Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tori-ostaja, miksi et tule reippaasti ovelle soittaa ovikelloa?

Vierailija
30.07.2026 |

En ymmärrä Tori-ostajia, jotka jää himmailee jonnekkin pihalle tai taloyhtiön parkkipaikalle ja laittaa toriviestiä et "olen täällä" tms. Miksi ei vain kävele ovelle ja soita ovikelloa, JOS ei ole erikseen muuta sovittu? Mulla ei tulis mieleenkään jäädä minnekkään odottelee ja laittaa viestiä tyyliin "täällä olen". Häh?? Ihme hommaa. Kerran yks ostaja ajoi autolla oven eteen ja autosta laittoi viestiä et "olen tässä". Täh? Kävele nyt hyvä ihminen autosta ulos ja hae tavara, minunko se pitäis autolle kuskata. Nuori ihminen eikä mitään oltu sovittu et tuon ulos. Suurin osahan ajaa pihaan/oven eteen ja osaa nousta autosta, soittaa ovikelloa ja kaupat hoituu siinä ovella, eteisessä tai oven ulkopuolella. Mut jotkut ei vaan osaa. 

Eri tosiaan jos on joko ostajan tai myyjän puolelta ehdotettu, et nähdään ulkona pihalla/parkkipaikalla tms. Jos mitään ei ole sovittu, niin oletan, että ostaja tulee soittaa ovikelloa. En itse päivystä puhelimen ääressä ja välttämättä edes huomaa niitä "täällä olen" (siia missä?) viestejä, saatan touhuta jotain muuta siinä odotellessa ostajaa kun en jaksa päivystää ja odottamalla odottaa. Jos edullisesta tavarasta kyse, niin yleensä jätän oven taakse ja voi hakea siitä ihan itsekseen. 

Tänään oli taas tuollaiset täällä olen -kaupat, en sitte tiiä missä olivat, mieheni ei ollu nähnyt ketään kun tuli kaupasta just siihen aikaan kun viestinoli tullut. Ehkä odotelleet autossa taloyhtiön vieraspaikalla..joka ei siis kaukana meidän asunnosta. Noh, mulla oli ovi raolleen kun olin just käyny varastossa ja ajattelin et kohta ostajakin tulee. No sit normaalisti juttelin jotain mieheni kanssa niin kuului joku rykäisyn tapainen, oli ostaja siellä vähän kauempana ovesta..liekö miten kauan siinä ollut ja kuunnellut..heh. mut siis miksei vaan soita kelloa tai vaikka reilusti koputa oveen tai huhuile et moiiii, tultiin se kukkaruukku mikä lie hakemaan. 

Ymmärrän, et jotkut nimenomaan haluaa hoitaa kaupat jossai parkkiksella tai tuo tavaran kerrostalon alaovelle. Mut ainakin itse ostajana olen näistä jo ennen hakua tietoinen. Eli jos myyjä ei anna tarkkaa osoitetta, niin menen vaan alaovelle. Mut yleensä etukäteen kysyn et mikä on tarkka osoite, onko ovikoodia vai tuotko siis siihen alaovelle/ulos tms enkä vaan mene sinne ja laita viestiä et täällä olen. Jos joku multa kysyy et voitko tuoda postilaatikoille/kadun varteen/parkkikselle niin asia on erikseen. Voin tuodakin ja silloin tajuan seurata puhelinta tai pyydän soittamaan kun on paikalla koska viestejä ei aina huomaa jos hommaa jotain muuta ostajaa odotellessa. 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? 

Paras oli yks ostaja, joka kysyi osoitetta (en antanut ihan tarkkaa osoitetta vielä tässä vaiheessa) ja sitten sanoi et hänen tyttönsä asuu lähellä ja voi hakea huomenna. Minulle huominen sopi ja kysyin sopisiko tyttärellesi tulla esim klo 12 aikaan. No oletin tietenkin et hän kysyy tytöltään ja vastaa minulle sopiiko tai ehdottaa puolestaan jotain muuta aikaa. Ei kuulunut mitään. Tuli huominen ja aamulla katoin ettei ole vastannut. No lähdin sitten jossai vaiheessa asioille niin eiköhän ollut tullut klo 12.10 toriviesti et tyttäreni on nyt siellä odottamassa. Olin ihan et whatttt??  Tää oli siis ihan uskomaton tapaus. Aikaa ei oltu mitenkään lyöty lukkoon, viimeisin viesti et oli siis mun kysymys sopiiko klo 12. 

Kerran taas tein virheen ja annoin koko osoitteen ennenku oli ajasta sovittu. Niin ostaja ehdotti et sopiiko tunnin päästä. En katsonut viestejä siinä välissä niin ostaja tulla tupsahti ovelle. Ilman et siis olin vastannut mitään ja haku ajankohtaa ei oltu lyöty lukkoon. Hyvä kun satuin olee kotona, ei turhaan ajellut hakemaan. 

Vierailija
2/17 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talossa on alaovi jatkuvasti lukossa, niin hankala tulla kenenkään kelloa soittamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talossa on alaovi jatkuvasti lukossa, niin hankala tulla kenenkään kelloa soittamaan.

Kyse siis omakoti- tai rivitalosta. Toki ovikoodinkin voi antaa ostajalle jos sitä haluaa jaella tai voi soittaa summeria. Itse monesti soittanut summeria ja kerrostalossakin mennyt sinne 7. kerrokseen hakemaan. Toki jos myyjä halunnut tuoda ovelle niin olen siitä tietoinen jo ennen sinne menoa.

Vierailija
4/17 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin turun keskustaan hakemaan 10€ juttua. Niin ei myyjä antanut mulle muuta sijaintia kuin se parkkipaikka. Eikä edes numeroaan joten siellähän mä päivystin pihalla niitä toriviestejä laittamassa

Se on se yleisin syy 

Vierailija
5/17 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin reippaasti ovelle soittamaan kelloa sovittuna päivänä sovittuun aikaan. Kukaan ei avannut. Huhuilin ja koputteli siellä aikani. Sitten laitoin viestin että olen oven takana. Ei vastausta. Odottelin puoli tuntia ja ajoin takaisin kotiin.

Seuraavana päivänä tuli myyjän vastaus, koska tulet hakemaan. Ne kaupat jäi siihen. Ajoin jo 4 tuntia edestakaisin, uudestaan en tee samaa.

Vierailija
6/17 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa osaa homman, mut sit on näitä himmailijoita joukossa. Ei viitsisi alkaa kaikkia ohjeistaa et "voi ajaa asunnon eteen, tule reippaasti vain soittamaan ovikelloa elä jää minnekään odottelee" kun enhän tiedä onko tulossa autolla vai bussilla ja jos tulee autolla, ajaako mielummin vieraspaikalle mitä joutuu oven eteen ajaessa peruuttelee.. no vois laittaa et voi ajaa oveen eteen tai vieraspaikalle.. tyhmää olis tuollainen paapominen, minusta ostaja voi halutessaan itse kysellä etukäteen et voiko minne jättåä auton tai voiko ajaa asunnon eteen, en ole katsonut tarpeelliseksi kysymättä ohjeistaa kun suurin osa kuitenkin selviää hommasta hyvin. Osa ajaa parkkikselle ja alkaa viestittelee tyylii et olen tässä, minne ajan.. no ajaisitko vieraspaikalle tai ovelle sitte... Äly hoi. Ei mikääm vaikea taloyhtiö kuitenkaan vaan tosi yksinkertainen. Luultavasti haluavat vaan et vastaan, et voin tuoda sinne. Hohhoi. 

Vierailija
7/17 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen tämä maailma on. Toiset varmistavat näin myös sijainnin paikkansapitäväksi ensin, koska eivät halua nolata itseään. Hyvin yleistä ja tätä päivää.

Vierailija
8/17 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin turun keskustaan hakemaan 10€ juttua. Niin ei myyjä antanut mulle muuta sijaintia kuin se parkkipaikka. Eikä edes numeroaan joten siellähän mä päivystin pihalla niitä toriviestejä laittamassa

Se on se yleisin syy 

No tässähän on sitten etukäteen sovityu et parkkiksella tehdääb kaupat. Kyse on nyt siitä et annan tarkan osoitteen niin ostaja jää sinne parkkikselle tai jonnekki kulmille viestittelemään et olen täällä. Ilman et es sanoo missä tarkemmin. Mä oon aina et täh, niin? Olet siellä jossain miksi et vain tule tänne Liisankuja 4 C 2 asunnolle?? Ilmeisesto ne olettaa et päivystän puhelimella koko ajan ja tuon tavaran sinne jonnekki minne lie ilman et on sovittu mitään

Vierailija
9/17 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin reippaasti ovelle soittamaan kelloa sovittuna päivänä sovittuun aikaan. Kukaan ei avannut. Huhuilin ja koputteli siellä aikani. Sitten laitoin viestin että olen oven takana. Ei vastausta. Odottelin puoli tuntia ja ajoin takaisin kotiin.

Seuraavana päivänä tuli myyjän vastaus, koska tulet hakemaan. Ne kaupat jäi siihen. Ajoin jo 4 tuntia edestakaisin, uudestaan en tee samaa.

Olet toiminut ihan oikein, myyjä ei. Kaikenlaista sitä onkin. 

Vierailija
10/17 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka antaa ositeensa? Niitä myydään netissä ja hups. Oletkin kohta vainottu... jos olet onnekas.

Vierailija
11/17 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat varovaisia, kun ei tiedä, mitä sieltä oven takaa voi tulla vastaan. Esimerkiksi krapulainen äijä pelkässä aamutakissa, joka tokaisee 'käyhän tyttö peremmälle'.  Ilmoitin, että tuotkos tähän ovelle. 

Vierailija
12/17 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä antaa omaa tarkkaa osoitetta. Usein teen niin että sovimme jonkin paikan jonne jätän sovitun tuotteen niin aikataulunkaan kanssa ei ole niin väliä. 

Vierailija
13/17 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan älytöntä antaa omaa tarkkaa osoitetta. Usein teen niin että sovimme jonkin paikan jonne jätän sovitun tuotteen niin aikataulunkaan kanssa ei ole niin väliä. 

Hah, olen tehnyt tuhansia? kauppoja tässä 20vuoden aikana myyjän ja ostajan roolissa ja suurin osa antaa tarkan osoitteen josta haen. Ja kuten aloituksessa sanoin, itse ja moni muukin jättää edullista tavaraa oven taakse, autokatokseen tms et voi hakea siitå ja maksaa etukäteen rai hakiessa mobilepaylla. Eli ei tarvi olla itse edes paikalla. Tai päivystää vaikka onkin kotona. Hyvin on menneet kaupat tähän asti. Suurin osa kuitenkin rehellisiä ihmisiä. 

Vierailija
14/17 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, olen tehnyt tuhansia? kauppoja tässä 20vuoden aikana myyjän ja ostajan roolissa ja suurin osa antaa tarkan osoitteen josta haen. Ja kuten aloituksessa sanoin, itse ja moni muukin jättää edullista tavaraa oven taakse, autokatokseen tms et voi hakea siitå ja maksaa etukäteen rai hakiessa mobilepaylla. Eli ei tarvi olla itse edes paikalla. Tai päivystää vaikka onkin kotona. Hyvin on menneet kaupat tähän asti. Suurin osa kuitenkin rehellisiä ihmisiä. 

Itse yritän päästä mahdollisimman våhällä joten jos sovitaan etukäteen et tuon parklikselle niin annan nuneton er soita kun olet siinä. En siis mene napottamaan sinne sovittuna aikana kun jotkut on myöhäsdä sen vartinkin ja ilmoittaa vasta sillon kun pitäs jo olla siinä paikalla. Helpommalla pääsee kun antaa osoitteen ja tulevat ovikelloa soittaa. voi vaikka alusvaatteissa mennä ovelle avaa..no vitsi vitsi. No kuitenki voi tehdä omia juttuja eikä tarvi odottamapöa odottaa millon  se soittaa, millo  mennä parkkikselle tms eilä pukeutua ainakaan ulkovaatteisiin (esim talvella)

Ap, olen useamman viestin tähän ketjuun kirj, unohtunu laittaa ap

Vierailija
15/17 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina vahvistaa viimeisessä viestissä aika ja paikka ja tehdä kysymys, että onko tämä toiselle ok? Voi myös pyytää,  että ilmoita, jos meinaat myöhästyä.

Vierailija
16/17 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Asut sitten varmaan jossain tuppukylässä. Ihan normi käytäntö pääkaupunkiseudulla sopia tapaaminen oven ulkopuolella, tai anta tarkemmat koordinaatit ja koodit vasta sitten kun ostaja on varmasti paikalla.

Vierailija
17/17 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallista olisi myyjän mennä ovelle vastaan, niin ostaja tietää olevansa oikeassa paikassa. Varsinkin jos kyse on esim. rivitalosta, niin ostajan ei tarvitse hiippailla kaikkien ovella.

Itse en tykkää yhtään ovikellon äänestä, ja olen siksikin valmiina ovella. Mistä tietää minkälainen ostaja sieltä tulee niin parempi varautua.

Mieluiten tapaaminen jossain julkisella paikalla, jos kyse on pienemmästä tavarasta.

Ostajan tietysti pitää ilmoittaa miloin on kohta perillä tai myöhässä. Aina siis joku varmistusviesti ettei kukaan turhaan odota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme