Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi kuuluu Euroopan kärkimaihin syöpäpotilaiden taloudellisessa kuormituksessa

Vierailija
25.04.2026 |

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/joka-viides-jattanyt-syo…

Onko mielestänne yllättävää? Minulle kyllä oli. Mutta harha Suomen ilmaisesta terveydenhuollosta on ollut jo aiemmin kupla, nyt pienituloiset varmasti jättävät menemättä lääkäriin. Sairaudet etenee ja tulee työkyvyttömyyttä jne.

Ensin terveyskeskuskäyntejä vaikkapa 3 x€, sitten lähete erikoissairaanhoitoon, lääkärikäynti tai kaksi x€, verikokeita, hoitaja soittaax€. Toimenpide x€, haavanhoito, lisää maksullisia puheluita. Äkkiä ollaan jo tuhansissa. Ei ole rahaa. 

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja vaikka tulisi katto täyteen sairaalamaksuja niin osastohoito maksaa silti 25€/vrk. Äkkiä kertyy maksuja näistäkin, jos tulee komplikaatioita.

Jaa niinkö tulee ? Olin viime vuonna yliopistosairaalassa viikon teholla ja sitten yli neljä kuukautta osastolla yhteishintaan alle 700.-eli mikä se maksukatto onkaan. HV-alue lähetti kyllä laskuja koko ajalta vaikka hyvin tiesivät minun olevan heillä hoidossa ja mikä on maksukatto. Pitää vain reklamoida. Sisälsi tietysti 15 pilleriä per päivä, ruoan, sähkön jnejne. eli selvästi halvempaa kuin kotona.  APn linkkaamasta jutusta selviää mihin sosterahat hukkuvat hoidon sijasta, on johtajaa ja päällikköä lukematon määrä.

Sinun hyvinvointialue on päättänyt olla laskuttamatta sen hoitopäivämaksun. 

Se on mahdollista. 26,8€ on maksimisumma v 2026

Vierailija
42/48 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja vaikka tulisi katto täyteen sairaalamaksuja niin osastohoito maksaa silti 25€/vrk. Äkkiä kertyy maksuja näistäkin, jos tulee komplikaatioita.

Jaa niinkö tulee ? Olin viime vuonna yliopistosairaalassa viikon teholla ja sitten yli neljä kuukautta osastolla yhteishintaan alle 700.-eli mikä se maksukatto onkaan. HV-alue lähetti kyllä laskuja koko ajalta vaikka hyvin tiesivät minun olevan heillä hoidossa ja mikä on maksukatto. Pitää vain reklamoida. Sisälsi tietysti 15 pilleriä per päivä, ruoan, sähkön jnejne. eli selvästi halvempaa kuin kotona.  APn linkkaamasta jutusta selviää mihin sosterahat hukkuvat hoidon sijasta, on johtajaa ja päällikköä lukematon määrä.

Ei 26,80 e/vrk ole paljon hoidosta ja täydestä ylläpidosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 26,80 e/vrk ole paljon hoidosta ja täydestä ylläpidosta.

26,80€/vrk ei tosiaan ole mikään mahdoton summa, mutta kun se summa tulee maksukattojen päälle ja tulot ovat varmasti jo laskeneet. Tuossa vaiheessa on varmaankin maksanut jo useamman tonnin asiakasmaksuja. Rahat on vähintäänkin tiukilla 🙄

Mutta kyllähän sinä kokoomuspiru tämänkin ymmärrät ja tiedät. 

Vierailija
44/48 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Uudet maksut (kokonaan uudet asiakasmaksuluokat)
- Erityistutkimusten asiakasmaksu: 52,40 €  
- Leikkaus- ja toimenpidemaksu: 257,20 € (peritään hoitopäivämaksun lisäksi)  
- Vainajan säilytysmaksu: 10 €/vrk  
- Kuolemansyyn selvittämisen maksu: 60,60 €

Vierailija
45/48 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä kaksi ensimmäistä on ihan ok, mutta samalla olisi pitänyt laskea maksukattoa. Jos, kuten minä, on sairaalassa yhden yön ja yhden leikkauksen verran 15 vuoden aikana niin kyllä voi maksaa siitä sen noin 400. Mutta paljon sairastavilla on usein myös huonommat tulot ja he tarvitsevat enemmän apua. 

Vierailija
46/48 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä kaksi ensimmäistä on ihan ok, mutta samalla olisi pitänyt laskea maksukattoa. Jos, kuten minä, on sairaalassa yhden yön ja yhden leikkauksen verran 15 vuoden aikana niin kyllä voi maksaa siitä sen noin 400. Mutta paljon sairastavilla on usein myös huonommat tulot ja he tarvitsevat enemmän apua. 

Ongelma on myös, että loppuvuodesta sairastuvan maksukatto nollautuu vuodenvaihteessa. Kustannukset on sitten moninkertaiset verrattuna tammikuussa sairastuvaan. 

Nämä maksut vaikuttavat nyt hoitoon hakeutumiseen dramaattisesti. Jotkut hinnat nousseet 90% vuodesta 2023. Se on kammotttavaa, esim poliklinikkamaksu  
 2023: 41,80 € , 2027: 78,40 €  

Vierailija
47/48 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkirurginen maksu:
2023: 136,90 €  
2027: 257,20 €

Vierailija
48/48 |
25.04.2026 |