Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä olit, kun Tshernobyl räjähti?

Vierailija
24.04.2026 |

https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000011962804.html

Sunnuntaina tulee 40 vuotta onnettomuudesta. Olin lukion kakkosluokalla Pohjois-Suomessa, johon saastepilvi ei osunut. Tiedotus oli hidasta ja välttelevää suomettuneessa mediassa.  Ruotsissa huomattiin säteilyn nousu ensin ja tieto levisi Suomeen.. Myöhemmin on kerrottu,että Ukrainassa toimineet suomalaiset rakennusmiehet ja muut suomalaiset lenmätettiin nopeasti onnettomuuden jälkeen Suomeen valtion kustannuksella. Vakavuus tiedettiin siis jo pian. 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEHE 😆 Kommenteista voi todellakin laskea että palsta on täynnä 50+ naisia. 

Vierailija
42/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEHE 😆 Kommenteista voi todellakin laskea että palsta on täynnä 50+ naisia. 

Miten niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasyntymässä

Vierailija
44/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, mutta luultavasti kaljabaarissa tai sitten könyämässä pois sieltä.

Vierailija
45/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä 

Vierailija
46/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ja samassa talossa, kuten nytkin. Ainoa ero on se, ettei silloin voinut selata nettiä ja olen 40 vuotta vanhempi. M66

Vierailija
47/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 6 v. Leikin kotona pääosin ulkona. Muistaakseni silloin oli satanut vettä ja tykkäsin leikkiä lätäköissä. Joten olin vesisateessa lätistelemässä.

Nykyään on pysyvä lääkitys krooniseen leukemiaan, yhteyttä asiaan voi olla tai sitten ei.

Taisi kuitenkin olla korkein sairastavuus lähialueilla. En kyllä tiedä että millaiset laineet tästä jäi. Jotkut joutuivat toki täysin uhratuiksi eliitin kaunisteluille.

Vierailija
48/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä keskussairaalan päivystyksessä.

Vierailija
49/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystävän kanssa liftausreissulla Pohjois-Saksassa. Paluumatkalla autoradioiden uutisista kuulimme jotain, sen verran kun saksaa ymmärsimme, siis aika hyvin kuitenkin, Tanskassa hankalampaa, Ruotsissa taas ymmärsi. Vasta kotiin päästyä alkoi uutisista kunnolla selvitä onnettomuuden vakavuus.

Vierailija
50/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona, olin 3 viikkoa vanha.

Vierailija
51/51 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini munasarjassa vielä. Sieltä lähdin eteenpäin sitten vuosi tän jälkeen. Mulla on mutaatio parissa ruumiinosassa ja puolivitsailen aina että johtuvat kyseisestä posahduksesta. Äitini oli sellaisessa keltaisessa pahanhajuisessa sateessa pari päivää onnettomuuden jälkeen. Kun ei silloin kellekään kerrottu kuin ehkä viikon päästä mitä on tapahtunut niin ei osannut pysytellä sisällä. Myöhemmin kuuli että oli tullut laskeuma silloin päivänä juuri alas sateen mukana. Äitini sai sitten 15 vuoden päästä erittäin pahanlaatuisen syövän. Liekö sekään aivan sattumaa. Ja kummisetäni söi ikänsä erittäin paljon sieniä ja kuoli haimasyöpään. Nojoo ei kait näitä auta miettiä. Mm näiden yllä olevien vuoksi ydinvoima ei ole mielestäni hyvä asia. Siinä ei yksilön elämä paljon paina vaakakupissa kun pitää saada vain halpaa sähköä.