo lähes aikuispituudessa. Joitakin senttejä saattaa vielä tulla, mutta taitaa olla yksilöllistä se.
Miksi haluaa jäädä lyhyeksi?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 11-vuotiaasta asti ollut saman mittainen kuin nytkin.
Sama. Kun kuukautiset alkoivat, pituuskasvu loppui. Luokan pisin tyttö -status muuttui nopeasti.
Luulin olevani 173 cm (mitattiin 17-vuotiaana) mutta olenkin 175 cm (mitattiin sairaaalassa kun olin 30 v).
Huvipuistohullu kirjoitti:
Mut mitattiin edellisen kerran 17-vuotiaana, ja olin 167, sitte heti seuraavan kerran muutama vuosi sitte, ja oonki 168 😃 Eli varmaan siinä 18v. sitte täs tapaukses
Aamulla ollaan pidempiä, kun selkärangan nivelet saavat nesteytyksen, illalla taas ollaan lyhempiä.
a { text-decoration: none; color: #464feb; } tr th, tr td { border: 1px solid #e6e6e6; } tr th { background-color: #f5f5f5; }
Miksi olemme pidempiä aamulla?
Selkäranka koostuu nikamista ja niiden välissä olevista välilevyistä, jotka toimivat eräänlaisina “iskunvaimentimina”. Välilevyt sisältävät runsaasti vettä.
Yöllä makuuasennossa painovoima ei purista selkärankaa.
Välilevyt ehtivät imeä nestettä, jolloin ne hieman turpoavat.
Tämä tekee selkärangasta aavistuksen pidemmän.
Miksi olemme lyhyempiä illalla?
Päivän aikana:
Gravitatiivinen kuormitus
Kävely, istuminen ja muu liike
puristavat välilevyjä kasaan ja niistä poistuu nestettä.
👉 Selkäranka siis ”litistyy” päivän aikana.
Kuinka paljon pituus oikeasti muuttuu?
Tyypillinen pituuden vaihtelu on:
Noin 1–2 cm
Useimmilla ihmisillä ~1 cm
Pitkillä tai raskaasti kuormittavissa töissä olevilla voi olla jopa 1,5–2 cm
Esimerkki:
Aamulla: 180,5 cm
Illalla: 179,5–180 cm
Vaikuttaako ikä tai selkä?
Kyllä:
Nuorilla ja hyväkuntoisilla välilevyjen nesteytyskyky on parempi suurempi vaihtelu.
Ikääntyessä välilevyt menettävät elastisuutta ja vettä vaihtelu pienenee.
Selkäongelmat (välilevyrappeuma, skolioosi ym.) voivat muuttaa ilmiötä.
Tuntuuko tämä missään?
Useimmat eivät huomaa sitä tietoisesti, mutta:
Illalla voi tuntua lievää selän jäykkyyttä
Aamulla selkä voi olla pidemmän lisäksi myös jäykempi, ennen kuin liike “herättää” kudokset
Käytännön vaikutus arjessa
Pituus mitataan lääketieteessä ja armeijassa yleensä aamulla
Urheilussa ja ergonomiassa ilmiö tunnetaan, mutta vaikutus on pieni
Vaatteiden istuvuuteen tai suorituskykyyn vaikutus on käytännössä merkityksetön
Tiivistettynä
Väite on totta
📏 Pituus vaihtelee n. 1–2 cm vuorokauden aikana
🛏 Aamulla pisimmillään, 🌆 illalla lyhimmillään
🦴 Syynä välilevyjen nestemäärän vaihtelu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun menkat alkaa niin pituuskasvu loppuu.
Ei todellakaan mene näin.
No tämä ketju nyt onkin ihan skeidaa. "oon huolissaan" ym.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä siinä main kun kuukautiset alkavat, pituuskasvu pysähtyy.
Alapeukuttaneilla ilmeisesti ei.
Venytyslaitteet takaisin ja äkkiä niin saadaan pätkistä naks pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 11-vuotiaasta asti ollut saman mittainen kuin nytkin.
Sama. Kun kuukautiset alkoivat, pituuskasvu loppui. Luokan pisin tyttö -status muuttui nopeasti.
Minusta taas tuli 175cm, mutta en ollut koskaan koulussa luokan pisin tyttö. Olin keskimittainen ja lopullista pituutta huomattavasti lyhyempi silloin, kun kuukautiset vitos- ja kutosluokan välisenä kesänä alkoivat.
Nämä siis varmaan vaihtelee tytöillä aika paljon. Ehkä lyhyemmillä loppuu pituuskasvu aiemmin? Tosi harvoinhan sitä näkee missään vaikkapa 175-180 senttisiä kutosluokkalaisia tyttöjä, vaikka tuon pituisia aikuisia naisia näkee säännöllisesti.
Mulla loppui kun olin 13v. Saattoi johtua syömishäiriöstä, koska menkat alkoi vasta vuosia myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just mittasin. Meillä toukokuussa 14v. täyttävä tyttö on nyt 169cm. Kasvanut 0,5cm puolessa vuodessa, joten kasvu selvästi hidastumaan päin. Tytär itse toivoo, ettei kasvaisi enempää.
Luulen, että tuossa 13-14 ikävuoden jälkeen ollaan jo lähes aikuispituudessa. Joitakin senttejä saattaa vielä tulla, mutta taitaa olla yksilöllistä se.Miksi haluaa jäädä lyhyeksi?
Ei 169cm ole lyhyt, vaan keskipituinen nainen. Itse asiassa neljä-viis senttiä keskipituista pidempikin. Mutta 160-170cm on sellainen perus naisen pituus, ei todellakaan lyhyt.
Nykyään taitaa Tiktok-trendien myötä ehkä lyhyys trendata? Eli ei ole mallibuumia, eivätkä tytöt halua kasvaa kovin pitkiksi.
15.5 vuotiaaksi kasvoi pituutta,, kuukautiset alkoi 12 vuotiaana.
Mä kasvoin 11-12 vuotiaana ollen pisimpien joukossa alakoulussa. Kun menin yläasteelle olinkin lyhimpien joukossa😁
Nyrkkisääntö on että menkkojen jälkeen n vuoden verran vielä kasvaa
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Mut mitattiin edellisen kerran 17-vuotiaana, ja olin 167, sitte heti seuraavan kerran muutama vuosi sitte, ja oonki 168 😃 Eli varmaan siinä 18v. sitte täs tapaukses
Aamulla ollaan pidempiä, kun selkärangan nivelet saavat nesteytyksen, illalla taas ollaan lyhempiä.
Kaikkihan tämän tiätää, mutta keskipäivän paikkeilla on mitattu 😃
Eikös tyttöjen pituuskasvu lopu pari vuotta kuukautisten alkaminen jälkeen ? Kuukautisten alkamiseen mennessä on suurin osa kasvusta jo kasvettu. Sen jälkeen hidasta kasvua, ehkä pari - max viisi senttiä. Näin yleisimmin.
Totta kai poikkeuksia on, varsinkin jos on saanut suvusta pituusgeenä.
Minulla alkoi kuukautiset kuudennella luokalla, olin noin 160 cm ja kasvoin siitä vielä pari senttiä.
Näin myös koulukavereilla.
Riippuu mistä päin transtyttö on kotoisin. Ecuadorissa tytsyillä tuntuu melat olevan lähes kaikilla 20 senttisiä.
Monesti pitkiksi ( 180 cm ja enemmän ) kasvavilla tytöillä kuukautiset alkavat myöhemmin, vasta 15 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Venytyslaitteet takaisin ja äkkiä niin saadaan pätkistä naks pitkiä.
29/37 vastaaja jos meinaat sitä äärimmäisen tuskallista ja hidasta kuukausia kestävää toimenpidettä, niin kiitos ei. Ei lääkäritkään suosittele sitä sen raakamaisuuden kidutuksen vuoksi ja hydyttömyyyden vuoksi, pituutta kun tulee lisää vain 1-2 cm.
Vierailija kirjoitti:
Luulin olevani 173 cm (mitattiin 17-vuotiaana) mutta olenkin 175 cm (mitattiin sairaaalassa kun olin 30 v).
Parin sentin mittausvirheitä voi helposti sattua. Ryhtikin vaihtelee.
Se loppuu sitten joskus taikka aikaisemmin , ehkäpä jo huomenna.