Miksi kukaan ostaisi sähköpyörää tavalliseen kaupunkipyöräilyyn?
Siis jos pääsääntöisesti matkat ovat kerrallaan korkeintaan n 10-12 km. Ymmärrän kymmeniä kilometreja suuntaansa päivässä esim työmatkaa taittavien kiinnostuksen sähköpyörään, mutta muuten ihmettelen mikä idea koko sähköpyörissä on.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulkuvälineitä on montaa lajia mm. automobiili, moottoripyörä, mopo, sähköavusteinen polkupyörä, polkupyörä. Näistä valitaan omiin tarpeisiin sopiva riippuen mitä ominaisuuksia haluaa painottaa esim. nopeus, turvallisuus, käyttökustannukset, näppäryys ja notkeus sekä ketteryys.
Sähköpyörä häviää tavalliselle pyörälle näissä: korkeampi hankintahinta, ei kohenna ruumiinkuntoa niin hyvin. Voittaa näissä: yleensä nopeampi, sopii myös huono kuntoiselle ja polvivaivaiselle, kuormituksen asteen voi itse säätää sopivaksi säätämällä avustustasoa, pois kytkettynä vertautuu luomu pyörään.
Järkevä vastaus. Ei kannata olla liian kiihkeä näissä asioissa. Meitä on moneksi. Kaverillani on kallis hiilikuitupyörä jolla hän vetää satojen kilometrien lenkkejä. Ei sähköä. Minä ajan sähköpyörälläni kymmenien kilometrien lenkkejä ja nautin suuresti. Viimeisen viikon sisään olen tehnyt viisi tällaista lenkkiä. Tavallisella pyörällä jäisi tekemättä.
Onhan se helppoa ajaa jollakin 7-8 kiloisella hiilikuitupyörällä satoja kilometrejä, koska sehän lentää tienpintaa pitkin, eikä vaadi paljoa voimaa liikuttaa.
Itse en haluaisi lähteä noin pitkille matkoille, oli se helppoa tai ei. 20-40km riittää ihan hyvin, niin aikataulukin pitää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikka sydänsairas, kuten minä, ja kaupungissa on paljon pahoja mäkiä, kuten täällä missä asun, niin sähköpyörä olisi kevyempi polkea. (En ole kuitenkaan vielä hankkinut sähköpyörää, koska pelkään että se akku syttyy tuleen.)
Osta se pyörä niin sydämenkin kunto kohenee, ja varsinkin mieli. Ei se akku syty.
Ne osaa nykyään katkaista latauksen, kun tietty taso on saavutettu. Tosin halvimmat mallit voi lla mitä sattuu, Kiina malleja ja niitä välttäisin.
Mutta niissäkin, kannattaa laittaa itselleen ajastin että muistaa ottaa irti laturista.
20 000km melkein täynnä ja 78 lataussykliä on pyörässä.
Vierailija kirjoitti:
En huolisi sähköpyörää. Minä ajan päivittäin n 10-20 km, riippuen päivästä. Kolmivaihteisella Helkamalla pärjää hyvin. Ja kunto kasvaa.
ei kasva jos ajat samaa lenkkiä vaan vuodesta toiseen.
Ainut mitä sähköpyöräkään ei paranna, on persauksen kipeytyminen. 40km jälkeen alkaa jo tuntua ja 100km oli melkoista tuskaa lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Henkeni pelastaja. Sähköpyörällä on tullut liikuntaa 500 kertaa enemmän kuin hikipyörällä. Kymmeniä liikuntamuotoja kokeilleena se oli ensimmäinen joka jäi päälle 2014. Tien varteen ovat jääneet 50 kiloa, sokeri- ja verenpainetaudit, rahaa on säästynyt paljon. Siis 10 km pakkopulla vuodessa hikipyörällä, vai nautinto sähköpyörällä päivittäin sähköpyörällä ;-) Unohtakaa länkyttäjät, avatkaa nautinto.
Voimakkaita sanoja, mutta totta. Minullakin alkoi suorastaan uusi elämä kun aloitin sähköpyöräilyn. Eihän se liikuntana ole sama kuin luomupyöräily, mutta jos tekee muutaman tunnin lenkin joka päivä ja palaa kotiin hyvää mieltä hehkuen, kyllä se kuntokin nousee ja kilot karisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkeni pelastaja. Sähköpyörällä on tullut liikuntaa 500 kertaa enemmän kuin hikipyörällä. Kymmeniä liikuntamuotoja kokeilleena se oli ensimmäinen joka jäi päälle 2014. Tien varteen ovat jääneet 50 kiloa, sokeri- ja verenpainetaudit, rahaa on säästynyt paljon. Siis 10 km pakkopulla vuodessa hikipyörällä, vai nautinto sähköpyörällä päivittäin sähköpyörällä ;-) Unohtakaa länkyttäjät, avatkaa nautinto.
Voimakkaita sanoja, mutta totta. Minullakin alkoi suorastaan uusi elämä kun aloitin sähköpyöräilyn. Eihän se liikuntana ole sama kuin luomupyöräily, mutta jos tekee muutaman tunnin lenkin joka päivä ja palaa kotiin hyvää mieltä hehkuen, kyllä se kuntokin nousee ja kilot karisee.
Onhan se selvä, että jos muutaman tunnin lenkkejä polkee, niin ihan sama millä ne polkee, niin kunto nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vanha, ylipainoinen, sairas, tai muuten vain ei-niin-huippukunnossa, sähköpyörä on aivan mahtava maailman avaaja. Sillä polkee aika kevyesti muutaman tunnin lenkkejä ja 30-40 kilometrin matkoja. En tiedä onko se normaalia kaupunkipyöräilyä. Itselläni oli kymmenen vuoden tauko pyöräilyssä, mutta nyt maailma on taas auki.
Oletko siis itse vanha, ylipainoin ja sairas? Minusta tuntuu, että tuollainen ihminen ei tee 40 km matkoja edes sähköpyörällä. Miksi edes pitäisi tehdä?
No olen aika vanha (eläkkeellä), vähän ylipainoinen vielä, ykköstyypin diabeetikko, eli vähän sairaskin. 40 kilometrin matkaan kuuluu käynti kahvilla, käynti sopivassa kirjastossa, istumista rannalla tai puiston penkillä. Siihen menee noin neljä tuntia, eli nopeudeksi tulee noin 10 km tunnissa. Hyvin jaksaa.
Ei kunto riitä muuhun. Kaiken pitäisi olla vaivatonta ja helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Ainut mitä sähköpyöräkään ei paranna, on persauksen kipeytyminen. 40km jälkeen alkaa jo tuntua ja 100km oli melkoista tuskaa lopussa.
Minulla on pehmustettu satula ja lisäksi vielä topatut pöksyt, miksi niitä nyt kutsutaankaan. Niillä pärjää. 100 km en tosin ole kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Juuri vaivattomuus ja helppous saa ihmiset liikkeelle ja kuntoilemaan, jos työkalut sitä tukee. Jos se olisi hampaat irvessä vääntämistä, niin ei sitä haluaisi kuin ne jotka taas siitä saada endorfiininsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pehmustettu satula ja lisäksi vielä topatut pöksyt, miksi niitä nyt kutsutaankaan. Niillä pärjää. 100 km en tosin ole kokeillut.
Mullakin on, tosin en ole yhtäaikaa molempia kokeillut. En silti ole huomannut, että niistä olisi juurikaan apua.
Ehkä se sitten on vaan oman takamuksen ominaisuus kipeytyä helpommin.
Halusin 100km ajaa, kun yksi kertoi kerran ajaneensa päivän aikana niin pitkästi ja siksi olen sen niin luomu- kuin sähköpyörälläkin ajanut, mutta en enää aio kolmatta kertaa kummallakaan.
No mulla on 15 km töihin ja jos olis varaa hommata sähköpyörä niin voisin ajatella ajavani sillä työmatkat. Nyt en viitsi edes ajatella.
Näyttää joka kerta huvittavalta kun raadan itse jyrkät ja pitkät ylämäet käyttäen omaa vaivalla hankittua kuntoa, ja sitten vierestä joku sähköpyörä liitää 50km/h tuntinopeudella kädet pään takana eikä yhtään oman kunnon ansiosta. Sähköpyörä on varmasti hyvä retkipyöräilyä, auton/bussin korvikkeeksi tai niitä varten jotka eivät voi terveyssyistä polkea raskaita reittejä, mutten tykkäisi siitä tunteesta että en oikeasti polkenut itse sitä raskasta mäkeä ylös.
Vierailija kirjoitti:
Näin taannoin talvella, kun joku voiteli suksiaan ennen hiihtoa. Sekin vissiin halusi, että on vaivattomampaa ja suksi kulkee sutjakammin kuin tervauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulkuvälineitä on montaa lajia mm. automobiili, moottoripyörä, mopo, sähköavusteinen polkupyörä, polkupyörä. Näistä valitaan omiin tarpeisiin sopiva riippuen mitä ominaisuuksia haluaa painottaa esim. nopeus, turvallisuus, käyttökustannukset, näppäryys ja notkeus sekä ketteryys.
Sähköpyörä häviää tavalliselle pyörälle näissä: korkeampi hankintahinta, ei kohenna ruumiinkuntoa niin hyvin. Voittaa näissä: yleensä nopeampi, sopii myös huono kuntoiselle ja polvivaivaiselle, kuormituksen asteen voi itse säätää sopivaksi säätämällä avustustasoa, pois kytkettynä vertautuu luomu pyörään.
Sähköpyörä kohentaa kuntoa paljon paremmin kuin normi.
Faktat kuntoon.
Jaa, miksi omistaa sähköpyörä, jos tavallinen polkupyörä on normi? Rikkooko silloin jotain lakia 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin taannoin talvella, kun joku voiteli suksiaan ennen hiihtoa. Sekin vissiin halusi, että on vaivattomampaa ja suksi kulkee sutjakammin kuin tervauksella.
Tämä on hyvä vertaus. Toimimattomilla suksilla kuntoilu on kymmenen kertaa tehokkaampaa kuin toimivilla.
Vuotuinen harjoittelu jää tosin siihen yhteen kertaa kun vitutti niin.
Toimivilla lähdet vähintään viikottain kokemaan uuden nautinnon.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää joka kerta huvittavalta kun raadan itse jyrkät ja pitkät ylämäet käyttäen omaa vaivalla hankittua kuntoa, ja sitten vierestä joku sähköpyörä liitää 50km/h tuntinopeudella kädet pään takana eikä yhtään oman kunnon ansiosta. Sähköpyörä on varmasti hyvä retkipyöräilyä, auton/bussin korvikkeeksi tai niitä varten jotka eivät voi terveyssyistä polkea raskaita reittejä, mutten tykkäisi siitä tunteesta että en oikeasti polkenut itse sitä raskasta mäkeä ylös.
Ihapaskaa. Kukaan kovaa ajava EI aja sähköpyörällä. Sillä ajaminen yli 25 on niin epämiellyttävää ja raskasta, sähköavustus kun on rajoitettu tuohon nopeuteen.
Kyllähän se näyttää hölmöltä, kun joku polkee sähköpyörällä. Ihan kuin tyhjää polkis. Ohitan monesti tätipyörälläni papparaisia joilla on akku tarakalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä vertaus. Toimimattomilla suksilla kuntoilu on kymmenen kertaa tehokkaampaa kuin toimivilla.
Vuotuinen harjoittelu jää tosin siihen yhteen kertaa kun vitutti niin.
Toimivilla lähdet vähintään viikottain kokemaan uuden nautinnon.
sähköpyöräilyn vastustajat voisivat sitoa betonisäkin tarakalle niin olisi vielä hyveellisempää.
Osta se pyörä niin sydämenkin kunto kohenee, ja varsinkin mieli. Ei se akku syty.