Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni koulussa on hajotettu eräs asia, ja rehtori etsii syyllistä

Vierailija
25.04.2026 |

Lapseni joka on yläasteella, kertoi minulle eilen asiasta ja hän tietää kuka hajottaja oli.

Asia on vaikea nuorelle, koska tekijä oli hänen ex-kaverinsa. Olen iloinen että eivät enää kaveeraa, koska tämä toinen nuori laittoi oman lapseni pään sekaisin. Välillä kaveri puhui pahaa seläntakana ja jätti oman lapseni ulkopuolelle ja sitten kun kaverilla menikin välit toiseen kaveriin niin taas oli niin hyvää ystävää omalle lapselle.

Se kaikki vaikutti lapseni mielenterveyteen, mutta nyt hän on pystynyt pysymään lujana, vaikka tämä ex-kaveri taas yrittää olla lapselleni mielin kielin. Onneksi lapsellani on uusia kavereita.

Tosi surullista kuitenkin.

Mutta, lapseni oli parin muun nuoren kanssa ja tämän ex-kaverin kanssa samassa tilassa silloin kun tämä ex hajotti yhden asian. 

Ja rehtori kuulustelee kaikkia siitä. 

Jos lapseni on rehellinen ja kertoo, kuka sen hajotti, niin erittäin suurella todennäköisyydellä häntä ruvetaan kiusaamaan sen jälkeen sen ex-kaverin toimesta.

Joten, vaikea tilanne. Valehtelukaan ei ole oikein ja oma lapseni on hyvin rehellinen. Hän usein kertoo myös ikävät asiat minulle, vaikka olisi tehnyt väärin ja tietää että en hyväksy.

Kehoitanko olemaan vain rehellinen ja kertomaan kuka se oli. Silläkin uhalla että lapseni päätyy silmätikuksi?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, 

Meidän koulussa on ollut vastaava tilanne kun erään oppilaan puhelin varastettiin kesken liikuntatunnin. Eräs oppilas kävi sitten erikseen puhumassa asiasta rehtorin kanssa myöhemmin ja kertoi havaintonsa, ei siis kertonut tietoaan heti ensi kuulusteluissa, sillä muuten varas olisi voinut päätellä kuka kyseessä. Varas ei koskaan saanut tietää kuka kävi vasikoimassa. 

Ope

Miksi ihmeessä leikitte jotain salapoliisia? Ei koululla, sen opettajilla eikä rehtorilla ole mitään toimivaltaa tutkia rikosasiaa. Vaikka "selvittäisitte" rikoksen, niin mitä sitten? Ette voi millään tavalla velvoittaa keksimäänne varasta yhtään mihinkään.

Vierailija
42/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai pitäisikö mun laittaa viestiä rehtorille ja pyytää että ei missään tapauksessa anna kenenkään tietää että lapseni kertoi?

Siitä joutuu vanhemmat maksamaan tuntuvat korvaukset. Onneksi tuo nuoren äiti vaikuttaa hyvätuloiselta. 

Näin minä tekisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään halua neuvoa lastani valehtelemaan, mutta onhan tämä nyt hankala tilanne. 

Mietin kyllä sitä nuortakin joka sen teki, että miten vanhempansa reagoi jos sitten selviää että hän oli sen tehnyt. Vaikkei kai asia minulle kuulu. 

Juuri siihen tilaan, koppiin,  missä olivat, ei ole kameraa. Mutta rehtori tarkastaa ketkä siihen ovat menneet. 

Yksi siitä porukasta on lapseni nykyinen kaveri. 

Ei kuulema ole kertonut vanhemmilleen tästä. 

Toisaalta käräyttäminen ei ole ollenkaan mukavaa, mieluummin olisin itekkin hiljaa asiasta. Onko se sitten oikein, ja onko oikein kehottaa lastaan valehtelemaan. 

Toivon että syyllinen itse myöntää tekonsa.

Vierailija
44/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä kenenkään tarvitse mitään kertoa, eikä ole rehtorinkaan asia leikkiä mitään salapoliisia.

Jokatapauksessa rehtori kuulustelee kaikkia ja kuulema katsoo valvontakameroista ketkä ollut paikalla silloin kun rikkoontuminen tapahtui. 

Ymmärsin että se ei tapahtunut ihan näinä päivinä vaan joskus aiemmin.

Älä luovu päivätyöstäsi kirjailijan urasta haaveillessasi. Ei hyvää päivää näitä juttuja! :D

Mikä tässä nyt niin ihmeellistä oli? Sekö että rehtori käy kamerat läpi siltä päivältä kun se asia rikottiin? 

Filmit säilyvät max viikon. T. Vaksi

Vierailija
45/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvot omalle lapselle ja näille nuorille jotka tilanteen näkivät että yhdessä puhuvat tapahtumasta rehtorille. 

Vierailija
46/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäkää nyt, että se koulu eikä sen rehtori ei ole mikään poliisi, syyttäjä eikä tuomioistuin. Kenellekään ei voi seurata yhtään mitään siitä, vaikka siellä rehtori saisi päähänsä leikkiä Espanjan inkvisitiota ja laittaa käyntiin noitaoikeudenkäynnin. Paitsi tietysti rehtorille itselleen. :D

Vierailija
47/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole yhtään selkärankaa, voit soittaa rehtorille ja kertoa syyllisen kun sen tiedät.

Vierailija
48/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäkää nyt, että se koulu eikä sen rehtori ei ole mikään poliisi, syyttäjä eikä tuomioistuin. Kenellekään ei voi seurata yhtään mitään siitä, vaikka siellä rehtori saisi päähänsä leikkiä Espanjan inkvisitiota ja laittaa käyntiin noitaoikeudenkäynnin. Paitsi tietysti rehtorille itselleen. :D

Eikö sen ilkivallan tekijän vanhemmat joudu korvaamaan rikottu asia? 

Vierailija
49/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS lapsesi on ainoa silminnäkijä, pysyköön vaiti !

Vierailija
50/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sen ilkivallan tekijän vanhemmat joudu korvaamaan rikottu asia? 

No eivät. Ihan vakavissasi oikeastiko kuvittelet, että joku koulun reksi voi määrätä tuollaisia oikeusseuraamuksia?

Eivätkä vanhemmat muutenkaan ole korvausvastuussa kouluikäisten lastensa perseilystä koulussa.

Vierailija
51/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei ole yhtään selkärankaa, voit soittaa rehtorille ja kertoa syyllisen kun sen tiedät.

Niin sitä pohdinkin aluksi että kerronko minä, kun kerta tiedän asiasta. Mutta joutuuko sen jälkeen lapseni siitä kärsimään jos selviää tekijälle että lapseni kertoi. 

Kehoitin lastani juttelemaan tämän nykyisen kaverin kanssa asiasta, että jos yhdessä kertoisivat totuuden rehtorille.  Eikö olisi hyvä että lapseni kuitenkin kertoo totuuden, enkä minä nyt heti puutu siihen? 

Vierailija
52/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JOS lapsesi on ainoa silminnäkijä, pysyköön vaiti !

Ei ole ainoa, heitä oli neljä siinä kopissa ja yksi hajotti. 

Yksi on lapseni kaveri, kaksi muuta ovat entisiä kavereita, ovat aiemmin nuo kaksi kiusanneet lastani. 

Vierailija
53/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun neuvo 6-luokkalaisen äitinä: ilmoita tietosi rehtorille. Olkaa rehellisiä. Ymmärrän ehkä sinun ja lapsesi tilanteen.

Jos kiusaamista alkaa esiintyä, olkaa yhteydessä apuun.

Meidän yhteiskunta EI VOI pyöriä epärehellisten mukaan. Järkevät vanhemmat eivät pidä asioita "vasikointina". Totuuden kertominen ei saa olla "vasikointia", eikä lasten ja nuorten pidä uskoakaan niin.

Vierailija
54/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään halua neuvoa lastani valehtelemaan, mutta onhan tämä nyt hankala tilanne. 

Mietin kyllä sitä nuortakin joka sen teki, että miten vanhempansa reagoi jos sitten selviää että hän oli sen tehnyt. Vaikkei kai asia minulle kuulu. 

Juuri siihen tilaan, koppiin,  missä olivat, ei ole kameraa. Mutta rehtori tarkastaa ketkä siihen ovat menneet. 

Yksi siitä porukasta on lapseni nykyinen kaveri. 

Ei kuulema ole kertonut vanhemmilleen tästä. 

Toisaalta käräyttäminen ei ole ollenkaan mukavaa, mieluummin olisin itekkin hiljaa asiasta. Onko se sitten oikein, ja onko oikein kehottaa lastaan valehtelemaan. 

Toivon että syyllinen itse myöntää tekonsa.

Lapsesi kaveri oli fiksu, sinun lapsesi ei.

Vierailija
55/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi rikoit sen? Miksi rikoit sen? No no no...se on rikki nyt! Miksi rikoit sen?

Miksi poltat tupakkaa? Miksi poltat tupakkaa? Nonononono! Miksi poltat tupakkaa?

Vierailija
56/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset sä laita reksille meiliä ja selitä asiaa.

Kenenkään elämä mene pilalle kertomisesta. Yläaste kestää kolme vuotta ja sen jälkeen monien tiet eroaa. Eikä pidä antaa valtaa tollaselle kiusaajalle, mikä tuo ex-kaveri tuntuu olevan.

Vierailija
57/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun neuvo 6-luokkalaisen äitinä: ilmoita tietosi rehtorille. Olkaa rehellisiä. Ymmärrän ehkä sinun ja lapsesi tilanteen.

Jos kiusaamista alkaa esiintyä, olkaa yhteydessä apuun.

Meidän yhteiskunta EI VOI pyöriä epärehellisten mukaan. Järkevät vanhemmat eivät pidä asioita "vasikointina". Totuuden kertominen ei saa olla "vasikointia", eikä lasten ja nuorten pidä uskoakaan niin.

Näin kirkasotsaisten maailmassa. Jos ja kun lapsi saa vasikan maineen, voi taata, että ketään ei kiinnosta, joutuuko hän ehkä kiusatuksi tms. ikävää.

Vierailija
58/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilas on korvausvelvollinen, jos hän aiheuttaa tahallaan tai huolimattomuudellaan vahinkoa koulun tai toisen oppilaan omaisuudelle. Korvausvastuulla ei ole ikärajaa, mutta alle 18-vuotiaan korvausmäärä sovitetaan usein kohtuulliseksi. Huoltajat vastaavat vahingosta, ja korvauksista sopivat yleensä osapuolet keskenään, ei koulu yksipuolisesti. 

Opetushallitus +3

Oppilaan korvausvelvollisuuden pääperiaatteet:

Vahingonkorvauslaki: Sovelletaan koulun omaisuuden tai toisen oppilaan tavaroiden vahingoittuessa.

Tahallisuus tai huolimattomuus: Korvausvastuu vaatii, että vahinko on aiheutettu tahallaan tai huolimattomuuttaan. Lievä tuottamus ei välttämättä johda korvausvelvollisuuteen.

Kohtuullisuus: Alle 18-vuotiaan korvausvelvollisuutta arvioitaessa otetaan huomioon ikä, kehitystaso, teon laatu sekä varallisuusolot.

Vierailija
59/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta lastasi katsomaan tällaisissa asioissa muualle. Kun muiden ongelmat ei ole sinun ongelmiasi, säästyt monelta ongelmalta.

Vierailija
60/68 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aikoinani toimittanut yhden pojan ala-asteella ertyiskouluun, kun niitä vielä oli. Toisen pojan toimitin kutosella eritetyksi muista. Lapsen ei kuulu olla koulun kingi, jota kaikki muut pelkää. Eikä oma lapseni joutunut kärsimään minun asiaan puuttumisten takia mitenkään. Ei koulussa kerrottu, kuka on ilmoitellut asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme