Mitä vastinetta ihminen saa maksamilleen verorahoille?
Moni täälläkin jankkaa, että Suomessa saa vaikka mitä "ilmaiseksi", joten te, jotka näin väitätte, listatkaa ihan konkreettisesti, mitä veronmaksaja hyötyy maksamistaan veroista, ja mikä muka täällä on ilmaista.
Kommentit (197)
Tee remontit ennen eläkeikää. Pankki ei välttämättä myönnä remonttilainaa eikä vakuutus korvaa vanhoja putkia tai kattoa. Vakuutuksissa on ikäpoistot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia leskeneläkkeen leikkaus nuoremmille oli huono, kun kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon. Etkä saa toimeentulotukea lääkkeisiin, jos omistat kesämökin tai asuntovaunun.
Mihin lääkkeisiin`? Pitääkö leskien syödä jotain lääkkeitä?
No, esim. osa syöpälääkkeistä ei kuulu maksukattoon eikä moni muukaan lääke.
Onko se jotenkin erityisesti leskien ongelma?
No, vanhempana tulee yleensä enemmän sairauksia, eläkeiässä.
Vierailija kirjoitti:
Tee remontit ennen eläkeikää. Pankki ei välttämättä myönnä remonttilainaa eikä vakuutus korvaa vanhoja putkia tai kattoa. Vakuutuksissa on ikäpoistot.
No, ei tietenkään korvaa vanhoja.
Ja mikä järki siinä olisi, että osa maksaisi putkiremontin ja osa saisi sen ilmaiseksi.
Keskimääräinen leskeneläkkeen saaja on 78-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastopalvelut, monet liikunta vaihtoehdot: uimahalli, jäähallit, pururadat, ladut...
Uimahallit eivät ole ilmaisia, eikä jäähallitkaan.
Moni eläkeläinen ei pystyisi pitämään kesämökkiä ilman leskeneläkettä.
Onkohan täällä ollut liian pitkään kaikki niin hyvin että joskut eivät ymmärrä mitä kaikkea verorahoilla katetaan ja miten tämä yhteiskunta toimii?? Pitäisikö tehdä nelivuotinen kokeilu jossa tulonsiirrot lopetetaan kokonaan ja katsotaan mitä mieltä sen jälkeen ollaan? Voi tulla aika isoja yllätyksiä pumpulissa kasvaneille?
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisesta en tiedä, mutta saan huikeita alennuksia esim. lääkärikäynneistä, sairaalahoidoista, lääkkeistä.. ihan vaan julkista liikennettä käyttämällä. Valtiolta se HSLkin saa rahaa, että matkojen hinnat pysyy kurissa.
Katujen yms kunnossapito, vesihuolto, infra yleensäkin.
Muutamia mainitakseni.
Etkö sinä sitten ole käynyt peruskoulua? Kävitkö lapsena neuvolassa? Nämähän ovat täysin ilmaisia olleet sinulle. Jopa koulukyydit, kouluruoka, oppikirjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia leskeneläkkeen leikkaus nuoremmille oli huono, kun kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon. Etkä saa toimeentulotukea lääkkeisiin, jos omistat kesämökin tai asuntovaunun.
Vanheneeko lesket siis eläkeiässä jotenkin enemmän tai nopeammin, sekä sairastavat enemmän kuin muut?
Mun eläkkeellä oleva vanhempi sanoi ettei pystyisi pitämään omistusasuntoa ja kesämökkiä ilman leskeneläkettä. Hänen oma eläkkeensä olisi niin pieni.
1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä ja 1975 syntyneillä ja nuoremilla se rajattiin 10 vuoteen.
Lapseni ovat käyneet koulunsa, nyt kaksi nuorinta saavat vielä lukiokirjat ja läppärinkin ilmaiseksi käyttöönsä. Yhden lapsen hampaat oiottiin ilman, että minun piti maksaa siitä mitään. Itse kävin juuri tällä viikolla hammaspäivystyksrssa rikkoontuneen hampaan takia -tästä tulee lasku, mutta pienempi kuin yksityisellä. Ajoin tänäänkin autollani tiellä, johon berorahani ovat menneet.
Ja olen myös ITSE kouluttautunut yhteiskunnan maksamana korkeakoulututkintoon asti. Umpisuoleni (umpilisäke siis) leikattiin, maksoin siitä yhteensä pari sataa. Olis sairauspäivärahalla kotona, sen maksoi Kela, eli veronmaksajien rahoilla sairastin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanheneeko lesket siis eläkeiässä jotenkin enemmän tai nopeammin, sekä sairastavat enemmän kuin muut?
Täh?
No, jos sä saat omaa eläkettä 1200 etkä saa leskeneläkettä ja sairastut niin myyt mökin pois. Leski saa tohon leskeneläkettä lisäksi puolet puolison eläkkeestä eli noin 500 -1500.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus nyt ihan ensimmäisenä tulee mieleen, mukaanlukie kirjat ja jopa ruoka. Palolaitos ja poliisi, tieverkosto. Moni asia ei ole ilmainen, mutta valtavasti halvempi kuin ilman veroja, esim. terveydenhoito.
Ai että koulutus muka ilmainen? Itse olen joutunut ostamaan opiskelukirjat ja työvälineet kun opiskelin sähköalaa.
Verrattuna muihin maihin, joissa opiskelu maksaa yli 10000 euroa vuodessa niin Suomessa on vähän liiankin edullista opiskella. Kirjojen ja ylioppilaskunnan maksujen lisäksi pitäisi olla kunnon lukukausimaksut EU:n ulkopuolisille opiskelijoille. Kirjaimellinen hinta veronmaksajille kun kuitenkin vähintään on noin 15 000 euroa vuosi.
Jos sun puoliso menehtyy ja saa eläkettä 2000 niin saat leskeneläkettä 1000 euroa oman eläkkeen lisäksi, jos saat esim omaa eläkettä 1300 netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastopalvelut, monet liikunta vaihtoehdot: uimahalli, jäähallit, pururadat, ladut...
Uimahallit eivät ole ilmaisia, eikä jäähallitkaan.
Nimenomaan. Jäähallien käytöstä ainakin jääkiekkoilijat maksavat täysin käyvän hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Jos sun puoliso menehtyy ja saa eläkettä 2000 niin saat leskeneläkettä 1000 euroa oman eläkkeen lisäksi, jos saat esim omaa eläkettä 1300 netto.
Helpompi on laskuja maksaa 2300 netolla kuin 1300 netolla.
Vierailija kirjoitti:
Mun eläkkeellä oleva vanhempi sanoi ettei pystyisi pitämään omistusasuntoa ja kesämökkiä ilman leskeneläkettä. Hänen oma eläkkeensä olisi niin pieni.
1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä ja 1975 syntyneillä ja nuoremilla se rajattiin 10 vuoteen.
Suunnittelitteko te yhdessä vanhempasi kanssa sinunkin jäämistä leskeneläkkeelle? Miten meinasitte sen hoitaa? Vaikuttaako rajaus suunnitelmiin?
Teistä kenestäkään ei tule nettomaksajaa teidän elämänne aikana. Teidän maksamat verot tuskin kattavat edes koulutusta ja neuvola järjestelmää. Puhumattakaan ettei ole tietulleja jne.
Sinun on oltava todella hyvätuloinen että päätyisit suomessa nettomaksajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelitteko te yhdessä vanhempasi kanssa sinunkin jäämistä leskeneläkkeelle? Miten meinasitte sen hoitaa? Vaikuttaako rajaus suunnitelmiin?
Tässä on kyse sukupolvien välisestä erosta.
Jos sä saat eläkettä vaikka 1000 netto niin putkuremonttivastike ja yhtiövastike voi olla 500.
Rahoitusvastike ei ole meno toimeentulotuessa eikä sitä saa myöskään, jos omistaa kesämökin.
Ai että koulutus muka ilmainen? Itse olen joutunut ostamaan opiskelukirjat ja työvälineet kun opiskelin sähköalaa.