Miksei eläkeläiset mene sankoin joukoin yksityiselle lääkärille?
Miksei hallituksen hyvää hyvyyttään tekemää uudistusta käytetä tarpeeksi? Pois terveyskeskuksia tukkimasta! Kohta saatte jo 6 käyntikertaa vuodessa 30 e/käynti.
Kommentit (63)
En mene sankoin joukoin millekään lääkärille. Menen mieluummin yksin.
Jatkossa 36 €. Oletko miettinyt sitä vaihtoehtoa että moni eläkeläinen ei halua mennä lääkäriin, ei yksityiselle eikä julkiselle. Sinä tietysti tunget lääkäriin heti kun sormenpää punoittaa mutta sitkeämpi kansanosa ei käyttäydy näin typerästi.
Pikkupaikkakunnilla ei ole yksityisiä lääkäriasemia. Tuleehan käynnille taas hintaa, jos pitää taksilla käydä vaikkapa 50 km:n päässä.
Aloittajan järjenjuoksu on kyllä aika vaatimatonta. Ymmärrätkö mistään mitään? Pitkäaikaissairauksia kuten diabetes, verenpainetauti, sydänsairaudet ja monet muut, ovat käytännössä mahdottomia hoitaa yksityisellä puolella. Katso peiliin ja kysy itseltäsi : " Olenko tyhmä?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en käytä tätä mahdollisuutta hyväkseni, koska olen terve enkä tarvitse lääkäriä. N77.
Ylimielisyys kostautuu.
Miten on ylimielistä se, että toteaa olevansa terve eikä tarvitse lääkäriä. Aivan kuin kaikki ihmiset sairastuisivat heti kun jäävät eläkkeelle. Ihan liikaa nykyään kiinnitetään huomiota pikku kolotuksiin ym. Media tuuttaa joka päivä lööppeihin miten pitää kiinnittää näihin ja näihin oireisiin huomiota, ja kiireesti tutkimuksiin, muutoin kuolo korjaa. Työssä ollessa toki joskus tarvitsee saikkua mutta ei eläkeläisenä joka pikku niiskautusta tarvitse köydä lääkärille näyttämässä. Olen seitsenkymppinen nainen enkä oikeastaan sairasta koskaan. Ihan vain varmuuden vuoksi en todellakaan käy mittauttamassa arvojani ja verenpaineitani. En myöskään enää aio tutkituttaa rintojani enkä alapäätäni. Uskon omaan immuniteettiini. Siksi ei ole koskaan tullut mieleeni ottaa influrokotteita eikä koronarokotteita. En elä sairastumisen pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskus on usein lähempänä ja siellä on tutut lääkärit. Jos on paljon vaivoja ja liikuntaesteinen voi olla hankalaa lähteä kaupunkiin yksityiselle tuntemattomalle lääkärille.
Harvassa kunnassa on enää terveyskeskusta, joten joka tapauksessa pitää lähteä kaupunkiin. Julkisella ei enää pääse lääkärin puheille lainkaan, mutta lasku tulee lääkärikäynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan järjenjuoksu on kyllä aika vaatimatonta. Ymmärrätkö mistään mitään? Pitkäaikaissairauksia kuten diabetes, verenpainetauti, sydänsairaudet ja monet muut, ovat käytännössä mahdottomia hoitaa yksityisellä puolella. Katso peiliin ja kysy itseltäsi : " Olenko tyhmä?"
Voitko täsmentää? Äitini (78v) sydänsairautta ei hoideta julkisella lainkaan, ainoa auttava taho on tuttu yksityinen lääkäri. Julkisella ei pääse edes kerran vuodessa verenpaineseurantaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne siellä tehtävät tutkimukset, esim. labrakokeet täytyy maksaa itse. Harvalla on varaa maksaa niitä. Julkisellahan ne ovat ilmaisia.
Tämä on vain kokkareiden sumutus. Ne joilla on rahaa maksaa yksityislääkärin palveluista, käyvät siellä muutenkin.
Eipä ole kivaa kun joku peräkylän pienituloinen mummeli intoutuu menemään yksityiselle, kun luulee sen olevan samanhintaista kuin julkisella. Lääkäri määrääkin pitkän listan labroja, ja ehkä jonkun ultran tai kuvan päälle. Vasta kun lasku tulee, mummeli tajuaa että ne tutkimukset maksaa erikseen. Voi mennä ulosottoon, tai ainakin tilille säästetyt hautajaisrahat siihen laskuun..
Ota selvää asioista. Jos menee yleislääkärille, joka kuuluu ñykyiseen kokeiluun, niin siihen kuuluu osa labroista ja joitakin muita tutkimuksia.
Muutenkin monissa kunnissa voi mennä yksityisen lähetteellä terv.keskuksen labraan.
Selvittäkää oman alueen käytännöt ennen meuhkaamista.🤔
Olen selvittänyt, eläkeikäisen läheiseni puolesta.
Systeemiin kuuluu vain tietyt perustutkimukset, jotka saa puoleen hintaan. Nämä eivät välttämättä kata kaikkia tarvittavia tutkimuksia. Pelkästään näistä perustutkimuksista tulee alennuksenkin kanssa monelle liian iso lasku, ja jos/ kun lääkäri haluaa tutkia jitain peruspaketin ulkopuolelta, niiden hinnat ovat yleensä muutenkin kalliimmst, kuin joku rutiinitutkimus, kuten perusverenkuva.
Eivät nämä yksityiset lääkäriasemat tee hyväntekeväisyyttä 65+ kokeiluun lähtiessään, vaan ovat tarkkaan laskeneet millä sapluunalla siitä on jotain tuottoa heillekin.
Olen itsekin käyttänyt omakustanteisia labrapalveluita ilman lääkärin lähetettä, ja tunnen systeemin hyvin.
Monen on vaikea tajuta, että pienituloisella (eläkeläisellä) ei ole tuosta vaan laittaa 100-150e kontrolli lääkärikäyntiin vs. pelkkä terveyskeskusmaksu.
Ongelma tuleekin siitä, että pelkällä terveyskeskusmaksulla ei saa mitään kokeita, pelkän hoitajan tapaamisen. Nyt julkinen puoli ihmettelee, miksi yksityisellä löytyy sairauksia, joita ei julkisella haluta hoitaa, mutta joista on selkeä lääkärin lähete, jota verikokeet ja jopa ultrakuvat tukevat. Jopa ihan tappavia sairauksia on löytynyt asiakkailta, joille julkisella puolella on todettu, ettei ongelmia oikeastaan ole, lisää liikuntaa päiviin, niin jalassa oleva kipu (syöpä) kyllä paranee.
Kannattaa nyt muistaa, että kokeilulle varattiin tietty summa, rahaa ei ole kulunut, joten tehtiin muutos kokeilun jatkolle. Rahoja ei ole yhtään enempää käytössä kuin ennenkään.
Kokeilua ei ole mainostettu, moni ei tiedä, että ei edes tarvitse yrittää julkiselle ennen kuin voi mennä yksityisen palvelun lääkärille. Se julkisella puolella on toki muistettu kertoa, että yksityisellä ei sitten tutkita yhtään enempää kuin julkisella, joten jos luulet saavasi tarpeellisen tutkimuksen edullisesti, niin ehei, maksat siitä tai jonotat julkisella 3 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne siellä tehtävät tutkimukset, esim. labrakokeet täytyy maksaa itse. Harvalla on varaa maksaa niitä. Julkisellahan ne ovat ilmaisia.
Tämä on vain kokkareiden sumutus. Ne joilla on rahaa maksaa yksityislääkärin palveluista, käyvät siellä muutenkin.
Eipä ole kivaa kun joku peräkylän pienituloinen mummeli intoutuu menemään yksityiselle, kun luulee sen olevan samanhintaista kuin julkisella. Lääkäri määrääkin pitkän listan labroja, ja ehkä jonkun ultran tai kuvan päälle. Vasta kun lasku tulee, mummeli tajuaa että ne tutkimukset maksaa erikseen. Voi mennä ulosottoon, tai ainakin tilille säästetyt hautajaisrahat siihen laskuun..
Ota selvää asioista. Jos menee yleislääkärille, joka kuuluu ñykyiseen kokeiluun, niin siihen kuuluu osa labroista ja joitakin muita tutkimuksia.
Muutenkin monissa kunnissa voi mennä yksityisen lähetteellä terv.keskuksen labraan.
Terveyskeskuksen laboratoriotutkimukset (labrahinnat) määräytyvät yleensä julkisen terveydenhuollon asiakasmaksuasetusten mukaisesti, ja ne ovat merkittävästi yksityistä puolta halvempia.
Hinta: Terveyskeskuksessa laboratorioanalyysit ovat usein ilmaisia tai kuuluvat käyntimaksuun, jos kyseessä on lääkärin määräämät jatkotutkimukset.
Yksityinen :
Maksettavaksesi jää vain omavastuu, jonka määrä on enintään julkisen terveydenhuollon asiakasmaksun verran eli 30,20 euroa vuonna 2026. Kokeiluun kuuluvista käynneistä ei peritä muita palvelumaksuja.
Voit saada korvauksen yleislääkärillä käynnistä enintään 3 kertaa vuodessa.
Kokeilussa korvataan myös tutkimuksia
Asiakkaalle korvataan myös keskeisimpiä laboratorio- ja kuvantamistutkimuksia, joita lääkäri määrää vastaanotolla. Kokeiluun kuuluu muun muassa tietyt peruslaboratoriotutkimukset, joiden hintahaarukka on 4 - 12 euroa. Lisäksi kokeiluun kuuluu keuhkojen röntgentutkimus (97 euroa) sekä EKG-tutkimus (47 euroa). Tutkimuksista asiakas maksaa 50 % hinnasta.
Lisäksi Kela korvaa 15 euroa laboratoriokokeen näytteenottomaksusta, jonka enimmäishinta on 30 euroa. Tulosten kertominen puhelimitse sisältyy vastaanottomaksuun, eli puhelusta ei peritä asiakkaalta mitään.
Mikäli siis lääkäri määrää vastaanotolla kokeiluun kuuluvia tutkimuksia, sinulle maksettavaksesi jää 50 % tutkimuksen hinnasta ja näytteenottomaksu 15 euroa.
Hyvä kirjoitus. Tosin minulle kerrottiin omassakunnassani, että voi ennä terv.keskuslbraan ihan minkä tahansa yksityisen lääkärin labralähetteellä, jos tutkimus on oikeasti tarpeellinen, eikä esim. Sitä, että haluaa tietää kaikkea mahd, kun se on niin hienoa.🤨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en käytä tätä mahdollisuutta hyväkseni, koska olen terve enkä tarvitse lääkäriä. N77.
Ylimielisyys kostautuu.
Kyllähän 77:lla sairauksia on, vaikkei itse sitä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylimielisyys kostautuu.
Kyllähän 77:lla sairauksia on, vaikkei itse sitä tiedä.
Niin, pakko olla sairauksia:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen selvittänyt, eläkeikäisen läheiseni puolesta.
Systeemiin kuuluu vain tietyt perustutkimukset, jotka saa puoleen hintaan. Nämä eivät välttämättä kata kaikkia tarvittavia tutkimuksia. Pelkästään näistä perustutkimuksista tulee alennuksenkin kanssa monelle liian iso lasku, ja jos/ kun lääkäri haluaa tutkia jitain peruspaketin ulkopuolelta, niiden hinnat ovat yleensä muutenkin kalliimmst, kuin joku rutiinitutkimus, kuten perusverenkuva.
Eivät nämä yksityiset lääkäriasemat tee hyväntekeväisyyttä 65+ kokeiluun lähtiessään, vaan ovat tarkkaan laskeneet millä sapluunalla siitä on jotain tuottoa heillekin.
Olen itsekin käyttänyt omakustanteisia labrapalveluita ilman lääkärin lähetettä, ja tunnen systeemin hyvin.
Monen on vaikea tajuta, että pienituloisella (eläkeläisellä) ei ole tuosta vaan laittaa 100-150e kontrolli lääkärikäyntiin vs. pelkkä terveyskeskusmaksu.
Ongelma tuleekin siitä, että pelkällä terveyskeskusmaksulla ei saa mitään kokeita, pelkän hoitajan tapaamisen. Nyt julkinen puoli ihmettelee, miksi yksityisellä löytyy sairauksia, joita ei julkisella haluta hoitaa, mutta joista on selkeä lääkärin lähete, jota verikokeet ja jopa ultrakuvat tukevat. Jopa ihan tappavia sairauksia on löytynyt asiakkailta, joille julkisella puolella on todettu, ettei ongelmia oikeastaan ole, lisää liikuntaa päiviin, niin jalassa oleva kipu (syöpä) kyllä paranee.
Hieman liioittelua, ettei terveyskeskusmaksulla saisi kuin hoitajan tapaamisen. Itseni lisäksi kaikki läheiseni ja ystäväni ovat käyneet perusterveydenhuollon lääkärin lähetteellä laajoissa labrakokeissa ym. Minulta otettiin ferrotiiniä ja vitamiinien määrityksiä myöten pitkä lista labroja, vaikka en niitä itse pyytänyt/ kaivannut.
Se toki on totta, että erikoissairaanhoitoon on vaikea saada lähete, ja yleistynyt neuvo on "ota buranaa ja syö terveellisesti" vaivaan kuin vaivaan. Mutta 65+ kokeiluun ei sisälly erikoissairaanhoito, ja jos potilas kokee rttei saa julkisella riittäviä tutkimuksia, hän joutuu menemään yksityiselle erikoissairaanhoitoon.
Kaikki 65-vuotiaat eivät ole eläkkeellä.
Ja jos ovatkin ja heillä on jokin lääkärin hoidossa oleva perussairaus, miksi vaihtaisi tutun hoitopaikan uuteen yksityiseen? Hoidon vakiintunut jatkuvuus.
Ne menevät jotka käyttäisivät privaattia ilman tätä hallituksen käden ojennustakin. Olettehan huomanneet, että tässä kokeilussa ei kokeiluajan pidentäminen nosta käyntihintaa, se pysyy samana. Oletettavasti sitten sinne privaattiin Kelan maksama osuuskaan ei nouse? Hallitus kuitenkin jakaa rahaa privaattin. Ja hallituksen tarkoitus on ohjata niillä soten asiakasmaksukorotuksilla julkisen puolen palveluita entistä enemmän yksityisiä sairaanhoitokuluvakuutuksia käyttäville.. jonoista tippuu niitä, joilla ei ole vakuutusta turvanaan ja heillä ei ole itselläänkään varaa leikkaus-, erityistutkimus- ja hoitopäivälaskujen maksuun. Omalla vakuutuksella menevillä ei ole hätää!
Tämä on meininki.
Ja olettehan huomanneet senkin, että nämä soten asiakasmaksut nousevat jatkossa automatiikalla vuosittain, sillä orpo-purra-rydman-grahnlaasonen ovat sitoneet ne indeksiin.
Vierailija kirjoitti:
Näitä pörriäisiä ei pidä lihottaa vaan rahat tulee ohjata julkiseen perusterveydenhoitoon. Kokoomus ajaa USA:n systeemiä Suomeen ja se vasta kalliiksi tulee.
Johan kokoomus yritti sitä Sipilän aikana.
Jos on vaikkapa 75-vuotias jolla on sydän-RR-vaivat tk-lääkärin hoidossa, sitten voi olla kotihoitoa tms. palvelua lisäksi, miksi menisi hallituksen tarjouksella privaattiin.
65 just hiljattain täyttäneet saattavat olla hyvinkin terveitä, ei tarvetta privaattiin tai julkiseenkaan.
Nykyään on moneen vaivaan omat hoitajat esim diabeteshoitaja ja mitä muita niitä nyt on. Siellä käydään säännöllisillä tarkastuksilla ja hän määrää labroja sun muuta. Vanhuksetkaat eivät nykyään tapaa lääkäriä juuri koskaan. Ennenhän he istuivat vastaanotolla päivät pääksytysten, nykyään enää laboratorin odotuspenkeillä on ruuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa 36 €. Oletko miettinyt sitä vaihtoehtoa että moni eläkeläinen ei halua mennä lääkäriin, ei yksityiselle eikä julkiselle. Sinä tietysti tunget lääkäriin heti kun sormenpää punoittaa mutta sitkeämpi kansanosa ei käyttäydy näin typerästi.
Tuossa kokeilussa vaikka kokeiluaikaa pidennettiin, käyntimaksu ei nouse. Se pysyy samana. Sen sijaan tk:n käyntimaksut nousevat ja jatkossa ne nousevat indeksin automatiikalla vuosittain.
Ketä tämä hallitus palvelee? Varakkaita kansalaisia sekä esim. vakuutuslaitoksia... Varmaankin terveysvakuutusten myynti tulee kasvamaan. Ja huom. sitten - jos tämä oik-per tyyli jatkuu - esim. Kela-korvaukset, maksukatot tullaan poistamaan kokonaan!
Tätä te äänestitte!
Parahin ap, minulla on mahdollisuus valita. Riittääkö tämä vastaus provoosi?
Miks mun se pitäis lukea?