Miksei eläkeläiset mene sankoin joukoin yksityiselle lääkärille?
Miksei hallituksen hyvää hyvyyttään tekemää uudistusta käytetä tarpeeksi? Pois terveyskeskuksia tukkimasta! Kohta saatte jo 6 käyntikertaa vuodessa 30 e/käynti.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma liian kallista. Mieluummin kärvistellään vuosikaudet julkisen jonossa ja kärsitään vaivoista.
Samaan aikaan maksetaan muitta mutkitta ovelle ilmaantuneelle remppakauppiaalle yleiseen hintatasoon nähden 3-4 kertainen riistohinta josta aivan turhasta taloremontista.
Normaali yleislääkärihän maksaa yhtä paljon kuin terkkarissa.
Itse en saanut takaisinsoittoa terkasta ja menin erkoislääkärille yksityiselle. Kuukauden eläke meni . Lääkäri palkkil + labrat + ultra.
Onneksi mies osti ruokaa😍
Vierailija kirjoitti:
Ne siellä tehtävät tutkimukset, esim. labrakokeet täytyy maksaa itse. Harvalla on varaa maksaa niitä. Julkisellahan ne ovat ilmaisia.
Tämä on vain kokkareiden sumutus. Ne joilla on rahaa maksaa yksityislääkärin palveluista, käyvät siellä muutenkin.
Eipä ole kivaa kun joku peräkylän pienituloinen mummeli intoutuu menemään yksityiselle, kun luulee sen olevan samanhintaista kuin julkisella. Lääkäri määrääkin pitkän listan labroja, ja ehkä jonkun ultran tai kuvan päälle. Vasta kun lasku tulee, mummeli tajuaa että ne tutkimukset maksaa erikseen. Voi mennä ulosottoon, tai ainakin tilille säästetyt hautajaisrahat siihen laskuun..
Ota selvää asioista. Jos menee yleislääkärille, joka kuuluu ñykyiseen kokeiluun, niin siihen kuuluu osa labroista ja joitakin muita tutkimuksia.
Muutenkin monissa kunnissa voi mennä yksityisen lähetteellä terv.keskuksen labraan.
Selvittäkää oman alueen käytännöt ennen meuhkaamista.🤔
Miksi menisin kun en lääkäripalvelua tarvitse. -eläkeläinen
Pelkäävät yksityisen lisälaskua. Mitä siihen 30e hintaan sisältyy ja mikä on sen päälle lisämyyntiä. Kerrotaanko potilaalle selkeästi mitä mikäkin maksaa ja kuka maksaa.
Meillä on työterveys pörriäisessä ja itse ainakin moneen kertaan kysyn, että kuuluuko työterveyden sopimukseen mitä milloinkin ehdottavat. Joskus ovat joutuneet selvittämään kuuluuko sopimukseen vai joutuisinko itse kaivamaan kuvetta. Stressaavaa.
Seitsemänkymppinen isäni ei tarvitse oikeastaan mihinkään yleislääkäriä, ja erikoislääkäreitähän tämä kokeilu ei koske. Aika moni vanhus on jo monisairas, ja tarvitsee vähintäänkin geriatrin, ellei moniammatillista tiimin, arvion. Kaikki lääkitykset pitää osata sommitella yhteen jne.
Vierailija kirjoitti:
Pelkäävät yksityisen lisälaskua. Mitä siihen 30e hintaan sisältyy ja mikä on sen päälle lisämyyntiä. Kerrotaanko potilaalle selkeästi mitä mikäkin maksaa ja kuka maksaa.
Meillä on työterveys pörriäisessä ja itse ainakin moneen kertaan kysyn, että kuuluuko työterveyden sopimukseen mitä milloinkin ehdottavat. Joskus ovat joutuneet selvittämään kuuluuko sopimukseen vai joutuisinko itse kaivamaan kuvetta. Stressaavaa.
Kysyvä ei tieltä eksy. Jokainen alan toimijainstanssi osaa neuvoa kun kysyy.👵
Eivät mene, koska kokeilussa mukana olevia yksityisiä ei ole kuin isommissa kaupungeissa ja vähän siellä täällä. Kela-kyytiä sinne kauemmas ei saa, koska se myönnetään vain lähimpään hoitopaikkaan. Ja niin kuin on jo sanottukin, mitkään tutkimukset eivät sisälly kokeiluun, ja pelkät peruslabrat ovat helposti parinsadan euron luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne siellä tehtävät tutkimukset, esim. labrakokeet täytyy maksaa itse. Harvalla on varaa maksaa niitä. Julkisellahan ne ovat ilmaisia.
Tämä on vain kokkareiden sumutus. Ne joilla on rahaa maksaa yksityislääkärin palveluista, käyvät siellä muutenkin.
Eipä ole kivaa kun joku peräkylän pienituloinen mummeli intoutuu menemään yksityiselle, kun luulee sen olevan samanhintaista kuin julkisella. Lääkäri määrääkin pitkän listan labroja, ja ehkä jonkun ultran tai kuvan päälle. Vasta kun lasku tulee, mummeli tajuaa että ne tutkimukset maksaa erikseen. Voi mennä ulosottoon, tai ainakin tilille säästetyt hautajaisrahat siihen laskuun..
Ota selvää asioista. Jos menee yleislääkärille, joka kuuluu ñykyiseen kokeiluun, niin siihen kuuluu osa labroista ja joitakin muita tutkimuksia.
Muutenkin monissa kunnissa voi mennä yksityisen lähetteellä terv.keskuksen labraan.
Ei kaikki osaa selvittää näitä. Eivät tajua ennen kuin on liian myöhäistä. On henkilökunnan tehtävä kertoa asiat rehellisesti asiakkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksen laboratoriotutkimukset (labrahinnat) määräytyvät yleensä julkisen terveydenhuollon asiakasmaksuasetusten mukaisesti, ja ne ovat merkittävästi yksityistä puolta halvempia.
Hinta: Terveyskeskuksessa laboratorioanalyysit ovat usein ilmaisia tai kuuluvat käyntimaksuun, jos kyseessä on lääkärin määräämät jatkotutkimukset.
Yksityinen :
Maksettavaksesi jää vain omavastuu, jonka määrä on enintään julkisen terveydenhuollon asiakasmaksun verran eli 30,20 euroa vuonna 2026. Kokeiluun kuuluvista käynneistä ei peritä muita palvelumaksuja.
Voit saada korvauksen yleislääkärillä käynnistä enintään 3 kertaa vuodessa.
Kokeilussa korvataan myös tutkimuksia
Asiakkaalle korvataan myös keskeisimpiä laboratorio- ja kuvantamistutkimuksia, joita lääkäri määrää vastaanotolla. Kokeiluun kuuluu muun muassa tietyt peruslaboratoriotutkimukset, joiden hintahaarukka on 4 - 12 euroa. Lisäksi kokeiluun kuuluu keuhkojen röntgentutkimus (97 euroa) sekä EKG-tutkimus (47 euroa). Tutkimuksista asiakas maksaa 50 % hinnasta.
Lisäksi Kela korvaa 15 euroa laboratoriokokeen näytteenottomaksusta, jonka enimmäishinta on 30 euroa. Tulosten kertominen puhelimitse sisältyy vastaanottomaksuun, eli puhelusta ei peritä asiakkaalta mitään.
Mikäli siis lääkäri määrää vastaanotolla kokeiluun kuuluvia tutkimuksia, sinulle maksettavaksesi jää 50 % tutkimuksen hinnasta ja näytteenottomaksu 15 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Lue 31.
Miksi menisin? Oma tk melkein vieressä, lähin yksityinen 30 km päässä, olen autoton ja julkiset kulkevat muutaman kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma liian kallista. Mieluummin kärvistellään vuosikaudet julkisen jonossa ja kärsitään vaivoista.
Samaan aikaan maksetaan muitta mutkitta ovelle ilmaantuneelle remppakauppiaalle yleiseen hintatasoon nähden 3-4 kertainen riistohinta josta aivan turhasta taloremontista.
On rikkaita ja tyhmiä eläkeläisiä, joilke voi myydä paskaa (esim asector Alarm).
Ja on köyhiä ja viisaita eläkeläisiä, joille ei voi myydä paskaa.
Jako vähä-älyiseen oikeistoon ja älykkääseen vasemmistoon on tutkittu fakta.
Miksi sinä, ap, puutut muiden ihmisten valintoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue 31.
Lue sinä tämä: haista persu v i t t u
Ei riitä rahat eikä ikä. Eläkeläisyys kun ei välttämättä liity yli 65 vuoden ikään. Toki vanhimmat eläkeläiset on rikkaimpia. Teille nuorille ei jää mitään kun Purra varasti jopa eläkerahastosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue 31.
Olen demareita äänestävä eläkeläinen ja käytän tk-palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen selvittänyt, eläkeikäisen läheiseni puolesta.
Systeemiin kuuluu vain tietyt perustutkimukset, jotka saa puoleen hintaan. Nämä eivät välttämättä kata kaikkia tarvittavia tutkimuksia. Pelkästään näistä perustutkimuksista tulee alennuksenkin kanssa monelle liian iso lasku, ja jos/ kun lääkäri haluaa tutkia jitain peruspaketin ulkopuolelta, niiden hinnat ovat yleensä muutenkin kalliimmst, kuin joku rutiinitutkimus, kuten perusverenkuva.
Eivät nämä yksityiset lääkäriasemat tee hyväntekeväisyyttä 65+ kokeiluun lähtiessään, vaan ovat tarkkaan laskeneet millä sapluunalla siitä on jotain tuottoa heillekin.
Olen itsekin käyttänyt omakustanteisia labrapalveluita ilman lääkärin lähetettä, ja tunnen systeemin hyvin.
Monen on vaikea tajuta, että pienituloisella (eläkeläisellä) ei ole tuosta vaan laittaa 100-150e kontrolli lääkärikäyntiin vs. pelkkä terveyskeskusmaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue 31.
Ota sinä törkyturpa lääkkeesi.
😂