Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vastinetta ihminen saa maksamilleen verorahoille?

Vierailija
26.04.2026 |

Moni täälläkin jankkaa, että Suomessa saa vaikka mitä "ilmaiseksi", joten te, jotka näin väitätte, listatkaa ihan konkreettisesti, mitä veronmaksaja hyötyy maksamistaan veroista, ja mikä muka täällä on ilmaista. 

Kommentit (197)

Vierailija
141/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto miten typerää porukkaa täällä. Ei veroja makseta pelkästään siksi että oma takamus on turvattu ja itse saa siitä mahdollisimman paljon irti. Kukaan meistä ei elä tyhjiössä. Näin poeettisesti kuvattuna yhteiskunta toimii parhaiten kun vanhukset istuttaa puita tietäen ettei itse ehdi makoilla niiden varjossa tai nauttia niiden hedelmistä.

Ne joilla vaikeuksia ymmärtää tätä on varmaan samoja jotka jättää ostoskärryt keskelle parkkipaikkaa ja ajaa yksin perhepaikoille jne koska minäminä, minun napa on tärkein, entäs minä.

Voimia kaikille edellämainituille elämänne vaikeuksiin.

Vierailija
142/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutus nyt ihan ensimmäisenä tulee mieleen, mukaanlukie kirjat ja jopa ruoka. Palolaitos ja poliisi, tieverkosto. Moni asia ei ole ilmainen, mutta valtavasti halvempi kuin ilman veroja, esim. terveydenhoito.

Ai että koulutus muka ilmainen? Itse olen joutunut ostamaan opiskelukirjat ja työvälineet kun opiskelin sähköalaa.

Joten se itse koulutus oli sulle maksuton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoitusvastike putkiremontista tai julkisivuremontista ei ole meno tt-tuessa eli tarkoittaa, että et saa maksusitoumusta lääkkeisiin apteekkiin.

Vierailija
144/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitto miten typerää porukkaa täällä. Ei veroja makseta pelkästään siksi että oma takamus on turvattu ja itse saa siitä mahdollisimman paljon irti. Kukaan meistä ei elä tyhjiössä. Näin poeettisesti kuvattuna yhteiskunta toimii parhaiten kun vanhukset istuttaa puita tietäen ettei itse ehdi makoilla niiden varjossa tai nauttia niiden hedelmistä.

Ne joilla vaikeuksia ymmärtää tätä on varmaan samoja jotka jättää ostoskärryt keskelle parkkipaikkaa ja ajaa yksin perhepaikoille jne koska minäminä, minun napa on tärkein, entäs minä.

Voimia kaikille edellämainituille elämänne vaikeuksiin.

Terveydenhuoltoon menee 16 miljardia.

Vierailija
145/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat hyvän mielen kun eurot tungetaan ukrainalaisten ahteriin.

Vierailija
146/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahoitusvastike putkiremontista tai julkisivuremontista ei ole meno tt-tuessa eli tarkoittaa, että et saa maksusitoumusta lääkkeisiin apteekkiin.

Eli jos sun rahat ei riitä niin myyt asunnon tai olet ilman lääkkeitä.

Vierailija
147/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpälääke voi maksaa vaikka 2000. No, sulla on säästöjä. Mihin sä eläkkeellä leskeneläkettä tarvitsisit?

Vierailija
148/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi ”ilmainen” perusterveydenhuoltomme maksaa 2100€ vuodessa jokaista suomalaista kohden. 

Eli nelihenkiseltä perheeltä noin 8500€ vuodessa. 

Ja tämä EI SISÄLLÄ erikoissairaanhoitoa, eli niitä kalliita leikkauksia, synnytyksiä, syöpähoitoja jne. Jos otetaan mukaan myös erikoissairaanhoito ja sosiaalipalvelut niin maksamme suunnilleen 4500€ vuodessa per kansalainen. 

Maalaisjärjellä ajatellen on itsestäänselvää että:

- julkishallinto ei ole tehokkain tapa tuottaa palveluita

- kun palvelut ovat käyttäjälleen ”ilmaisia” niin se johtaa aina väärinkäytöksiin

- palvelusta pitäisi maksaa sen joka siitä hyötyykin, ja julkista rahaa pitäisi käyttää vasta jos on tilanne missä henkilön terveys on sellaisessa tilassa ettei hän suoriudu omien terveyspalvelujensa maksuista

- palveluiden todelliset kustannukset piilotetaan veronmaksajilta laittamalla kaikki yhden veroprosentin sisään, tällöin håmärtyy se, että mistä oikein edes maksamme ja kuinka paljon

Valtio pitäisi velvoittaa toimittamaan jokaiselle veronmaksajalle yhteenveto siitä paljonko hän on (laskennallisesti) maksanut mistäkin palvelusta ja montako kertaa vuoden aikana hän on kyseistä palvelua käyttänyt. Valtion tulisi olla tilivelvollinen kansalaisille. 

Luulen että alkaisi nopeasti vaikuttamaan monen mielipiteisiin julkisista palveluista kun saisi kerran vuodessa eritellyn laskun, että sinun vero-%:llasi maksoit julkisesta terveydenhuollosta esim 6800€ ja käytit kyseistä palvelua 0 kertaa. 

Julkinen on tehokkaim tapa tuottaa terveydenhuolto ja vanhustenhuolto esim.

Mitoitukset tulevat laista.

Vierailija
149/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun eläkkeellä oleva vanhempi sanoi ettei pystyisi pitämään omistusasuntoa ja kesämökkiä ilman leskeneläkettä. Hänen oma eläkkeensä olisi niin pieni.

1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä ja 1975 syntyneillä ja nuoremilla se rajattiin 10 vuoteen.

Suunnittelitteko te yhdessä vanhempasi kanssa sinunkin jäämistä leskeneläkkeelle? Miten meinasitte sen hoitaa? Vaikuttaako rajaus suunnitelmiin?

Tässä on kyse sukupolvien välisestä erosta.

Jos sä saat eläkettä vaikka 1000 netto niin putkuremonttivastike ja yhtiövastike voi olla 500.

Rahoitusvastike ei ole meno toimeentulotuessa eikä sitä saa myöskään, jos omistaa kesämökin. 

Eikö se sukupolvien välinen ero perustu epätasa-arvolle naisten ja miesten eläkkeiden kertymisessä aikaisemmin, kun naiset olivat enemmän kotona hoitamassa lapsia?

Vierailija
150/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ajaa valtion tietä pitkin kunnan maksamaan kouluun, jonka edessä joku varastaa hänen autonsa, ajaa sen metsän reunaan ja sytyttää palamaan.

Valtion maksama palokunta sammuttaa tulipalon ja vakltion maksama poliisi tutkii rikoksen ja rosvo saa tuomion valtion maksamassa tuomioistuimessa. Ap saa järkytyksestä huimauskohtauksen ja hänet tutkitaan valtion maksamassa terveyskeskuksessa.

Valtaosassa kuntia ei ole valtion tai kunnan maksamaa palokuntaa, vaan sitä hoitaa kuntalaiset vapaaehtoisesti ja palkatta talkootyönä omalla ajallaan (VPK). Samoin poliisia ei saa suuressa osassa maata paikalle ollenkaan, vaan ne palvelut pyöriin "etänä" netissä.

Teiden kunnosta ei viitsi edes aloittaa, niin surkeita ne monin paikoin on.

Just tämä, tiet ovat hirveässä kunnossa, katuvaloja ei ole. Hammaslääkäriin jonotat vuoden ja pisteenä iin päälle lasten koulu on homeessa. Terveyskeskus on toisessa kunnassa ja sieltäkin saa vain neuvon hakea Buranaa.

Vierailija
151/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos joudut eläkkeellä hoitokotiin niin omistusasunnon kulut otetaan huomioon puoli vuotta ja sen jälkeen koko eläke menee hoitokodille. Omistusasunnon kulut maksetaan säästöillä.

Vierailija
152/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ajaa valtion tietä pitkin kunnan maksamaan kouluun, jonka edessä joku varastaa hänen autonsa, ajaa sen metsän reunaan ja sytyttää palamaan.

Valtion maksama palokunta sammuttaa tulipalon ja vakltion maksama poliisi tutkii rikoksen ja rosvo saa tuomion valtion maksamassa tuomioistuimessa. Ap saa järkytyksestä huimauskohtauksen ja hänet tutkitaan valtion maksamassa terveyskeskuksessa.

Valtaosassa kuntia ei ole valtion tai kunnan maksamaa palokuntaa, vaan sitä hoitaa kuntalaiset vapaaehtoisesti ja palkatta talkootyönä omalla ajallaan (VPK). Samoin poliisia ei saa suuressa osassa maata paikalle ollenkaan, vaan ne palvelut pyöriin "etänä" netissä.

Teiden kunnosta ei viitsi edes aloittaa, niin surkeita ne monin paikoin on.

Just tämä, tiet ovat hirveässä kunnossa, katuvaloja ei ole. Hammaslääkäriin jonotat vuoden ja pisteenä iin päälle lasten koulu on homeessa. Terveyskeskus on toisessa kunnassa ja sieltäkin saa vain neuvon hakea Buranaa.

Koska eläkemaksu palkasta on iso niin veroja ei voi nostaa. Tästä on ollut juttuja netissä.

Vierailija
153/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teistä kenestäkään ei tule nettomaksajaa teidän elämänne aikana.  Teidän maksamat verot tuskin kattavat edes koulutusta ja neuvola järjestelmää. Puhumattakaan ettei ole tietulleja jne. 

Sinun on oltava todella hyvätuloinen että päätyisit suomessa nettomaksajaksi.  

Olen laskenut, että omat kuluttamani etuudet olen jo veroina maksanut. Verojahan ei kerry pelkästään tuloveroina, vaan myös esimerkiksi polttoaineveroina ja arvonlisäveroina. Tänäänkin maksoin ostoksistani (kuiteissa ystävällisesti on valmiiksi eroteltu) yhteensä 24,91€ arvonlisäveroa. Olen hyvää matkaa maksanut jo lasteni käyttämiä yhteiskunnan palveluita, eli olen jo nettomaksaja. En ole huikean suurituloinen, mutta yllättävän paljon veroja tulee maksettua tuollaisia piilotetumpina veroina.

Vierailija
154/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta terveydenhuolto. Ei kiinnosta koulutus. Ei kiinnosta autoilu/muu teillä liikkuminen, varsinkaan hyväkuntoiset tiet ei kiinnosta. Ei kiinnosta uimahallit/kirjastot yms.

Hirmu vähän on syitä mikä henk.koht motivoi maksamaan veroja.

Vierailija
155/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun eläkkeellä oleva vanhempi sanoi ettei pystyisi pitämään omistusasuntoa ja kesämökkiä ilman leskeneläkettä. Hänen oma eläkkeensä olisi niin pieni.

1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä ja 1975 syntyneillä ja nuoremilla se rajattiin 10 vuoteen.

Suunnittelitteko te yhdessä vanhempasi kanssa sinunkin jäämistä leskeneläkkeelle? Miten meinasitte sen hoitaa? Vaikuttaako rajaus suunnitelmiin?

Tässä on kyse sukupolvien välisestä erosta.

Jos sä saat eläkettä vaikka 1000 netto niin putkuremonttivastike ja yhtiövastike voi olla 500.

Rahoitusvastike ei ole meno toimeentulotuessa eikä sitä saa myöskään, jos omistaa kesämökin. 

Eikö se sukupolvien välinen ero perustu epätasa-arvolle naisten ja miesten eläkkeiden kertymisessä aikaisemmin, kun naiset olivat enemmän kotona hoitamassa lapsia?

Nykyään työmarkkinatuesta ei kerry eläkettä. Vain ansiosidonnaisesta kertyy, mutta se leikattiin ja keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.

Vierailija
156/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutus nyt ihan ensimmäisenä tulee mieleen, mukaanlukie kirjat ja jopa ruoka. Palolaitos ja poliisi, tieverkosto. Moni asia ei ole ilmainen, mutta valtavasti halvempi kuin ilman veroja, esim. terveydenhoito.

Koulutus on tosiaan ehkä ainoa joka vielä on ilmaista. Kaikki muu maksaa. Tosin hyväkään ilmainen koulutus ei takaa esim. työllistymistä. Kyllä meillä on todella isot yhteiskunnalliset haasteet. Plus, että Suomi ei enää pärjää palkkakilpailussa. 

Vierailija
157/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista saa nykyään puolitoista vuotta ja sen jälkeen yleistuki, josta ei kerry eläkettä.

Vierailija
158/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sosiaaliturva palautuu välittömästi kiertoon yhteiskuntaan luomaan taloudellista toimeliaisuutta, työpaikkoja ja muita dynaamisia vaikutuksia. Sosiaaliturvan tehokkuus talouden pyörittämisessä on vertaansa vailla.

Vierailija
159/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta terveydenhuolto. Ei kiinnosta koulutus. Ei kiinnosta autoilu/muu teillä liikkuminen, varsinkaan hyväkuntoiset tiet ei kiinnosta. Ei kiinnosta uimahallit/kirjastot yms.

Hirmu vähän on syitä mikä henk.koht motivoi maksamaan veroja.

Käytät sähköä kuitenkin? Suomen sähköverkko on maksettu tosiasiassa suurimmaksi osaksi verotuloilla.

Käyt vessassa? Jätevesihuolto on rakennettu pääosin verorahoilla, vedilaskut kattavat siitä murto-osan.

Vierailija
160/197 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa pitää olla 12 kuukautta töissä saadakseen leikattua ansiosidonnaista. Ja keräysaika 2 vuotta ja 4 kuukautta. Muuten tuo 12 kuukauden keräysaika alkaa alusta.

Ennen keräysaika oli 6 kuukautta.