Onko se muka jotenkin outoa jos naisella ei ole ystäviä mutta kumppani löytyy?
Kommentit (64)
Ap: Voisitko kuvitella tilanteesi muuttumisen siten, että puolisosi kuolisi ja jäisitkin ihan yksin ilman yhden yhtäkään ystävää. Meinaatko edellisen kaltaisessa tilanteessasi pärjäävän ihan yksin ilman edes sitä yhtäkään ystävää tai lähisukulaistasi, jos ei edes enää niitä läheisiä sukulaisiakaan sinulla olisi enää hengissäkään. Edesmenehtyneen lähisukulaisethan eivät ole sinun....
Tuntisitko itsesi todellakin hyljätyksi orvoksi maailman yksinäisimmäksi reppanaksi?
Niin, ystävyyden ylläpito vaati aktiivisuutta, että edes pari kertaa vuodessa on yhteydessä. Jos aina nyhjää vain puolison kanssa ja sitten kymmenen vuoden päästä ihettelee kun ei ole muita ystäviä, niin onko ihme. Puoliso voi myös joku päivä kuolla tai muuten lähteä, sittenkö vasta on aikaa ystäville? Onko sitten ketään jolle soittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse henkilökohtaisesti ihmettelen enemmän pariskuntia, joille kaverit ovat tärkeämpiä kuin oma puoliso. Minusta se on outoa.
Hrr, tulee ihan mieleen isäni, joka yritti estää äitini ystävyyssuhteet.
Äitini ehkä n. kerran kuussa näki ystäviään ja isäni alkoi aina painostaa: "etkö voi jäädä viettämään iltaa minun kanssani, onko ke6 ystävät tärkeämpiä kuin minä".
Tuota kutsutaan Emotionaaliseksi manipuloinniksi.
Jos elämäsi on kaventunut parisuhteen perustamisen jälkeen, kannattaa tutustua gaslightingiin. Minimointia, mitätöimistä, todellisuuden kieltämistä, epäilysten luomista, syyttämistä. Kumppani eristää "uhrin" ympäristöstään, saaden sinut uskomaan, että sukulaisesi ja ystäväsi eivät arvosta sinua. Erottamalla "uhrin" läheisistään, kumppani varmistaa, että olet riippuvainen vain häenstä.
Tällaista psykologista väkivaltaa sen eri muodoissa ja asteissa, lienee usein parisuhteissa, joissa "uhrin" elämä on kaventunut, siitä mitä se oli ennen. Toiminta on niin hienovaraista, että useat eivät tajua tilannetta lainkaan.
Ei minulla ole koskaan ollut ns ystävää. Olen introvertti, en tunne koskaan yksinäisyyttä. Naimisissa olemme olleet vuosikymmeniä.Näin on hyvä.