Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli inhokkikouluruokasi?

Vierailija
25.04.2026 |

Itse oli 80-luvulla sinappisilakat.

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä aikakaudella ja missä päin tarjoiltiin tillilihaa?

Kävin peruskoulun 88- 97 välillä länsiuudellamaalla, kertaakaan en tähän törmännyt.

Menin kouluun -79 ja kyllä se ruokalistalla oli ainakin koko ala-asteen, luultavimmin koko maassa.

Mutta joo. Oli raaka-aineiden tuhlausta tehdä sellaista. Täysin ala-arvoista. Toki silloin oli meininki, että syöt tai itket ja syöt. Joten mitä väliä sillä on miten kokkailee.

Kyllä. Tuo itket ja syöt olin usein käytössä. Oksensin tillilihan lautaselle,  mutta se piti syödä uudestaan  ja uudestaan. 

Vierailija
102/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista mitään inhokkia, sen sijaan kaiholla muistelen esim. kanaviillokkia, oli hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ramen ja Bowlit. Jotain outoja ja limaisia aasian ruokia. Yök.

Missä koulussa ja minä vuonna näitä on tarjoiltu?

Vierailija
104/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha, kesäkeitto, verilätyt, maksalaatikko, kaalilaatikko. 

Espoo, koulu-ura alkoi v. 1982, Revontulen koulu, Etelä-Tapiolan yläaste ja lukio.

Vierailija
105/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut inhokkia, kaikkea tarjottua söin 50- ja60-luvuilla. 

Vierailija
106/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista mitään inhokkia, sen sijaan kaiholla muistelen esim. kanaviillokkia, oli hyvää.

Tässä muuten Suomi jakaantuu.  Se keltainen, currylla maustettu oli hyvää. Vaaleanharmaa lima oli pahaa. 

Vierailija
107/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minestronekeitto, kanaviillokki

En muista juuri kouluajan ruokalajeja mutta myöhemmin opiskelu- ja työaikana en juuri minestronekeittoa arvostanut mutta kanaviillokki ehdottomia suosikkeja. 

Vierailija
108/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoijat ei ole matkustelleet näemmä lapsena Neuvostoliitossa. Sieltä sai perspektiiviä näihin. 

Kuinka niin? Oma 84-vuotias äitini on kertonut, että karua on ollut meininki ihan rajojen sisäpuolellakin.

Hänen mielestään ne vellit ja puurot olisi ollut  lapsena helpompi syödä, jos opettaja ei olisi kytännyt karttakeppi kädessä niitä, jotka söivät liian hitaasti tai liian nopeasti, ryystäen tai liian sievistellen.

Eli et voinut tehdä oikein. Opettaja oli valtuus mätkiä mielivaltaisesti ketä halusi.

Äitini istui vastapäätä ruokalanpöydässä myös silloin, kun taas kerran oppilas oksensi. Opettaja raivosi, haukkui ja nolasi pojan.

Pakotti syömään oksennusen. Kaksi kertaa.

Vasta sitten poika rohkaistui ja nosti lautaseltaan tiskirätin.

Vierailija
109/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko. Söin sitä niin että pidin nenästä kiinni samalla kun jauhoin ruokaa. Päälle perunaa ja lopuksi vettä. Ja sama uudestaan. 

Vierailija
110/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunimakkara, siinä oli sellaisia teräviä valkoisia pieniä palasia ja niitä sanottiin sian hampaiksi.... En pystyis vieläkään syömään semmosta, eikä onneksi tarvitsekaan.

Vierailija
111/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin se vallalla ollut ajattelu oli ihan sekopäisen vinksahtanutta.

Ruuan ei pitänytkään olla hyvää. Ruokailu oli lähinnä "oppitunti". Saatiin kiinni joku, jolla oli vaikea niellä annostaan.

Silloin päästiin hyökkäämään, julistamaan ja syyllistämään, miten kiittämätön tämä lapsi on.

Onhan näitä näköjään vieläkin. En toki tiedä, miten häiriintynyt ihmisen pitää olla, että hän haluaa tehdä lasten ruokailusta mahdollisimman epämiellyttävää.

Vierailija
112/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko, possukastike, broilerkääryleet yms liharuoat. 🤢

Aloin kasvissyöjäksi, kun täytin 16. Sen jälkeen oli vain hyviä kouluruokia. 

t. nykyisin vegaani

Vierailija
113/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä aikakaudella ja missä päin tarjoiltiin tillilihaa?

Kävin peruskoulun 88- 97 välillä länsiuudellamaalla, kertaakaan en tähän törmännyt.

Menin kouluun -79 ja kyllä se ruokalistalla oli ainakin koko ala-asteen, luultavimmin koko maassa.

Mutta joo. Oli raaka-aineiden tuhlausta tehdä sellaista. Täysin ala-arvoista. Toki silloin oli meininki, että syöt tai itket ja syöt. Joten mitä väliä sillä on miten kokkailee.

Kyllä. Tuo itket ja syöt olin usein käytössä. Oksensin tillilihan lautaselle,  mutta se piti syödä uudestaan  ja uudestaan. 

Minä oksensin tarhassa 70-luvulla punakaalisalaatin lautaselle. Sitä ei sentään enää tarvinnut syödä.

Vierailija
114/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin se vallalla ollut ajattelu oli ihan sekopäisen vinksahtanutta.

Ruuan ei pitänytkään olla hyvää. Ruokailu oli lähinnä "oppitunti". Saatiin kiinni joku, jolla oli vaikea niellä annostaan.

Silloin päästiin hyökkäämään, julistamaan ja syyllistämään, miten kiittämätön tämä lapsi on.

Onhan näitä näköjään vieläkin. En toki tiedä, miten häiriintynyt ihmisen pitää olla, että hän haluaa tehdä lasten ruokailusta mahdollisimman epämiellyttävää.

Totta. Aina kun uutisessa puhutaan kouluruuasta, niin kommentointi täyttyy siitä, että "saatanan pullamössöt. Me söimme kiviä ja janoon joimme persehikeä. Remmiä nuo tarvii, niin alkaa maistumaan. Perkele."

Vierailija
115/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veripalttu. Se oli saakelin paksu kuiva musta klöntti, jonka kanssa oli valkokastiketta. Johan oli mauttomien makujen liitto eikä se näkykään herättänyt ruokahalua.

Meillä oli koulussa joskus yläasteella maakuntaviikot ja silloin oli tarjolla erilaisia ruokia muualta Suomesta. Yksi niistä oli veripalttu. Mä olin ihan ok verilettujen ja mustamakkaran kanssa - ei herkkua, mutta pystyin syömään. Ajattelin olevani sinut myös veripaltun kanssa.

Enpä ollut. Ei sitä paljon ollut, mutta se verihyhmä kun lillu siinä lautasella.. Maistoin ja se olikin sitten siinä. Roskiin meni.

Vasta vuosia jälkeenpäin olen ymmärtänyt, että kyseinen palttu oli raakaa! Sen olisi pitänyt olla kovempaa ja ruisleipämäistä. 

Oli vissiin keittiöllekin sen verran outo maakuntaruoka, etteivät tienneet minkälaista sen pitää olla tai sitten aikaloppui kesken ja eikun tarjolle vaan. Sitä ruokaa ei tarjoiltu Hyvinkään kouluissa enää sen päivän jälkeen. Lehdessä oli kirjoitus, että ennätysmäärä kouluruokaa meni haaskuuseen.

Mene ja tiedä tuosta maakunnasta, mutta minä sain lapsena kaveriyökyläilyn aamuna lautaselle harmaan vedessä keitetyn verimöykyn. Oli siinä hyvin kasvatetulla tytöllä tekemistä.

Ne oli kuulema kampsuja.

Vierailija
116/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuudelikeitto. Pidin itse asiassa tillilihasta ja kanaviilokista, koska niissä oli lihaa.  Meillä muutenkin kotona opetettiin kunnioittamaan ilmaista kouluruokailua.

Pelkkää nuudelikeittoa? Missäs sellaista tarjotaan kouluruokana? 

Se, että aikoinaan oppilaille tehtiin pahaa ruokaa, oli kaikkea muuta kuin kouluruuan kunnioitusta. Päinvastoin.

Vierailija
117/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha ja kanaviillokki. Yököttäviä limasotkuja. 

Vierailija
118/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaronivelli

Makaronivelli oli mun lapsuuden herkkuruokaa. Harmitti kun sitä ei tarjottu koulussa ja äitikin teki sitä harvoin. 

Makaronivellistä sain nauttia silloin, kun muut perheenjäsenet eivät olleet syömässä. Ajattelin silloin, että onpa kiva kun äiti tekee juuri minua varten makaronivelliä. Tosiasiassa äiti on varmaankin vain tehnyt yhdelle lapselle jotain helppoa. :D

😂😂😂

Vierailija
119/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken söin hyvällä ruokahalulla. Äiti opetti että lautanen syödään tyhjäksi ja kaikesta ruoasta ollaan kiitollisia.

M43

Sinulla on ollut fiksu äiti 👍

Vierailija
120/121 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesäkeitto, kalakeitto, tilliliha, veriohukaiset, kanaviillokki

Nämä siis kansakoulussa 1967-71