Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1
Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.
Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?
Kommentit (3707)
Vierailija kirjoitti:
Outoa nämä simulaattori työt. Vie niin paljon aikaa pois kotoa. Eikö olisi kannattanut tehdä niitä hääkuvauksia? Silloin oli Olle ainakin enemmän kotona.
Hääkuvauksissa menee niin paljon aikaa ja saa varmasti niin paljon vähemmän palkkaa. Jos muutaman kerran vuodessa on tuollainen kiertue ja on silloin pari viikkoa pois kotoa, niin ei se minun mielestä oo paljon. Jos muuten tekee kotoa käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole vieläkään selvinnyt, millä perusteella vain vl-yhteisössä on vl-uskon mukaan Pyhä Henki eikä esimerkiksi muissa luterilaisissa seurakunnissa.
Siellä missä ei eletä eikä saarnata Raamatun mukaan, ei voi olla pyhää henkeä.
Elävätkö kaikki vl:t Raamatun mukaan? Eikö kukaan muu luterilainen elä? Mistä ihmeestä vl:t tietävät, miten miljoonat muut luterilaiset elämäänsä tarkalleen ottaen elävät?
Näin vl:na kommentoin, että eivät kaikki lestadiolaiseen liikkeeseen kuuluvat elä Raamatun mukaan.
Edelleen, "lestadiolaisuus" on liikkeen nimi, jossa saarnataan tietynlaista uskoa, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki liikkeeseen näennäisesti kuuluvat uskoisivat opetuksen mukaisesti. Eihän näin ole luterilaisessa kirkossakaan. Esimerkiksi kirkon virallisen opin mukaan avioliitto on vain miehen ja naisen välinen liitto (tämä ei ole muuttunut vaan löytyy ev-lut. kirkon sivuilta), mutta silti jotkut papit vihkivät samaa sukupuolta olevia avioliittoon ja ajattelevat ja toimivat eri tavoin mitä kirkko opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa Herra/Rouva Papukaija (papukaijaksi syyttelevä),
eikö sinulla ole mitään syvällisempää kommentoitavaa kyseiseen tekstiin liittyen?
Ei. Ne samat sanat on toistuneet täällä pienoisin variaatioin jo lukemattomia kertoja. Samalla vaivalla kun ylipäänsä vastaa, miksi ei vastaa omilla ajatuksilla/sanoilla/pohdinnoilla? Virren värssyt myös yksi tympeä tapa "keskustella". Tekoälylläkin on enemmän omia ajatuksia kuin näillä papukaijoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole vieläkään selvinnyt, millä perusteella vain vl-yhteisössä on vl-uskon mukaan Pyhä Henki eikä esimerkiksi muissa luterilaisissa seurakunnissa.
Elävätkö kaikki vl:t Raamatun mukaan? Eikö kukaan muu luterilainen elä? Mistä ihmeestä vl:t tietävät, miten miljoonat muut luterilaiset elämäänsä tarkalleen ottaen elävät?
Elävässä uskossa oleva haluaa noudattaa Jumalan tahtoa, joka Raamatussa kerrotaan. Siis haluaa, vaikkei toki aina onnistu.
Varmasti moni muukin voi teoillaan noudattaa Raamatun sanaa, mutta tarvitaan myös elävä usko.
Tietenkään ei voi toisten luterilaisten elämästä tietää. Sen kuitenkin tiedän, että elävä usko panee ihmisen etsimään juuri sen Jumalan seurakunnan, jossa on oikea usko ja Pyhä Henki. ”Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa”
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikki aina pakko sanoa ääneen? Eikö jotain voi jättää sanomatta, varsinkin kun huomaa että toinen ei kirjoittanut provotakseen vaan yritti aidosti vastata kysymykseen?
Edellisen viestin kirjoittaja kommentoi vielä:
Olen itse avoin keskustelulle, myös kritiikille ja kyseenalaistamiselle. Itse asiassa se tekee hyvää myös omalle uskolle, kun joutuu miettimään syvällisesti oman uskon perustaa.
En siis ole se, jonka tekstistä koit myötähäpeää, mutta jotta keskustelu olisi hedelmällistä, pitäisi olla valmis hyväksymään erilaisia tapoja ilmaista näkemyksensä ja yrittää vastata toiselle sen pohjalta. Tällaiset myötähäpeä-/papukaija-kommentit eivät auta keskustelua mihinkään.
-vl, joka tykkää keskustella monipuolisesti, monelta kannalta asioita katsoen ja muut huomioon ottaen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin vl:na kommentoin, että eivät kaikki lestadiolaiseen liikkeeseen kuuluvat elä Raamatun mukaan.
Edelleen, "lestadiolaisuus" on liikkeen nimi, jossa saarnataan tietynlaista uskoa, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki liikkeeseen näennäisesti kuuluvat uskoisivat opetuksen mukaisesti. Eihän näin ole luterilaisessa kirkossakaan. Esimerkiksi kirkon virallisen opin mukaan avioliitto on vain miehen ja naisen välinen liitto (tämä ei ole muuttunut vaan löytyy ev-lut. kirkon sivuilta), mutta silti jotkut papit vihkivät samaa sukupuolta olevia avioliittoon ja ajattelevat ja toimivat eri tavoin mitä kirkko opettaa.
Yksi syy, miksi minusta tuli vl-yhteisössä hylkiö, oli se, että olin "liian uskovainen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Pyhä Henki yksilöllä vai yhteisöllä? Tuo mitä kirjoitat kuulostaa siltä, kuin se olisi yhteisöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa Herra/Rouva Papukaija (papukaijaksi syyttelevä),
eikö sinulla ole mitään syvällisempää kommentoitavaa kyseiseen tekstiin liittyen?
Ei. Ne samat sanat on toistuneet täällä pienoisin variaatioin jo lukemattomia kertoja. Samalla vaivalla kun ylipäänsä vastaa, miksi ei vastaa omilla ajatuksilla/sanoilla/pohdinnoilla? Virren värssyt myös yksi tympeä tapa "keskustella". Tekoälylläkin on enemmän omia ajatuksia kuin näillä papukaijoilla.
Ehkä kaikki eivät osaa sanoittaa omia ajatuksiaan niin hyvin mutta allekirjoittavat esimerkiksi jonkin tekstin, jonka joku muu on kirjoittanut. Kaikki eivät ole kirjallisesti ja kielellisesti niin lahjakkaita. Myönnän kyllä, että parasta keskustelua on sellainen, jossa asiat avataan omin sanoin, mutta kaikista ei suoraan sanottuna ole siihen tai se on vaikeaa ja he yrittävät parhaansa mukaan löytää muun väylän ilmaista se, miten he ajattelevat. Minusta jos on jokin hyvä teksti, jonka itse allekirjoittaa, voi sen tänne copy-pastettaa, jos se on ainoa tapa millä osaa ilmaista ajatuksensa.
-vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Pyhä Henki yksilöllä vai yhteisöllä? Tuo mitä kirjoitat kuulostaa siltä, kuin se olisi yhteisöllä.
Olen eri kuin jolle vastaat, mutta itse näen, että se on enemmänkin yksilöllä kuin yhteisöllä. Toki yhteisöä tarvitaan sen ylläpitämiseen ja säilyttämiseen, mutta ei se, että kuuluu nimellisesti johonkin yhteisöön, tarkoita välttämättä että henkilöllä olisi itsellään pyhä henki.
Mutta tämä on oma ajatukseni, en tiedä allekirjoittavatko muut saman.
Saa myös vapaasti sanoa, jos näkee itse asian toisin - itse asiassa kiinnostaisi kuulla, jos jollakulla on erilainen käsitys. En ole itsekään 100% varma, onko oma ajatukseni oikea.
-vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy, miksi minusta tuli vl-yhteisössä hylkiö, oli se, että olin "liian uskovainen".
Mitä tarkoitat tällä?
T. vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri kuin jolle vastaat, mutta itse näen, että se on enemmänkin yksilöllä kuin yhteisöllä. Toki yhteisöä tarvitaan sen ylläpitämiseen ja säilyttämiseen, mutta ei se, että kuuluu nimellisesti johonkin yhteisöön, tarkoita välttämättä että henkilöllä olisi itsellään pyhä henki.
Saa myös vapaasti sanoa, jos näkee itse asian toisin - itse asiassa kiinnostaisi kuulla, jos jollakulla on erilainen käsitys. En ole itsekään 100% varma, onko oma ajatukseni oikea.
-vl
Minä olen samaa mieltä kanssasi. Olen se vl, jota tässä on kritisoitu. Minustakin paraasta on, jos ehtii kirjoittaa ajatuksensa rauhassa omin sanoin.
On kuitenkin arkipäivä, ja olen tässä samalla käynyt kaupassa, tehnyt ruuan ja nyt laitan pyykkejä. Siksi vain pikainen linkitys ja lainaus Päikkäristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vl
Minä olen samaa mieltä kanssasi. Olen se vl, jota tässä on kritisoitu. Minustakin paraasta on, jos ehtii kirjoittaa ajatuksensa rauhassa omin sanoin.
On kuitenkin arkipäivä, ja olen tässä samalla käynyt kaupassa, tehnyt ruuan ja nyt laitan pyykkejä. Siksi vain pikainen linkitys ja lainaus Päikkäristä.
Juu, ymmärrän hyvin. Joskus on myös yksinkertaisesti kiire eikä ehdi vastata sen perusteellisemmin. Minusta kuitenkin on myös keskusteluun osallistumista sekin, että jos linkittää jonkin tekstin, jonka kokee vastaavan omia käsityksiä ja arvomaailmaa. Esimerkiksi Rovaniemen kirkkoherra Ilari Kinnunen (vl) on sanoittanut niin hyvin uskoaan tässä kirjoituksessa, että olen joskus linkittänyt kyseisen kirjoituksen aikaisemminkin ketjuun.
https://www.kaleva.fi/onko-vanhoillislestadiolaisuus-tarpeeton-kirkolle…
-t. se toinen vl
(Ps. mukavaa arkipäivän jatkoa!)
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun ovat pidättäytyneet maallisesta mediasta trolleineen ja algoritmeineen.
Mutta tuohan on nyt muuttumassa, kun lestadiolaiset palstailevat täälläkin riitelemässä milloin naapurin Kaisan ja milloin Pietarin trollitoimiston Pavelin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vl
Eli pieni, pääasiassa pohjoissuomalainen yhteisö sisältää suuren keskittymän ihmisiä, joilla on Pyhä Henki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun ovat pidättäytyneet maallisesta mediasta trolleineen ja algoritmeineen.
Mutta tuohan on nyt muuttumassa, kun lestadiolaiset palstailevat täälläkin riitelemässä milloin naapurin Kaisan ja milloin Pietarin trollitoimiston Pavelin kanssa.
Keskustelun aihe ei ole vitsi, mutta pakko myöntää että nauroin tälle viestille XD Niin, itse asiassa on ihan todennäköistäkin, että on saattanut Moskovan Matveillekin joskus vastata (en nyt tarkoita teitä viimeisimpiä keskustelijoita kuitenkaan)
-vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa nämä simulaattori työt. Vie niin paljon aikaa pois kotoa. Eikö olisi kannattanut tehdä niitä hääkuvauksia? Silloin oli Olle ainakin enemmän kotona.
Hääkuvauksissa menee niin paljon aikaa ja saa varmasti niin paljon vähemmän palkkaa. Jos muutaman kerran vuodessa on tuollainen kiertue ja on silloin pari viikkoa pois kotoa, niin ei se minun mielestä oo paljon. Jos muuten tekee kotoa käsin.
Suomessa on ylipäätään vähän ihmisiä, jotka pystyvät itsensä kuvaustöillä freelancerina elättämään.
Minua jaksaa hämmentää, miten moni vl kuvittelee evankelis-luterilaisten elävän jotenkin paheellista elämää. Esimerkkinä oma elämäni, joka ei mielestäni poikkea kovinkaan monen vl-perheenäidin elämästä:
-perheessä lisäkseni mies ja jälkikasvua, yhdessä hoidetaan jälkikasvun asiat ja koti
-kumpikin perheen aikuisista käy töissä
-perheessämme ei käytetä alkoholia, ei kiinnosta, emmekä koe terveyden kannalta alkoholia hyväksi (emme koskaan käy baareissa tms, ei myöskään kiinnosta paikat, joissa pyörii humalaisia)
-ei tupakoida tai käytetä muitakaan päihteitä
-uskollinen perinteinen avioliitto on meille arvokas asia, ollaan myös hyvin perhekeskeisiä
-viihdytään kotona, matkustellaan Suomessa sukuloiden
-harrastan vesijumppaa, sanaristikoita ja lukemista, mies frisbeegolfaa, maastopyöräilee, pelaa lautapelejä ja tietokonepelejä
-usko on meille tärkeä asia, Raamattua luetaan joka viikko, käymme usein kirkossa ja rukoillaan päivittäin, Raamatun opit ovat meille tärkeitä
Ainoa isompi ero vl-perheisiin on, että meillä kuunnellaan monenlaista musiikkia ja katsotaan tv-sarjoja/elokuvia.
Vierailija kirjoitti:
Minua jaksaa hämmentää, miten moni vl kuvittelee evankelis-luterilaisten elävän jotenkin paheellista elämää. Esimerkkinä oma elämäni, joka ei mielestäni poikkea kovinkaan monen vl-perheenäidin elämästä:
-perheessä lisäkseni mies ja jälkikasvua, yhdessä hoidetaan jälkikasvun asiat ja koti
-kumpikin perheen aikuisista käy töissä
-perheessämme ei käytetä alkoholia, ei kiinnosta, emmekä koe terveyden kannalta alkoholia hyväksi (emme koskaan käy baareissa tms, ei myöskään kiinnosta paikat, joissa pyörii humalaisia)
-ei tupakoida tai käytetä muitakaan päihteitä
-uskollinen perinteinen avioliitto on meille arvokas asia, ollaan myös hyvin perhekeskeisiä
-viihdytään kotona, matkustellaan Suomessa sukuloiden
-harrastan vesijumppaa, sanaristikoita ja lukemista, mies frisbeegolfaa, maastopyöräilee, pelaa lautapelejä ja tietokonepelejä
-usko on meille tärkeä asia, Raamattua luetaan joka viikko, käymme usein kirkossa ja rukoillaan päivittäin, Raamatun opit ovat meille tärkeitä
Ainoa isompi ero vl-perheisiin on, että meillä kuunnellaan monenlaista musiikkia ja katsotaan tv-sarjoja/elokuvia.
MInä voin omasta puolestani vastata, että en kuvittele ei-vl:ien elävän keskimääräisesti sen "paheellisempaa" elämää kuin vl:ienkään.
En tiedä, ajattelevatko osa sitten niin. Ehkä oma taustani vaikuttaa siihen, että olen tottunut olemaan paljon myös ei-vl-ihmisten kanssa lapsesta asti, enkä koe, että he näin keskimäärin eläisivät hirveän erilaista elämää kuin vl:t. Toki sellaisiakin on, mutta ei edes valtaosa.
Ja en nyt tiedä onko teilläkään edes tuo musiikki- ja tv-asia niin erilainen kuin vl-perheissä nykyään. Kuten ketjussa jo tuli aikaisemmin ilmi, niin suhtautuminen tv-ohjelmiin on muuttunut ja en tiedä juuri ketään, joka ei katsoisi ainakin jotakin tv-ohjelmaa tai elokuvia joskus, vaikka Avaraa luontoa edes.
Myös musiikkiasia on muuttunut ja itse kuuntelen kyllä monenlaista musiikkia. Olen kyllä tarkka sanojen suhteen, mutta jos niissä ei ole mitään pahaa, kuuntelen kyllä kevyempääkin kuin pelkkää klassista ja hengellistä musiikkia.
Eli toivon, että tässä ketjussa ei ajateltaisi, että kaikki vl:t pitäisivät ei-vl:ia jotenkin elämäntavoiltaan "syntisinä" - ainakin oman kokemukseni mukaan suurin osa ei näin tee. Mutta en epäile sitä, etteikö joukossa voisi olla sellaisiakin, joilla jostain kumman syystä voi olla tällaisia ennakkoluuloja.
-vl
Kysymys: kun vl-väki on perustellut maallisen musiikin kuuntelemattomuutta sillä, että se voi mennä jalan alle ja johtaa seksiin.
Entäs avioliitossa elävät ihmiset? Miksi olisi pahasta, jos joku kappale kertoisi rakkaudesta ja kannustaisi avioseksin toteuttamiseen? Eihän avioseksi syntiä ole?
Onko kaikki aina pakko sanoa ääneen? Eikö jotain voi jättää sanomatta, varsinkin kun huomaa että toinen ei kirjoittanut provotakseen vaan yritti aidosti vastata kysymykseen?