Miksi kukaan ostaisi sähköpyörää tavalliseen kaupunkipyöräilyyn?
Siis jos pääsääntöisesti matkat ovat kerrallaan korkeintaan n 10-12 km. Ymmärrän kymmeniä kilometreja suuntaansa päivässä esim työmatkaa taittavien kiinnostuksen sähköpyörään, mutta muuten ihmettelen mikä idea koko sähköpyörissä on.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää joka kerta huvittavalta kun raadan itse jyrkät ja pitkät ylämäet käyttäen omaa vaivalla hankittua kuntoa, ja sitten vierestä joku sähköpyörä liitää 50km/h tuntinopeudella kädet pään takana eikä yhtään oman kunnon ansiosta. Sähköpyörä on varmasti hyvä retkipyöräilyä, auton/bussin korvikkeeksi tai niitä varten jotka eivät voi terveyssyistä polkea raskaita reittejä, mutten tykkäisi siitä tunteesta että en oikeasti polkenut itse sitä raskasta mäkeä ylös.
Ihapaskaa. Kukaan kovaa ajava EI aja sähköpyörällä. Sillä ajaminen yli 25 on niin epämiellyttävää ja raskasta, sähköavustus kun on rajoitettu tuohon nopeuteen.
Totta. Minä vietän paljon aikaa pyöräteillä ja kaikki ne ohi suhahtelevat lycrapöksyt ovat ns. normipyörillä (joskin kalliilla) ajavia. Sähköpyörä on raskas rohjo, ei sillä kovin lujaa mennä. Tarpeeksi lujaa kuitenkin, ja ylämäet ovat juhlaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se näyttää hölmöltä, kun joku polkee sähköpyörällä. Ihan kuin tyhjää polkis. Ohitan monesti tätipyörälläni papparaisia joilla on akku tarakalla.
Minusta se näyttää ihanan vaivattomalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se näyttää hölmöltä, kun joku polkee sähköpyörällä. Ihan kuin tyhjää polkis. Ohitan monesti tätipyörälläni papparaisia joilla on akku tarakalla.
Hienoa. Ehkä sinustakin tulee joskus vanha, huonokuntoinen, jalkavaivainen? Silloin ehkä sähköpyörä kelpaa.
Noo, olen jo eläkeläinen, hyväkuntoinen ja jalatkin on vaivattomat.
Varastetaan helposti....sähköpyörä ei voi oikein jättää mihinkään parkkiin kun asioi kaupungissa kun se tod.näköissti varastettu kun palaat takaisin
Usein sanotaan ettei sähköpyörästä olisi muka hyötyä ettei sillä kunto kasva. Kyllä kasvaa koska saat liikkumisen ilon, nivelet liikkuu, verenkierto paranee, olet raittiissa ilmassa, teet pidempiä lenkkejä ja veivaat kokoajan polkimilla. Sen sähkömoottorin voi vaikka sammuttaa ja on raskaampi polkea kuin tavallinen pyörä jos haastetta haluaa. Tulee muuten hiki kun 30km veivaa sähköpyörällä.
En haluaisi sähköpyörää vaan sähköavusteisen. Näin kuusikymppiselle nämä Turun mäet ovat vähän turhan jyrkkiä ja pitkiä ja minun pitää ne aina taluttaa ylös. Mielelläni ottaisin vähän sähköä avuksi polkemaan ne ylös.
Joo näin on..olen jättänyt myös sen sähköpyörä varastoon ja ottanut vanhan pyörän takas...
Sähköpyörällä kun se on vain tyhjää veivaamista ja oikeastaan mielummin tekee työtä pyörällä ajaessaan.
Sähköpyörä sopii lähinnä mummo pyöreiksi huono kuntoisille arkikäyttöön..toinen käyttäjäryhmä on maasto ja läski pyöräilijät jotka ajaa jyrkässä maastossa tai raskailla läski pyörillä jossa sähkö tuo normaalin pyörän ajotuntuman
Eikö sähköpyörä ole kuitenkin parempi vaihtoehto kuin auto. Miksi sitä pitäisi verrata vain tavallisen pyörään.
Normi lenki ajan veivattavalla ...
Kakkos pyörä on minulla läskipyörä ja siinä sähkö istuu hyvin mukaan kun pyörä ei ole rullaava ja enemmän maastoon ja pehmeään alustaan jossa sähkö avustus tuo mukavannlisä kun ajetaan pitempiä reissuja
Ostin sähköpyörän työmatkapyöräilyyn, 10 km matka. Reitti kulkee avoimilla paikoilla joissa tuulee usein tosi voimakkaasti. En halua saapua työpaikalle hiestä märkänä poljettuani vastatuuleen. Töissä ei ole mahdollista käydä suihkussa ja jos vaatteita pitäisi vaihtaa niin sekin pitäisi tehdä jossain vessakopissa.
Asuinkaupungissani on aika jyrkkiä mäkiä, joissa sähköavusteinen pyörä helpottaa liikkumista. Työmatkapyöräilyssä se helpottaa myös siten, että voi pukeutua lämpimämmin, eikä tarvitse työmatkan alussa palella ja kuitenkik saapua toimistolle hikisenä.
1) En voi olla hikisenä töissä. Paluumatkan kuljen pienimmällä avustuksella
2) Tavallinen pyörä ei pärjää talvella auraamattomilla kevyen liikenteen väylillä
3) Peräkärryllä voi vetää lapsia ja tavataa helposti. Auton korvike. Autokin on, mutta pyörä on paljon parempi keskustassa.
4) Työmatkalla on hyvinkin jyrkkiä ylämäkiä, paluu kohtaan 1.
Ajan mäkistä työmatkaa 10km suuntaansa ja jos sähköpyörällä se on näppärää kun ei tarvitse töihin puuskuttaa hikisenä.
Vierailija kirjoitti:
Varastetaan helposti....sähköpyörä ei voi oikein jättää mihinkään parkkiin kun asioi kaupungissa kun se tod.näköissti varastettu kun palaat takaisin
Minulla on ollut sama sähköpyörä jo 9 vuotta, ja Helsingin keskustaan jättänyt. Kunnollinen U-lukko, rungosta kiinni tolppaan, eikä ole ollut muuta kuin yrityksiä varastaa. Vanteet ovat vielä erikseen vaijerilla kiinni ja lukkonavat laitettu. Ei ole vaikeaa lukita kunnolla. Lukitsemisessa menee 10 sek.
Olen niin paljon nähnyt huonosti lukittuja pyöriä, joita ei ole edes viety. Ihmettelen kyllä tätä, että onkohan varkausongelmaa hieman nyt liioiteltu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulkuvälineitä on montaa lajia mm. automobiili, moottoripyörä, mopo, sähköavusteinen polkupyörä, polkupyörä. Näistä valitaan omiin tarpeisiin sopiva riippuen mitä ominaisuuksia haluaa painottaa esim. nopeus, turvallisuus, käyttökustannukset, näppäryys ja notkeus sekä ketteryys.
Sähköpyörä häviää tavalliselle pyörälle näissä: korkeampi hankintahinta, ei kohenna ruumiinkuntoa niin hyvin. Voittaa näissä: yleensä nopeampi, sopii myös huono kuntoiselle ja polvivaivaiselle, kuormituksen asteen voi itse säätää sopivaksi säätämällä avustustasoa, pois kytkettynä vertautuu luomu pyörään.
Miten muka sähköpyörä ei ruumiinkuntoa kohenna? Sehän on siihen juuri täydellinen. Voi ajaa pidempiäkin matkoja tietäen, että tarvittaessa voi äkkijyrkät mäet ja kovan vastatuulen kohdalla käyttää avustusta.
Viimeksi ajoin 25 kilometrin matkan keskisykkeen ollessa 157. Avustusta en tarvinnut kuin parikertaa, kun kiihdytin autotien yli.
Painoa pyörällä kuitenkin on 25 kiloa, joten se on huomattavan paljon luomupyöriä raskaampi ajaa.
Sähköpyörän kanssa tuppaa käymään niin että tulee poljetuksi yli sen 25 km/h avustusrajan ja vain vastatuulessa ja ylämäissä joutuu turvautuman avustukseen. Kyllä siinä kunto aika hyvin kohenee, en kyllä kunnon takia sähköpyörällä aja vaan sen takia että se on mukavampaa ja pääsee käymään kauempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulkuvälineitä on montaa lajia mm. automobiili, moottoripyörä, mopo, sähköavusteinen polkupyörä, polkupyörä. Näistä valitaan omiin tarpeisiin sopiva riippuen mitä ominaisuuksia haluaa painottaa esim. nopeus, turvallisuus, käyttökustannukset, näppäryys ja notkeus sekä ketteryys.
Sähköpyörä häviää tavalliselle pyörälle näissä: korkeampi hankintahinta, ei kohenna ruumiinkuntoa niin hyvin. Voittaa näissä: yleensä nopeampi, sopii myös huono kuntoiselle ja polvivaivaiselle, kuormituksen asteen voi itse säätää sopivaksi säätämällä avustustasoa, pois kytkettynä vertautuu luomu pyörään.
Miten muka sähköpyörä ei ruumiinkuntoa kohenna? Sehän on siihen juuri täydellinen. Voi ajaa pidempiäkin matkoja tietäen, että tarvittaessa voi äkkijyrkät mäet ja kovan vastatuulen kohdalla käyttää avustusta.
Viimeksi ajoin 25 kilometrin matkan keskisykkeen ollessa 157. Avustusta en tarvinnut kuin parikertaa, kun kiihdytin autotien yli.
Painoa pyörällä kuitenkin on 25 kiloa, joten se on huomattavan paljon luomupyöriä raskaampi ajaa.
Sähköpyörän kanssa tuppaa käymään niin että tulee poljetuksi yli sen 25 km/h avustusrajan ja vain vastatuulessa ja ylämäissä joutuu turvautuman avustukseen. Kyllä siinä kunto aika hyvin kohenee, en kyllä kunnon takia sähköpyörällä aja vaan sen takia että se on mukavampaa ja pääsee käymään kauempana.
Monasti hyvällä asfalttitiellä voi ajaa lujempaakin kuin 25km. Tosin tuon paino on niin kova, ettei sellaista vauhtia jaksa ylläpitää jos olosuhteet ei ole hyvät.
Tosi harvoin sitä avustusta tarvii. Jos täytyy kiireellä päästä tien yli kun autoja tulee, niin silloin se on kätevä. Useimmiten mulla ei paljoa akkua kulu matkalla, ihan muutamia prosentteja vaikka ajaisikin joku 30 kilometriä. Toista se on talvella kun tiet aurataan kuinka kerkeevät. Olen säätänyt ekan avustustason sellaiseksi, että se tuollaisen auraamattoman kadun saa tuntumaan juuri auratulta. Leveät renkaat pitää huolen että rengas rullaa hyvin. Muistan kauhulla ne talviset töihin menot vanhalla pyörällä kun auraamattomalla, mutta tallotulla kadulla rengas haki kokoajan väylää ja se oli hidasta ja raskasta. Kävellen olisi päässyt nopeammin.
Nyt sitä ei huomaa yhtään.
Sama homma kovalla vastatuulella. Se ajomukavuus on ihan eri, kun voi käyttää avustusta ajamiseen.
Ne jotka vastustaa sähkiksellä ajoa, ei varmaan ole päässyt sitä ikinä kokeilemaan tuollaisilla keleillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörä kohentaa kuntoa paljon paremmin kuin normi.
Faktat kuntoon.
Miten se voi kohentaa paremmin jos sähkö avustaa vs pelkällä lihasvoimalla polkeminen? Ainakin tavallinen pyörä on paljon energia tehokkaampi liikkumis väline ja se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monasti hyvällä asfalttitiellä voi ajaa lujempaakin kuin 25km. Tosin tuon paino on niin kova, ettei sellaista vauhtia jaksa ylläpitää jos olosuhteet ei ole hyvät.
Tosi harvoin sitä avustusta tarvii. Jos täytyy kiireellä päästä tien yli kun autoja tulee, niin silloin se on kätevä. Useimmiten mulla ei paljoa akkua kulu matkalla, ihan muutamia prosentteja vaikka ajaisikin joku 30 kilometriä. Toista se on talvella kun tiet aurataan kuinka kerkeevät. Olen säätänyt ekan avustustason sellaiseksi, että se tuollaisen auraamattoman kadun saa tuntumaan juuri auratulta. Leveät renkaat pitää huolen että rengas rullaa hyvin. Muistan kauhulla ne talviset töihin menot vanhalla pyörällä kun auraamattomalla, mutta tallotulla kadulla rengas haki kokoajan väylää ja se oli hidasta ja raskasta. Kävellen olisi päässyt nopeammin.
Nyt sitä ei huomaa yhtään.
Sama homma kovalla vastatuulella. Se ajomukavuus on ihan eri, kun voi käyttää avustusta ajamiseen.
Ne jotka vastustaa sähkiksellä ajoa, ei varmaan ole päässyt sitä ikinä kokeilemaan tuollaisilla keleillä.
Sähköpyörä on hyvä juttu, mutta kyllä tavallinen pyörä on pelkästään kuntoiluun ylivertainen verrattuna sähköpyörään, energiatehokkuudesta johtuen.
Hienoa. Ehkä sinustakin tulee joskus vanha, huonokuntoinen, jalkavaivainen? Silloin ehkä sähköpyörä kelpaa.