Kaverillani taitaa olla alkoholiongelma.
Hän käy baareissa joka viikko kerran tai kaksi, ja juo aika paljon. Sen olen tiennyt, mutta en ole ajatellut sitä ongelmaksi, vaan lähinnä siltä kantilta että hän tykkää bilettää ja tanssia.
Mutta nyt olen huomannut, että ihan aina kun menen käymään heillä, ilmoittamatta tai ei (asumme lähekkäin), hänellä on kaljapullo kesken. Hän on siivousfriikki, eikä hänen miehensä oikein hyväksy kaljanjuontia (juo itsekin, mutta ei joka päivä ja yleensä vain yhden oluen), joten hän taatusti siivoaa pullot pois ennen miehen tuloa, tai illalla viimeistään. Mutta eilenkin, kun kävin heillä iltapäivällä ennen kolmea, oli pöydällä jo 4 tyhjää pulloa. Ehdotin, että käydään kaupassa, ja hän sanoi että joo jos sinä ajat, kun mä juuri join yhden kaljan... Joka kerta myös kun käyn heillä, hän kysyy otanko oluen, lasin viiniä tms. Jos kieltäydyn, hän sanoo nauraen että " no minä otan silti" .
Hänen miehensä kertoi veljelleni (he ovat tuttuja) että heille tuli taas kerran riitaa alkoholista. Kaverini oli käynyt kaupassa, ja oli puhe siitä että hän toisi yhdet saunakaljat molemmille. Hän toi 12 kaljaa, eikä siinä mitään, mutta kun hän juo sitten ne kaikki jos kotona kerran alkoholia on. Mies oli sanonut, että hänen oli kaadettava pari kolme kaljaa pois (ja joskus aiemmin oli kaatanut vodkapullon ja viiniä viemäriin), koska vaimo oli jo humalassa, mutta ei lopeta juomista ennen kuin kaikki alkoholi on loppu.
Sekä minä että hänen miehensä olemme yrittäneet sanoa juomisesta, mutta kaveri kieltää että asia olisi ongelma. Hän vain tykkää tanssia ja pitää hauskaa, ja baarissa tulee otettua " muutama" (=hän tulee kaatokännissä kotiin). Ja jos hän kerran tekee pihatöitä, laittaa puutarhaa kesäkuntoon jne, kai hän voi palkita itsensä yhdellä oluella. Kun hänen miehensä on sanonut että taidat olla alkoholisti, niin hän suuttuu tosissaan.
Perheessä on 3 lasta ja äiti on kotiäitinä.
Miten saisin hänen silmänsä avautumaan? Kaverini on itse kasvanut alkoholistiperheessä.
Kyse ei ole siitä, että olisin itse nipo tai absolutisti, vaan siitä että oikeasti olen alkanut ihmettelemään jokapäiväistä juomista.
Kommentit (3)
Hänen pitää ilmoittaa vaimolle, ettei kotiin enää osteta alkoholia. Lapsia pitää suojella, vaikka sitten päädyttäisiin avioeroon. Siinä tapauksessa kaverisi miehen pitää varmistaa, että lasten huoltajuus jää hänelle. Yhteys perheneuvolaan jo tässä vaiheessa, että tilanne tulee myös viranomaisten tietoon.
mutta isompi ongelma on se, miten siitä päästään eteenpäin. Harva ymmärtää lopettaa ajoissa tai edes suostuu myöntämään, että mitään ongelmaa on. Vasta sitten, kun on liian myöhäistä (lasten menettäminen, avioero tms.) huomataan, että taisinkin juoda liikaa. Surullinen tilanne!